Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory-De Agostini- schaal 1:84 van steurtjes [!]

Dank voor de reactie's
ik ben er over aan het nadenken hoe het verder moet met het verjongen pilatus.
ik wil het zo mooi mogelijk maken waar ik tevreden mee ben.
het is zeker niet simpel maar met geduld en uit proberen zal het wel lukken denk ik
als ik bij sommige bouwers en de uitleg van deagostini kijk vindt ik het niet zo mooi.
Bij de achtersteven heb ik instekers gebruikt pilatus.

groeten Charles
 
Heel verstandig gedacht, kies een methode waar je vertrouwen in hebt en verander dan niet meer.
Als je gaat verjongen zorg er dan wel voor dat je om de 4 of 5 gangen de verjonging opnieuw berekent. Kleine verschillen treden altijd op en zo voorkom je dan plotselinge grote verschillen in de beplanking.
Hou er ook rekening mee dat onder je geschutspoorten nog een aantal berghouten over de eerste beplanking heenkomen (4 denk ik). Eventuele onvolkomenheden kun je daaronder nog wegmoffelen .....
Er is ook een regel die zegt dat je een plank niet verder dan 50% mag verjongen (sommigen zeggen max. tot 2/5). Dat betekent niet verder versmallen dan tot 2,0 - 2,5 mm. Ik moest zelf bij de boeg tot 2,0 mm gaan, meer dan ik eigenlijk wilde maar dat was maar over een heel kleine lengte.
Meet eens de grootste open lengte die je nog over hebt op een spant. Als deze meer dan 2x zo groot is als de ruimte op je boeg kom je met verjongen daar niet meer uit. Je zult wel gemerkt hebben dat de planken bij de boeg de neiging hebben om snel omhoog te gaan lopen. En dan heb je zo te zien je zandstrook toch goed neergelegd.
Misschien kun je daar een aantal "verloren gangen" toepassen. Dat is zo'n beetje het omgekeerde van een insteker, je gaat dan van 2 rijen terug naar 1 rij om ruimte te winnen en toch nog je planken min of meer evenwijdig te laten lopen. Dat laatste lijkt me wel belangrijk omdat je het schip gaat beitsen. De lijnen van de beplanking blijven dan zichtbaar en bepalen de uitstraling van je romp.
Heel veel succes met nadenken!
 
Dank je Pilatus voor je uitleg.
dit is de moeilijkste klus waar ik voor sta.(vind ik)
ik heb vanmorgen eerst telkens de vierde plank geplaatst met pinnetjes om te kijken hoe ik uit kom.
Het is niet simpel, maar ja als het simpel was zou er niets aan zijn om een boot te bouwen.
En het is ook mijn eerste bouwwerk ik zal er met vragen en goed kijken en meten wel uitkomen.

groetjes Charles
 
Humm. Pilatus, soms snap ik je teksten niet helemaal. Vakjargon waar ik niet zo in thuis ben. Verjongen, instekers, verloren gangen. Help me eens :wub:
Ik ben niet nieuwsgierig maar wil wel alles weten.
BTW: Met je ogen valt het volgens mij wel mee. Ik zie het niet :nowink:
 
Hallo beste mensen,

ik wens jullie hele fijne paasdagen.

Groetjes Charles
 
Bij het sloepje.

Ik vind de beplanking mooi gelijnd ! :)
Mag ik vragen of je al aan de 2e plank begonnen bent met het versmallen? Of pas aan de 3e?
Groetjes, John
 
beste Johna,

Vanaf de zandstrook
Bij de boeg ben ik bij de zevende plank begonnen met een insteker en het versmallen.
En bij de achtersteven ben ik bij de derde plank begonnen met een insteker en met versmallen.
Bij het begin met het beplanken van de boot heb ik niets versmald vanaf de eerste deklijn tot en met de negende plank.
Hopelijk wordt je hier wat wijzer van.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

groetjes Charles
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Hier wat foto's van mijn Victory.
ik heb tegen de regels in een zijde van de beplanking af.
Zij moet nog wel geschuurd worden hoor, het is een heel werk geweest.
Er zullen best wel fouten in zitten maar ja voor het eerste bouw werk ben ik best wel tevreden

Groetjes Charles

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
:wow: Dat ziet er heel goed uit Charles.
En dat tegen de regels valt - op een ding na :@ - wel mee. Vooral het achterschip is prachtig gelukt en dat je bij de boeg niet helemaal volgens de strenge regels uitkomt is voor een eerste romp heel begrijpelijk.
Maar dat je een kant eerst doet :angry: :angry: :angry: :angry: , terwijl je weet dat het fout is ..... Nooit meer doen!
 
Ha Charles,
Ziet er goed uit. Mooi gedaan en je doet het toch voor jezelf dus als jezelf blij bent dan is dat perfect. Het probleem bij het klaarmaken van 1 kant is eventueel het scheeftrekken van de romp en natuurlijk is het moeilijker om precies hetzelfde te doen met dezelfde trucjes. Dus de andere kant kan iets anders eruit gaan zien maar als je het niet weet ziet niemand het. Ik begrijp het perfect. Je wil zo graag een eindresultaat zien hoe het gaat worden maar geduld is een schone zaak.
 
Charles, menig houtbouwer zou willen dat z'n eerste romp er zo uit had gezien :).

Maar om één zijde te beplanken-nono-
 
Beste bouwers,
Hier nog een paar foto's van de Victory.
Ik ben aan het grof schuren geweest om te kijken wat het geeft.
Je kan precies zien waar er nog lijm en putten zitten om dat ik er met een natte doek over ben geweest.
ik ga nu eerst de andere zijde klaar doen ik weet in grove lijnen hoe het moet!!!!!!

Groetjes Charles

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Vind het erg goed uitzien.
Yep. Dat wordt even schuren. Mooi werkje voor buiten in de zon, als die komt.
 
netjes, de beplanking ziet er goed uit.
 
Gaaf werk zeg ! Nu de andere zijde nog , hopelijk staat de boot niet krom ??
;)
 
Hallo beste bouwers,

Hier zijn een aantal foto's van mijn Victory.
De onder waterlijn is klaar met de beplanking een hele klus geweest maar het resultaat mag er zijn (vind ik).
Er moet nog wel geschuurd worden hoor maar eerst de boven bouw af maken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Groetjes Charles
 
Om fier op te zijn ! Prachtig !
 
Charles, het resultaat mag er zeker zijn.
 
ziet er goed uit, een mooie basis voor de 2e beplanking
 
Amaai ! goed doorgewerkt ! Nu nog wat planken op de bovenzijden en later zullen de berghouten voor een betere overgang zorgen ook .
;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan