Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory-De Agostini- schaal 1:84 van Michiel [F!]

  • Onderwerp starter michiel54
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Erg robuuste methode ;), bij mij lukte het ook met punaises. Ik zou dit niet op dunne spanten proberen.
Door je latjes na het verlijmen een paar keer goed nat te maken kun je de latjes laten zwellen zodat de kieren ook dichtgedrukt worden. Hier gaat de romp ook van boven naar beneden rond lopen. Door de onderkant van de latjes af te schuinen zorg je er ook voor dat de latten beter op elkaar aansluiten en er geen "gaping" ontstaat.
Zorg er ook voor dat je lijm gebruikt tussen de latten in. In kan op de foto niet goed zien of je dat ook doet.
Trapjes ontstaan meestal als je de plank geforceerd naar boven of naar beneden buigt. Dit moet je altijd zien te voorkomen, de plank moet zo natuurlijk mogelijk lopen. Gebruik instekers of ga verjongen als dat nodig is.

En steurtjes heeft helemaal gelijk :)

Ik doe lijm op de ganse zijkanten , ook aan de binnenzijde zolang ik eraan kan , waar nodig ( na aanpassen)schuin ik af . Toch zijn er nog kiertjes ( na droging ) . Ik ga de bootromp achteraf kleuren met beits of iets dergelijks ( oud eik) en de berghouten iets donkerder. Als de kiertjes te aanwezig blijven vul ik ze op met gekleurde was .
Ja instekers en verjongen moet ik nu gaan toepassen .
;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Michiel, bedankt voor het plaatsen van de foto. Deze methode heb ik nog niet eerder gezien, maar de beplanking zit toch prima.

Ik had op voorhand de boegspanten voorzien van extra vulling om in dit geval schroefjes te kunnen gebruiken maar vanaf nu ga ik over op verjongen en instekers toepassen ....ben eens benieuwd of dat dat een mooi resultaat zal geven ..:$
;)
 
Hoi Michiel,
Het komt best goed met je Victory
ik heb met veel geduld en logies denken en kijken bij anderen bouwers gaan beplanken.
ik nog wat foto's van de boeg van mijn victory geplaatst.ook
 
Ondertussen knutsel ik wat geschut in elkaar
attachment.php

Ik kleef het geheel eerst op 2 latjes , dan is het handelbaarder , de streepjes op de tonnen heb ik met een balpen gedaan.
attachment.php

attachment.php
 
De onderdeeltjes voor het kanon monteer ik eerst los in elkaar en dan zet ik er een lijmklemtje op en kan dan langs onder seconden lijm aanbrengen . Het teveel aan lijm neem ik weg met stukje keukenpapier .
attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:You_Rock_Emoticon: Ziet er allemaal heel netjes verzorgd uit, mijn complimenten.

Toch twee opmerkingen:
1. Die balpen ..... let op als je later misschien nog gaat aflakken. Het risico op uitlopen van de inkt is dan erg groot, weet ik uit eigen ervaring :ohmy:. Ook kan de kleur vrij snel vervagen of, in combinatie met lak, zelfs rose worden (echt waar :angry:). Beter is een permanent marker o.i.d.
2. Ik meen dat het al eerder bij een DeA Victory opgemerkt is, ik weet alleen niet meer waar. De blokken aan je carronade zijn wel erg groooooooot. Reken eens om hoe groot die in werkelijkheid zouden zijn ........

Dit is een foto van de echte (ergens gevonden op internet, ik ben veel knapper ....):
attachment.jpg
 
:You_Rock_Emoticon: Ziet er allemaal heel netjes verzorgd uit, mijn complimenten.

Toch twee opmerkingen:
1. Die balpen ..... let op als je later misschien nog gaat aflakken. Het risico op uitlopen van de inkt is dan erg groot, weet ik uit eigen ervaring :ohmy:. Ook kan de kleur vrij snel vervagen of, in combinatie met lak, zelfs rose worden (echt waar :angry:). Beter is een permanent marker o.i.d.
2. Ik meen dat het al eerder bij een DeA Victory opgemerkt is, ik weet alleen niet meer waar. De blokken aan je carronade zijn wel erg groooooooot. Reken eens om hoe groot die in werkelijkheid zouden zijn ........

Dit is een foto van de echte (ergens gevonden op internet, ik ben veel knapper ....):
http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=19533

Dank je voor de raad ivm balpen , als het zover is doe ik wel even een test met mijn beits op een proefstuk .. ik ben verwittigd !
Het is nogal poreus hout en de inkt van zo'n marker is nogal dun...
Eerst geprobeerd met zwarte tapestrookjes maar dat trok op niets .

Ja , die blokken ..op een Nederlandse site vonden ze dat ook en hebben ze ook geopteerd voor kleinere modelletjes . De kleinste maat daar was 3mm( deze zijn er van 5mm) en ze vinden ze nog te groot .
Nog eens extra geld uitgeven voor die blokjes vind ik er wat over en namaken of verkleinen is ...nou ja ..prutswerk dat ik niet zie zitten ...maar ik ga het misschien wel eens proberen.
Maar ik til hier niet zo zwaar aan en wie van mijn bezoekers gaat daar een punt van maken .. als ooit het schip bewonderd wordt !!
;)
 
de blokken zijn inderdaad wat groot maar zoals je zegt daar nu nog eens extra geld aan geven terwijl ze zijn bij geleverd.
mischien moet je gewoon de kleinste blokken pakken die bij de victory geleverd worden om je kanonnen mee te riggen .

ps kleine blokken kosten echt niet veel hoor maar het nadeel is dat je er wel heel veel van nodig hebt en dan gaat het natuurlijk weer wel doorslaan op het laatst.
 
Ik zou toch voor blokken van 3 mm gaan. Een andere optie, die ik wel eens op het net gelezen heb, is het gebruik van visloodjes als simulatie van blokken.
 
Ik meen dat het al eerder bij een DeA Victory opgemerkt is, ik weet alleen niet meer waar. De blokken aan je carronade zijn wel erg groooooooot. Reken eens om hoe groot die in werkelijkheid zouden zijn ........

Was bij mijn topic. Ze zijn aan de grote kant, dat klopt.
Nu kan je de blokken uitstellen tot één van de laatste karweitjes en dan weet je ook hoeveel kleinere je moet/mag aanschaffen.

Een andere optie, die ik wel eens op het net gelezen heb, is het gebruik van visloodjes als simulatie van blokken.

Dat zijn toch meestal gewoon ronde balletjes.
Hoe bevestig je daar je touwtjes dan aan?
Het is wel een goedkopere oplossing.
 
Dat zijn toch meestal gewoon ronde balletjes.
Hoe bevestig je daar je touwtjes dan aan?

Ik vis zelf al 25 jaar niet meer, maar volgens mij heb je die loodjes in allerlei vormen. En lood is vrij zacht, een beetje verwarmen en je vervormt het zo.
Visloodjes worden ook aan een lijn bevestigd. Of er zit al een gaatje in of je prikt er een in. Anders gewoon secondenlijm ......
Het idee achter het gebruik van lood is ook de suggestie van blokken, niet de exacte nabootsing. Als je het model schildert worden ze geel en ziet niemand dat het lood is ......
 
De ronde loodjes gebruikt door hengelaars zijn ingesneden. Je kan ze gewoon met de vingers opentrekken, touwtje erin en dichtduwen.
Bestaan in zeer veel maten. Een blokvorm geven kan na wat oefenen met een tangetje niet moeilijk zijn denk ik.
Groetjes
 
Loodjes , mmja , leuk idee ...
bedankt voor de tips !!
;)
 
Visloodjes en dan van die ronde ingekeepte werken heel goed. Je hebt ze in diverse maten.
Ik heb die ook gebruikt bij mijn Chinese Jonk, waar zelfs blokken van 3 mm nog te groot waren.
 
Ik moet mijn latjes nu verjongen ..maar hoe doe ik dat ?
Ik heb dan maar van een aluminium lat een soort van klem gemaakt en span het latje daar in vast rekening houdend met de graad van verjongen . Met een hobbymes snij ik dan stelselmatig dunne reepjes weg tot op het aluminium . Niet teveel ineens anders gaat het mes '' happen'' en scheurt het hout in . Dan plaats ik het latje in een zelfgemaakte steun ( houten plank met restjes plankjes waartussen mijn verjongd latje past ) en kan ik een zijkant onder hoek schuren , afschuinen dus.
De vrij scherpe hoek rond het achterschip : ik maak het betrokken geweekte latje op de juiste plaats heet met een soldeerbout ( de kant naast het handvat is minder heet om geen schroeivlekken te krijgen) op een houten plankje en forceer tegelijk de bocht , regelmatig bevochtig ik opnieuw . Op het laatst plaats ik de bocht in een voorgevormde hoek in dat plankje en duw verder met de soldeerbout . Soms onstaan er scheuren in het latje maar tot hiertoe kon ik dit met houtlijm herstellen op het moment van plaatsing , wat duimspijkers helpen hierbij en het steeds vochtige hout kan je dan goed verder in de juiste vorm dwingen , de houtlijm doe ik er gelijk aan , nat of droog hout , na droging zit alles vast . ;)


attachment.php


attachment.php


attachment.php
 
Mijn werkwijze van beplanking ; ik hou het voorlopig zoals ik begonnen was : van boven naar onder , daar ik mijn boot niet ga verven en ik nu geen ''ontmoetingsplaats'' creeer van twee verschillend gestarte huidgangen..
;)

attachment.php


attachment.php


attachment.php
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er mooi uit !
Hoop dat de mijne er ook zo mooi zal lukken.
 
Knap werk Michiel, kan je mee voor de dag komen :)
 
Mijn werkwijze van beplanking ; ik hou het voorlopig zoals ik begonnen was : van boven naar onder , daar ik mijn boot niet ga verven en ik nu geen ''ontmoetingsplaats'' creeer van twee verschillend gestarte huidgangen..
;)

Die "ontmoetingsplaats" is niet een echt probleem als je van beneden naar boven beplankt. Daar komen later namelijk nog berghouten overheen die alles verhullen als je niet precies uitkomt. En als je op deze strakke manier beplankt kom je ongetwijfeld precies uit. Mijn complimenten!!!!!!!!!
Verjongen en afschuinen kun je ook doen door te schrapen i.p.v. te snijden, geeft minder kans op scheuren / happen. Verder heb ik al mijn hout voor de Victory eerst 24 uur in water laten weken en daarna op het schip in vorm laten drogen. daarna pas verlijmen. Maar mijn AL model heeft dan ook voor het onderste deel van de romp hard notenhout i.p.v. zacht lindenhout.
Hier zie je precies hoe ik het deed (lijkt veel op jouw methode): http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=5089&p=145114&viewfull=1#post145114
 
Hoi Michiel,

Dat ziet er heel goed uit, en een mooie werkwijze.
is dit je eerste boot???? het belangrijkste hoe het eindresultaat er uit zie.

groetjes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan