Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory-De Agostini- schaal 1:84 door Modelbouwerke [wip]

Ben zelf verrast door de grote van het anker.
Om u een idee te geven.
Het anker naast een 12 pounder kanon (in aanbouw)
Man is dat groot.

main.php


Nu nog wat verder doen, in het huishouden hé hé.
 
Daar verschiet ik ook van Erik. Veel houtsnuifplezier :)
 
dat paart ziet er een stuk beter uit dan wat er origineel bij zit eric.
het opvullen van die naden is goed gevonden.

de grondplaat is zo te zien wel aan de dikke kant daar kan je mischien wel wat afvijen tot het mooi past en dan de spleet er boven ook maar dicht plamuren lijkt me zo.

goe bezig erik
 
Mooi begin Erik, ziet er prima uit.
Die ankers zijn in het echt ook erg groot, het is geen fout in de kit in ieder geval.
 
En nog een beetje voortgeknoeid aan het kanon.
Het asje achteraan is een beetje te kort afgeknipt.
Maar dat laat ik nu zo, een beginnersfoutje en waarschijnlijk achteraf toch niet te zien.
Waarom niet vervangen denk je?
Het was al gelijmd toen ik er achter kwam.

En zo is het nu.
Voorste as moet nog gedaan.

main.php


main.php


En ook eens op zoek gaan naar fijne nageltje met kop om in de beugels te gebruiken.
Want die hebben ze niet voorzien bij DeAgostini.
 
Hallo Modelbouwerke,

Dat ziet er goed en mooi uit hoor.
ik ben er zelf ook mee bezig geweest maar ik weet nog wat voor verf ik ga gebruiken.
verder nog veel succes.

groetjes

Charles
 
erik weet niet of je zoon kleine nageltjes gaat vinden maar het zou mischien wel kunnen.

je kan mischien met een kopspeltje proberen maar vrees dat dit ook te groot gaat zijn.
 
erik weet niet of je zoon kleine nageltjes gaat vinden maar het zou mischien wel kunnen.

je kan mischien met een kopspeltje proberen maar vrees dat dit ook te groot gaat zijn.

Er zitten twee (zeer) kleine nageltjes bij, echter voor een ander doel.
Deze zouden gebruikt kunnen worden, dus ik ben er vrij zeker van dat ik wel iets ga vinden.
En anders die kopspeldjes, dat zou ook kunnen denk ik.
De schaal is 1/84, dus het zijn vrij grote kopjes die je duidelijk mag zien.

Het kanon heeft zijn voorwielen ook ontvangen is even aan de kant gezet.
Ondertussen ook even verder gedaan aan het anker.
Het houtwerk is in mijn ogen goed gelukt.
Nu nog de draadjes aanbrengen.
Foto's volgen morgen, nu even gaan werken.
 
Laatst bewerkt:
Eerst nog enkele foto's van het eerste kanon ooit door mij gebouwd. :)

main.php


En het is nog beweegbaar.
main.php


main.php


Door aan het anker te beginnen zijn we bezig met deel 2.
Wat houdt deel 2 in?

main.php


main.php


main.php


main.php


De spanten blijven nog even aan kant natuurlijk ;)
Maar aan het anker kunnen we al beginnen natuurlijk.
Er is niet van elke stap een foto genomen.

Na een beetje vijlwerk de twee delen gelijmd.
Eens alles mooi droog de kanten een beetje afgerond.
En dan krijg je dit resultaat.

main.php


Past mooi over het anker.

main.php


main.php


Nu moet er nog een koord rond de balk gewonden worden.
Maar ik vind persoonlijk de bijgeleverde draad aan de dunne kant.
Heeft er iemand reeds ervaring mee?
Ondertussen ga ik zelf even kijken of ik eventueel gewoon zwart garen kan gebruiken.

En op naar deel 3.
Spannend.
 
****. (Hier staat dus een vuil woord dat word gecensureerd)
Daar heb je gelijk.
Handleiding volledig foutief gelezen.
Vond al dat het zo dik was op sommige plekken.
Weet weer wat te doen straks.
 
Je bent hier al goed bezig Erik. Spijtig van de vergissing, maar dat is wel op te lossen hé.
Het is voor mij ook de eerste houtbouw, dus dat wordt ook zweten. (alleen het anker zal ik niet fout maken dankzij u hahaha)
 
prima werk Erik,ik ga u zeker volgen,kijk eens bij de nageltjes v/d A.V die hebben een mooie ronde kop en passen misschien voor de assen v/h affuit.
grtz
Lus
ps,plezant hé,in hout bouwen!
 
ps,plezant hé,in hout bouwen!

Ja.
Maar toch moeilijker dan je soms denkt.
Het feit dat bij plastiek de vorm er als is en je hier nog veel aan de slag moet met vijltjes, schuurpapier en boortjes en zo verder.
 
Nu moet er nog een koord rond de balk gewonden worden.
Maar ik vind persoonlijk de bijgeleverde draad aan de dunne kant.
Heeft er iemand reeds ervaring mee?
Ondertussen ga ik zelf even kijken of ik eventueel gewoon zwart garen kan gebruiken.
Spannend.

Ik weet natuurlijk niet wat DeAgostini bijgeleverd heeft maar in het echt zullen die touwen niet dikker geweest zijn dan zo'n 20 mm, denk ik.
Dikker touw zal niet zo gemakkelijk om de ankerhouten kunnen buigen. In schaal 1 : 84 betekent dat een dikte van 0,25 mm.
Deze touwen werden in het echt geteerd om corrosie door het zeewater tegen te gaan. Zwart is dus de authentieke kleur.

En wat die fout met het lijmen betreft: in houtbouw blijf je dit soort dingen tegenkomen. Aan het eind van het projekt heb je een waslijst van dit soort foutjes ...... en de bouwer is vaak de enige die ze ziet ;). Het is aan jou om te beslissen of je die fouten nog herstelt.
In dit geval lijkt het me niet zo moeilijk om uit resthout nieuwe balkjes te maken. En je hebt nog tijd genoeg :D
 
En wat die fout met het lijmen betreft: in houtbouw blijf je dit soort dingen tegenkomen. Aan het eind van het projekt heb je een waslijst van dit soort foutjes ...... en de bouwer is vaak de enige die ze ziet ;). Het is aan jou om te beslissen of je die fouten nog herstelt.
In dit geval lijkt het me niet zo moeilijk om uit resthout nieuwe balkjes te maken. En je hebt nog tijd genoeg :D

Ga de fout zeker herstellen.
Er komen meerdere ankers en anders moet ik ze allemaal fout gaan doen.
Dat kan dus echt niet hé.
 
Het zijn mooie schepen om te bouwen, ik heb er 2 van deagostini gebouwd en moet zeggen dat het mooie kits zijn, goeie uitleg en zeker mooie boekjes die je er voor je geld bij krijgt, toch zoals vele andere kits, moet je goed je beschrijving lezen, en zeker een paar boekjes verder gaan lezen voor je verder doet, dus het beste is een aantal weken wachten met bouwen tot je meerdere delen hebt, en zo kun je kijken als er niet iets moet gedaan worden waar je later niet meer bij kan of anders om.
Het is zeker moeilijk om de delen te laten liggen, maar voor mij is dat een paar keer de redding geweest ;)

Blijf ik volgen.
 
ik zou ook aanraden om al het kleine spul nu je het hebt al in elkaar te steken want binnen een jaar word het wel erg veel als je het tot dan laat liggen

als je nu 2 kanonnen per week kunt afmaken of ander klein gespuis ben je er nog een jaar aan bezig en om dit allemaal achteraf te doen ... dan haken er veel af of word het rap rap in elkaar gestoken. buiten de romp en de masten zou ik zoveel mogelijk in elkaar zetten en het netjes opzij leggen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan