Hoofdsponsor

1/35 Heavy Tank KV-9 (Eastern Express) [!]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb inderdaad ook al ondervonden dat matte vernis de ideal ondergrond is voor acrylverf :)

vandaag nog wat verder getest met nog een paar leuke evoluties.

Als eerste had ik voor de pigmenten basis die ik wou leggen, een laag mat vernis gespoten over de tank, en dus ook over de eerder aangebrachtte inkt. Tot mijn verbazing was dit blijkbaar voldoende om de inkt vrij sterk te gaan "faden" of "blenden" met de ondergrond van de tank, wat een heel leuk resultaat gaf:

001tyf.jpg


je kan op de foto zien dat ik ook al wat pre-dusting heb aangebracht met de airbrush (en wat buff van vallejo).

bovenop de tank hetzelfde effect:

003lrs.jpg


dit lijkt voor mij een teken te zijn dat je de inkt dus toch als "gewone" weather tool kan gebruiken, mits een laag matvernis. Werd alvast genoteerd in mijn boekje :)

Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met het mengen van acrylverf van vallejo en deze inkt om te zien wat dat gaf, en zoals verwacht; geen enkel probleem.
Ik heb de tracks geschilderd omdat ik van de glanzende finish gebruik wou maken die de inkt gaf, en ik heb een heel leuk resultaat gekregen met de "rusty hinge" gemengd met wat donkerbruin;

002abr.jpg


zoals je ziet heeft de verf een soort glans af, die er volgens mij als een heel leuke gun-metal achtige finish uitziet. Het leuktste van al (maar daar heb ik geen duidelijke foto van precies) is dat de inkt tijdens het schilderen een soort schakering binnen de verf veroorzaakt waardoor ik zonder moeite een heel gevarieerde rupsbanden kleur bekomen heb over de volledige rupsband. Donderdag probeer ik hier wat op te werken met pigmenten, om te zien wat het effect daar van is.
 
Zeer interessant wat hier laat zien en de inkt is een top product,ik heb het ook eens aangeschaft via de online schop van Burglar...
 
Burglar, het mag gezegd worden dat je experimenten interessante effecten opleveren. Dat je inkt/verfmengsel schakeringen vertoont, heeft te maken met het feit dat de twee producten mekaar wel tolereren maar toch hun eigen weg gedeeltelijk gaan, een chemische reactie dus. Knappe bevinding want voor hetzelfde geld verstoten ze mekaar volledig, alsof je acryl en enamel zou proberen te mixen. Wat mij opvalt in de foto's is dat je kleurlagen retestrak op je model zitten!
 
Dus als ik goed begrijp, begint die inkt te faden doordat ge er mat vernis opspuit ? Juist ?
Zo ja ,dan is dat wel iets speciaals.
 
Ja famo, dat klopt. de randen worden zachter en er ontstaat een veel zachtere overgang tussen de inkt en de ondergrond. Ik vond het zelf ook een hoogst interessant effect, wat ik eigenlijk niet had verwacht eerst.
Gisteren heb ik niet meer kunnen verderwerken aan mijn tests omdat mijn AH-64D pakket aangekomen is, welke ik natuurlijk meteen moest openbreken he :D
Maar dit weekend zal ik zeker tijd maken voor verdere tests met pigmenten, gezien ik "wet effects" wil creëren met inkt. Lijkt me een veel gezondere (geen white spirit) en goedkopere (inkt is veel verdunbaarder met hetzelfde resultaat dan die Mig mengseltjes) oplossing die wel es heel interessant kan zijn.
 
Zeg vraagje, je had olfijgroen gebruikt als eerste kleur.
Wat was de 2de kleur want ik dnek dat kleuren dezelfde zijn als voor een KV-2.
 
ratticus, ik heb er eigenlijk geen echt duidelijk beeld meer op, maar ik denk (vrij zeker) dat ik russian uniform (924) en Luftwaffe camouflage green (823) gebruikt heb, en dit met hairspray techniek heb aangebracht voor een verweerd effect. achterna heb ik echter gezien dat ik beter een donkere bodemlaag spuit en dan de lichtere kleur er bovenop.. maar daarom heb ik dit project ook opgezet, leren leren leren!

ik heb trouwens met succes vet- en olie-uitlopers kunnen nabootsen met de inkt op aangebrachtte modder en aarde op de hull onder de rupsbanden, deze zijn met plaaster en pigment gemaakt. door een combinatie van black soot (zwart) en vintage photo (donkerbruin) aan te brengen kreeg ik een heel overtuigend effect. Ik probeer vandaag nog een foto te plaatsen.
 
de beloofde foto.

dsc75472.jpg


mss had ik iets minder inkt moeten aanbrengen, zodat het iets beter gelokaliseerd is (bv rond de wielen) maar je ziet dat het effect hetzelfde is. werkwijze is eenvoudig; ik bracht eerst "vintage photo" inkt aan, en dan in iets mindere mate "black soot" inkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan