Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory-De Agostini- schaal 1:84 van Michiel [F!]

  • Onderwerp starter michiel54
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
M

michiel54

Guest
Hallo, ik ben Michiel(56) uit Oostende , op brugpensioen dus tijd zat en ben begonnen met de eerste fase van de Victory . Na wat lezen hier en daar wist ik dat het verstandig is om eerst de delen wat te verzamelen voor een bouw te starten ...maar ik kon niet wachten dus mijn eerste fase zit al in mekaar .
Eerste vaststelling zowat elk onderdeel staat scheef !:angry:
Hoe krijg ik die dingen terug recht ?
In principe ben ik een beginner , heb enkel ervaring in knutselwerk en zelf verbouw van mijn vorige woning. In mijn jeugd heb ik wel een hoop plastic modelletjes van 'Airfix' in mekaar gestoken en hier ligt nog een halve Amerigo V. op de werktafel. Qua gereedschap heb ik niet veel(meer). Na echtscheiding heb ik de hele zooi weggegeven enkel nog een basic toolbox maar heb wel een multitool van 'Leathermann' : zeer handig in dit geval !
Als ik al het nuttige van gewenst nieuw gerief optel zit ik ergens in de honderden euro , dus moet een en ander wat spreiden .
Verder staan er al wat foto's in mijn ' gallery ' maar moet een en ander nog eens overlezen hoe ik ze hier tevoorschijn tover !?:$
Succes aan de andere bouwers !:P
Btw. ik heb een abo. genomen , dus moet nog even wachten op mijn eerst volgende levering (vanaf deel 2).
Groetjes !!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk dat je meedoet met de groepsbouw Michiel. Succes ermee, en hier zitten genoeg botenbouwers die ons zeker kunnen helpen. Voor mijzelf is het ook het eerste schip, dus we zien wel.

Christophe
 
Dank U Christophe , ik heb al wat geoefend op een deel van de Amerigo Vespucci.

[mod] Rest van het bericht verplaatst naar off-topic [/mod]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Michiel, welkom bij de Victory groepsbouw.
Veel succes met de bouw van het schip, de ervaringen met de AV zullen je wel kunnen helpen :).

Zoals je ziet is je verslag een stukje korter geworden, de berichten heb ik even verplaatst naar off-topic.
 
Leuk dat je ook meedoet met deze groepsbouw.
Hier zal je inderdaad veel steun krijgen en zullen je vragen beantwoord worden beantwoord.
dat je niet veel gereedschap hebt is geen probleem, ook met simpele dingen kan je een heel eind komen.
Succes met de bouw van de Victory

Fred
 
Dank Jullie voor reacties , had wat problemen met computer de voorbije dagen.....
Heb gisteren melding gehad van post : er ligt een pakje te wachten !! , ?(delen 2-5) :8
Hier al wat afbn. van mijn eerste stap (deel 1):

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik neem mijn foto's met een Samsung gsm 3.2mp. Hopelijk duidelijk genoeg voor mijn verder verslag ?? :35:
 
Michiel, heb je alles al gelijmd? Zelf zou ik er voor kiezen eerst de complete kiel in elkaar te zetten, zodat je die kaarsrecht kunt maken. Nu krijg je met extra gewicht te maken en dat is niet prettig om de kiel uit te lijnen.
 
;)Je hebt gelijk , maar ik heb dit gedaan voor ik dit forum had gevonden . Maar ik ga hem vandaag terug uit elkaar halen , met de tips die ik eerder al kreeg , in een emmer warm water dus !^^
En ik moest een onderwerp hebben voor mijn fotoexperiment...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
uit elkaar halen van gelijmde delen

Zo , 't is gefixt , plaatjes liggen uit elkaar te drogen onder de " pers " .
Hopelijk zijn ze terug recht na droging .
Heb inderdaad eerst een sneetje in de lijm gegeven , ook een drupje zeep bij het heet water gevoegd .
Van enige zwelling was na het badje niet veel te merken , gelukkig !!^^
 
Zo , 't is gefixt , plaatjes liggen uit elkaar te drogen onder de " pers " .
Hopelijk zijn ze terug recht na droging .
Heb inderdaad eerst een sneetje in de lijm gegeven , ook een drupje zeep bij het heet water gevoegd .
Van enige zwelling was na het badje niet veel te merken , gelukkig !!^^

Dat lijkt jouw hier aardig te lukken Michiel.

Christophe
 
Ik denk dat ik mijn eerste levering gemist heb , vond vrijdag briefje van post in de bus .
Hoogwaarschijnlijk heb ik maandag mijn pakket Victory delen , ben benieuwd !! :wub:
 
Om de spanten mooi loodrecht te lijmen, kunt ge een paar lego blokken en plastic klemmen gebruiken :

picture.php


De foto is wazig, maar hij toont op welke manier de lego blokken en plastic klemmen gebruikt worden.

Succes

Groeten

Pascal
 
Ah de goede oude lego methode, voor het eerst gebruikt op een amerikaans forum door een brit :D
In tegenstelling tot wat sommigen proberen te promoveren tot een uitvinding van iemand op ons nederlands zusterforum.
 
Ivm. Lego blokken : bedankt voor de reuze tip !!! :wow: ;)
Nu nog op zoek op een of andere rommelmarkt .:)
 
Michiel, de Lego-methode is ideaal om de spanten recht te zetten zoals Pascal al aangeeft. Eén tip die ik daarbij wil geven is dat je de klemmen niet muurvast moet zetten: als alle blokjes Lego op hun plaats zitten klem je ze vast, maar niet muurvast, vast is vast.

Verder zou ik andere bouwverslagen bij de Houten Schepen gaan doorlezen, bij een aantal schepen daar wordt de Lego-methode ook besproken. Het zijn dan wel andere schepen, maar de manier waarop blijft hetzelfde.

@Dany: het klopt inderdaad dat de Lego-methode van elders komt.
 
Met dank voor de tips ! ! Ik ben volop bezig met lezen van de bouwverslagen en noteer de nuttige zaken ...en ik verveel me niet ! ! ^^
 
Ik heb zonet de onderdelen die moesten gerecht worden vanonder mijn pers gehaald , op het eerste zicht waren ze perfect maar na 20 minuutjes constateerde ik weer het scheef trekken .. maar niet zoveel als ervoor .
Ik heb mijn eerste zending uitgepakt en stuk voor stuk de deeltjes nagemeten met maarlat ( op rechtheid)...6 van de 31 stukken hebben er ook van , vooral de kiel (nr.2) staat zo'n 2mm uit de lijn .:$
Dus de pers komt weer van pas !! Deze keer laat ik ze er wat langer onder liggen .
Verder was ik bezig hier en daar de deeltjes wat bij te schuren ( kleine resten van hechtingen , braamkes ahw.)
 
Tja Michiel,er zijn maar weinig dingen echt recht in de wereld.

Met recht en rede gezegd ;)

Maar inderdaad, alle gekheid op een (krom) stokje, dit kan (en zal) nog in orde komen... mits het gebruik van enkele hulpmiddeltjes ; zoals een bouwhelling (dus niet dat tijdelijke statiefje die DeA als "cadeau" bijlevert), blokjes (kom ik later op terug, ook indien ik ze zelf niet nodig zou hebben, en vooral iets wat iedere modelbouwer in grote hoeveelheden in z'n (of haars) voorraadkast moet liggen hebben : geduld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan