Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory-De Agostini- schaal 1:84 van steurtjes [!]

hoi dancooper,

ik twijfel zeer sterk weet nog niet voor welke versie ik ga.
weet niet goed welke verf ik moet gebruiken en de juiste kleuren er zit zoveel verschil in de kleuren.

Groetjes
 
hallo allemaal,
Nog twee foto's van de barkas.

Groetjes
attachment.jpg
attachment.jpg
 
Hallo alle bouwerkes,
Na een lange tijd afwezigheid en rust ben ik weer begonnen met het bouwen van de Victory.
ik heb hier wat foto's van mijn bouwplank en de ruwbouw van de romp.
Alles is uit gelijnd en vast gezet met lijm.
Het was best een hele klus.

vriendelijke groeten.

Ik wens jullie hele fijne dagen en een goed begin

steurtjes

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er netjes uit hoor en wat een gevaarte om te zien.
Ben al benieuwd naar de volgende update.
 
Mooi gedaan.
Een vraagje, zijn die paar blokjes voldoende om je kiel recht te houden?
Want dat lijkt me wel een makkelijke methode.
 
Hoi modelbouwerke,
Die blokjes is zeker genoeg om de kiel recht te houden hoor ze zijn 3x3 cm ze zijn wel vast gelijmd hoor

groetjes

steurtjes
 
ziet er netjes uit , net zoals je werkplekje , ik vermoed dat dit niet je eerste bouwsel is.
alvast succes verder, de start is alvast gemaakt.
vgr
Marc
 
Hoi modelbouwerke,
Die blokjes is zeker genoeg om de kiel recht te houden hoor ze zijn 3x3 cm ze zijn wel vast gelijmd hoor

groetjes

steurtjes

Ik ben het wel met modelbouwerke eens. De valse kiel is zo'n 80 cm lang en dan gaat het er niet om hoe groot de blokjes zijn en hoe vast ze zitten. Je hebt nu maar 3 bevestigingspunten en geeft de kiel zo alle ruimte om een s-vorm aan te gaan nemen. Ik zou minimaal 1 blok per 2 tussenruimten plaatsen dus 7 paren in totaal. Het is vooral zaak om de valse kiel zo goed mogelijk in zijn geheel te fixeren. Dan is het ook verstandig om de boeg en kiel ook hoog vast te zetten om torderen van romp te voorkomen. Daarvoor kun je bijv. hoekijzers gebruiken. Ook is het handig om je houtblokken in de hoeken met de spanten te plaatsen, dan hou je deze ook haaks. Als eenmaal de dekken geplaatst zijn en de boel in 3 dimensies verlijmd is wordt het risico van kromtrekken een stuk minder. Maar ook dan nog zou ik uit voorzorg de romp zo lang mogelijk op de bouwplank laten staan. Zeker omdat de bouwtijd lang is en het gebruikte multiplex met 4 mm toch wat dunner is dan bij andere kits van dezelfde afmetingen (bij mijn kit van AL is dat 6 mm).
Ik heb zelf duploblokken op mijn bouwplank gelijmd. Deze hebben als voordeel dat je ze tot iedere gewenste hoogte kunt stapelen. Met lijmklemmetjes er omheen zit alles dan muurvast.
Dat brengt me meteen bij de volgende vraag: hoe heb je spanten gesteld en verlijmd? Met de lego (duplo) methode?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben het met pilatus eens, je zou je kiel op meerdere plaatsen vast moeten zetten, de kiel kan zeker nog krom trekken nu, ik zou aanraden om de gehele kiel vast te pinnen, het is tenslotte het belangrijkste van je schip, de romp :)
 
Als dit de voorbode is van alle Victory´s die gebouwd gaan worden gaan we hier nog veel moois zien!

Fred
 
Hoi iedereen,
ik heb de reactie's gelezen, ik heb op mijn plank hoekijzertjes geplaatst met stelboutjes.
zodat ik hem haaks kan zetten, in de kiel zit geen mm speling meer.
De spanten heb ik gesteld met de lego methode.
Vandaag heb ik het onderste dek geplaatst en uit gelijnd.
Mag ik je vriendelijk bedanken voor je advies.

groetjes, steurtjes
 
Hallo,

Hier nog wat foto's van mijn project van het onderste dek en dwars balken van het midden dek

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


groetjes, steurtjes
 
Laatst bewerkt:
Ziet er mooi strak uit! In deze fase zie je je schip heel snel groeien.
Nog een tip bij het plaatsen van de dekken. Controleer voor het vastijmen van ieder dek of de mastgaten nog goed op een lijn liggen.
Later kun je er namelijk bijna niet meer bij .... zegt deze ervaringsdeskundige :@
 
Dank je voor je advies Pilatus.
Het meeste waar ik bang voor ben is het stroken ( af schuren van de romp).
is er een manier om dat te controleren voor dat je begint met het beplakken van de romp??????
want als je soms foto's zie zit er wel verschil in en dat wil ik voorkomen.

steurtjes
 
Ik neem aan dat je het afschuinen van de spanten bedoelt. Dat is inderdaad een kritisch werkje dat zorgvuldig uitgevoerd moet worden.
Hierbij alvast een paar tips.
1. Doe het met de hand. Alleen electrisch gereedschap gebruiken als je zeker weet dat het kan, bijv. als je heel veel materiaal moet verwijderen.
2. Een verfroerstokje beplakt met grof schuurpapier is een handig hulpmiddel.
3. Schrapen met een (oud) hobbymesje of scheermesje kan ook.
4. Bijschuren kan niet ...... als een spant terugvalt kun je er wel dun fineer op plakken.
5. Bij de romp en achtersteven kun je overwegen om vulhout (balsa) te gebruiken. Geeft meer houvast bij de sterk gebogen delen.
6. Begin pas met afschuinen als de dekken geplaatst zijn.
7. Steeds blijven meten tot je tevreden bent.
8. Hier kun je heel veel info uithalen: http://modelships-beagle.eu/faq/docu/Howto-Beplanking.pdf

N.B. Ik hoop dat de mods het niet erg vinden dat ik naar een ander forum verwijs .......
 
De basis ziet er goed uit Steurtjes.
Jan heeft al een zeer uitgebreid advies gegeven - ik gebruik zelf nog een dun latje ter controle dat ik los over de spanten plaats, zo zie je gauw of het netjes aansluit.

@Pilatus
We zijn collega-forums, dus ik heb er geen moeite mee.
Het betreft een zeer uitgebreide documentatie, beginners moeten er zich niet door af laten schrikken.
 
Hallo allemaal voor iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar.
ik ben het jaar weer goed begonnen met het verder bouwen van de hms Victory, ik kon niet wachten,
met het beplakken van de romp ik was zo benieuwd hoe het zou gaan, en ook of ik de spanten goed geschuurd had.
Veel geduld en goed kijken en passen zal het wel goed komen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Groetjes Charles (steurtjes)
 
Laatst bewerkt:
Het is het meeste werk van je schip, het beplanken, maar o zo belangrijk dat dit goed gebeurd.
Tot zo ver ziet het er prima uit!

Fred
 
Ziet er zeker prima uit, en zeker de tijd nemen met beplanken, dit is een van de belangrijkste dingen van je schip, mij hebben ze altijd verteld dat de romp, het schip maakt of kraakt, en dat het grootste werk 80% de romp is, dus je tijd nemen en alles goed nameten, en vragen stellen ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan