Hoofdsponsor

1/35 tamiya type 74 OOB [wip]

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.452
Om famo een beetje te steunen heb ik ervoor gekozen om deze bijna recht uit de doos te bouwen. De enige consessie die ik maak is dat er modelkasten tracks opkomen in plaats van de meegeleverde rubberen gevallen:

attachment.jpg

een beetje geschiedenis:

http://en.wikipedia.org/wiki/Type_74_Nana-yon

een beetje van zijn kunnen:

http://www.youtube.com/watch?v=j1XLoJc3cC4&feature=related

is idd gemakkelijk zo met gewoon de links en een filmpje. In deze kit heb je de mogelijkheid om de tank ook volledig scheef te zetten zoals in het filmpje ;-)

De sprues zien er als volgt uit:

upper hull en koepel

attachment.jpg

Lower hull
attachment.jpg

en de rest:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voila se, we kunnen erin vliegen...
 
Laatst bewerkt:
Oeie, aan de onderkant te zien is dat al een oud doosje dus, uit de tijd dat de dieren nog konden.... oeps ik bedoelde dus ; uit de tijd dat er nog motortjes en tandwielkastjes bij zaten.

Komt me heel erg bekend voor hoor van Tamiya, heb ook nog een F1 wagentje waar ik enkele jaren geleden aan begonnen ben en zowat een halve tube putty op gebruikt heb enkel en alleen om de dingetjes weg te werken waar de schuifschakelaar zou gekomen zijnde gepland :P

Aan de andere kant.... Famo en U kennende.... hummm, OOB ??? dat lijkt me echt wel een contradictio in terminis :P
 
Laatst bewerkt:
In deze kit heb je de mogelijkheid om de

Om de watte????????

Voor de rest ziet het er een leuke kit uit.
Ik volg.
OOB :laugh::laugh:
 
Om de watte????????
--> aangepast, gisteren gezocht achter de naam van het systeem dat de tank op en neer laat bewegen en dan niet meer aan gedacht.

Oeie, aan de onderkant te zien is dat al een oud doosje dus, uit de tijd dat de dieren nog konden.... oeps ik bedoelde dus ; uit de tijd dat er nog motortjes en tandwielkastjes bij zaten.
Voor de grootste gaten levert Tamiya San opvulstukjes, en voor de rest op te vullen is er meer dan genoeg sprue aanwezig ...

Aan de andere kant.... Famo en U kennende.... hummm, OOB ??? dat lijkt me echt wel een contradictio in terminis :P


bedankt voor de sympathie mannen, een beetje steun met zo'n oude kit zou welkom zijn. maar ga volharden. Aan de andere kant alle hendels en handvaten zijn toegegoten... 't kriebelt
 
Als het kriebelt moet je ............
 
Dat filmpje is echt leuk om te zien,Zou je eventueel ook de tank zo gaan bouwen dat ie inderdaad scheef komt te staan dus?
Lijkt me wel leuk om doen zo een kitje.
 
@doomwad: ik denk het wel, moet nog zien waar ik juist naartoe wil.

OOB bouwen, niets is makkelijker... Niets is minder waar... toen waren er plots internet, referenties, foto's enz...

het engine deck met allemaal mooi toegegoten handvaten en hendels:

attachment.jpg

de afscherming van de voorste lampen in 't echt

attachment.jpg

met dank aan: http://www.toadmanstankpictures.com

en in kitvorm:

attachment.jpg

Nu ja, no stress, al nagelbijtend doe ik verder...
 
Maak maar dat ge nog nagels over hebt op het einde van je bouw. :laugh: :laugh:

Des al niet te min toch veel suc6 met je OOTB bouw. ;)
 
Weer typisch japans é dat op en neer laten bewegen van die tank . Goed afgekeken van de zweden hun STRV103S.
"We can copy it"

Enfin kun jij niet aan doen é Silenoz maar toch leuk nu er nog ééntje OOTB gebouwd word. Succes zou ik zeggen !
 
en we zijn ermee begonnen...

Om eens niet te beginnen met het loopwerk, de eerste stukken van de koepel

als eerste het opkuisen van de loop aangepakt. In deze kit heb je de keuze tussen een gewone loop en eentje met een thermische isolatie. Heb voor deze laatste gekozen:

attachment.jpg
zo goed mogelijk gladgeschuurd tussen de boutjes door, maar ga later voor de zekerheid nog eens controleren met een grondlaag of ie inderdaad glad is. Moet het tamiya wel nageven, buiten dat de delen een beetje krom aan de sprue zaten, sluiten de twee delen mooi op elkaar aan...

de volgende waren de rookwerpers:
attachment.jpg
deze hebben om de 1 of andere reden 2 knoerten van uitstoteropeningen

en tenslotte de MG: deze heeft in tegenstelling tot de rest van de kit redelijk wat extra vlees, dus na bijna een avondje schuren...

attachment.jpg

En weer zo'n tandenbijtenmoment van jewelste

attachment.jpg

De munitiebak is open langs onder. Enorm veel zin om deze op te vullen met sprue en putty....

En de voorlopige samenbouw tot nu toe:
attachment.jpg

De 4-kante bak naast de loop is de infra-roodlamp, deze moet nog geschuurd worden. daar zitten aan beide zijden knoerten van hendels die toegegoten zijn... grrr

tot de volgende...
 
jaja dat ziet er zeer veel belovend uit dus dat word niet OOTb he maar eerder zelf gaan veranderen merk ik zo ;)
 
tis eens een andere manier van starten é......
 
oei , recht uit de doos ,

zit er al veel belovend uit , en inderdaad eens iets anders hoe je begint met de bouwplan

tom
 
voorlopig nog niks aan veranderd. deze week vooral bezig geweest met het opkuisen van onderdeeltjes, om een voorbeeld te geven:

attachment.jpg

alle rechte hoeken rond de ruitjes moeten eraf gevijld worden tot ze mooi ovaal zijn tot op de koepel zelf.

Voor de rest de binnenkant van de koepel zijn eerste laagje wit gegeven. Niet zo mooi gespoten, maar is gewoon als de bemanning door hun luikje komt piepen dat je het idee hebt...

attachment.jpg

attachment.jpg

tot de volgende
 
OOB bouwen, niets is makkelijker... Niets is minder waar... toen waren er plots internet, referenties, foto's enz...

Tjah, vroeger was een liedje van "Video killed the radio star...", nu klinkt het dus as "Ineternet killed the OOb builder" :)

Neen, alle gekheid op een stokje, als je die fotootjes bekijkt van die oude Tamy's, dan moet men inderdaad wel toegeven dat ze hun tijd heel erg ver vooruit waren wtb detail (ok, niet altijd wtb accuratesse (zie hun M113)), helaas zijn ze een beetje in hun hoogdagen blijven hangen in schaal 1/35 toch... vandaar dat ze dan maar besloten een nog weinig ontgonnen schaal te veroveren, zijnde de 1/48.

En dat doet eerljk gezegd altijd een beetje pijn tegenwoordig, vroeger (pakweg 25 jaar geleden) zou ik iedereen proberen te overtuigen hebben om Tamiya te kopen.... wat zie ik tegenwoordig in de etalage als nieuwigheden van Tamy.... kits die ik als kind nog gebouwd (lees voor alle duidelijkheid : verprutst) heb.
Ik neem aan dat het wat tijd kan kosten voor een fabrikant om met een echte nieuwigheid op de proppen te komen, geheel mee eens, maar de laatste keer dat Tamy nog eens de headlines haald met een echte nieuwigheid dateert volgens mij toch van zo'n 12 of 13 jaar geleden met hun 1/32 Nakajima (Zero).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik kan je bijtreden dat de kit goed afgewerkt is en redelijk wat details bevat om van 1979 te zijn, en op bepaalde punten doen ze echt hun best en op andere vraag je je dan echt af of een extra onderdeeltje nu echt zoveel teveel gevraagd was...

Het opnieuw leven inblazen van oude kits wordt niet enkel door Tamiya gedaan, bedoel Dragon met de orange box reeks (ok, met nieuwe tracks en een set figuurtjes erbij, maar...), Revell, Hasegawa (soms ook met extra's of andere decals), ... putten uit hetzelfde vaatje..

Met een minimum aan wijzigingen kan je een redelijk model neerzetten zonder dat er extra's nodig zijn. Het zijn een paar van die punten die me echt storen, zoals de grote handgrepen aan de infra-rood lens enz omdat deze echt in het zicht vallen. Langs de andere kant, gaat nooit een wedstrijdmodel worden, dus...
 
juist silenoz,na een eerste laagje verf komen de fouten naar boven,mooie bouw trouwens
 
silenoz,kan je even uitleggen waarom je de binnen kant wit en niet zwart spuit,ik heb steeds vernomen dat je met wit geen mooie lichtinval verkrijgt als je naar binnen kijkt...
 
silenoz,kan je even uitleggen waarom je de binnen kant wit en niet zwart spuit,ik heb steeds vernomen dat je met wit geen mooie lichtinval verkrijgt als je naar binnen kijkt...

eigenlijk niet, interieur is eerder wit, en de bemanning die erbij hoort wordt ook redelijk wit, kan het later nog veranderen eventueel mocht het niet uitkomen, maar een pasklaar antwoord moet ik je schuldig blijven ;-)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan