Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Problemen tijdens de bouw van de Victory

wim500

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 mei 2009
Berichten
3.199
In dit topic kunnen de bouwers van de HMS Victory specifieke problemen bespreken tijdens de bouw.
 
Tijdens deel 2 zou je een kanon moeten ontvangen,maar blijkbaar is dat een anker geworden :)

Het zal een beetje oppassen zijn wat er toekomt.

Dan bouw jij een andere Victory als mij Marc.;)
Bij deel twee zou een anker zitten en bij deel drie een kanon.
En tot nu toe klopt dat zene.
 
Marc, als je bedoeld met "...op de echte..." bedoel je dan op de foto's die in de bijgeleverde handleiding staan?
Want ik dacht dat je daar toch wel ziet dat de zijkant uit balkjes is opgebouwd. De groeven zijn echter niet zo duidelijk als bij de zijkant van het model, maar ik denk dat het ook makkelijker was om dit vroeger uit stukken te maken ipv uit één stuk.
Maar de ervaren botenbouwers op het forum zullen dit wel kunnen vertellen hoe dit nu precies zit want ik kan mij natuurlijk vergissen.

Christophe
 
Ja ik denk het ook wel dat ze balkjes gebruikten, maar zonder de groeven natuurlijk. Die staan op het model om dit zichtbaar te maken, maar in feite zijn ze veel te grof. Dichtplamuren is een oplossing en dan achteraf een kleine kras erin trekken.

Christophe
 
Ben geen expert van dit type schip, maar ik zie heel veel wangen van rolpaarden die toch uit één stuk of twee stukken zijn gemaakt.
Ook in de bijbel van zu Mondfield blijkt niet dat er in balken werd gewerkt.
Ook eens wikipedia bekeken: Rolpaard Ook hier zie ik niet echt dat er met losse balken werd gewerkt.
Ik hoop dat er nog even een kenner op de lijn komt.
 
Wikipedia zegt inderdaad het volgende:

Dit had tot gevolg dat de wangen meestal uit twee stukken bestonden, die met een stevige tandverbinding en het nodige ijzerwerk aan elkaar waren verbonden, teneinde de vereiste hoogte (soms wel een meter) te bereiken.

Bron: Wikipedia


Fred
 
Rechten van bouwdelen

In een tip van modelbouwerke staat vermeld de kromme delen die je wenst te rechten , tussen vochtige doeken leggen onder een gewicht , mijn vraag : zijn de bouwdelen wel vochtbestendig ?? Misschien zwellen ze wel op ??! :huh:
 
In een tip van modelbouwerke staat vermeld de kromme delen die je wenst te rechten , tussen vochtige doeken leggen onder een gewicht , mijn vraag : zijn de bouwdelen wel vochtbestendig ?? Misschien zwellen ze wel op ??! :huh:

Dat zullen ze inderdaad iets gaan doen, daarmee wordt het hout iets week en is daarom te bewerken.
Straks bij de beplanking ga je het hout zelfs in heet water doen, let maar op ;).
 
Ja , maar je hebt plankjes en je hebt geperste plaatjes (zoals de kiel en spanten) ! Met mijn ervaring met multiplex weet ik dat teveel vocht een en ander doet opzwellen zodanig dat de lamellen los komen van elkaar !! Maar dit zal wel speciaal materiaal zijn he ? :|
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hé Michiel.
Die techniek van vochtige doeken word vrij algemeen gebruikt.
Alleen, met vochtig word bedoeld nat, maar niet meer zo nat dat het er nog uitsijpeld.
Dus meer klammig dan echt nat.
En daar kan dat stuk(je) echt wel tegen.
 
OK modelbouwerke , maar het is eerst de bedoeling mijn 1ste probeersel terug uit elkaar te halen . Enkele leden schreven om de boel los te weken in warm water , dus moet ik het zaakje in een emmer onderdompelen gedurende een periode ....Daarna de werkmethode om het te rechten .
Ik kan desnoods nog altijd terugvallen op één iemand die deel 1 op overschot heeft .;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook wij hebben deel 1 hier nog liggen, mocht iemand er nood aan hebben...
 
Ook wij hebben deel 1 hier nog liggen, mocht iemand er nood aan hebben...

Ah Petra en Rik, het meest ideale scenario zou zijn dat jullie deel 1 netjes voor jullizelf houden, en dan gewoon ook de volgende delen aanschaffen :D
Bij het nemen van een abonnement krijg je overigens ook nog wat materiaal (en een statief die ik zelf overigens NIET zal gebruiken, wegens te lelijk voor zo'n mooi schip).
 
Ah Petra en Rik, het meest ideale scenario zou zijn dat jullie deel 1 netjes voor jullizelf houden, en dan gewoon ook de volgende delen aanschaffen :D
Bij het nemen van een abonnement krijg je overigens ook nog wat materiaal (en een statief die ik zelf overigens NIET zal gebruiken, wegens te lelijk voor zo'n mooi schip).

hihihi Dany, heb nog werk zat met mijn Royal Caroline op dit moment, en denk als ik hier 2 van die enorme schepen (maar wel fantastische schepen) op mijn werkplekje moet zetten dat het niet goed komt, denk dan dat ik op het eind 2 niet bestaande schepen ga hebben, hahahaha
 
Korte pijn , deel 1 in emmer heet water ondergedompeld ...15 min. later vielen de delen haast uit elkaar zonder schade !
Nu liggen ze te drogen tussen twee platen laminaathout en daarbovenop zo'n 60kg . Dat laat ik dan enkele dagen liggen .
Ben eens benieuwd !! :$
 
Dikke voegen

Via de reeds aanwezige links vind je prachtige werkfoto's van de bouw van de Victory bij onze Britse buren , zeer mooi !!! Ik krijg echt de kriebels !!!
Maar zoals op bijgevoegde foto , die ik daar gepikt heb, zie je het tussendek met zijn voegen , daar heb ik zo mijn bedenkingen bij volgens mij zijn ze te duidelijk en te dik aanwezig , een beetje " overschaalt " denk ik zo !??:unsure:

attachment.php
 
Over dit soort 'problemen' zou ik me nu nog niet druk maken....eerst maar eens een kiel met spanten zien te maken :), dat is al uitdaging genoeg voorlopig.
En nu heel veel uitweiden over mogelijke toekomstige 'problemen' maakt dit draadje ook onleesbaar. Ik stel voor dit zoveel mogelijk in de bouwvolgorde te doen (ik weet dat iedereen dat weer net anders doet).
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan