Hoofdsponsor

1/35 Heavy Tank KV-9 (Eastern Express) [!]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Burglar

Sponsor
Registered
Lid geworden
18 jan 2011
Berichten
1.273
Dag beste medebouwers,

in afwachting van mijn Apache heli bouwdoos ben ik begonnen aan een OOB project (tis precies de mode op dit moment), namelijk een KV-9 Heavy tank van het russische leger. De doos zelf is van het merk Eastern Express, en lijkt ook in rusland gemaakt te zijn. Over de KV-9 heb ik op dit moment vrij weinig informatie terug gevonden, wat op zich eigenlijk geen al te groot probleem is. De doos heeft een 10tal euro gekost, en was voor mij in de stapel terecht gekomen bij wijze van "proefbeest", dus een model waar ik een aantal zaken kon op testen voordat ik het op een "proper" model zou doen.

Ik ben in de ban van distress inkt, een product dat heel fijne pigmenten heeft en op waterbasis werkt. Een tijdje geleden las ik een bouwverslag op een andere site van iemand die met inkt verweerde, en ik wilde even kijken hoe ik het er zou van af brengen, dus deze doos leek me geschikt.

foto's:

003ikz.jpg


de eenvoud van deze doos komt naar boven bij het zien van de handleiding; welgeteld 3 hele pagina's verdeeld over 2 A4'tjes.

002kfk.jpg


inhoud van de doos; 5tal sprues en (niet te zien op de foto jammergenoeg) RUBBEREN tracks, jawel, het oude monster komt om het hoekje kijken. Maar we trekken ons wel uit de slag ermee. Zoals je ziet staat het materiaal dat ik er voor zal nodig hebben al klaar.. Eigenlijk is het behoorlijk weinig, zo zie je maar dat je eigenlijk niet veel nodig hebt om modelbouw te doen.

001oxm.jpg


bij het bestuderen van de kit zelf bleek de kwaliteit ervan absoluut niet wat het zou moeten zijn, maar wat verwacht je voor een doos van russische makelij die je 10 euro gekost heeft..

flash anyone?

004lqg.jpg


er zijn andere onderdelen die behoorlijk wat opkuiswerk vergen.. maar ik ga me niet laten gaan in eindeloos schuurwerk, ik wil de kit tegen eind deze week af hebben zodat ik volgende week wat kan verven en tests doen.
 
veel succes met deze kit, hopelijk valt buiten het extra plastiek de passing van de onderdelen een beetje mee. Had nog nooit gehoord van deze versie maar blijkt het gewoon een iets zwaardere bepantsering te hebben dan de KV-1 en een 122mm kanon.
 
als vast succes met de bouw er van

aja een test tank , dan speel het niet echt mee hoe de kwaliteit is van dit russische kit ,

oefen kan nooit kwaad




tom
 
jup, wordt puur oefenen. Ik was gisteren zelfs geneigd om toch een onderdeel zelf opnieuw te maken uit metal sheet maar ik heb mezelf kunnen inhouden :)
 
Oei...... Eastern Express !!! Ooit eens een model gemaakt van dat merk en het zal ook bij dat ene model blijven.
Maar het is een model om op te testen dus zal het niet zo erg zijn als er eens iets hapert of tegenslaat geloof ik.
In ieder geval succes zou ik zeggen met de bouw van deze russische pantser
 
Ondertussen al één en ander gedaan, heb ook ontdekt dat de rupsbanden van deze tank uit rubber zijn.. je weet wel, van dat flexibel plastic dat bijna niet te kleven valt? jup..

005fyb.jpg


daarnaast merk ik dat sommige onderdelen 'geleid' samengesteld worden, zodat ze ZEKER niet verkeerd gemonteerd worden.. en dan krijg je dit:

006arz.jpg


wat ik, na het verwijderen van de montagebegeleiding tot dit heb herleid:

006bh.jpg


nu passen die rubberen dingen tenminste op de sprockets :)
 
Lol Burglar 1 ding is toch heel positief Burglar, voor je 10€ krijg je in elk geval heel veel plastic ;)
Ben toch wel benieuwd naar je OOB build.
 
Veel succes met dit Rus'ke, Burglar.
De fabrikant is me onbekend dus ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verdere verloop.


Droop
 
een nieuw probleem duikt op;

007fxi.jpg


volgens foto's van de KV-9 die ik vond (waar er in het echte leven blijkbaar maar 10 stuks van gemaakt zijn), zag ik dat de voorste dwars balk van fender tot fender gaat, waar er hier een serieus "gat" te zien is.

ik heb het stuk in twee gezaagd en wat evergreen tussen gemonteerd

008wph.jpg


na wat schuurwerk

009hm.jpg


ik weet dat ik zei "OOB" in de eerste post, maar dit was een te grote pas-fout om zomaar te laten, en uiteindelijk was het een goeie oefening voor mij om nog es met evergreen te werken.
 
Succes met je kit. Was eens op zoek op het net naar een kit van een BA-10, een drie-assige auto-mitrailleur. Ik kwam ook terecht bij EE, waar de kit ook niet al te prijzig was. Ik heb nog niks besteld, zal eerst eens je topic volgen.

Groeten Rik
 
Ja sommige klungelachtigheden kan je soms gewoonweg niet negeren en moeten aangepast worden wil je nog goed slapen !
Het is beter na de aanpassing é, goe bezig man !
 
Voila, beetje zagen, snijden, hakken en plakken. Zo bouw ik ook altijd OOB :P

Mooie oplossing voor de balk, slim gevonden, op deze manier moet ge enkel in het midden aanpassen en schuren ipv aan de beide zijkanten.

Prijs - kwaliteit verhouding ziet er goed uit ^^
 
Hehe ja dat vond ik ook ;) gisteren de loop van de tank in elkaar gestoken, was nog van het systeem "twee halve buisvormige ondelen tegen elkaar plakken", typisch voor kits van de jaren '90. beetje schuurwerk aan te pas gekomen, maar ik denk dat ik voldoende tijd besteed heb hieraan. Uiteindelijk zal dat niet meteen de grote focus zijn van mijn tank, maar eerder de body waar veel vlakke panelen zijn en dus ideaal voor testen.

De koepel zelf is ook uit twee delen gemaakt, en de voorkant vertoont een gat van 2mm wanneer de achterkant geplakt wordt.. ik denk wel dat ik met een beetje druk op deze zijde alles toch tot een goed einde kan brengen, eerst even testen of ik de bovenplaat er nog in krijg dan..

later foto's, camera is aan het opladen :)
 
zoals beloofd, een paar foto's..

eerst; nog een beetje flash ;) dit keer een gat dat zowat volledig opgevuld werd terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling is.

img6242ex.jpg


De koepel die niet helemaal past.. je kan in de binnenkant van het rechtse deel de grootte zien van het gat welke in de foto hierboven moest zichtbaar zijn..

img6243v.jpg


uiteindelijk heb ik de hele tank dan toch in elkaar gekregen. Ik heb wel het mitralleur dat je op de koepel kon installeren achterwege gelaten.

img6246nl.jpg


bevestiging van de rubberen tracks. ik was eerst van plan om de tracks apart te maken maar door een bepaald onderdeel aan de sprocketwielen kan ik ze niet gemakkelijk monteren achterna. neem daarbij dat ze bij teveel kracht uiteenvallen..

img6251z.jpg


morgen ga ik er een laagje primer overheen spuiten, met een grote spuitbus die ik gekocht heb voor 5,5 euro in de doe het zelf op de hoek. ben benieuwd of dit een beetje de mr colour spuitbussen kan evenaren die stukken duurder zijn...
 
Ziet er best een mooi model uit. Zijn het rubberen tracks ? (de zogeheten "dropveters" ?). Indien ja, zijn deze makkelijk aan elkaar te nieten, dan kunt ge ze na het schilderen op de wielen aanbrengen, en de nietjes ergens achter een wiel verstoppen.
PS : De spuitbussen van de Action zijn een echte aanrader !
 
Wel ik heb ze met succes aan elkaar kunnen lijmen met loctite, hoewel 1 van die hechtingen losgekomen is bij het monteren. zoals je aangeeft heb ik toen ook nietjes gebruikt, ze zitten wel niet weg onder een wiel maar dat zal me een worst wezen gezien dit toch een testbankje wordt :)

Ik denk niet dat Action in België bestaat eigenlijk..
 
Hele mooie start met deze Heavy Tank KV-9 en wat ik nu voor me zelf heel interessant vind is het verweren met de wel bekende distress inkt laat je maar volledig gaan...;)
 
bevestiging van de rubberen tracks. ik was eerst van plan om de tracks apart te maken maar door een bepaald onderdeel aan de sprocketwielen kan ik ze niet gemakkelijk monteren achterna. neem daarbij dat ze bij teveel kracht uiteenvallen..

Als je de track , schakel per schakel bouwt, heb je bij russissche pantsers 1 gemak, ze hoeven niet te spannen ! Daar ze in werkelijkheid ook altijd doorhingen, moet je voor je model 1 of 2 schakels extra in te steken, wat dan een voordeel is om de track niet kapot te trekken bij een beetje "machtsvertoning".
Dat stukje dat ervoor zorgt dat je je sprocketwiel ( das toch het trekwiel é ? ) er nadien niet opkrijgt , is dat dat horizontaal stuk die op de onderromp gebouwd is en ervoor zorgt dat er geen stukken en ander afval kunnen meedraaien in het trekwiel? Plaats gewoon dat stuk op je voertuig nadat het afgewerkt is. Gewoon een puntje lijm aan het stuk aanbrengen, plaatsen en camoufleren met een beetje verf en/of pigmenten. Bij mij gebeurd dat frequent.
 
famo, de tracks zijn geen aparte links, maar uit 1 stuk rubber gegoten. Ze zijn blijkbaar ook gemaakt om strak rond de wielen te spannen, zoals je zal zien in de foto hieronder.. veel kan je er niet aan doen eigenlijk, het is een beetje als een stijve elastiek :(

anyway, een nieuwe lading foto's voor jullie;

Eerst moest ik nog een tow cable maken, ik heb hiervoor 0,3mm koperdraad gebruikt. de draad van Kemo die ik hier liggen heb komt in een pak van 55!meter bij deze dikte, dus kan ik er wel een eindje mee weg. Ik heb vier draadjes gemaakt van ongeveer 20cm lang, en mbv een boormachine gedraaid, terwijl ik de draadjes gespannen hield met een tang aan de andere zijde. Wel opletten dat je de kabeltjes niet teveel opdraait anders krijg je een slechte towcable. Ik zie wel dat de foto niet zo duidelijk is.. later een betere. Ik heb ook gemerkt achteraf dat ik ze misschien wat dikker had moeten maken, maar zo pastte ze perfect in de gaatjes die in de bouwdoos voorzien waren.

img6254rd.jpg


De tank in de primer:

img6256l.jpg


even de primer die ik getest heb. is een fraai grote spuitbus, voor auto's blijkbaar.

img6252q.jpg


en hier de test.. rechterkant is mr color primer, uit een spuitbusje dat 1/3e de omvang van de autoprimer heeft, en zowat 2 keer meer kost. links is de autoprimer.. Zoals je ziet is er geen merkbaar verschil. Ik zie wel dat de mr color primer iets glanzender opdroogt dan de autoprimer, die echt mat is.. en uiteindelijk is dit idealer om met acrylverf op te gaan werken.

img6258o.jpg


de flesjes inkt die ik ga uitproberen;

img6262p.jpg


en de tank in een laagje spuuglelijk groen (olijfgroen vallejo850), zodat ik mooi en duidelijk de effecten kan zien.

img6264gs.jpg

stay tuned!

edit: snel even een foto genomen van de geschilderde tow cables. Hier moet ik nog met pigmenten op gaan zitten om ze een realistisch uiterlijk te geven.

img6266r.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan