Hoofdsponsor

1/35 Heavy Tank KV-9 (Eastern Express) [!]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ben benieuwd naar het resultaat met de inkten.
 
Burglar,kweet niet of je "Art of modelling" leest, maar in nr 16 staat een bouwbeschrijving van de KV-II.

Misschien een referentie, indien je het magazine niet hebt wil ik de pagina's best wel eens scannen in pdf voor je.
 
Gaat goed en je houdt vast aan de OOTB principes door enkel grote fouten en misfits op te lossen. De tracks zijn geen schandaal geworden, een pak van mijn hart voor je Burglar!
 
Knap dat je weet vast te houden aan het recht uit de doos principe. Goed dat je de broodnodige correcties hebt uitgevoerd.

Ik ben benieuwd naar de verfwerken. Succes Burglar!
 
Dag Burglar,

Zoals je zelf al aangaf mocht je inderdaad voor je tow cables een paar extra draadjes gevlochten hebben. De ogen worden om de staalkabel geperst, dus op je foto is duidelijk te zien dat de kabel niet 'vastzit' in de vatting. Maar zoals je al zei het is een test...

Over je primer : tot nu toe gebruikte ik een 'Zinc Spray' als primer. Deze bestaat in twee versies : Alu (glanzend) en gewoon (mat grijs). Deze laatste gebruik ik tot nu toe. Maar ik heb wel al ondervonden dat het een nogal grove korrel heeft. Zo ben ik laatst overgeschakeld naar Humbrol 1, een primer die ik spuit met de AB.
Ik heb deze voor het eerst gebruikt op mijn US-figuurtjes en de korrel is duidelijk veel fijner.

Wat ik je wilde vragen : hoe zit het met de korrel van je Auto-primer ? Niet te grof ?

Groeten Rik
 
Hey Rick, ik vond het resultaat van de spuitbus eigenlijk gelijkaardig aan die van de mr color primer, gewoon met een iets matte(re) afwerking. Volgens mij is het een heel gelijkaardig product aan de mr color, maar ik zal het nog moeten testen op figuren. Ik vond de korrel alleszinds fijn genoeg om het model mooi te bedekken zonder dat er detail verloren ging.

Gisteren ben ik al even aan de slag gegaan met de inkt, het is een heel aardig product maar ik denk dat ik mijn werkwijze zal moeten aanpassen. Op vernis lijkt het product niet zo goed te hechten zoals het op pure vallejo verf (gedroogd weliswaar) doet. Dit vind ik persoonlijk heel interessant om te doorworstelen.

Mijn allereerste test was echter een hairspray test, die volgens mij heel aangename resultaten heeft opgebracht. Ik heb namelijk een donkerdere groene kleur over de tank gespoten (met een laagje hairspray onder natuurlijk) en dan gaan schrobben met een penseel. Dit gaf mij een heel interessant resultaat, waarvan ik vanavond foto's ga posten.
 
Laatst bewerkt:
ik zal nog even jullie geduld op de proef moeten stellen, gisteren heeft de batterij van mijn camera het begeven toen ik de foto's wou overzetten.. probleem daarbij is nog dat ik vanavond en morgenavond pas laat thuis ben, dus het zal ten vroegste donderdag zijn.
 
Gisteren ben ik al even aan de slag gegaan met de inkt, het is een heel aardig product maar ik denk dat ik mijn werkwijze zal moeten aanpassen. Op vernis lijkt het product niet zo goed te hechten zoals het op pure vallejo verf (gedroogd weliswaar) doet. Dit vind ik persoonlijk heel interessant om te doorworstelen.

Dat is het nadeel van watergedragen artikelen dat het niet lekker werkt op glansvernis omdat de basis te glad is zodat de verf/inkt geen grip heeft op de ondergrond, Ook Vallejo wil niet lekker pakken op een glansvernis.
Misschien een idee om een satin/zijdeglans/half mat vernis te gebruiken.

Ik moet toegeven dat je me net voor ben met je testje met de hairspray dat wilde ik ook al proberen maar gelukkig doe jij dit al voor me en bedankt ;), ben benieuwd naar het resultaat.
 
Wel Ron ik heb eigenlijk een laag tamiya vernis gespoten, een groot deel mat met een klein beetje clear (glans dus) erbij om de satijnglans te bekomen die ik wou, maar dit bracht geen oplossing blijkbaar. Ik spuit normaal vallejo vernis maar het leek me geen goed idee om een water-oplosbare vernis te gebruiken bij een water-oplosbare inktsoort.

De hairspray geeft hele mooie resultaten, hoewel ik denk dat het interessant is om te weten dat je de hairspray zelf best in je airbrush doet ipv rechtstreeks op het model te spuiten. Het geeft je een veel betere controle over de dikte van de laag spray die je legt, wat op het uiteindelijke resultaat wel invloed heeft; teveel van het spul lijkt het geheel te veranderen in een modderpoeltje wat niet echt de afbladerende verf/krasjes oplevert.. De dikte van de laag verf heeft ook zijn invloed; meer verf = stroevere krassen en afbladering, dunnere verf = fijnere barstjes.
 
Zo doe ik het dus ook Burglar met de vernis en inderdaad nu je het zeg heeft de watergedragen producten er toch wel wat moeite mee.
Wat de Vallejo vernis betreft daar moet je na een goede droging gewoon met de inkt overheen kunnen, uiteraard kqan een testje nooit geen kwaad maar ik denk dat het geen problemen oplever omdat je er ook met diversen filters en washes overheen gaat en die zijn ook vochtig/nat ;)
 
Burglar ik gebruik steeds de matte vernis van vallejo maar laat hem een dagje goed uitdrogen en kan dan zonder probleem aan de slag met de inkt tot op heden nog geen enkel probleem ondervonden...
 
Dank voor de tips heren ik zal dit zeker even uittesten.
 
Wel Ron ik heb eigenlijk een laag tamiya vernis gespoten, een groot deel mat met een klein beetje clear

....... de dikte van de laag spray die je legt, wat op het uiteindelijke resultaat wel invloed heeft; teveel van het spul lijkt het geheel te veranderen.....

Hey Burglar, ge mengt matte vernis met clear vernis zeg je , maar dat zal dan wel geen matte vernis van tamiya zijn of het moet zijn dat ze die onlangs op de markt gebracht hebben.

Wat die hairspray laagdikte betreft. Verleden jaar op de beurs van KMK werd daar een demo gegeven van die techniek door één of andere amerikaan. Nu moet ik wel zeggen dat de laag dat ie er op legde een heel fijn laagje was rechtstreeks uit de bus en niet uit de AB. Het was als het ware een nevel dat ie er hier en daar oplegde, dus spoot hij het ganse voertuig niet onder zoals ge een laag verf legt Het mag ook niet dikker liggen zei ie er ook bij want anders kan je problemen krijgen.
 
Famo, dit is de matte vernis die ik bedoel:

003vff.jpg


en dan nu de beloofde foto's, serieus in vertraging...

eerst het effect van de hairspray met twee soorten groen;

001txh.jpg


eerste test met de inkt. hiervoor heb ik de kleur "frayed burlap" gebruikt, licht verdund met water;

002jn.jpg


ik merkte meteen dat de inkt niet hetzelfde resultaat geeft als bv een wash op basis van olieverf en white spirit. het gaf echter een gans ander (en best wel bevredigend) resultaat; ik merkte dat de inkt een soort vettige smeer nabootste.

Zelfs uren na het aanbrengen van de inkt kon ik mbv water nog aanpassingen aanbrengen, wanneer alles "gedroogd" was dus. Ik zag ook meteen dat het aanpassen van gedroogde inkt heel voorzichtig moet gebeuren, gezien het erg snel reageert op water. Hier kwam mijn winsor & newton penseel uit de 7 serie (het beste kolinsky penseel verkrijgbaar) heel goed van pas kwam. Het effect van het aanstippen van gedroogde inkt met een licht vochtig penseel gaf me ook een zachtere rand dan voorheen. hier kan dus mee gespeeld worden!

Ik ging aan de slag met de kleuren "pumice stone" als basis, met daarna door elkaar wat "rusty hinge" en "vintage photo", telkens verdund met water en kreeg het volgende resultaat:

004eva.jpg


Let op de voorgaande foto vooral op de panel line tussen de twee panelen van het motor compartiment, je ziet mooi dat deze reeds een donkere "wash" kleur heeft gekregen. Deze kon ik wel met succes met de inkt inkleuren, en met het grootste gemak daarenboven. Ik denk dat dit bij mijn AH-64 helicopter uiterst handig zal zijn, en ook bij de corsair die ik in mijn bouwdozen stapel heb liggen. Ik had me al zorgen gemaakt over het inlijnen van die toestellen maar hiermee moet het zeker lukken.

ik denk dat dit samen met een onderlaag predusting en wat pigmenten een heel mooi resultaat kan opleveren.

Tijdens het aanbrengen van deze test kreeg ik het idee om de engine bay even te gaan bewerken, om zodoende olie en smeer te simuleren.
Eerst heb ik "vintage photo" aangebracht, verdund met water in verschillende hoeveelheden.

005ij.jpg


daarna heb ik de kleur "walnut stain", welke donkerder is, iets minder verdund aangebracht. Dit gaf het volgende resultaat; welke ik ook in hele fijne streken kon aanbrengen zoals je ziet.

006kx.jpg


007yc.jpg


de volgende test die ik zal uitvoeren zal het aanbrengen van pigmenten zijn om vuil en stof te simuleren, en dan met de inkt een "wet" effect proberen verkrijgen.
Ik ben alleszinds heel enthousiast over de resultaten, je hebt er enorm weinig van nodig tot mijn verbazing, een stipje inkt op je palet en je kan aan de slag, het droogt niet snel op, en als het toch droogt gewoon wat water bij en je kan weer aan de slag, gewoon super! Het lijkt me trouwens veel gezonder om met inkt en water te werken dan met white spirit, glanzende vernis en olieverf om olie en natte effecten te creëren.

edit: even als voorbeeld heb ik de kleuren inkt die ik hier staan heb (buiten zwart, dat is allemaal uitverkocht ondertussen) op een rijtje gezet. Gezien de balpen die ik gebruikte nogal slecht leesbaar is op de foto, van links naar rechts:

walnut stain, vintage photo, pumice stone, frayed burlap, rusty hinge, forest moss, crushed olive.

kleuren.jpg
 
Laatst bewerkt:
dit word echt mooi he Steven,die inkten zijn echt wel goed materiaal.
 
Burglar, bedankt over je uitleg over de primer.

Mooie resultaten die je behaald met je inkt. Klinkt zeer interessant.
Komen die inkten uit de winkel voor tekenbenodigdheden ?

Groeten Rik
 
Hoi Rik, ik test deze inkten eigenlijk voor de webshop die ik run. Ze zijn afkomstig van dezelfde leverancier van de crackle paint die ik trouwens ook op deze tank ga uit testen, en het merk is eigenlijk niet gekend in België (komt uit Amerika). Je kan de shop bereiken via de lichtblauwe banner onderaan op het forum (online shop voor speciale materialen).
 
leerzaame technieken die je uit test ,

wat grond verf betreft : als echt fijn glade onder gront wilt bekomen waarbij je echt nog alle supper details wilt behouden gebruik eens zero paint verf
dit produckt is het supper spul en een fles kost ongeveer 8€ en te verkrijgen in wit of grijs . waar je dan wel rekening moet mee houden met dit produckt
is dat je echt alles wat je veranderd of verwijderd op je model met zeer fijn schuurpapier opschuren want dit spul spuit supper fijn op het model
en met 2 à 3 fijne lagen bekom je een mooi resultaat . tegen over een spuit bus heb je verschillende voordelen
- je kan met gelijke druk spuiten
- je verkwist geen over tollige grond verf
- je hebt een zeer hechtend grondlaag op je model
- prijs en voor al je kan er langer mee weg ( dus € gespaart)

wat ik dan zou aanraden is bij verdere bewerken met acryl verf is eerst een matte vernis laag er over spuiten
voor een beter blijvende hechting van bv met tamiya acryl of aqau verf enzo meer
bij emal verf is dit niet zo nodig omdat het product al voor auto lak bedoelt is

tom
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan