Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory-De Agostini- schaal 1:84 van steurtjes [!]

Hoi Charles ,

Ziet er goed uit, maar moet je niet het dek eerst beplanken, ik moet dat wel bij de santa ana, mischien vergis ik mij eigen.
 
Hoi Debart,

Ik heb het gedaan volgens de beschrijving van deel 21,22 in mijn album staan nog meer foto's,
van de beplaking

Groetjes Charles
 
hoi Pilatus,en anderen

bedankt voor je jullie advies en ook voor de link de je gegeven heb.
door veel te zoeken en te kijken en te lezen en advies van de mensen kan je al een eind komen.
het meeste leer ik van wat anderen doen, en ook wat ik niet moet doen.
ik had hier veel eerder mee moeten beginnen met modelbouw het geeft zo veel rust en voldoening.

groetjes Charles
 
Beste Lonesome,
Ik heb op het dek al lijnen getekend en een kleur gegeven ik inderdaad voor een gesloten bouw.
zie foto's in mijn album.

groetjes
 
hallo bouwers,
Help help,
ik zit met een vraag over de beplanking van de Victory.
de vraag gaat over het verspringen van de planken ik versta het niet zo goed.
als ik bv. bij spant 24 begint, dan is de volgende 23. tot wanneer moet ik blijven verspringen ???????
of moet ik na drie planken weer terug beginnen bij 24 ??? of moet ik andere lengtes gebruiken??????

groeten Charles
 
hallo bouwers,
Help help,
ik zit met een vraag over de beplanking van de Victory.
de vraag gaat over het verspringen van de planken ik versta het niet zo goed.
als ik bv. bij spant 24 begint, dan is de volgende 23. tot wanneer moet ik blijven verspringen ???????
of moet ik na drie planken weer terug beginnen bij 24 ??? of moet ik andere lengtes gebruiken??????

groeten Charles

Kun je inderdaad na 3 planken terug bij 24 beginnen, dan liggen ze geschrankt en is het geheel sterker, hoe het in deze tijd juist zat met verspringen is voer voor de echte kenners, misschien dat ze nog reageren hierop ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben dan wel geen kenner zoals het door Pantani genoemde beroemde kwartet :( (ja Dirk jij wel 8)), maar ik heb toch wel wat kennis opgedaan in die paar jaar dat ik bouw.
Allereerst wat historische feiten.
1. In de 18e eeuw waren de huidplanken zo'n 20-22 voet dus ongeveer 6,5 - 7 m lang. In vroeger eeuwen was dat een stuk langer. Maar ja, toen begon (eiken)hout steeds schaarser te worden en de beschikbare stammen korter .... De hogere stammen werden steeds meer gereserveerd voor de masten. Er werden zelfs speciale bossen voor aangeplant (Mastbos bij Breda!).
Op schaal 1 : 84 betekent dat plankjes van rond 8 cm, dat worden er wel erg veel.
2. Stuiten (kopse einden) liggen op spanten en moeten op de aangrenzende (boven en beneden) planken minstens 6 voet, een kleine 2 m, daar vanaf liggen.
Aangezien op het model maar 1/4 van het werkelijke aantal spanten zit bereik je die afstand vanzelf. Tenminste als je de planken op een spant laat eindigen, wat constructief gezien wl gewenst is ...
3. Tussen 2 stuiten op een spant moeten minstens 3 doorgaande planken liggen. Dus 1 meer dan Pantani voorstelt.
Als je deze regel handhaaft krijg je planken die (minimaal) 5 spanten en 4 tussenruimten beslaan. De beste verspringing is dan 1-2-4-3-1-2-4-3 enz. Afwisselend 1 of 2 spanten verspringen dus. In jouw voorbeeld 24-23-21-22-24-23-21-22.
Teken dat maar eens uit op een spantenplan. Dan zul je zien dat je op deze manier 4 of 5 planken per huidgang krijgt. Je hebt dan steeds 2 gangen waarbij 4 planken min of meer even lang zijn. Bij de andere gangen krijg je dan een kortere plank bij de boeg en een langere plank bij de achtersteven of omgekeerd.
Ik heb zelf voor dit patroon gekozen. Ik vind het prettig werken zo en het buigen gaat met deze planklengten nog soepel. Je zou er wel voor kunnen kiezen om de langste planken nog op te delen.

Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me nog dit: ga jij (en / of Deagostini) voor een enkel- of dubbellaags romp?
Bij een romp met 2 lagen hoef je bij de 1e laag natuurlijk niet "historisch verantwoord" te werken. De 2e fineerlaag kun je dan wel met korte plankjes afwerken, rekening houdend met de ontbrekende spanten. Wel veel meer werk natuurlijk.
Bij een enkellaags romp (zoals ik heb) kun je ook nog stuiten nabootsen door ze met een scherp mes in te kerven. Het is maar wat je wilt: historisch verantwoord of niet.
Verder is ook nog van belang hoe je de romp verder afwerkt. Als je het hout naturel laat zou ik voor de korte plankjes gaan. Afwisselend van tint, dan valt het beter op.
Ga je het hout schilderen (zoals ik boven de waterlijn) vallen de stuiten al een stuk minder op. En bij een verkoperde romp, (mijn plan beneden de waterlijn) zie je het later helemaal niet meer .....

Al met al: veel hangt af van wat je uiteindelijk wilt bereiken. En die keuzes moet je nu al maken, een van de charmes (en valkuilen) van deze mooie hobby.
Veel succes met de besluitvorming!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mag ik jullie bedanken voor de uitleg en reactie.
ik ben weer een stukje wijzer geworden ik zal nu moeten wachten tot ik de volgende zending krijg.
De boot word enkellaags beplakt en ik ga hem niet in de kleuren schilderen wel met beits als alles goed gaat natuurlijk
maar er is nog wel ander werk.
Ik heb er zin in ik wist niet dat het zo leuk zou zijn.

vriendelijke groetjes,

Charles
 
zet me vooral niet in dat rijtje .
zeker niet dat het over de engelse bouwwijze gaat want daar weet ik ook alleen de beginselen van die iedereen weet na een paar jaar bouwen.
denk dat jan het redelijk goed zegt wat je kan doen.
moest dit schinees zijn wat ik best kan verstaan als je nog nooit een schip gebouwt hebt.
vraag dan om meer uitleg of dat iemand er een schetsje of tekening van kan maken.

bij een enkele beplanking zorg ervoor dat je nooit 2 of meer lassen boven elkaar zet.dat is afschuwelijk lelijk en valt meteen op.
maak je las ook altijt op het spant .
 
Dit heb ik eerder geschreven:

1. In de 18e eeuw waren de huidplanken zo'n 20-22 voet dus ongeveer 6,5 - 7 m lang. In vroeger eeuwen was dat een stuk langer. Maar ja, toen begon (eiken)hout steeds schaarser te worden en de beschikbare stammen korter .... De hogere stammen werden steeds meer gereserveerd voor de masten. Er werden zelfs speciale bossen voor aangeplant (Mastbos bij Breda!).
Op schaal 1 : 84 betekent dat plankjes van rond 8 cm, dat worden er wel erg veel.

Na wat zoekwerk heb ik gevonden dat de huidplanken op de Victory 30 voet lang waren. Het schip mocht blijkbaar wat kosten :D.
30 voet is 9.15 m (die afstand kennen we ook uit het voetbal, geen toeval denk ik :8). Op schaal 1/84 is dat een kleine 11 cm.

Alvast voor de degenen die wel willen verkoperen: de koperplaten waren 4 voet bij 14 inch => 1220 mm breed en 356 mm hoog. Op schaal is dit 14,5 bij 4,2 mm. DeAgostini maakt in de bouwbeschrijving een rekenfout met 14 x 3,5.
In de handel (Krick) heb ik plaatjes van 15 x 5 mm gevonden. Dat zit aardig in de buurt. Kosten 6.95 per 100 en je hebt er 2800+ nodig ..........
 
Dankje Pilatus,

Moet ik de beplanking veranderen, want ik snap er niets meer van.
als ik het goed begrijp, dan is de lengte van een plank 9 cm van de victory die ik bouw.
De latten die ik krijg zijn 30 cm, moet ik die nu korten op 9 cm???????:unsure:

groetjes Charles
 
Het is zoals lonesome zegt: uiteindelijk bepaal je zelf hoe je het gaat doen. En een goede voorbereiding is belangrijk, dit is niet de gemakkelijkste romp om mee te beginnen. De zijkanten hebben van boven naar beneden een S-vorm, de boeg is vanboven rond en onderaan spits van vorm en bij de achtersteven gaan de planken sterk naar boven lopen en maken ook nog een een bijna haakse bocht. Voor mij is het de vijde romp en toch heb ik een heel stuk weer afgebroken omdat ik niet tevreden was. Nu ben ik gelukkig weer terug op het punt waar ik ruim twee maanden geleden was.....
Maar plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden. Hierbij een paar foto's van mijn beplanking tot nu toe. Hopelijk maakt dat alles wat duidelijker.

De beplanking in het midden:
attachment.jpg

De rode lijnen geven de planken weer zoals ik ze aangebracht heb. Ik gebruik 4 planken over een volledige lengte (gang). Alle planken beginnen en eindigen midden op een spant. De planken in het midden zijn ongeveer 17 cm lang, afhankelijk van de verspringing zijn ze bij de boeg en achtersteven soms langer of korter.
Alleen voor de zandstrook (de plank langs de kiel) heb ik 2 planken van iets minder dan 30 cm gebruikt. Dit omdat deze plank een kwartslag om zijn lengte-as moet draaien en dat krijg je met kortere planken niet mooi voor elkaar.
Als je voor kortere planken kiest krijg je een soort patroon zoals ik in blauw getekend heb. In dit voorbeeld is de planklengte dan ca 8 cm. Dit zit dichter in de buurt van de werkelijke planklengte, het aantal mogelijkheden in een enkellaags romp is nu eenmaal beperkt omdat je steeds op een spant moet beginnen en eindigen. Als je voor 2 lagen kiest heb je die beperking niet, bedenk dat er in werkelijkheid tussen iedere 2 spanten die je hier ziet nog 3 extra spanten zitten. Op die punten kun je de planken van de tweede laag ook laten beginnen en eindigen. Je hebt dan veel meer mogelijkheden om de werkelijkheid te benaderen, het is maar wat je wilt.
Een andere oplossing is om toch langere planken te gebruiken en de kopse kanten te simuleren met een streepje van een zacht potlood o.i.d.

De boeg:
attachment.jpg

De achtersteven:
attachment.jpg

Je ziet hier het begin van de bochten die gemaakt moeten worden. Zowel met hele lange planken als met korte plankjes is dat lastiger (mijn mening) dan bij deze tussenoplossing qua lengte.
Je ziet ook dat de planken hier niet meer allemaal dezelfde breedte hebben als in het midden. Dit heet verjongen, de planken onder de berghouten lopen naar de boeg en achtersteven taps toe. Op deze manier krijg je op alle spanten hetzelfde aantal planken. Iedere gang hoort van boeg tot achtersteven door te lopen, geen enkele plank eindigt ergens op de romp in het "niets". Helaas gaan hier bijna alle bouwbeschrijvingen van kits grandioos in de fout!

Het verschil in ruimte op de diverse spanten kun je hier goed zien:
attachment.jpg

Tot slot een indruk van de welvingen van deze dame:
attachment.jpg

Ik hoop dat hiermee mij eerdere verhaal ook wat duidelijker wordt. En vragen staat vrij natuurlijk :D
 
Mooie uitleg hoor, en knappe beplanking die we hier zien :)
 
Hoi Pilatus,
Bedankt voor je geweldige uitleg en foto's.
Het is nu nog veel begrijpelijker geworden voor mij. Hier heb ik zeker wat aan.
Ik ga de beplanking methode van jou zeker volgen.

groetjes Charles
 
Hoi Pilatus,
Bedankt voor je geweldige uitleg en foto's.
Het is nu nog veel begrijpelijker geworden voor mij. Hier heb ik zeker wat aan.
Ik ga de beplanking methode van jou zeker volgen.

groetjes Charles

Iedereen bedankt voor de complimenten :$, graag gedaan :D
Na een nachtje slapen denk ik dat het voor de DeAgostini bouwers verstandig is om mij niet helemaal te volgen. Een verschil tussen jullie kit en die van mij (Artesania Latina) is nl. de geleverde latlengte. Bij AL is dat 50 cm en bij DeA 30 cm (heb je geschreven).
Als je nu kiest voor plankjes van +/- 17 cm kom je bij de latten van 30 cm wel heel onvoordelig uit. Hou je 13 cm over waar je niet veel mee kunt. Waarschijnlijk ga je dan zelfs hout tekort komen.
Beter is dan, denk ik, om een planklengte van 12 cm te kiezen. Dan lopen je planken over 4 spanten en 3 tussenruimten. Dus eigenlijk een situatie die het midden houdt tussen de "rode" en "blauwe" oplossing in mijn eerdere post. Je zit dan op schaal ook nog vrij dicht bij de werkelijke lengte, slechts 10% verschil. Je verspringschema wordt dan 1-3-2-4-1-3-2-4 enz.
Trouwens, als ik opnieuw zou mogen kiezen zou ik nu ook deze lengte kiezen :( ...... je leert steeds bij 8)
En ik ga dat nu niet meer veranderen, een gouden stelregel is: verander tijdens de bouw nooit van plan.
Tenzij je alles weer afbreekt natuurlijk :@

N.B. Ik ga binnenkort mijn eigen Victory-topic updaten. Als ik daarna weer met de beplanking verder ga zal ik daar in meer detail laten zien hoe ik werk. Erg snel zal dat niet gaan want mijn hoofdproject is de Bounty (bijna klaar), maar erg snel gaat dat momenteel ook niet :worried:
 
Hoi Pilatus,
Wat een geweldige uitleg geef je daar.
ik ga proberen de werkwijze van je te volgen.
Jij geeft een uitleg die voor veel mensen te volgen, en vooral begrijpelijk is.
Want de uitleg in de delen van deagostinie heb je niet veel aan en is soms ook niet begrijpelijk.
Ik blijf je volgen.

groetjes Charles
 
Hallo allemaal,
Hier eindelijk weer wat foto's van mijn bouwwerk HMS Victory.
het is al een hele klus geweest om zo ver te komen .
Ik weet niet hoe het met anderen bouwkits gaat maar bij deze moet er veel aangepast worden aan de spanten.
Bij mij klopt er niet veel, maar door passen en meten kom ik er wel

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Groetjes Steurtjes (Charles)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
ja aanpassen moet je soms wel eens doen maar het rezultaat ziet er erg goed uit hoor mooie beplanking tot nu toe al 8)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan