Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory-De Agostini- schaal 1:84 van steurtjes [!]

Hoi Charles,

Het ziet er goed uit, een vraagje charles, het dek dat op de boeg moet moet dat bij jou op de huidplanken of tussen de huidplanken, ik ben met de santa ana bezig en vraag dat me af, de santa ana en de victory zijn qua spanten en huidplanken ongeveer het zelfde.

foto van pilatus.

1_Victory20110603e.jpg

Sorry pilatus voor de foto van jou topic,
 
Hoi Debart,
Bij de victory moet het tussen het dek volgens de beschrijving.

groetjes

 
Met houtbouw ben je zelfs met de beste kits aan het aanpassen :).
Het ziet er toch goed uit nu en daar gaat het om.
 
Ziet er heel mooi uit jouw beplanking. Hoe heb je de gaten voor de kanonnen gemaakt? Want dit lijkt mij niet gemakkelijk.
 
Hoi Charles,

Bedankt voor de uitleg, je hebt de beplanking er netjes tegen aan zitten.
 
Beste Christophe,
Ik heb deze gaten eerst met een grotere boor gemaakt en toen met een mesje verder uitgesneden.
Hier bij heb ik de boot op zijn kant gelegd, of op mijn schoot en dan beetje bij beetje uitgesneden tot de getekende lijnen.

Groetjes Charles
 
Hoi Charles,

Dat ziet er inderdaad goed uit. De ronding van de boeg is mooi genomen. Ik meen alleen op de laatste foto links bij de brede boegsteun een klein knikje te zien. Maar dat kun je gemakkelijk wegschuren.
Verder zijn opnamen in de macro-stand genadeloos ;), iedere oneffenheid wordt veel duidelijker weergegeven dan een normaal oog kan zien ...... Je moet duidelijk nog schuurwerk verrichten en naadjes vullen. Dat laatste kun je trouwens ook doen door schuurstof te bewaren en te mengen met (verdunde) witte houtlijm.

Ik meen te zien dat je de beplanking in een patroon gelegd hebt dat zich iedere vier planken herhaalt.
Vreemd genoeg noemt men dat een 5 planken verband :huh:. Op de vierde foto zie ik dat je steeds een spant verspringt en dan weer ineens weer drie spanten terug gaat.
Als je parket legt noemen ze dat een muizentrapje ..... :D
Beter is om het patroon van de middelste twee gangen om te wisselen zodat je afwisselend 1 en 2 spanten verspringt.
Dus 1 - 3 - 2 - 4 - 1 - 3 - 2 - 4
ipv 1 - 2 - 3 - 4 - 1 - 2 - 3 - 4 als je begrijpt wat ik bedoel :worried:

NB de vraag van Bart heb ik hier http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=4644&page=27&p=146596&viewfull=1#post146596 beantwoord.
 
Hoi Pilatus,

Ik begrijp wat je bedoel,ik heb een foute begin gemaakt met de beplanking.
Maar ik kan het moeilijk afgaan breken ik heb het wel geprobeerd, maar alles zit zo vast dat ik meer stuk maak om het goed te krijgen.
ik ben te vlug begonnen. wat ik nog wel kan doen is de latten op de boot in korten op 14,5 cm zo dat ik een ander verband krijg.
Of ik hier goed aan doet weet ik niet.
Wat zou jij doen?????? zou ik nog met jou patroon verder kunnen gaan ??
Ik moet zeker nog schuren .

Groetjes Charles
 
Laatst bewerkt:
Ik zou voor het bovenste deel van de romp, de verschansing, doorgaan met het patroon zoals je dat nu hebt. Daar komen de geschutspoorten nog in en ook de berghouten. Dan ga je uiteindelijk niet zoveel meer van het patroon zien. Het onderste deel van de romp kun je dan later weer wel in het juiste patroon leggen.

En de wijze les bij houtbouw blijft altijd: bezint eer gij begint.
Maar ook: het eerste foutloze schip moet nog gebouwd worden .....
 
Pilatus,
Bedankt voor je raad, ik zit er echt wel mee hoe stom ik ben geweest.
maar ja het is mijn eerste werk en voor het volgende bouwwerk zal ik al veel geleerd hebben.

Groetjes Charles
 
Pilatus,
Bedankt voor je raad, ik zit er echt wel mee hoe stom ik ben geweest.
maar ja het is mijn eerste werk en voor het volgende bouwwerk zal ik al veel geleerd hebben.

Groetjes Charles

Wat is stom Charles, alle houtbouwers maken toch nog steeds wel eens zo'n fout(je).
Als je raad van Pilatus (Jan) opvolgt door consequent dezelfde fout te maken in het bovenste deel van de romp valt het niet eens iemand op straks.

En bij het volgende schip maak je weer een andere fout :) (althans dat doe ik wel elke keer).
 
Hoi Charles,

Ik heb mijn schip al bijna tot het begin af moeten breken en opnieuw moeten op bouwen en dat is nog niet alles, het dek geloof ik tot 4 keer toe dacht ik.
 
Hallo allemaal,
Naar een aantal weekjes afwezigheid heb ik weer wat foto's van mijn bouwwerk.
Ik vind dat het best redelijk gaat voor mij kunnen maar moet wel dikwijls stoppen ivm mijn rug.
geduld is alles.

Groetjes Charles

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo Charles,
Bij mij gaan de bijlagen van de foto's niet open...
 
Ik heb het anders gedaan nu kan ik ze ook zien

Groetjes Charles
 
Ik zie alleen de derde foto niet. Alleen de code. En misschien als troost: als je iets maakt zie je alles maar daarna valt het je al niet meer op. Of je nu je plafond schildert, laminaat legt of een model bouwt. En vaker zien anderen dat niet. Nou ja behalve Pilatus dan maar ja hij heeft al decennia ervaring, vanaf het jaar 0 before Christ inschattend. hi hi!
 
Geduld is een schone zaak en dat zie je ook terug in het schip, ziet er goed uit.

De derde foto is inmiddels ook zichtbaar gemaakt, er miste slechts één teken, een afsluitend ].
 
Dat ziet er mooi uit Charles, de planken liggen er lekker strak op. En ik meen ook bij de achtersteven instekers te zien.
Maar na 2 millennia zijn mijn ogen niet best meer ......... ( @ lightning strikes).

Toch nog een opmerking: zo te zien heb je (nog) niet verjongd. Zo ben je bij de boeg en achtersteven eerder "klaar" dan midscheeps. Denk er maar eens over na hoe je dat verderop gaat doen om toch netjes uit te komen. Nu heb je letterlijk nog ruimte om aan te passen. Lees de eerdere postings over de beplanking nog maar eens na.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan