Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory-De Agostini- schaal 1:84 van Michiel [F!]

  • Onderwerp starter michiel54
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk in het vervolg een stuk mouse op maat ertussen te duwen . :D


Hela..... ik ben daar op tegen hoor, je gaat toch geen stuk van mij afsnijden:@:D:D

Mooie vordering hier. Helaas breken er wel eens onderdelen..... het voordeel van hout is dat ze vaak gemakkelijk te repareren of opnieuw te maken zijn.

Fred
 
Hoi michiel54,

Het ziet er al goed uit met je Victory.
De problemen die je had heb je goed opgelost vind ik
verder nog veel succes met de bouw laat je foto's maar komen

groetjes Charles
 
Hela..... ik ben daar op tegen hoor, je gaat toch geen stuk van mij afsnijden:@:D:D

Mooie vordering hier. Helaas breken er wel eens onderdelen..... het voordeel van hout is dat ze vaak gemakkelijk te repareren of opnieuw te maken zijn.

Fred

Sorry hoor , das niks persoonlijks hoor ! kzal in tvervolg over schuimrubber praten . :)
 
Hoi michiel54,

Het ziet er al goed uit met je Victory.
De problemen die je had heb je goed opgelost vind ik
verder nog veel succes met de bouw laat je foto's maar komen

groetjes Charles

Bedankt , tzal nu weer even stil worden , moet weer wachten op de volgende lading ! Maar toch ga ik al proberen wat planken te slaan op de zijkant tegen de spanten .
 
Ik vind het niet leuk dat ik om de haverklap opnieuw moet inloggen terwijl ik een bericht probeer te plaatsen !! :(
Hetgeen ik probeer te schrijven is : wat met de boeg , volgen de planken een "horizontale" of op welk punt moet je de plank laten eindigen op de kiel . Ik vind hiervan niks uitleg terug en moet voortgaan op afbeeldingen van anderen .
En nu weer enkele weken rust ...in afwachting van weer wat bouwmateriaal .
 
Even een foto ter verduidelijking : de pijltjes duiden de eerste 'boegplank' op 55mm van de bovenkant :

attachment.php


Een 'hulpkiel' van 4mm helpt hier voor een gelijkmatige aansluiting van al de planken , later is deze te verwijderen :

attachment.php


Spant nr.12 heb ik wat moeten aanpassen , die zat te diep( ik heb niet teveel afgeschuurd!?) , dus een stukje erop gekleefd :

attachment.php
 
Ik vind het niet leuk dat ik om de haverklap opnieuw moet inloggen terwijl ik een bericht probeer te plaatsen !! :(

Tip
Als je bij het inloggen het hokje "mij onthouden" aanvinkt onder je naam, hoef je dat naderhand nooit meer te doen en ga je gelijk het forum op ;).


Fred
 
Een 'hulpkiel' van 4mm helpt hier voor een gelijkmatige aansluiting van al de planken , later is deze te verwijderen :

Op zich een goede oplossing. Maar wat als later de voorsteven net iets smaller dan 4 mm blijkt te zijn? Ik geef zelf er de voorkeur aan om de planken bij het buigen ca. 10 cm langer te laten. Dan kun je soepeler de juiste vorm buigen en is er ook minder kans op breken. Als ze vastzitten afknippen maar nog steeds iets te lang laten. Later kun je dan voorzichtig de opening verder uitschuren tot de voorsteven precies past.

NB. De kiel is de balk die later in de lengte onder de romp loopt.

Spant nr.12 heb ik wat moeten aanpassen , die zat te diep( ik heb niet teveel afgeschuurd!?) , dus een stukje erop gekleefd :

Dat is wel vaker nodig. Het belangrijkste is dat romplanken volledig op de spant rusten zonder een knik te maken. Eigenlijk moet je de volledige romp met een soepel, buigzaam latje voor het beplanken daarop controleren. En maar schuren totdat het overal klopt ....
Zo'n plankje moet ongeveer 4 spanten beslaan. Met beide duimen druk je de lat tegen de buitenste spanten en dan moet de lat zonder openingen vlak op de twee tussenliggende spanten liggen.
Dit is wel veel werk, maar je moet toch op materiaal wachten ;). En het loont ..... je krijgt later spijt als je aan de buitenkant precies kunt zien waar de spanten zitten.

Ik kan nu niet zien of de ronding van de planken goed loopt. Kun je ook een foto recht van boven maken .... en plaatsen?
 
Op zich een goede oplossing. Maar wat als later de voorsteven net iets smaller dan 4 mm blijkt te zijn? Ik geef zelf er de voorkeur aan om de planken bij het buigen ca. 10 cm langer te laten. Dan kun je soepeler de juiste vorm buigen en is er ook minder kans op breken. Als ze vastzitten afknippen maar nog steeds iets te lang laten. Later kun je dan voorzichtig de opening verder uitschuren tot de voorsteven precies past.

NB. De kiel is de balk die later in de lengte onder de romp loopt.

De bouwbeschrijving op de site van DA. spreekt van een ruimte vrij te laten van 4mm voor de kiel .
Het werkt inderdaad niet zo makkelijk , maar het was uiteindelijk mijn keuze om zo een mooie sleuf over te houden en achteraf niet te moeten snijden in 'moeilijke omstandigheden' .



Dat is wel vaker nodig. Het belangrijkste is dat romplanken volledig op de spant rusten zonder een knik te maken. Eigenlijk moet je de volledige romp met een soepel, buigzaam latje voor het beplanken daarop controleren. En maar schuren totdat het overal klopt ....
Zo'n plankje moet ongeveer 4 spanten beslaan. Met beide duimen druk je de lat tegen de buitenste spanten en dan moet de lat zonder openingen vlak op de twee tussenliggende spanten liggen.
Dit is wel veel werk, maar je moet toch op materiaal wachten ;). En het loont ..... je krijgt later spijt als je aan de buitenkant precies kunt zien waar de spanten zitten.

Ik kan nu niet zien of de ronding van de planken goed loopt. Kun je ook een foto recht van boven maken .... en plaatsen?

Ik heb een latje gebruikt tijdens het schuren van de romp , maar waarschijnlijk iets te geforceerd op dit kritiek punt .

Later maak ik mooie fotos vanboven gezien(vogelperspektief) , had de boel al terug afgebroken ....(zie hieronder) , maar de (gebogen)latjes zijn nog heel !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ramp en tegenspoed overvalt me ! De planken maken een duik eens ze aan de bocht bij de boeg beginnen , kijk maar :

attachment.php

attachment.php


Dus slopen de boel en overnieuw beginnen ! :s
 
Nog even mijn arsenaal schuurplankjes , houten wasspelden zijn zeer handig hiervoor ! Misschien een tip ?

attachment.php
 
Ramp en tegenspoed overvalt me ! De planken maken een duik eens ze aan de bocht bij de boeg beginnen , kijk maar :

Dus slopen de boel en overnieuw beginnen ! :s

Dat overkomt de beste wel eens. Wees blij dat u het nu al ziet, de schade valt mee.
Ik heb onlangs 2 maanden beplanking afgebroken en ben opnieuw begonnen :angry:
Let er wel op dat de plank die met de onderkant langs het onderste dek loopt de kromming (zeeg) van het dek precies volgt. De uiteinden bij boeg en achtersteven moeten dan verder hun natuurlijke loop volgen en niet naar boven of beneden geforceerd worden. Dit vormt dan de basis voor de beplanking van de verschansing naar boven toe. Later wordt dan de rest van de romp vanaf de kiel naar boven toe beplankt.
Dit in tegenstelling met wat veel bouwbeschrijvingen beweren!
 
het slopen valt best nog mee hoor 1 latje aan de boeg .

de rest kan je gewoon laten zitten want dat zit zo te zien wel goed.

en voor de rest ziet het er ook alemaal goed uit denk ik
 
Inderdaad , veel was er niet te slopen , en het ging nog vrij makkelijk , met een oud soepel plamuurmes een beetje wrikken en de boel kwam los . Dan wat bijschuren en terug effenen . Van de losgemaakte planken kan ik er maar een paar terug gebruiken en ik heb dan maar opnieuw een lijn uitgezet van waaruit ik weer verder kan . Ditmaal met betere controle over de vloei van de plank . Nu ontmoeten bak en stuurboord elkaar niet in een horizontale maar onder een flauwe naar boven wijzende hoek :

attachment.php


attachment.php
 
dat is normaal hoor .

zolang ze maar niet naar beneden hangen want dat is echt niet mooi en ik spreek uit ervaring :) ik vind het één van de mooilijkste dingen aan een schip de scheerstrook juist zetten. ik krijg daar geen zicht op
 
Ja en op zoek naar afbeeldingen vond ik enkel onderstaande foto van "de echte" (ontdaan van zijn koper jasje) . Als je goed kijk zie je (ter hoogte van het geschut) de hoek van de boegplanken tov.de kiel .

attachment.php
 
Mischien nog een tip. Ik gebruik voor het schuren zogenaamde eelt-schuur-vijlen. Hebben een fijne kant en een wat grove. De Hema heeft een soort houten spatelvorm en Douglas heeft ereen die langwerpig is en door de foam tussenlaag een beetje flexibel is en wat meegeeft. Ik gebruik ze ook voor de plastic bouw.Kosten een paar cent en slijten nauwelijks. Ziet er verder wel goed uit, komt goed.
Trouwens je schrijft hierboven: "zijn kont", maar dacht dat schepen vrouwelijk waren :P
 
Mischien nog een tip. Ik gebruik voor het schuren zogenaamde eelt-schuur-vijlen. Hebben een fijne kant en een wat grove. De Hema heeft een soort houten spatelvorm en Douglas heeft ereen die langwerpig is en door de foam tussenlaag een beetje flexibel is en wat meegeeft. Ik gebruik ze ook voor de plastic bouw.Kosten een paar cent en slijten nauwelijks. Ziet er verder wel goed uit, komt goed.
Trouwens je schrijft hierboven: "zijn kont", maar dacht dat schepen vrouwelijk waren :P

Bedankt voor de tip , en het is waar , het moet zijn "haar kont" ...van het schip dan toch ! Heb ik steeds problemen mee met het geslacht van boten , ook van motorfietsen . ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan