Hoofdsponsor

1/35 DUOBUILD: IDF trainees [!]

Status
Niet open voor verdere reacties.

trobwal

Well-known member
Registered
Lid geworden
5 mrt 2010
Berichten
943
KOMT DAT ZIEN,KOMT DAT ZIEN.........

2 autobouwers die zich zullen wagen aan een militair voertuig, nee ik noem het niet bekeren eerder een uitbreiding van intresse....

ikzelf en jelle (camaro) zitten al een tijdje te tubben dat we graag eens militair zouden willen gaan doen. Na de nodige uurtjes naar een gepaste kit gezocht te hebben zijn we nu eindelijk klaar voor de start....

We hebben beiden nood aan verandering en hopen via deze duobuild onze horizonten wat te verrijken en zo ook naar onze auto's toe meer kwaliteit in onze builds te kunnen leggen...

Daar wij absolute noobs zijn (op die paar probeersels uit) en wij toch sterk onder de indruk zijn van jullie militaire grootmeesters hopen we natuurlijk dat we van jullie kant de nodige hulp en steun kunnen verwachten. ik zou zeggen neem een stoel, zet jullie op de eerste rij en hou jullie vast want het zal er hier keihard aan toe gaan (KNT) :)

Cheers Jelle en jonas AKA camwal
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bouw zelf geen militair maar zal wel op de eerste rij plaats nemen hoor :)
Veel succes met julie duobuild
 
en om maar ineens met de deur in huis te vallen zal ik jullie al ineens mijn kitje laten zien die ik voor deze build gekozen heb.

het gaat om de IDF (Iraelisch Verdedigings Leger) Centurion Shot Mk.5
de doos is van AFV club en bevat redelijk wat upgrades oa metalen loop. rubber track's en wat PE.....

even een korte inleiding voor de geintereseerden..

The Centurion was the primary British main battle tank of the post-World War II period, and was a successful tank design, with upgrades, for many decades. The chassis was also adapted for several other roles.
Manufacture of the Centurion began in January 1945, and six prototypes arrived in Belgium soon after the war in Europe ended in May 1945.[SUP][1][/SUP] The Centurion served in more wars than any other western tank.[SUP][citation needed][/SUP]
It became one of the most widely used tank designs, equipping armies around the world, with some still in service until the 1990s. As recently as the2006 Israel-Lebanon conflict the Israel Defense Forces employed heavily modified Centurions as armoured personnel carriers and combat engineering vehicles.

bron: wikipedia

ik zal deze tank situeren in 1967 tijdens de Six Days war in Samaria,West Bank, Israël behorende tot het 10th Armor Brigade

Boxart.....

attachment.jpg

inhoud van de doos:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

de toevoegingen....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

tot de eerste update....

cheers Jonas...
 
Ik zie da mijne kameraad het startschot al gegeven heeft.
Dan zal ik even de doos voorstellen die ik ga maken.
Simpele kit (simpel wil zeggen zonder interieur enzo).
Het gaat om de IDF M60A1.

Een woordje uitleg over deze
Bron wikipedia:

M60A1

In 1963 werd de M60 verbeterd tot M60A1. Deze versie bleef daarop tot 1980 in productie en werd ook door Italië in licentie gefabriceerd. Een geheel nieuw type geschutstoren werd toegepast en kreeg een nieuw 105mm kanon. De toren had een frontdikte in het horizontale vlak van 266 mm staal en een veel spitsere punt waardoor beter gebruik kon worden gemaakt van het afketsingseffect. Hierdoor was er tegen het soort pantsergranaten dat de T-54/55 in die tijd gebruikte, een pansterequivalentie van zo'n 400 mm. Vanwege de zwaardere toren werd ook een tweede schokdemper geplaatst. Verder werd niet veel veranderd. Achteraf werden ook nog een kanonstabilisator, extra pantser voor de toren in 1973, passief nachtzicht in 1977 en rookwerpers aangebracht. Nadat de productie in 1974 flink was opgevoerd van 360 naar duizend per jaar, werd er een verzwaarde torenvorm geïntroduceerd, waarbij het deel onder de punt was opgevuld om te voorkomen dat inslaande granaten naar de torenring afketsten, zoals tijdens de Jom-kippoeroorlog gebeurd was.

Gebruikers

M60A1's werden geleverd aan bondgenoten van de VS als Iran, Israël, Italië, Jordanië en Oostenrijk. Italië liet 200 stuks in licentie bouwen door OTO Melara. De Oostenrijkse M60A1's werden tot M60A3 omgebouwd door Steyr-Daimler-Puch.

Operationele geschiedenis

Enkele M60A1's werden ingezet door Israël tijdens de Jom Kipoeroorlog in 1973 en waren erg succesvol. Tijdens die oorlog en erna kreeg Israël nog veel meer M60 en M60A1's toegestuurd van de VSA. Israël verbeterde de tanks en zette ze in bij de invasie van Libanon in 1982.

En dan de fotokes van de doos.
Niet echt een bekent merk hier (denk ik)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En zoals Jonas AKA Trobwal al zij.
Alle tips zijn welkom.
 
wauw die van u kan echt rijden ofwa ..... zo vetjes
 
wauw die van u kan echt rijden ofwa ..... zo vetjes

Ja, maar weet niet of ik dit ga inbouwen.
Want als ik dit inbouw moet ik de bovenkant los laten staan of ik kan niet meer aan de batterijen. (en dan de klein mannen zagen om nog is te laten rijden)

Maar bij den uwen zitten extra's. Mooi kitje.
 
Mannen alvast veel succes en plezier,ik ga dit volgen.
Patje.
 
He heren andere koek dit ik wens jullie veel succes en blijf dit zeker volgen

Gr
Dirk
 
Heel veel succes met deze voertuigen mannen en zorg dat ze strak in de lak komen ;) (of toch niet:unsure:).
 
Dat gaat hier weer wat mooi opleveren.
Heb geen interesse in militair spul dus verwacht van mij geen tips maar ik blijf op de achtergrond wel volgen hoor!

Succes mannen.

Fred
 
Mooie onderwerpen voor een duobuild. Israëlische tanks geven heel leuke mogelijkheden qua schildering en verwering.

Vandaag nog in een wat ouder magazine (uit begin jaren 90 denk ik) van Francois Verlinden gelezen dat hij op uitnodiging een kijkje is gaan nemen bij een Israëlisch tank bataljon. Hij heeft toen een pak foto's van de tanks en voertuigen van de IDF gemaakt, in de hoop een antwoord te vinden op de vraag met welke kleur ze geschilderd werden. De chef van de maintenance gaf hem een staaltje van de verf mee (die altijd van dezelfde fabrikant kwam), na analyse beantwoordde de kleur het dichtst bij Humbrol nr 29. Maar toen de foto's ontwikkeld waren, toonden ze de tanks en voertuigen in kleuren die eruit zagen van roodbruin tot gebroken wit. De reden hierachter is de invloed van het zonlicht, woestijnzand, olie en andere smurrie, het uur waarop de foto's werden gemaakt, de lichtinval, enz.

Wat dus wil zeggen dat je een hele hoop mogelijkheden hebt om een IDF tank te schilderen en te verweren ^^

Veel succes en veel plezier guys :)
 
alvast veel bouw genot gasten, mooi kits trouwens



tom
 
Altijd zeer interessant zo'n DUOBUILD veel succes toegewenst jongens...
 
en de eerste stapjes zijn reeds gezet hoor. nog niet heel veel gedaan. omdat ik aan de ophanging (heb geen idee hoe dit heet in het militairis) begonnen ben en deze stap een paar keer moet herhaald worden heb ik eerst alle stukje uit de sprue gehaald en in een doosje met corresponderend nummertje gestoken. zo kan ik lekker in 1 keer doorbouwen aan de ophanging.

alvast de eerste 2 gemaakt ook.

vandaag spijtig geen tijd om verder te bouwen daar mijn schoonfamilie op bezoek komt dus de volgende update is voor later....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

cheers Jonas...
 
Dat is nog een goed idee zo, met al die pottekes....
Kwestie van er later nog aan uit te geraken.
 
en de eerste stapjes zijn reeds gezet hoor. nog niet heel veel gedaan. omdat ik aan de ophanging (heb geen idee hoe dit heet in het militairis) begonnen ben en deze stap een paar keer moet herhaald worden heb ik eerst alle stukje uit de sprue gehaald en in een doosje met corresponderend nummertje gestoken. zo kan ik lekker in 1 keer doorbouwen aan de ophanging.

alvast de eerste 2 gemaakt ook.

vandaag spijtig geen tijd om verder te bouwen daar mijn schoonfamilie op bezoek komt dus de volgende update is voor later....

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=5635

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=5636

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=5633

cheers Jonas...

Verplicht nummer... :))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan