Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory - De Agostini - schaal 1:84 door Christophe [!]

  • Onderwerp starter Christophe
  • Startdatum
Nog enkele foto's van de beplanking en de geschutpoorten.

attachment.jpg

Voor het maken van de geschutpoorten heb ik mijn cnc frees gebruikt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Is het goed om de beplanking nu al een beetje te schuren, of is het beter om te wachten tot alle huidplanken erop zitten?
 
Het is verstandiger om te wachten tot ze er allemaal opzitten en dan in 1 maal te schuren Christophe.
Anders ga je nu misschien al te veel wegschuren en de zijkanten kunnen wat afvlakken door het schuren.

Fred
 
ziet er goed uit 8)

en zoals fred zij wacht met schuren tot alles er op zit.
 
Daarover kun je van mening verschillen Fred (en Dirk inmiddels). Ieder heeft zo zijn eigen methode. Ik zorg bij iedere nieuwe plank er met een schraapmes meteen voor dat deze plank vlak aansluit tegen de vorige. Nu kun je er, vooral in de holle delen, nog goed bij. Een ander voordeel is dat je nog kunt zien hoeveel hout er over is. Als je later nog veel moet schuren en dat iets te enthousiast doet zou je de eerste niet zijn die met een gat in de romp blijft zitten ....
Ik kies er ook voor om eerst de romp glad af te werken en dan pas de geschutspoorten uit te snijden. Maar voor iedereeen geldt: de beste manier is die waarbij je je prettig voelt.
 
Hoi Christophe,
Hoe maak je in hemelsnaam geschutspoorten met een CNC.
Lijkt me een interessante techniek, die ik graag zelf zou toepassen.
In elk geval, je lijkt me een ervaren bouwer.
De HMS ziet er prachtig uit voorlopig.

Mvg,
Bjorn
 
Bedankt voor de reacties.
Wat dit schuren betreft heeft ieder wel een eigen werkwijze. Ik dacht ook dat het beter was om te wachten tot alle huidlatten erop zaten zodat je dan niet teveel kan wegschuren, maar Pilatus heeft natuurlijk ook een punt.
Het is mijn eerste schip dus ik ga het voorzichtig aan doen.

@Bjorn: Het was niet zo makkelijk met de cnc. Het heeft ongeveer 3 uur gekost om alles uit te frezen. Eerst moest ik de machine op een verhoog plaatsen en vervolgens het schip op zijn zijkant fixeren zodat die loodrecht stond. Vervolgens moest ik voor elke geschutpoort de coördinaten opnieuw instellen. Ik heb er nog een foto van maar veel zegt dit niet.

attachment.jpg
 
er zijn veel manieren om je romp te schuren en iedereen heeft wel zijn ijgen manier . wat nu de beste is weet ik ook niet .

ik schraap bv eerst mijn romp ook de bolle en holle stukken kan ik makelijk bij door met een stuk glas te schrapen dat bol of hol staat. als dat eenmaal mooi geschraapt is ga ik er nog eens lichtjes met een schuurpapiertje over.

het schrapen heeft het voordeel dat je geen bulten en gaten schuurt en de lijm die er nog aan hangt gaat er ook beter af.

het zal dus een beetje uitproberen zijn zeker als het zoals bij somigen hier het eerste schip is.

3 uur voor de gaten is behoorlijk snel hoor dat krijg je met de hand nooit klaar want dan doe je 3 gaten op 1 uur.
en je moet er ook wel je tijt voor pakken want als het ook maar 1 mm scheef staat blijf je dit altijt zien.
 
Nog een kleine update van de beplanking.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik blijf hopen dat het allemaal nog goed komt. Tot nu toe valt het nog mee. Maar nu begint de beplanking naar onder toe en dat lijkt mij wel moeilijker.
 
netjes hoor en naar onder is iets mooilijke maar het gaat zeker lukken neem je tijt en meet alles goed uit

moesten er probleman zijn zeker eerst vragen voor je lijmt
 
netjes hoor en naar onder is iets mooilijke maar het gaat zeker lukken neem je tijt en meet alles goed uit

moesten er probleman zijn zeker eerst vragen voor je lijmt

Zal ik zeker doen Dirk, thx.
 
Dit ziet er goed uit Christophe en inderdaad komt nu een moeilijker gedeelte.
Met wat je tot nu toe laat zien gaat dat toch ook geen probleem zijn volgens mij.
 
Dit is een vaststaand feit !
Een hout bouwer moet geen haast hebben, 10 maal meten en overdenken en dan nog kan het niet goed uitpakken.
Geduld, doorzettingsvermogen en vooral niet opgeven......het wordt een fantastisch schip! ( Geld voor alle Victory bouwers hoor :D )

Fred
 
Dat ziet er inderdaad netjes uit Christophe, begint al op een schip te lijken;)

Fred
 
Hoi Christophe,

Dat ziet er goed uit, ben benieuwd naar de verdere beplanking van je Victory.
een compliment voor het resultaat.

Groetjes Charles
 
Ziet er echt prachtig uit tot nu toe.
Ik hoop dat de beplanking bij mij even goed zal meevallen.
Groetjes,
Bjorn
 
Goede voorbeeld van wat ik moet proberen te bereiken.
Prachtig gedaan !
 
Dat is al een mooi stuk beplanking Christophe. En nu gaan we uiteraard jouw beplanking volgen in de andere richting, dat wordt spannend maar je zal het vast wel goed doen...uiteraard!!!
 
Bedank voor de positieve woorden iedereen.

Nog een paar foto's. Ik heb voor de eerste keer een dropper gamaakt aan elke kant. Niet echt gemakkelijk. De linker is beter dan de rechter.
Ik zal wel blij zijn als ik alles kan schuren, want die ruwe beplanking trekt op niets. Maar ja nog even geduld.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu volgt het moeilijkste, namelijk het aanbrengen van de eerste plank naar beneden bij de spiegel. Die moet fel geplooid worden, dus dat wordt spannend.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan