Hoofdsponsor

1/35 Britsh Armoured Car (patern 1914) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Swa

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 mei 2008
Berichten
1.067
Wat deze vakantie ook nog op het verlanglijstje stond was de nieuwe airbrush uit proberen. Gezien ik dit niet op een van mijn modellen met PE wou doen, heb ik er voor gekozen hiervoor deze kit van Roden voor te gebruiken.

Eerst wat geschiedenis over het voertuig:

Toen de Royal Naval Air Service in 1914 ten strijde trok, stuurde men een gemengd eskader van vliegtuigen en voertuigen naar Frankrijk en België. Eenmaal daar gearriveerd viel het enkele marineofficieren op hoe de Belgen met pantserwagens de oprukkende Duitse troepen treiterden en raids uitvoerden,en ze besloten mee te doen. Binnen enkele dagen waren een paar van de Rolls-Royce Silver Ghost stafauto's van het eskader in Duinkerken omgebouwd en van pantserplaten langs de flanken voorzien. Achter de chauffeur werd een enkele mitrailleur geïnstalleerd. De Admiraliteit was voldoende onder de indruk van het succes van de veldconversies om opdracht te geven tot het ontwerpen van een echte pantserwagen op het chassis van de Silver Ghost. De eerste van deze officiële pantserwagens arriveerden eind 1914 al in Frankrijk.

De officiële Rolls-Royce pantserwagen, die soms wordt aangeduid als de Armoured Car, Rolls-Royce (1914 Admiralty Turreted Pattern), was een eenvoudige conversie van de civiele Silver Ghost, waaraan een koepel en bepantsering waren toegevoegd.De veren waren versterkt om het grotere gewicht te kunnen dragen, maar verder werd er aan het chassis niets veranderd. De koepel met een Vickers of Maxim mitrailleur had opvallende schuin aflopende zijkanten. Voor de radiateur was een gepantserd luik geplaatst en de dakbepantsering van de koepel kon eventueel achterwege worden gelaten. Achter de koepel was een kleine bergruimte over voor het meenemen van voorraden en een extra mitrailleur. De snelle conversie bleek een groot succes en de pantserwagens bleven tot 1922 operationeel. De maximale pantserdikte bedroeg 9mm. In maart 1915 verschenen de eerste pantserwagenseskadrons van de RNAS in Frankrijk. De meeste waren met de Rolls-Royce utgerust. Tot dan toe voerden de pantserwagens van de RNAS grenspatrouilles uit in de kuststreken van Frankrijk en België, tot de Race naar de zee voltooid was en het loopgravenfront de kust had bereikt. Vanaf dat moment was er niet veel meer te doen voor de Rolls-Royces en de meeste nieuwe eskaders kregen een taak bij de bewaking van de Engelse oostkust. Toen de eerste pantserwagenseskaders naar Frankrijk werden gestuurd, werden ze daar dan ook alweer snel ontbonden en de auto's werden aan een nauwelijks geïnteresseerd leger overgedragen. Daarna werden de Rolls-Royce pantserwagens vooral aan andere fronten ingezet, zoals de Noordwestelijke Grens in India, te Gallipoli(waar ze niets konden uitrichten), in Duits Zuidwest-Afrika (waar ze veel succes hadden in een campagne die nu grotendeels vergeten is) en in Oeganda. In de Westelijke Sahara en het Arabisch Schiereiland hadden de Rolls-Royce pantserwagens en een aantal soortgelijke voertuigen met pantser maar zonder koepel, die voor het transport van manschappen en materieel werden gebruikt, het grootste succes. Ze bleken opvallend betrouwbaar,snel en uitermate terreinvaardig te zijn. De Rolls-Royce pantserwagen bleef tot 1922 in gebruik en werd daarna vervangen door een modernere versie, de Armoured Car,Rolls-Royce (1920 Pattern). Enkele oude Pattern 1914 auto's bleven tot ver in de Tweede Wereldoorlog in India rijden.

1. 1920 Pattern Mk I - Dikkere bepantsering voor de radiator en nieuwe wielen.
2. 1920 Pattern Mk IA - Andere koepel.
3. 1924 Pattern Mk I - Andere koepel met een kleinere koepel voor de commandant.
4. Rolls Royce Indian Pattern - Gebaseerd op de 1920 Pattern. Bredere carrosserie en een toren voor meerdere machinegeweren.
5. Fordson - Gebaseerd op de 1914 Pattern. Sommige pantserwagens in Egypte hadden een chassis van een Fordson vrachtwagen.


Een Rolls-Royce 1920 Pattern Mark I is nog steeds te zien in het Bovington Tank Museum/Bovington, Engeland.

Verdere Specs:

Armored Car, Rolls-Royce (1914 Admiralty Turreted Pattern)
Omschrijving: pantservoertuig
Ontworpen door: Flight Commander T.G. Hetherington
Gebouwd door: Rolls-Royce
Bouwjaar: 1914
Lengte: 5,03 m
Breedte: 1,91 m
Hoogte: 2,55 m
Gewicht: 3,5 ton
Pantser: 12 mm
Snelheid (op wegen): max. 95 km/h
Rijbereik: 240 km
Motor (type / vermogen): Een Rolls-Royce 6 cilinder watergekoelde benzinemotor / 40/50 pk
Bemanning: 3 of 4 personen
Hoofdbewapening: Een Vickers of Maxim machinegeweer
Secundaire bewapening: geen
Aantal gebouwd: 120 (tijdens de Eerste Wereldoorlog)
Gebruik: Groot-Brittannië, Polen, Ierland



The real thing:

RR05.jpg

RR04.jpg

RR03.jpg

RR02.jpg

RR01.jpg

Bronnen:
www.forumeerstewereldoorlog.nl
www.wikipedia.com


De kit:

RR06.jpg

Zoals gezegd van Roden en ik heb begrepen dat ze meestal vliegtuigkits maken en nog wat armour op kleinere schaal. Omdat de kit als spuitoefening is gebruikt heb ik geen gebruik gemaakt van het aanwezige interieur en de best gedetaileerde motor. Hier zou best wat leuks van te maken zijn met het nodige scratchbuild.

De kit is niet slecht, maar haalt het zeker niet bij de huidige standaard van hedendaagse kits van bekendere merken. Voor het te kunnen bouwen heb je het nodige naslagwerk en inzicht nodig, want de bouwplannen zijn niet altijd even duidelijk.

RR07.jpg

RR08.jpg
Want waar gaat bijvoorbeeld 24E naartoe?

Verder heb je ruim genoeg putty, schuurpapier en een scherp mes nodig. Het is namelijk gegoten in een plastic wat zeer gemakkelijk breekt, verder sinkmarks, "zacht" detail en (dikke) dragers op onmogelijke plaatsen. Ik had ook nooit gedacht dat ik als bouwer nog eens mijn panelscriber nodig zou hebben voor een armourkit. Wat wel mooi is zijn de PE spaakwielen die erbij zitten en die hebben me de aanschaf doen maken. Ik kon echter de kit voor weinig aanschaffen op een beurs, maar de prijs wat ze er bij diverse stores voor vragen is het pertinent niet waard!! Dus wees gewaarschuwd.

RR09.jpg

RR11.jpg

RR10.jpg

De build is OOTB en ik heb enkel op een paar plaatsen wat scratchwerk (moeten) verricht(ten). Zo heb ik wat koper draad aan de onderzijde gebruikt (de aanwezige waren bezaaid met injectorpins), sluitingen voor de kisten op de bak en 2 stukjes PE voor de opstapbeugels.

Dan nu waar het omging, het spuitwerk:

Ik ben blij dat ik een eenvoudig (nou ja) kitje heb gepakt, want het zou nog niet aan de standaard kunnen voldoen wat ik normaliter verwacht van mezelf. het is een voldoende en daar houdt mijn inziens mee op! Waar ik nog wat mee worstel is het dual trigger systeem en door veel te oefenen zal ik hier weer mijn weg in moeten vinden. Toch is het een verademing qua spuiten wat ik voorheen gebruikte, dus de aanschaf meer dan waard. Kijk maar wat of jullie het wat vinden, anders ovencleaner here I come.:D:laugh:

RR12.jpg

RR16.jpg

RR14.jpg

RR13.jpg

RR15.jpg

RR17.jpg
 
Dat lijkt me toch een erg goede kit als ik er zo naar kijk! De spaakwielen zijn echte blikvangers die de onhebbelijkheden snel doen vergeten, toch?
Spuitwerk = zeer strak!
 
het spuitwerk is dik in orde swa
 
Ja mooi en strak gespoten, laat de ovenreiniger maar in de kast.
 
Knap werk, Swa.

De kieren in de kisten ogen zéér naturelle ! Ik heb hier thuis een kist met draadkussens staan van het Engels leger uit 1940, de kieren in de kist zijn krak hetzelfde. ;)

Mooi voertuig.

Groeten Rik
 
hey swa

dit is zeer mooi. een klein vraagje. kan je mij eens vertellen hoe je dit gespoten hebt. elke stap aub omdat ik momenteel aan de build van mijn IDF shot bezig ben en dit een zeer gelijkaardige afwerking heeft als hetgeen ik wil bereiken. (1 neutrale kleur met wat weathering)

ik weet dat dit mss veel gevraagd is maar je zou mij alvast een ganse stap vooruit helpen......

je mag dit hier doen of in ons DUO topic.....

alvast bedankt

Jonas
 
ik vind dit een schitterend mooi voertuig ook en vooral omwille van de spaakwielen,dat zie je van tegenwoordig bijna niet maar he.
Prachtig mooi war Swa.;)
Patje.
 
He Swa,

Het spuitwerk is ontzettend strak! Niets meer aan doen!
 
Ik zou al blij zijn moest ik ooit dat spuiten kunnen evenaren. SCHITTEREND!
Trouwens een speciaal kitje.
 
Mannen, ben blij met jullie complimenten ik twijfelde namelijk erg over het resultaat. Vooral omdat ik nog echt moet wennen aan mijn nieuwe airbrushpistool. Het heeft zoveel mogelijkheden, dus het zal veel oefenen worden denk ik om precies de goede instelling te krijgen. Heb namelijk nog het idee dat ik de ene keer teveel in strepen spuit en de andere keer mijn preshade teniet doe.

Ik zie veel liefhebbers van de wielen, en zoals gezegd was dit ook wat mij direct aansprak. De enkele wielen bestaan uit 2 PE onderdelen en 5 kunststof onderdelen. De dubbele wielen daarintegen hebben 4 PE onderdelen en 8 kunststof onderdelen. De PE onderdelen dienen geplooid te worden zodat ze naar buiten en naar binnen staan, dit is dan wel weer netjes van Roden want hier hebben ze een 4-tal mallen voor ingesloten. De wielen nog niet gespoten:

RR18-1.jpg
Om het doorzakken van de banden te simuleren heb ik de strijkbout geleend van mijn wederhelft (stt, niks zeggen hé;)) De sjepappen heb ik nagemaakt met wat koper draad, omdat deze plat aangegoten waren. Echt geen zicht vond ik.


@Jonas: Ik weet natuurlijk niet wat voor verf je gebruikt maar zelf gebruik ik altijd Tamiya acrylic paint. Maar mocht je met een ander merk spuiten of enamel zal het misschien even zoeken zijn om de goede kleuren te vinden.

Ik begin altijd met mijn model in een badje te steken van warm water met afwasmiddel zodat vingerafdrukken, schuurresten en dergelijke verwijderd worden. Je krijgt hierdoor ook een betere hechting, wel even nog naspoelen met zuiver water. Dit laat ik goed drogen zodat er geen waterrestjes meer aanwezig zijn, een nachtje is meestal wel genoeg. Maar als autobouwer zal je dit waarschijnlijk wel weten, want bij jullie moet het helemaal strak staan als babybilletjes hé.:D:laugh:

Verder start ik met een preshade laag van Semi Gloss Black (X18 ). Heb ik veel PE dan zet ik eerst een primer op een beter hechting te hebben hierop. Daarna heb ik Olive Drab (XF62) op gevoel gemixt met Dessert Yellow (XF59) en een druppeltje Flat Yellow (XF3) en Flat Green (XF5). Want de basis moest 'faded' Olive Drab zijn. Dus ik wilde deze zo goed mogelijk benaderen, hierna ben ik steeds een beetje Dessert Yellow toe gaan voegen om het verkleuren van de verf te simuleren, tot dit naar mijn zin was.

Mijn verf spuit ik meestal op een menging van 30% paint en 70% tamiya thinner (X20A). Sommige vinden dit duur maar als ik kijk hoelang ik meestal ermee doe vind ik het meevallen. Op de 30% paint voeg ik nog Clear (X22) toe, een verhouding van 25% clear en 75% paint.

Nu het spuiten op zich: ik probeer op de paneelranden het zwart door de verf heen te laten komen en in het midden van het paneel de verf zo "vol" mogelijk te krijgen. Met andere worden dit is de kleur op zich. Vervolgens ga ik dus de verf steeds wat "oplichten" in dit geval met toevoeging van steeds een beetje Dessert Yellow. Dit doe ik op plaatsen waar het voertuig onderhevigig is aan zonlicht. Als je dus een paneel bekijkt, heb je een overgang van in het midden van de lichtere basiskleur naar de basiskleur naar een zwart doorschijnende basiskleur (buitenzijde paneel).

Btw, de RAAC Centurion heb ik gespoten met ook de Olive Drab echter in het begin zonder toevoeging van een andere kleur. Enkel ben ik bij het oplichten Flat Flesh (XF15) toe gaan voegen. NOOIT geen wit toevoegen bij een kleur omdat deze dan "koud" wordt, probeer dit altijd te zoeken in "warmere" kleuren.

Nu gaat het model voor 1 a 2 dagen aan de kant waarna ik de decals aanbreng. Heb ik veel Set of Sol nodig, wacht ik langer zodat de verf verder is uitgehard. Overtollige film van de decals snij ik weg om de kans op "glinstering" zoveel mogelijk te voorkomen. Hierna zet ik nog een transparante mat vernis van MicroScale op de decals om ze te beschermen tegen de komende wheathering. Tot op heden heb ik hier dus nog niets aan gedaan, op de verkleuring na lijkt je voertuig zo uit de fabriek weggereden.

Met het wheatheren begin ik pas na 1 á 2 weken zodat ik er zeker van ben dat de verf echt is uitgehard! In een volgende update zal ik je hier wat meer over vertellen. Hopelijk heb je wat aan deze uitleg en kun je nu zelf aan het experimenteren.;) Suc6 en heb je nog vragen schroom niet om ze te stellen. Hebben andere builders een andere werkwijze, dan horen we dat natuurlijk ook graag. Zo leren we allemaal van elkaar, zie je.
 
Laatst bewerkt:
Dit vind ik wel echt een speciaal kitje,
Ondanks de minpunten heb je hier toch een mooi resultaat behaalt.
 
hey Swa

uitermate bedankt voor deze lange maar O zo knappe uitleg... hier heb ik zeker iets aan hoor. dat zal je kunnen volgen in mijn topic maar daar zijn we nog lang niet... voor deze wil ik gewoon zeggen dat dit subliem spuitwerk is en dat ik met vol genoegen uitkijk naar de update met de weathering....

groeten Jonas.
 
He Swa dit is een aparte kit heb zoiets nog nooit gezien ben benieuwd naar het resultaat succes

Gr
Dirk
 
Mooi model en strak gespoten hoor.

Om even terug te springen op de droog tijden van Tamiya, maar weken wachten voordat de wash erop gaat is wel erg lang hoor in principe bij normale temperaturen kan je het al met 24 uur drogen wel aan, en soms wel korter althans zo deed ik het voordat ik overstapte naar Vallejo en nooit geen problemen ondervonden.
Maar uiteraard moet je doen waar je je zelf prettig bij voel want daar zit de vertrouwen om een project tot een goed einde te brengeen.
 
Mannen, juliie ook bedankt.

@Ron, bedankt voor het meldden van jou ervaring met Tamiya paint. Dat gaan we zeker proberen, want wil deze kit eigenlijk gereed hebben voor de vakantie erop zit. Zoals de nodige onder jullie weten zullen de bouwactiviteiten dan weer op een zeer laag pitje moeten gaan!
 
Mannen, juliie ook bedankt.

@Ron, bedankt voor het meldden van jou ervaring met Tamiya paint. Dat gaan we zeker proberen, want wil deze kit eigenlijk gereed hebben voor de vakantie erop zit. Zoals de nodige onder jullie weten zullen de bouwactiviteiten dan weer op een laag pitje moeten gaan!

De tijd heeft geleerd dat we de gestelde deadline voor het afwerken van Rolls niet gehaald hebben, haha. Maar dat gebeurt de meeste onder ons wel denk ik?! Want ondanks ik zelf weinig kans heb tot bouwen, volg ik trouw de verrichtingen van jullie bouwkunsten. Alleen het reageren schiet er helaas nogal eens vaak bij in hé. Nu ik weer klaar ben met de studie van dit jaar, heb ik dan ook dit model als eerste aangepakt om af te werken. De Tamiya paint heeft dan ook meer dan uit kunnen harden voor verdere verwering. Gelukkig zal ik ook de komende tijd wel weer wat meer kunnen posten tot we weer in september moeten starten. Maar nu eerst de pics:


RR19.jpg

RR20.jpg

RR21.jpg

RR22.jpg

RR23.jpg

RR24.jpg
Als stowage heb ik gekozen voor de tools en dekist of koffer die in de kit toegevoegd was, daarnaast heb ik zelf een jutte zak gemaakt. Ook was er als decal de Engelse vlag voor handen, hoewel deze vrij dik is kon ik het toch niet heel houden! Vandaar ik met de printer en dun papier de vlag van Wales "Y Ddraig Goch" (Rode Draak) heb proberen na te maken, om wat meer kleur in het geheel te krijgen. Dankzij de macro zien we weer 2 plekjes die nog wat aandacht verdienen!

RR25.jpg

RR26.jpg

RR27.jpg

Al met al een kitje van een niet alledaags voertuig met naar mening schitterend uitgevoerde wielen. Echter met de andere minpunten zoals veel sinkmarks, nodig wat flash, povere pasvorm en dikke decals is de gebruikelijke prijs te hoog. Ik ben blij dat ik het op een beurs op de kop heb kunnen tikken voor bijna de helft, anders is het zonde van het geld. Of je moet natuurlijk een fan van WW1 of niet gebruikelijke onderwerpen zijn.

Comments welcome.

Grtz,

Swa
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lang geleden Swa. Over dit kitje valt wel wat te zeggen, vooral met betrekking tot de onhebbelijkheden als sinkmarks, flash, naden...
De grootste troef van deze kit echter, zijn de prachtige spaakwielen.
Je hebt er een pareltje van gemaakt dacht ik zo, ondanks alle nadelen die aan de bouw verbonden zijn.

Een groet van G (die graag een volledig bouwverslag had gevolgd hierover, en het schilder/weatheringwerk).:huh:
 
Dag Swa, leuk om je terug te "horen" :)
Het is inderdaad een niet alledaags voertuig dat je daar hebt. Het ziet er wel goed uit, ondanks de minpunten die je opnoemt...
Mooi afgewerkt trouwens ;)
En inderdaad, jammer dat je geen tijd hebt om nu en dan eens de tussenstappen te posten :8
 
Zeer mooi, een voertuig die je niet alledagen ziet. ik vind hem geslaagd.

Grtz Bart.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan