Hoofdsponsor

1/32 RODEN, Sopwith Triplane [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
F

Firefly

Guest
Hey,

Deze bouw ben ik net begonnen :).
Een kort stukje info dat ik gevonden heb:
De Sopwith Triplane was een Brits eenpersoons gevechtsvliegtuig ontworpen door Herbert Smith en vanaf december 1916 geproduceerd door Sopwith Aviation Company. Het toestel was een driedekker en kreeg een vergelijkbare romp, staart, roer en hoogteroer met die van de Sopwith Pup.


De doos, inhoud en eerste stapjes van motor:

DSC_0049.jpg
DSC_0048.jpg
P8240721.jpg
P8240722.jpg
Bewerkt met olieverf:
P8240724.jpg
P8240725.jpg
Ben niet zeker of ik deze kleine stukjes juist heb aangebracht:
P8300761.jpg
P8300762.jpg

:) hopelijk komt dit in orde!

Grts!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
EUhmm kan je es dat stukje laten zien met je plan,dus de bouwstap tonen maatje??
 
Admin : De schaal en het type vliegtuig staan mooi in de titel. Maar kunt ge ook het merk erbij vermelden, én een foto van de boxart plaatsen ? Maakt het wat makkelijker en leuker om te volgen ^^ Admin

PS : op het bouwplan heb ik gezien dat het merk Roden is, dus dat heb ik veranderd in de titel. Nu nog een foto van de boxart.
 
Oeps :8 Sorry hoor :) zal het vanavond eens inorde brengen.
En zal ook het stukje plan van de motor erbij plaatsen :$
 
Voilla :) foto van boxart en foto van het plangedeelte waar ik nu aan bezig ben :)
Beetje vertraging opgelopen wegens ik volop bezig ben met te verhuizen en dat vraagt heel wat werk :D
DSC_0139.jpg
DSC_0138.jpg
DSC_0137.jpg

grts!
 
Benieuwd naar het vervolg hier :) of is de verhuis nog aan de gang, is altijd veel werk verhuizen :)
 
Verhuis is net gedaan maar moet mijn modelbouw nog gaan halen bij mijn ouders :8 tafel voor modelbouw is nog bezet met computermateriaal aangezien ons bureau niet deftig in elkaar is gestoken door de meubelfirma!! (mag nog enkele weken vermoedelijk wachten tot ze het komen herstellen)
 
Ondertussen is alles overgebracht dat ik nodig heb en ga ik er mij terug eens aanzetten :) de modelbouwkriebels worden te groot! (een mens heeft wel weinig vrije tijd zo na het ouderlijke huis te verlaten :d)
 
Zo toch weer een tijdje verder ben ik eindelijk weer van start gegaan! Uiteraard hoort hier de nodige foto bij :)
Het vraagt een beetje opkuis werk maar al bij al valt het goed mee: het onderstel waar het hele toestel moet opkomen!!
Om eerlijk te zijn is dit een van mijn zwakke punten bij het in elkaar zetten van het volledige model. Meestal wil het toch niet 100% lukken om het toestel recht op het onderstel te krijgen :( (tips welkom!)
DSC_0221.jpg
 
Oh wow :) die heeft dat mooi gedetailleerd! Ik ben die website ooit al eens tegengekomen maar weer uit het oog verloren.
Bij mij gaat het vrees ik nogal "basic"-OOB zijn...
 
Ondertussen heb ik nog een mooie website gevonden voor de liefhebbers :) best wel hulp vol voor de juiste kleuren te maken (een walkaround):
http://thevintageaviator.co.nz/image/tid/142

Ben nu begonnen aan het lichtjes opkuisen van de cockpit en de twee romphelften zijn van het sprueraam gehaald.
Wat kleurtjes bij elkaar geschraapt :p maar heb nu ontdekt dat de tubetjes die ik ooit gekocht heb eigenlijk acrylic zijn en geen olieverf dus daar zal ik vrees ik niet veel aan hebben. (heb het getest maar is precies toch mijn ding niet)
DSC_0241.jpg
DSC_0244.jpg
 
Hey,

Ik zit alweer een stap verder :) een beetje opkuis en verfwerk en het komt allemaal in orde. Wel niet makkelijk om de juiste "hout/bruin kleuren" te kiezen.
Heb zojuist gemerkt dat ik enkele dingen zal mogen aanpassen ipv zwart, metalic :)

Cockpit panel:
DSC_0264.jpg
DSC_0352-1.jpg

Zijkanten:
DSC_0349.jpg
Geheel:
DSC_0355-1.jpg

Grts!
 
Weer een beetje verder :).
Het stoeltje staat nu ook op het cockpit/vleugelgedeelte. In het stappenplan moet je aan het stoeltje nog een stukje bevestigen. Blijkt dat dit eigenlijk voor een stuk te lang is.(eens je alles bij elkaar wil krijgen) Dus heb ik de uitstekende deeltjes maar afgeknipt tot ik de juiste lengte had.
Best nog een tricky gedeelte om het cockpitstuk in het geheel van de romp te krijgen.
Na eventjes te denken heb ik gewoon de rompstukken aan elkaar getaped. (de juiste term zal dryfitten zijn veronderstel ik)
Zo ook het stuk van de wapens erop bevestigd en het voorste gedeelte zodat alles eigenlijk netjes in elkaar paste. Dit deel is dan veel makkelijker te bevestigen op het cockpit stuk. Het gaat nu wel nog een klusje worden om dit alles te lijmen :). Hopelijk vallen er geen brokstukken ;-)
Progress picture:
DSC_0388.jpg
DSC_0386.jpg
 
Ondertussen weer wat verder :)
Zonder plakkers: DSC_0587.jpg

Ondertussen ook al de nodige gaatjes geboord op de plaatsen waar de spandraden moeten komen.

Vervolg stappenplan:
DSC_0585.jpg
DSC_0584.jpg
 
Nog een beetje verder geklust, valt eigenlijk allemaal goed mee, de stukken vallen vlot op hun plaats! Hier en daar een beetje putty en wat schuren :)
DSC_0600.jpg
DSC_0599.jpg
DSC_0597.jpg
DSC_0596.jpg
 
uitlijning vleugels lijkt goed gelukt. Bij de motor stelde ik me toch de vraag waarom je de 2 helften apart geschilderd hebt :s

De vleugels nu al verlijmen kan bij het schilderen wel een probleem geven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan