Hoofdsponsor

1/47 "Royal Caroline" 1749 schaal 1:47 by panart

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo petra en rik,wat een mooi schip kozen jullie zeg,steeds de moeite zulke mooie schepen om te bouwen he,alvast veel succes ermee.
Patje.
 
hoi petra en rik.
ik zie dat je aan het dekje wilt beginnen ( rode pijl ) het dek word normaal inverbant gelegt dus dit zou je moeten veranderen als het nog kan.
ook worden de huidlatten (zwarte pijlen) boven het berghout niet verjongt of in spieén gezaagt. ik vermoed dat er nog een tweede laag overkomt dus houw daar rekening mee.

schuren kan je best met de hand doen want er is al snel te veel houd af geschuurt als je met een dremel begint .
Het dekje is helaas al te laat, :-(
Voor de spietjes boven het dek, was ik zelf al achtergekomen dat het niet gedaan wordt, zal het in elk geval onthouden voor de 2de beplanking
 
als je eventueel je verband wilt krijgen op je dek kan je deze dan niet inkerven met een scherp mesje?
 
De tip van Silenoz is goed bruikbaar, deze heb ik zelf op de Jonk toegepast. Maar doe het wel uiterst voorzichting, want om het mooi te doen mag je de snede in slechts 1 plankje doen, je schiet gauw uit naar de naastliggende en dat is niet de bedoeling.
 
misschien een optie.
breeuwnaden

Dan zul je wel opnieuw moeten beginnen. Dit lijkt mij voor de continuïteit wel juist om dat te doen. Een paar latjes zijn snel gehaald en echt niet zo duur. Het dek en juist op die plaats neemt een prominente plaats in het blikveld in.
 
misschien een optie.
breeuwnaden

Dan zul je wel opnieuw moeten beginnen. Dit lijkt mij voor de continuïteit wel juist om dat te doen. Een paar latjes zijn snel gehaald en echt niet zo duur. Het dek en juist op die plaats neemt een prominente plaats in het blikveld in.

Rik, bedoel je met opnieuw beginnen, de latjes er terug afhalen? en wat is de truc om die er af te halen dan? nu zitten die wel al heel vast...
 
Je kunt ze met een steekbeiteltje of een stanley mesje er vaak wel vanaf halen.
 
Zal morgen eens proberen...en dan overnieuw beginnen... moet toch goed gedaan zijn hé...
bedankt voor de tips...
 
hoi petra en rik.
ik zie dat je aan het dekje wilt beginnen ( rode pijl ) het dek word normaal inverbant gelegt dus dit zou je moeten veranderen als het nog kan.
ook worden de huidlatten (zwarte pijlen) boven het berghout niet verjongt of in spieén gezaagt. ik vermoed dat er nog een tweede laag overkomt dus houw daar rekening mee.

schuren kan je best met de hand doen want er is al snel te veel houd af geschuurt als je met een dremel begint .

Nog heel even over het in verband leggen van de latjes: Hoe lang mag 1 latje dan zijn? neem aan dat je rekening moet houden met de schaal van het model...en dat de latjes op de andere dekken ook dezelfde lengte hebben zoals op het bovenste dek?
 
misschien een optie.
breeuwnaden

Dan zul je wel opnieuw moeten beginnen. Dit lijkt mij voor de continuïteit wel juist om dat te doen. Een paar latjes zijn snel gehaald en echt niet zo duur. Het dek en juist op die plaats neemt een prominente plaats in het blikveld in.

ben eens gaan zien naar het breeuwnaden...Heb ook nog een andere uitleg gevonden op deze site over dit... Kon deze makkelijker begrijpen omdat ik de plaatjes kon zien, en bij Rik zijn uitleg kon ik geen plaatjes zien,heb het helemaal begrepen zo, en vind het er veel realistischer uitzien met die breeuwnaden...ga dit dus ook zo doen...bedankt voor de tip Rik...
 
Nog heel even over het in verband leggen van de latjes: Hoe lang mag 1 latje dan zijn? neem aan dat je rekening moet houden met de schaal van het model...en dat de latjes op de andere dekken ook dezelfde lengte hebben zoals op het bovenste dek?

Eén plank kan nooit langer zijn dan een boom lang kan worden en uiteraard iets minder natuurlijk om er een beetje plank uit te krijgen. Meer dan 9 meter zou ik niet gaan, maar eerder nog voor een meter of 5 a 6. Met de schaal dien je zoveel mogelijk rekening te houden, met de lengte is dat vaak makkelijker als met de breedte. Een planklengte van 5 meter bij een schaal van 1:47 wordt dan ong 10,5 cm.

Vreemd dat je de plaatjes van Rik niet ziet, want die heeft hij er wel bijgezet op zijn site.
Maar er zijn meer manieren om de breeuwnaden te simuleren, aan jullie de keuze :).
 
Eén plank kan nooit langer zijn dan een boom lang kan worden en uiteraard iets minder natuurlijk om er een beetje plank uit te krijgen. Meer dan 9 meter zou ik niet gaan, maar eerder nog voor een meter of 5 a 6. Met de schaal dien je zoveel mogelijk rekening te houden, met de lengte is dat vaak makkelijker als met de breedte. Een planklengte van 5 meter bij een schaal van 1:47 wordt dan ong 10,5 cm.

Vreemd dat je de plaatjes van Rik niet ziet, want die heeft hij er wel bijgezet op zijn site.
Maar er zijn meer manieren om de breeuwnaden te simuleren, aan jullie de keuze :).

Dank je wel voor het uitrekenen...(ga nog eens een cursus wiskunde moeten volgen hihihi)

En ik zie alleen een dun streepje waar de foto's moeten staan,...

Heb er al enkele gelezen om die naden te simuleren, maar vind het wel echt mooi zo, is wel wat werk, maar dat heb ik ervoor hoor, tis niet dat ze op tijd staat wanneer ze af moet hé...dus wordt het de manier die rik zo mooi op de site heeft uigelegd...
 
Even over de plaatjes.. maak een een screenshot. Dan kan ik kijken wat er mis gaat. En graag even welke windows/mac/linux versie jullie hebben met welke browser.
 
Aha.... okee. Dat varkentje zullen we eens wassen.

Ik heb gezien waar het aan ligt. Dit heeft te maken dat dit deel vergeten is te updaten. :)
 
attachment.jpg
Zo, dat is voorlopig een resultaat van mijn scheepsbeplanking met breeuwnaden...ben nog niet helemaal tevreden, maar ik blijf oefenen... :-)
 
attachment.jpg

Rik heeft ook een systeem gemaakt om mijn plankjes in water te weken... gemakkelijk als je een handig ventje in huis hebt...hahahaha
 
Zo, dat is voorlopig een resultaat van mijn scheepsbeplanking met breeuwnaden...ben nog niet helemaal tevreden, maar ik blijf oefenen... :-)

Waarom ben je niet tevreden? Ik zie geen gekke dingen en vergeet niet dat op een echt schip ook niet alles precies recht is.

En zo'n latjesweekapparaat is ideaal :).
 
Ik zie er ook niets abnormaals aan Petra & Rik. Eenmaal ze zullen bevestigd zijn op je dek en opgeschuurd zijn, zal dat een heel ander beeld geven hoor.

Maar oefenen kan nooit kwaad ;)

En dat systeem voor de latjes ziet er idd heel proper en praktisch uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan