Hoofdsponsor

1/47 "Royal Caroline" 1749 schaal 1:47 by panart

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb hier ondertussen al geleerd van hier eerst een foto neer te zetten voor ik iets bijeen plak.... wordt nog slim op mijne leeftijd :-)
 
hahahaha, nu herken ik plots het rolpaard met kannon.

groetjes
Ward
 
Heb ondertussen al gevonden welke vernis ik moet gebruiken, helemaal achteraan de beschrijving stond het...

Is er iemand die weet wat gatenstuc is? (heb dat nodig in een later staduim bij de versiersels) en of je dat frequent vind in de winkel?
 
Er moet op geschilderd worden... Ga zo meteen ff naar Brugge (verbrugghe) en neem mijn beschrijving wel ff mee, zodat hij ook weet waar ik het over heb...
 
ff een update:
De acht kanonnen zitten ineen
attachment.jpg
en een beginnetje gemaakt van de reddingsboot... moet nog ff drogen dan ga ik aan de dubbele beplanking beginnen... het dekje dat er tussen zit, wordt na de beplanking weer weggenomen..is gewoon als ondersteuning bij de beplanking...
attachment.jpg
attachment.jpg

ondertussen ben ik gestaag aan het verderdoen met de eerste beplanking van de boot zelf...terwijl ik op de drogingen wacht doe ik wat kleinere dingen tussendoor...
 
Ziet er een leuk dingetje uit, heb ik een jaar of zo geleden ook eens moeten maken voor mijn Cazador (die voorlopig veilig en wel in de koelkast staat), moet je het verslag van dat sloepje maar eens bestuderen op "Xebec Cazador", ik ben soms wel stil, maar volg toch met argusogen, want dit scheepje staat heel erg hoog op mijn "want-to-do"-lijstje.

Maar : dit keer niet dezelfde fout maken als met de spanten van het moederscheepje hé....

Je neemt een paar latjes (bijvoorbeeld die goedkope houten schoollaten) en kleeft er schuurpapier op, om de randen van van je mini-spantjes een vloeiende lijn te laten volgen, anders komt het echt niet goed, omdat de plankjes voor deze sloep waarschijnlijk slechts een halve mm dik zijn of zo (althans als ze dezelfde diktes gebruiken als Occre).
 
Laatst bewerkt:
Ziet er een leuk dingetje uit, heb ik een jaar of zo geleden ook eens moeten maken voor mijn Cazador (die voorlopig veilig en wel in de koelkast staat), moet je het verslag van dat sloepje maar eens bestuderen op "Xebec Cazador", ik ben soms wel stil, maar volg toch met argusogen, want dit scheepje staat heel erg hoog op mijn "want-to-do"-lijstje.

Maar : dit keer niet dezelfde fout maken als met de spanten van het moederscheepje hé....

Je neemt een paar latjes (bijvoorbeeld die goedkope houten schoollaten) en kleeft er schuurpapier op, om de randen van van je mini-spantjes een vloeiende lijn te laten volgen, anders komt het echt niet goed, omdat de plankjes voor deze sloep waarschijnlijk slechts een halve mm dik zijn of zo (althans als ze dezelfde diktes gebruiken als Occre).

Als mijn sloepje er de helft zo goed uitziet als de jouwe ben ik al heel blij, doe in ieder geval mijn best om het zo mooi mogelijk te maken...
Ben al bezig met schuren, dus komt helemaal goed hoor...zijn inderdaad latjes van 0.5 mm op 3 mm, en zoals ik heb begrepen, moet ik ze ook weken om gemakkelijk te buigen...? moet ook dubbel beplanken zeggen ze in de beschrijving...
 
attachment.jpg

Heb ineens nog een vraggje: moest de spanten een beetje insnijden omdat het bovenste stukje eruit gehaald moet worden...(zie foto)Heb dat gedaan, maar durfde niet verder zagen dan nu het geval is, en geloof nooit dat het er vanzelf zal uitkomen nadien...
Misschien met de Dremel uitschijven achteraf?... of een ander idee iemand?
 
Mooi wat je hier laat zien.
Ga je de kanonnen nog zwart schilderen?
 
Als mijn sloepje er de helft zo goed uitziet als de jouwe ben ik al heel blij, doe in ieder geval mijn best om het zo mooi mogelijk te maken...
Ben al bezig met schuren, dus komt helemaal goed hoor...zijn inderdaad latjes van 0.5 mm op 3 mm, en zoals ik heb begrepen, moet ik ze ook weken om gemakkelijk te buigen...? moet ook dubbel beplanken zeggen ze in de beschrijving...

Met een dikte van 0.5mm zal weken echt niet nodig zijn hoor, Petra (of is het Rik), heb ik voor mijn sloepje ook niet hoeven te doen.
Verjongen daarentegen zal wel nodig zijn (verjongen is dus het versmallen van je plankjes naar voor- en achtersteven toe). Maar ik ben er echter van overtuig dat jullie het MINSTENS even goed kunnen, en wellicht wel beter :D
 
Mooi wat je hier laat zien.
Ga je de kanonnen nog zwart schilderen?

tis niet de bedoeling dat ze zwart worden...
ben van plan om het plan zo goed mogelijk te volgen, gewoon omdat het de eerste is die ik maak...wie weet in de toekomst?...
 
hoi rik of petra , ik zou het persoonlijk er helemaal afzagen en er een stuk harde isimo op maken, stirifoon of zoiets in die aard , dat is goede stevige isolatie plaat.

wel zien dat je mooi de juiste vorm overneemt.

wil je het er tog in laten zitten ga je tog moeten zagen zodat er maar 2 mm blijft staan . ook kan je best doorschijnende plakbant op de kopskanten doen daar pakt je lijm niet op . anders heb je later wel eens kans dat je een hoop kapot gaat trekken als je dit niet doed.


moet dit met alle spanten gedaan worden ?
 
hoi rik of petra , ik zou het persoonlijk er helemaal afzagen en er een stuk harde isimo op maken, stirifoon of zoiets in die aard , dat is goede stevige isolatie plaat.

wel zien dat je mooi de juiste vorm overneemt.

wil je het er tog in laten zitten ga je tog moeten zagen zodat er maar 2 mm blijft staan . ook kan je best doorschijnende plakbant op de kopskanten doen daar pakt je lijm niet op . anders heb je later wel eens kans dat je een hoop kapot gaat trekken als je dit niet doed.


moet dit met alle spanten gedaan worden ?

Met de spanten 2,3,4 en 5 moet dat gedaan worden, dus de middelste...Zal aan rik eens vragen of hij iets kan fabriceren ervoor...
vroeg me trouwens al af hoe ik de latjes terug kon loskrijgen van de spanten, nadien...ineens ook opgelost se...hihihi
 
als er zoveel spanten uitmoeten kan je ze best laten staan want anders word het mooilijk om de juiste vorm aan te houden.

diep genoeg zagen maar ook weer niet te diep ;) en zeker de plakband niet vergeten of je zit met de gebakken peren achteraf :laugh:
 
als er zoveel spanten uitmoeten kan je ze best laten staan want anders word het mooilijk om de juiste vorm aan te houden.

diep genoeg zagen maar ook weer niet te diep ;) en zeker de plakband niet vergeten of je zit met de gebakken peren achteraf :laugh:

Momentje, hebben we het hier nu over dat sloepje of over het moederschip ? Want omdat ik zowat een uur aan het zoeken was naar een voorbeel die helaas niet meer op de laptop zelfs (ben alles verloren wegens herformatering, inclusief het boek dat ter publicatie aan het schrijven was) ben ik eventjes de draad kwijt
 
Dany,
het gaat hier over het sloepje, (of reddingsboot)
groetjes
Petra

en nu heel ff off topic:
ps Als je met een pc werkt of laptop, werk je beter met verschillende partities ( dit wil zeggen bv een C: en een D: ) je besturingssysteem dus de windows staat dan op je C: en je programma's ook en je boek zelf bewaar je dan op je D: Bij pc probleem moet je dan maar enkel je c: formateren. of anders je boek zelf op een usb stick plaatsen als reserve.
groetjes
Rik (moest je meer willen weten stuur maar ff een PM...)
 
Maar zeg eens, als ik me niet vergis leverte deze fabrikant bij de de kit toch eveneneens een paar bladen waar alle delen in de juiste afmeten op afgetekend zijn ? Dus maak je een foutje geen erg toch, maak je eventjes een copie van de onderdelentekening en begin je gewoon opnieuw :)

Ben wel heel erg zeker dat die tekening aanwezig zijn, anders zouden ze niet op m'n externe hdd staan, aangezien ik die kit nog niet eens van dichtbij gezien heb...
 
Maar zeg eens, als ik me niet vergis leverte deze fabrikant bij de de kit toch eveneneens een paar bladen waar alle delen in de juiste afmeten op afgetekend zijn ? Dus maak je een foutje geen erg toch, maak je eventjes een copie van de onderdelentekening en begin je gewoon opnieuw :)

Ben wel heel erg zeker dat die tekening aanwezig zijn, anders zouden ze niet op m'n externe hdd staan, aangezien ik die kit nog niet eens van dichtbij gezien heb...

Ja hoor, die tekeningen zitten bij de plannen, en Rik kan daar wel een copietje van maken (ben zelf niet zo handig in zagen en zo van die dingen :-) ) mocht het toch verkeerd lopen...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan