Hoofdsponsor

1/47 "Royal Caroline" 1749 schaal 1:47 by panart

Status
Niet open voor verdere reacties.
P

petra

Guest
zo, hier mijn eerste verslagje van mijn boot....
FF een geschiedenisles, voor de geintresseerden...
Twee koninklijke jachten werden Royal Caroline genoemd. De eerste, welke in de scheepswerf van Sheerness lag in 1700 is de boot die we het beste kennen bij de naam Peregrine Gallery. Na aanpassingswerkzaamheden heeft dit schip ,dat geruime tijd dienst heeft gedaan bij de Royal Navy, de eer gekregen om Royal Caroline genoemd te worden.Met tegenstelling van het tweede schip die rechtstreeks werd gepland als koninklijke jacht, gelanceerd in 1749.... Deze werd als bouwdoos door PANART uitgegeven.Het eerste is terug gegeven aan de Royal Navy en werd terug omgedoopt tot Perigrine Gallery, en kwam jammerlijk genoeg aan zijn einde toen het met de volledige bemanning is gezonken in de baai van Biscaye... Dit gebeurde in het jaar 1761 en in datzelfde jaar werd de Royal Caroline omgedoopt tot Royal Charlotteen, deed dienst voor de koninklijke familie tot 1805. Het schip werd volledig ontmanteld in het jaar 1820...
Dat was zo een beetje de geschiedenis van het schip...

Nu nog proberen om foto's te plaatsen, zal nog eens goed moeten kijken hoe het moet, want geraak er niet goed aan uit, dus foto's komen er wel...
attachment.jpg
Dit is een voorbeeld van het schip...Het is met zoveel detail gemaakt...daarom bouw ik deze...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
veel suc6 met de bouw van jullie schip :8
 
Is een prachtig schip

Jullie leggen wel de lat hoog voor een eerste schip....maar, de echte houtsnuivers zullen jullie er wel doorgeen helpen....veel succes ;)
 
Mijn volgende foto is hoever ik nu op dit moment zit...de eerste beplanking dus... de tweede beplanking ga ik aftekenen zodat ik kan zien waar ze moeten komen, bij de eerste beplanking kan je nog veel corrigeren hé...
attachment.jpg
Oei heb dus alleen de link erop staan....:wacko:

[mod] je had de foto in een url gezet inplaats van img, dus je had een link geplaatst in plaats van een foto. ik heb het even veranderd voor je. Fred [mod]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dank je wel voor de link, had dit pdf bestandje gisteren ontdekt hier op de site, en opgeslagen... (jaja, heb al heel wat afgestruind hier hahahaha....)
 
jullie schip is al een eindje op weg zo te zien.
Als ik het goed zie hebben jullie de spanten niet geschuurd. ( maar kan het niet echt goed zien op de foto hoor)
Dit is erg belangrijk om een mooie vloeiende romp te krijgen.

Veel succes met deze dame ( ja ja schepen worden ook dames genoemd Petra :D )
En als je vragen heb schroom niet deze te stellen.

Fred
 
Ziet er al goed uit voor een eerste hout project succes met dit prachtige schip.

Blijf volgen

Gr
Dirk
 
Succes met dit mooie schip!
Wellicht kun je zoals Fred al zegt eens kijken naar de spanten; het lijkt op de foto alsof ze niet geschuurd zijn.
 
Ze zijn inderdaad ook niet geschuurd, stond ook niet in de beschrijving... Kan ik dat alsnog doen dan? en bedoel je dan dat de spanten rond geschuurd moeten worden?
en ineens nog een vraagje: sommige plankjes moeten in een spie eindigen,hoe maken jullie die spie? welk materiaal gebruiken jullie daarvoor, bedoel ik dan?
 
Het nu alsnog schuren zal lastig worden van die delen die al gelijmd zitten.
Met de rest zou het misschien nog wel kunnen; het nadeel van het niet doen is dat er een klein lijmoppervlakte is en dat er snel een knik kan ontstaan in de beplanking. Het is dan ook de bedoeling de spanten met de beplanking mee te schuren. Ga maar eens een aantal bouwverslagen van dit soort schepen lezen.

Met de spie bedoel je waarschijnlijkheid het verjongen (het versmallen) van de huidplanken; dat is een hele techniek op zich, waar ik ook nog niet geheel op thuis ben. Wellicht dat daar tegen die tijd een antwoord op komt van andere bouwers. Ergens moet er ook nog een link staan voor meer info; ik ga eens op zoek.
 
bedoel je dan dat de spanten rond geschuurd moeten worden
Is zoals wim zei
de spanten met de beplanking mee te schuren
Zodat de beplanking en spanten volledig tegen elkar komen en niet enkel op de kant van de spanten. Zie ook eens pagina 9 van de link die ik heb gegeven. Daar staat het duidelijk vermeld. Ook verder zal je zien (denk ongeveer pagina 29) hoe je moet verjongen.
 
En ook niet vergeten de randen van je latjes schuin te schuren zodat ze elkaar op hun volledige dikte raken. Ze ook lijmen en dan hangen ze niet enkel vast aan de spanten maar ook aan elkaar.
 
attachment.jpg

Zo ver zijn we gevorderd... we hebben het gedaan zoals het op plan staat...
 
attachment.jpg

Heb een vraag hierover: Gebruiken jullie een dremel (of een machine in die aard) om het dak en de boeg mooi samen te laten komen of is het aangeraden om het met de hand mooi te laten doorlopen...(met een mesje of klein beiteltje misschien?)

en dan misschien niet een heel evidente vraag hier(met het gevaar dat ik gans het forum over mij heen krijg hahahahaha): wordt er bij jullie gebruik gemaakt van vloeibaar hout (om een kleine misstap te herdoen)?
 
kan ook eventueel wat lijm mengen met het houtzaagsel (of schuursel) om kleine gaatjes en kiertjes op te vullen en meteen (wanneer de lijm nog nat is) schuren. Is een tip die ik nog onthouden heb en gebruik van Rik (Furioza)
 
hoi petra en rik.
ik zie dat je aan het dekje wilt beginnen ( rode pijl ) het dek word normaal inverbant gelegt dus dit zou je moeten veranderen als het nog kan.
ook worden de huidlatten (zwarte pijlen) boven het berghout niet verjongt of in spieén gezaagt. ik vermoed dat er nog een tweede laag overkomt dus houw daar rekening mee.

schuren kan je best met de hand doen want er is al snel te veel houd af geschuurt als je met een dremel begint .





2uf4x79.jpg
 
Voor het schuren van dek en romp gebruik ik nooit mijn dremel. Ik gebruik altijd schuurblokje die ik zelf maak volgens de grote die ik nodig heb. Die schuurblokjes maak ik naar het voorbeeld van (ja opnieuw) Rik (Furioza) :) Je kan het terugvinden op zijn site http://www.furioza.nl/pages/sub/3/26921/schuupapier_aanschaffen.html

Oké, alles met de hand, denk dat je dan ook meer voeling (als ik het zo mag zeggen) hebt met het hout... zal mijn ventje eens aan het werk zetten om er een paar te maken in verschillende groten... :-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan