Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory - De Agostini - schaal 1:84 door Christophe [!]

  • Onderwerp starter Christophe
  • Startdatum
C

Christophe

Guest
Hier komt mijn bouwverslag, maar momenteel is het nog even wachten totdat ik wat meer delen heb. Morgen is de derde te koop in de winkel en vanaf dan komt er elke week een nieuwe uit.

Christophe
 
En zo heb je weer een leeg topic :D
Succes met de bouw Christophe en dat gaat hier een serieus gave groepsbouw worden.

Fred
 
Bedankt jongens, ik denk ook wel dat dit leuk wordt. Hopelijk komen er nog een paar bij.

Christophe
 
De eerste stappen zijn gezet. Ik heb de bouwplank uitgefreesd zodat de kiel en de spanten allemaal mooi loodrecht geplaatst kunnen worden. Dit was toch wel een 3 uurtjes freeswerk.

attachment.jpg

Ik heb dit gefreesd in een MDF plaat van 12mm dik. De groeven zijn 3mm diep.

attachment.jpg

Aktiefoto van een aantal onderdelen die pas gelijmd zijn.

attachment.jpg

Nu kan ik beginnen aan het lijmen van al de spanten.
 
Ook hier een mooie start. Die bouwplaat daar gaan mensen jaloers op worden Christophe ;)

Fred
 
Wat handig zo'n cnc toestel, enige kans dat de andere Victory-bouwers zo'n bouwhelling zouden kunnen bestellen ?
 
Wat handig zo'n cnc toestel, enige kans dat de andere Victory-bouwers zo'n bouwhelling zouden kunnen bestellen ?

Geen probleem Dancooper, voor 15 euro exclusief verzendkosten kan ik dit maken. Verzendkosten 5,90 euro met BPost, 4 euro met Kiala.
Bij de bouwplank zitten dan nog een aantal perfecte 90° driehoekjes.
 
Prachtige bouwplank! Dit komt helemaal goed zo.
 
Geen probleem Dancooper, voor 15 euro exclusief verzendkosten kan ik dit maken. Verzendkosten 5,90 euro met BPost, 4 euro met Kiala.
Bij de bouwplank zitten dan nog een aantal perfecte 90° driehoekjes.

Bij dezen dan mijn volgende bestelling :D Laat maar komen :)
 
Geen probleem Dancooper, voor 15 euro exclusief verzendkosten kan ik dit maken. Verzendkosten 5,90 euro met BPost, 4 euro met Kiala.
Bij de bouwplank zitten dan nog een aantal perfecte 90° driehoekjes.

Christophe, naar Kalmthout mag er ook één gestuurd worden.
Zal nog PB doen met adresgegevens.
 
Nog enkele update foto's. Ik moet zeggen dat het reuzeleuk is om eens met hout een model te maken. Ik denk dat dit niet het laatste houten schip zal zijn dat ik ga maken.

Houten driehoekjes die ik op de bouwplank lijm houden de kiel mooi recht.

attachment.jpg

Tussen de spanten lijm ik nog een paar verstevigingsstukjes in mdf. Zo zit alles goed vast.

attachment.jpg

attachment.jpg

En nu kan ik beginnen aan het eerste dek. In de bouwhandleiding staat dat ik hiervoor nageltjes moet gebruiken, maar die heb ik niet, dus lijm ik alles goed vast.

attachment.jpg
 
Nog enkele update foto's. Ik moet zeggen dat het reuzeleuk is om eens met hout een model te maken. Ik denk dat dit niet het laatste houten schip zal zijn dat ik ga maken.

Pas op ....... dit is nog maar het begin :tongue:

En nu kan ik beginnen aan het eerste dek. In de bouwhandleiding staat dat ik hiervoor nageltjes moet gebruiken, maar die heb ik niet, dus lijm ik alles goed vast.

Nagels, spijkers :@ meteen naar de kliko. De echte houtsnuiver lijmt alleen. En dat is goed te doen :D.
 
ziet er goed uit Christophe maar welke houtlijm gebruik je ?

het ziet er naar uit dat deze niet transperant opdroogd. of had je alles nog maar net gelijmt toen je de foto maakte ?
 
in een woord geweldig en wat een mooie methode
ik kan nog veel leren van je werk wijze.

steurtjes
 
@Amazone: Dirk, de foto's zijn genomen juist na het lijmen. Het is gewone houtlijm hoor die volledig transparant opdroogd.

@Steurtjes: Jouw werk ziet er even goed uit hoor, zie geen verschil in het resultaat.
 
Mooi mooi.
Let er ook op dat het haaks gelijmd in deze hoek:

attachment.php


Soms zit er wat speling op de sleuven... Dus buiten de rechte hoeken van de bouwplank moet het in die richting ook haaks staan.
Waarschijnlijk zal dat bij u wel het geval zijn hoor.
 
Dit ziet er al zeer goed uit Christophe, knap werk hoor.

En ik ga Jan (Pilatus) bijtreden: die nageltjes niet gebruiken !! Die nageltjes zijn totaal niet op schaal en het schuren of schrapen van het hout bij de afwerking is een regelrechte ramp.
 
Ook ik heb een slechte ervaring met die spijkertjes:@:@ en zoals de voorgangers al aangeven hop in de kliko.:D

Fred
 
Al maar goed dan dat er geen nageltjes meegeleverd worden, want als je geen ervaring hebt dan loopt het mis.
Eigenlijk is het moeilijk om dit model goed te maken als je hier geen ervaring mee hebt of zonder hulp van ervaren mensen.

Michel, ik heb alles zo goed mogelijk haaks gelijmd. Ik vind de pasvorm van de onderdelen heel goed meevallen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan