Hoofdsponsor

1/35 tamiya type 74 OOB [wip]

Tjah, vroeger was een liedje van "Video killed the radio star...", nu klinkt het dus as "Ineternet killed the OOb builder" :)

Neen, alle gekheid op een stokje, als je die fotootjes bekijkt van die oude Tamy's, dan moet men inderdaad wel toegeven dat ze hun tijd heel erg ver vooruit waren wtb detail (ok, niet altijd wtb accuratesse (zie hun M113)), helaas zijn ze een beetje in hun hoogdagen blijven hangen in schaal 1/35 toch... vandaar dat ze dan maar besloten een nog weinig ontgonnen schaal te veroveren, zijnde de 1/48.

En dat doet eerljk gezegd altijd een beetje pijn tegenwoordig, vroeger (pakweg 25 jaar geleden) zou ik iedereen proberen te overtuigen hebben om Tamiya te kopen.... wat zie ik tegenwoordig in de etalage als nieuwigheden van Tamy.... kits die ik als kind nog gebouwd (lees voor alle duidelijkheid : verprutst) heb.
Ik neem aan dat het wat tijd kan kosten voor een fabrikant om met een echte nieuwigheid op de proppen te komen, geheel mee eens, maar de laatste keer dat Tamy nog eens de headlines haald met een echte nieuwigheid dateert volgens mij toch van zo'n 12 of 13 jaar geleden met hun 1/32 Nakajima (Zero).

de nieuwe Spitfires op 1/32 en de P-51 D in 1/32 worden hier duidelijk over het hoofd gezien. Maar zoals altijd ... de kits kennen hun prijs..
.

Gisteren silenoz zijne kit van dichterbijgezien en toch gemerkt dat dat een modelleke van 1975' is. Niet meer te vergelijken met de Spuittechnieken van vandaag.
De wereld en vooral de technologie is niet blijven stilstaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
klein beetje kunnen verderwerken aan deze. De dakwerken hier zijn eindelijk begonnen, dus bouwen gaat een tijdje op een laag pitje komen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Als basis heb ik gunmetal van modelmaster gebruikt. daarna een drybrush met steel van humbrol, een wash met zwarte olieverf en nog enkele highlights met een potlood en grafietpoeder. (Famo, bedankt voor de tips eh ...)
 
graag gedaan makker en ik vind het geslaagd wat ge hier gedaan hebt
 
aha er word in stilte gewerkt op je dak !!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
tussen de werken door hier 's avonds begonnen met het samenstellen van de modelkasten tracks:

attachment.jpg

veel kuiswerk en na een 6-tal uur 20 van de 156 schakels afgewerkt. Ga dus nog een tijdje bezig zijn aan deze...
 
silenoz , zo te lezen zal jij nog wel enkel avonden zoet zijn met je tracks
maar je inspanningen zullen zeker lonen , op foto is het wel niet zo duidelijk te zien maar
zullen mooie schoentjes worden voor op je type 74

tom
 
heeft een tijdje stilgelegen, maar toch een kleine update...

eindelijk gedaan met die verdomde tracks. het was veel werk (dat was ook de reden waarom het een tijdje langer heeft stilgelegen dan normaal...), maar al bij al vind ik dat het de moeite loont.

Nu ja, foto's:

eerst en vooral het verschil tussen de originele en de nieuwe van Modelkasten:

bovenzijde

attachment.jpg

onderzijde:

attachment.jpg

en samengesteld:

attachment.jpg

en de tank zijn nieuwe schoentjes eens gepast:

attachment.jpg

attachment.jpg

nu kan er nog een beetje teveel speling opzitten, maar modelkasten heeft daar rekening mee gehouden. er zit een zwenkbare arm bij voor het spanwiel, zodat de track zelf op "spanning" kan gebracht worden

tot de volgende...
 
Brrr Model Kasten tracks ingewikkeld en tijdrovend werkje maar wel heel erg mooi wat ook wel op je foto`s is te zien.
 
Mooie rupsen! Leuk dat je het OOTB bouwt :)
 
Modelkasten is inderdaad wel een opwaardering.
Zelf gebruik ik liever Friuls (minder werk :nowink: ), maar dat is een kwestie van smaak (en budget ;) )
 
Mooie verbetering tegen over die rekkers uit de doos. :8
 
nog een beetje kunnen verderdoen aan deze:

de basiskleuren zijn gespoten op de romp, d'er moet nog random witte vlekken bijkomen, dus eventuele fouten in het spuitwerk kunnen nog "gecamoufleerd" worden:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tot de volgende
 
Strak gespoten hoor en waarmee heb je de camo zo strak gekregen?
 
Hoi Ron,

de camo is gewoon afgeboord met dunne worstjes blue-tack en dan voorzichtjes de randen gemarkeerd en dan de vlakken zo opgevuld.
 
Silenoz, met Blue Tack zou ik dit ook gedaan hebben, man het is prachtig gelukt ! Ik vind de vlekken er ook qua proportie zeer mooi uitzien !
 
ja de verhoudingen zijn perfect
 
thx allemaal,

beetje verdergespoten:

Ron, zo heb ik deze gemaskeerd:

attachment.jpg

en na het spuitwerk:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

en de delen eens samengezet:

attachment.jpg

dan later nog een paar punten retoucheren
 
Laatst bewerkt:
Prachtig, Silenoz !

Je lichtgrijs (of is het wit ? ) maakt het camo-schema af. Zeer mooi resultaat zoals de banden doorlopen vanaf het chassis naar de toren.
De zones die je wil vrijwaren tijdens het spuiten, plak je deze nog verder af ? Of hou je het bij de worstjes ?

Groeten Rik
 
thx, soms laat ik het zo, soms hang ik er nog een randje aan, beetje afhankelijk van de spuitrichting en wat er allemaal in de weg kan zitten. Meestal is dit voldoende.

PS, 't is wit ;-)

gebruikte kleuren zijn :

Tamiya XF-52 (flat earth) verbleekt met 30% Tamiya XF-57 (buff)
Tamiya XF-65 (field grey) verbleekt met 30% Tamiya XF-57 (buff)
Gunze H11 (flat white)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan