Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory-De Agostini- schaal 1:84 van Michiel [F!]

  • Onderwerp starter michiel54
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt voor de tip , en het is waar , het moet zijn "haar kont" ...van het schip dan toch ! Heb ik steeds problemen mee met het geslacht van boten , ook van motorfietsen . ;)

Even een kleine rechtzetting :

In de " dikke Van Dale " vind ik bij " Boot " = zowel mannelijk als vrouwelijk !!
Dus zijn...of haar.... is beide OK;
Bij schip staat de O. van onzijdig ! :D
 
Zo , weer terug na een verblijf in het land van mijn eega . Moest thuis 2 zendingen vinden maar mijn buur heeft er maar 1 ontvangen . Na contact zullen ze het vervolg ( 25 - 28 ) nog opsturen , oef !
Dus deze week kon ik weer wat verder bouwen ...oh ja , ik gebruik een fles met water en wat ammoniak , daar duw ik mijn te buigen plankjes in die bedoelt zijn om over de boeg te buigen , gaat goed maar die ammoniak heeft het bijkomend effect dat het hout verkleurt ... :s

attachment.php


attachment.php

Op onderstaande heb ik een latje over de bestaande beplanking gespannen ( om te drogen ) Deze komt als bovenste plank op de boeg en was anders moeilijk in te spannen wegens te weinig ruimte . Die plank zal later bijgewerkt worden als er dekplanken gelegd worden op dat stukje boven de boeg ( rond de boegspriet dus ) ...mm, beetje moeilijk te omschrijven...
attachment.php

attachment.php
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het een echt strakke beplanking hoor, doe zo verder.
 
Ziet er mooi uit Michiel.
Als je hout verkleurt met ammonia dan is het looghoudend hout, daar doe je niets tegen (of geen ammonia gebruiken natuurlijk).
 
Ja , ik ga de verkleurde planken wat verdelen over de hele romp , ik ga het schip niet schilderen , hoogstens beitsen en zeker niet met hoogglans dat vind ik pas lelijk .
Stelde vandaag vast ( uit vogelperspectief ) dat hier en daar wat bobbels en kuilen te merken waren in de beplanking :s . De stroomlijn leek wat verstoord . Ik heb hier en daar wat aangepast door planken los te maken en door gebruik van wat houtstripjes en of schuurwerk van de betrokken spanten het geheel weer toonbaar gemaakt . Toch zal ik door schuurwerk nog moeten corrigeren als alle beplanking erop zit maar veel is het niet denk ik . :)
 
Ondanks alle voorgaande heb ik toch mijn eigen methode om de geschutpoorten te positioneren . Ik heb van de loupestandaard een statief gemaakt om de waterlijn ( horizontale lijn) over te brengen op de wand om alzo een referentie te hebben voor het horizontaal tekenen van die poorten .
In het shabloon voor de achtersteven heb ik een vierkant gesneden van 12/12mm , dat gebruik ik dan om de poorten te tekenen,enkele extra strepen op het shabloon helpen om de horizontale positie aan te houden, het uitgesneden stukje deed handig dienst om het boorpunt vast te leggen met een bordprikker . Het malletje heb ik voorzien van een stukje hout en is zo zeer handig te manipuleren .

attachment.php


attachment.php
 
Bij de geschutspoortjes heb ik dan toch maar de beplankingslijn gevolgd . Ik heb nu alle hout opgebruikt en wacht nu op delen 29 - 32 . Eigenlijk sta ik verder dan het bouwplan voorschrijft . Daarvoor is de site van DA nuttig . :)
Natuurlijk moeten er nog spleetjes en oneffenheden weggewerkt worden .

attachment.php


attachment.php
 
Hoi Michiel54,
Dat ziet er goed uit jou Victory en zeker een mooie beplanking.
Ik ben benieuwd naar de verdere vooruitgang van je boot.

groetjes Charles
 
Ja , voor die poortjes waren die (houten wasspelden) schuurstokjes zeer handig , daar kon ik voldoende kracht op zetten zo dat het schuren wat vooruit ging ! :)
Goede tip John ! :09:
 
Dank U Charles , nu moet ik stilaan beginnen met verjongen aan boeg en spiegel , vooral aan de boeg heb ik moeite om de planken in de juiste vorm te wringen , het buigen is geen probleem maar ze moeten tegen de boeg aanliggen , nu probeert de onderzijde van de lat naar buiten te wijzen zodat er trapvorm ontstaat . Een beetje dat kan ik wegschuren maar bij teveel zou je snel door de houtdikte heen schuren ! Dus probeer ik nu het natte hout met wat schoeven en rondels in de juiste vorm te dwingen .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Succes Michiel met het buigen, een lastig klusje, maar het moet wel goed gebeuren natuurlijk.
Een klein 'trapje' valt nog wel weg te schuren, maar dikker dan de plank kan inderdaad niet.
Ik ben wel eens benieuwd naar een foto met de schroeven en rondels, kunnen wij misschien ook weer iets van leren.
 
Hoi michiel54,

Ik ben anders gaan werken ik ben begonnen van uit de kiel.
dat werkt veel beter vind ik. ( kijk naar de laatste foto's van mij)
als het meezit probeer ik vandaag wat foto's te plaatsen.
tegen de regels in heb ik een zijde bijna klaar.
Het is wel een hele job hoor het beplanken van romp.

Groetjes Charles
 
Succes Michiel met het buigen, een lastig klusje, maar het moet wel goed gebeuren natuurlijk.
Een klein 'trapje' valt nog wel weg te schuren, maar dikker dan de plank kan inderdaad niet.
Ik ben wel eens benieuwd naar een foto met de schroeven en rondels, kunnen wij misschien ook weer iets van leren.

Ziehier mijn werkwijze met de vijsjes en rondels om de planken in een goede positie te dwingen , de opening van 1 a 2 mm tov de romp werd zo gereduceerd tot enkele 10den en (met wat extra lijm) was ik min of meer tevreden over het resultaat.
Eventuele indruksporen in het hout gaan makkelijk weg met een druppeltje water op het hout .^^

attachment.php
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi michiel54,

Ik ben anders gaan werken ik ben begonnen van uit de kiel.
dat werkt veel beter vind ik. ( kijk naar de laatste foto's van mij)
als het meezit probeer ik vandaag wat foto's te plaatsen.
tegen de regels in heb ik een zijde bijna klaar.
Het is wel een hele job hoor het beplanken van romp.

Groetjes Charles

Ja , ik denk dat ik ook maar vanuit de kiel verder naar boven ga werken , 't zal wat passen en meten worden want eens komt de onderste rij planken tegen de reeds betaande en dan mag het geen zichtbare ' onderbreking' geven he !
 
Michiel54,

Onder je geschutpoorten komen een aantal berghouten latten over de eerste beplanking (4 denk ik).
Eventuele onvolkomenheden kun je daaronder nog wegmoffelen.

groetjes
 
Ziehier mijn werkwijze met de vijsjes en rondels om de planken in een goede positie te dwingen , de opening van 1 a 2 mm tov de romp werd zo gereduceerd tot enkele 10den en (met wat extra lijm) was ik min of meer tevreden over het resultaat.
Eventuele indruksporen in het hout gaan makkelijk weg met een druppeltje water op het hout .^^
Erg robuuste methode ;), bij mij lukte het ook met punaises. Ik zou dit niet op dunne spanten proberen.
Door je latjes na het verlijmen een paar keer goed nat te maken kun je de latjes laten zwellen zodat de kieren ook dichtgedrukt worden. Hier gaat de romp ook van boven naar beneden rond lopen. Door de onderkant van de latjes af te schuinen zorg je er ook voor dat de latten beter op elkaar aansluiten en er geen "gaping" ontstaat.
Zorg er ook voor dat je lijm gebruikt tussen de latten in. In kan op de foto niet goed zien of je dat ook doet.
Trapjes ontstaan meestal als je de plank geforceerd naar boven of naar beneden buigt. Dit moet je altijd zien te voorkomen, de plank moet zo natuurlijk mogelijk lopen. Gebruik instekers of ga verjongen als dat nodig is.

En steurtjes heeft helemaal gelijk :)
 
Michiel, bedankt voor het plaatsen van de foto. Deze methode heb ik nog niet eerder gezien, maar de beplanking zit toch prima.
 
Michiel54,

Onder je geschutpoorten komen een aantal berghouten latten over de eerste beplanking (4 denk ik).
Eventuele onvolkomenheden kun je daaronder nog wegmoffelen.

groetjes

Ja , en ik ga de boot niet verven of beslaan met die koperen plaatjes dus het hout moet strak zitten . :huh:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan