Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory - De Agostini - schaal 1:84 door Christophe [!]

  • Onderwerp starter Christophe
  • Startdatum
En hier voorlopig de laaste foto's van de scheepsromp, want nu is het weer wachten op de onderdelen van het 2de dek.
Natuurlijk kan ik in de tussentijd werken aan de kannonen, anker en barkas.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Nog een kleine update. Ik heb de spanten mooi rondgeschuurd en begonnen aan het plaatsen van de latten. Eerst aan de spiegel.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik begin meer en meer een donkerbruin vermoeden te krijgen dat dit allemaal nog niet zo gemakkelijk gaat zijn. Ik vraag mij zelfs af hoeveel mensen dit in het begin kopen en dan achteraf afhaken.
Maar toch blijven we dapper verder doen.
 
Ik heb totaal geen ervaring met houten schepen, maar dit ziet er toch heel netjes uit hoor.

Grtz Bart.
 
Ziet er keurig uit Christophe.
Makkelijk is het inderdaad niet, maar het is ook weer niet ondoenlijk. Kijk maar eens bij alle afgewerkte schepen.
Veel van dit soort schepen blijft liggen omdat men nog nooit aan modelbouw had gedaan vermoed ik.
Je nadert nu een cruciale fase, waar het op aan komt is doorzettingsvermogen, niet te snel willen werken, alles goed overdenken.
Heel veel succes en vragen stellen als het niet duidelijk is.
 
Ik ga Wim helemaal bijvallen. Gemakkelijk zal het niet zijn maar bedenk dat iedere ervaren houtsnuiver ook ooit een eerste romp voltooid heeft .....
Mijn Victory is wel niet van DeAgostini maar lijkt er wel veel op en daar is de beplanking al een heel stuk gevorderd.
Hier http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=5089&page=8&p=145114#post145114 kun je mijn werkwijze zien. Misschien heb je er wat aan, maar kies vooral de methode die het best bij je past.

Als je wat terugbladert zie je ook hoe het niet moet :angry:. Net zo leerzaam :D
 
de plankjes die je er nu tegen gedaan hebt zijn die van de holle wulf.

vind het vreemd dat je die er nu al moet tegen doen want als je die niet juist van lengte maakt krijg je kieren van achter.

normaal zou je eerst de huidlatten moeten plaatsen en dan de latten van de hollewulf er juist tussen moeten maken. dan kan je alles netjes aanpassen.

stond het zo in de bouwbeschrijving christhof ?
 
Een hout bouwer moet geen haast hebben, 10 maal meten en overdenken en dan nog kan het niet goed uitpakken.
Geduld, doorzettingsvermogen en vooral niet opgeven......het wordt een fantastisch schip! ( Geld voor alle Victory bouwers hoor :D )

Fred
 
hmm bij de victory zou het mischien wel kunnen want komen daar geen schulpturen naast te hangen waar de zij galereién op komen te staan ?

dat zijn de ramen aan de zij kant ;)
 
de plankjes die je er nu tegen gedaan hebt zijn die van de holle wulf.

vind het vreemd dat je die er nu al moet tegen doen want als je die niet juist van lengte maakt krijg je kieren van achter.

normaal zou je eerst de huidlatten moeten plaatsen en dan de latten van de hollewulf er juist tussen moeten maken. dan kan je alles netjes aanpassen.

stond het zo in de bouwbeschrijving christhof ?

Ook bij Artesania staat het zo in de BB. Het is ook geen punt om ze nu al te bevestigen. De huidlatten zijn enigzins flexibel en later knip je de latten op de juiste lengte. Zijkant vlak schuren en de huidlatten kun je er goed op vastlijmen. De huidlatten een beetje over laten steken en later schuur je ze precies in de gebogen vorm van de holle wulf.
Nix kier van achter ;)
 
Hoi,

Regelmatig kijk ik eens op dit en andere fora over de Victory. je uitgefreesde helling vind ik heel interessant. Kan ik die ook bestellen? ****** via e-mail kan je mij bereiken voor verdere gegevens.


[MOD] Stefan, ik heb je e-mail adres onleesbaar gemaakt. Dit om spammers tegen te houden. Als je iets wilt regelen is het beter dit via PB te doen[MOD]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb verder gedaan aan de beplanking.
De holle wulf is volledig beplankt en aan de zijkanten bijgeschuurd zodat de huidplanken hier mooi op aansluiten.

attachment.jpg

Hier al een rij huidlatten volledig geplaatst.

attachment.jpg

Hier zie je reeds één gebogen plank die gelijmd is en de volgende erboven die aan het drogen is zodat ik die later kan vastlijmen. Om de planken te buigen steek ik zo een houten latje in een volle waterkoker en laat dit even koken. Vervolgens droog ik het latje af en zet het vast met duimspijkers op de spanten. Na een nachtje drogen is de plank gebogen en kan ik ze vastlijmen.

attachment.jpg

Hier nog een huidplank die gelijmd is. Altijd zien dat de volgende huidplank mooi aansluit op de vorige, dus schuren is nodig.

attachment.jpg

Tot nu toe valt het beplanken nog goed mee. Hopelijk blijft dit zo.
 
Hoi Christophe,
Dat ziet er goed uit ik hoop voor je dat het zo blijf gaan.
Ik heb veel moeten aanpassen.
Veel succes met de bouw

Charles
 
ja ja dat ziet er goed uit hoor.
naar boven beplanken zal nu normaal geen probleem mogen geven dus kan je gewoon door doen zoals je nu bezig bent.
 
Ziet er zeker goed uit, je kunt nu oefenen met een stukje minder moeilijk beplanken.
Je methode van de latten in de waterkoker is doen is prima, werkt heel goed.
 
Christophe hoe lang zijn jouw stukjes lat of heb je de volledige lat genomen?

thx
 
Christophe hoe lang zijn jouw stukjes lat of heb je de volledige lat genomen?

thx

In de handleiding staat dat je moet beginnen met een lengte tussen het midden van spant 24 en het midden van spant 17. Zo moet je een klein stukje van elk latje wegsnijden. En vervolgens moet je naar achter en naar voor werken. Het is belangrijk dat je telkens op een spant eindigd en begint.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan