Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory-De Agostini- schaal 1:84 van Michiel [F!]

  • Onderwerp starter michiel54
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij gebrek aan wat beters dan maar een foto van mijn zelfbouwpers....waaronder enkele bouwdeeltjes liggen te rechten ! :8

attachment.php
 
hahaha Michiel, als daar nog iets kroms onderuit komt dan weet ik het niet meer ze...hihihi

groetjes
Petra
 
Een paar vlakke dikke plankjes met enkele lijmklemmen zal ook werken hoor. ;)

Juist ja , maar zoals ik al eerder ergens schreef heb niet veel over van mijn vroegere " werkplaats " (scheiding , verhuis en gulheid...)
Heb wel enkele klemmetjes maar niet die jij bedoeld . En ik moet leven naar mijn (pre-pensioen)budget. Ben al blij dat er zoiets bestaat als 'DeAgostini' . :sleep:
 
ik zie het al helemaal in orde komen ,
het geduld en de vindingrijkheid van Michiel zal hier zeker aan de basis liggen voor het slagen van dit projec.

succes met de bouw.
vgr
Marc
 
Ondertussen zijn mijn bouwdeeltjes vanonder mijn pres vandaan en ze zijn redelijk recht nu . De spanten die er zijn heb ik al in elkaar gelijmd en de kanonnen die er al bij waren ook gemonteerd , ..moest wel een straffere bril opzetten voor dat kleine gepruts !
 
Hier ben ik ook nog eens , na maanden hard werk bij zoonlief zijn verbouwingen....pffffffff!!!!
Terug tijd voor wat ontspanning en bouwen we verder aan ons boten^^.
Heb mijn onderdelen eens uitgepakt en bekeken ....dat gereedschap is om mee te lachen zeker!?:dry: Bv. dat handboortje !!?? Wat een pruts !! De tangetjes waren al lekker aan 't roesten !
Het door mij gerecht materiaal staat nog schever als voorheen , maar met al de tips ga ik de boel netjes inspannen en uitlijnen . Het zal een heuse bouwstelling worden !
Mijn klein bootje , de barkas, zit bijna in zijn eindfase , moet nog enkele kleine boortjes gaan halen .
Je zal merken dat mijn mastje is hersteld , ik slimme stak het in mijn dremeltje om het vorm te geven ....
Kon ook een nieuw maken maar vond dit leuker = hersteld met touwtje en sec.lijm.:P

attachment.php

attachment.php

attachment.php


Ik heb geen plooiapparaat maar maak de plankjes nat(in water met drupje afwasmiddel) en fixeer ze op de boot forceer ze in vorm met behulp van elastiekjes en van die vuilzaksluitingen (ijzerdraadjes met plastiekbekleding) , laat ze dan drogen (uurtje), daarna zonder problemen te lijmen .
Ik koos om de boel niet te schilderen. Misschien wat matte kleurloze vernis , zeker geen glansvernis want dan blinkt het afschuwelijk , vind ik ook van verfmodellen , mat of satijn is veel realistischer !^^
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hetgeen ik heb eens in elkaar gestoken : lekker scheef !
attachment.php

attachment.php

Moest nog een bouwplaat in elkaar knutselen , in m'n garage vond ik nog wat spullen :
attachment.php

De rechtse 'steunen' moet ik weer weghalen om de kieldelen te kunnen plaatsen :
attachment.php

Het meerendel van de kiel staat al recht maar hier en daar zwaait er nog wat naar links of rechts :
attachment.php

attachment.php

Terug op de werktafel met wat aanpassingen :
attachment.php

attachment.php

De spanten op hun beurt heb ik in de hoogte wat gecorrigeerd : wat fineerstukjes in het 'kruispunt' gestoken want ze zaten te diep . Nu heb ik een mooi vlak om het dek op te plaatsen.

En nu wachten op de volgende lading .;)
 
Ja, een goede bouwplaat is echt nodig zie je wel.
Op de vijfde foto kan je inderdaad goed zien dat het spant nog wat scheef is.
Ik denk dat je daar niet zo veel last van gaat krijgen omdat je kiel nu wel kaarsrecht is.


Fred
 
Als je toch moet wachten ....... dan is het misschien handig om de "zelfbouwpers" nog een keer opnieuw te gebruiken. Spanten en valse kiel voorzichtig wat nat maken (niet zo nat dat de lijm tussen de laagjes loslaat!) en eronder leggen. Dit wordt toch de basis van je schip, nu scheef altijd scheef!
Daarna kun je al beginnen met het loodrecht stellen van de spanten en ze vastlijmen op de valse kiel. Ik weet dat de bouwbeschrijving van DeA (zoals de meeste kits incl. Artesania) zegt dat je dat pas later moet doen als de dekken geplaatst zijn.
Mijn advies is: negeer die bouwwijze, nu doen! tenminste als je alle spanten ontvangen hebt.
Voor het perfect haaks plaatsen van de spanten kun je de "legomethode" toepassen. Kijk maar eens op andere bouwverslagen van houten schepen.
 
Ik heb het enkele keren opnieuw geprobeerd : nat gemaakt en tussen twee vlakke platen en goed wat gewicht erop ....het resultaat na verloop van tijd was hetzelfde tot zelfs slechter .... Dus vanaf de bouwplank werken is de enige oplossing en sneller ook . Ik heb nog wel ideetjes over...Maar momenteel ben ik al tevreden met het resultaat .
In ieder geval bedankt voor de tips !!:)
 
Even bezig geweest met het rechten van mijn kiel(boeg) . Hij stond nog een paar graden uit de loodlijn . Met behulp van wat spantouwtjes en wat opvulhout heb ik hem toch recht gekregen . Na drogen van de lijm heb ik de span touwtjes verwijderd en bij nameten staat de kiel nu zoals de rest van het bouwwerk= haaks !! Hoera , ik vreesde ervoor want ik moest behoorlijk de touwtjes optorsen om hem haaks te krijgen .:)


attachment.php

attachment.php

attachment.php
 
Heel mooi dat de kiel nu haaks staat, dat is wel een must om weer verder te kunnen.
Gaan nu de dekken er op?
 
netjes opgelost wat ook wel nodig was want een scheef schip kan niet in een rechte lijn varen ;)

houw het wel goed in het oog dat het recht blijft.

en dan kan je nu weer lekker voort doen
 
Heel mooi dat de kiel nu haaks staat, dat is wel een must om weer verder te kunnen.
Gaan nu de dekken er op?
Het eerste deel van het (binnen)dek ligt er opgelijmd net als de tussenschotten eronder netjes recht en haaks . Moest wel want ik had een steviger body nodig om de boeg recht te trekken ..en zo te houden .
 
netjes opgelost wat ook wel nodig was want een scheef schip kan niet in een rechte lijn varen ;)

houw het wel goed in het oog dat het recht blijft.

en dan kan je nu weer lekker voort doen

Ja , das nodig , ik merkte daarstraks dat ie al terug een graadje is teruggekropen . Ik zal nog wat moeten bijsturen voor en tijdens beplanking .
 
Nog even wat verder gewerkt , nog een laatste correctie voor de boeg en zijn 'kont':
attachment.php

attachment.php

Ook even snel een schuurblokje gemaakt , want ik moet gaan stroken !
attachment.php

De stukjes hout tussen de spanten (gelijmd) geven extra steun tijdens het schuren , zij gaan dan niet meegeven of vibreren.
En dat stroken (schuren en vijlen) loopt niet altijd zoals gewenst ! Er zijn al twee bovendelen van spanten gebroken , ik ben af en toe wat te geweldig ! :s
Ik denk in het vervolg een stuk mouse op maat ertussen te duwen . :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ja het is oppassen met de spanten boven als je aan het schuren bent.
 
kun je de spanten nog lijmen?

De vw bus die je op de foto hebt staan boven heb je die ook gemaakt.
 
kun je de spanten nog lijmen?

De vw bus die je op de foto hebt staan boven heb je die ook gemaakt.

Eén was volledig afgebroken en een ander half . De ene heb ik terug op elkaar gezet en dan een druppeltje sec.lijm erop en daarna een 'spalkje' erlangs gelijmd met houtlijm . De andere terug rechtgeduwd en ook met sec.lijm gefixt . :p
Dat VW-busje komt van de 'Aldi' , ongeveer 3 euro ..
Let op de reparatie : het latje tegen de achterste spant :
attachment.php

attachment.php


Nog even mijn vloerke tonen , van wat restfineer, ooit zichtbaar door de deuren(tjes)
attachment.php
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En de achterkant , beplanking van de 'hekgallerij' :

attachment.php

attachment.php

attachment.php


Een nageltje aan de onderzijde belet het wegschuiven van de lijmklemmen .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan