Hoofdsponsor

1/72 Airfix Vulcan B2 [!]

Lex

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 mrt 2010
Berichten
551
Hallo allemaal,

Omdat de TF-104G bijna zover is dat de airbrush erbij komt en ik dus weer met droogtijd zit ben ik weer een keer voor de voorraad kast gaan staan en heb er een nieuw project uit gehaald:

AVRO VULCAN B2

De Vulcan is ontwikkeld door de makers van de beroemde Lancaster bommenwerper welke in de 2e wereldoorlog gebruikt werd.
De Vulcan is ontwikkeld als nucleaire bommenwerper en als zodanig 25 jaar gebruikt totdat deze taken overgenomen werden door onderzeeërs.
Daarna werden de Vulcans gebruikt als laagvliegende bommenwerper die onder de radar door kan vliegen.
In deze rol werd de Vulcan voor de eerste keer in een oorlogssituatie gebruikt namelijk in 1982 toen er een Vulcan een aanval deed op de landingsbanen van Port Stanley op de Falklands Eilanden.
Deze aanval was een historische aangezien het de langste bombardementsvlucht was. Er diende meerdere malen in de lucht bij getankt te worden.
De delta vleugel bommenwerper werd aangedreven door 4 Rolls Royce Olympus 201 motoren en had een maximum snelheid van 1030 km/uur en een bereik van 7400 km.
In het bommenruim kan tot 9450 kg aan bewapening worden mee genomen.
In 1982 zijn er 6 Vulcans omgebouwd tot tankvliegtuig omdat de Victor tankvloot erg intensief gebruikt werd tijdens het Falklands conflict.
De Vulcan heeft van 1956 tot 1984 dienst gedaan bij de Royal Air Force.
Door de enorme delta vleugels hebben de Amerikanen de bijnaam “aluminium bewolking” aan de Vulcan gegeven.
Er zijn totaal 136 Vulcans gebouwd in verschillende uitvoeringen waarvan er nu nog eentje rond vliegt op diverse vliegshows.
Deze Vulcan de XH558 is compleet gerestaureerd en koos op 18 oktober 2007 weer het luchtruim voor een testvlucht.


De doos;

DSC_1233.jpg

De sprues;

DSC_1234.jpg

DSC_1235.jpg

En de overige inhoud;

DSC_1236.jpg

Close up van de decals;

DSC_1237.jpg

En het boekje wat er gekopieerd uitziet;

DSC_1238.jpg

Ik zal beginnen met het rescriben van de paneellijnen. Iets wat nieuw is voor me dus het zal wel even wat tijd gaan kosten!
 
Zeker een mooie kit. Maar ook een mooie kist.
Heb er afgelopen juli nog onder gelopen in Engeland.
Ben benieuwd hoe hij in elkaar gaat.
Heb vandaag een scribing template besteld om de wat lastigere paneellijnen te kunnen doen.
 
Veel succes met deze kit!
Zelfs in 1/72 is dit best nog een grote kit niet?
 
Klopt B-art deze schoonheid is toch nog ongeveer een goede 44 cm dus best groot.
Lex maatje je heb een goede smaak man,mooi tuig en heerlijk mooie camo ook he,veel plezier en succes eraan,ik ga deze zeker volgen.
Patje.
 
Patje heeft gelijk. de kit is 44,6 cm lang en 46,9 cm breed.

Het gaat niet degene van de boxart worden maar (hoe kan het anders) de XH558 welke ook dezelfde camouflage heeft.
 
Dat is voor ons gelijk he,jij bent de bouwmeester van je model dus wij volgen vol spanning lol ;)
 
Das een mooie kist.
komt de camo van de doos erop.
Vind dit persoonlijk een mooie camo.
Veel plezier met de bouw.
 
@ Patje,

Ik heb het hierbij niet helemaal voor het zeggen. Mijn vriendin vindt de Vulcan ook een van de mooiste vliegtuigen. Zij heeft hem ook uit de kast gehaald.
Hebben er ook een schilderij van gekocht voor in het nieuwe huis!

@ Camaro69
Ja, het wordt een ander toestel met dezelfde camouflage!
 
Wow is inderdaad een beest voor 1/72 te zijn :d
Veel succes ermee! Heb hem in het echt eventjes zien vliegen op sanicole, jammer van het mistige weer toen maar was toch imposant!
 
Machtig toestel. Jammer dat ze die Vulcan kits niet eens opwaarderen naar de huidige standards.. dus met mooi ingegraveerd detail.....
 
@Pastis,

Dat is inderdaad jammer. Ze hebben laatst een "nieuwe" uitgave uitgebracht maar die heeft ook opliggende paneellijnen.
Ach zo kan ik oefenen voor de C-130's die ik nog heb liggen! Deze schijnt redelijk makkelijk te rescriben te zijn.
 
@Pastis,

Dat is inderdaad jammer. Ze hebben laatst een "nieuwe" uitgave uitgebracht maar die heeft ook opliggende paneellijnen.
Ach zo kan ik oefenen voor de C-130's die ik nog heb liggen! Deze schijnt redelijk makkelijk te rescriben te zijn.

tjahh.. daar zeg je iets... De C-130, één van de meest gebruikte toestellen in de wereld en kitgewijs is dat jammergenoeg ook niet vet..

Jammer. Veel succes met het rescriben. Welke tools ga je hiervoor gebruiken?
 
Ik heb een scriber van Tamiya, lettertangtape en heb een scribing template besteld.
 
Ik heb een scriber van Tamiya, lettertangtape en heb een scribing template besteld.


met lettertangtape bedoel je waarschijnlijk DYMO tape.
Heb ik ook in gebruik. Samen met een scriber van OLFA
Die scribers van Tamiya ken ik niet.
 
Ja die tape bedoel ik!
Ik zal er vanavond even een foto van maken en hem hier plaatsen.
 
Pastis,

Het is de Tamiya Scriber II hier een plaatje ervan http://www.tamiya.com/english/products/74091scriber2/index.htm
Op het mesje en op het heft staat ook OLFA dus ik denk dat het op een of andere manier wel een beetje op elkaar lijkt.

Heb vandaag een begin gemaakt met de staart. Wat is jullie normale manier van rescriben?
Doen jullie meerdere keren per paneellijn of slechts een maal?
 
Hey Lex,

Kan je eens een foto plaatsen van die scribing template ? Is het een stugge of flexibele ?

Wat is jullie normale manier van rescriben?
Doen jullie meerdere keren per paneellijn of slechts een maal?

Da's een heel goede vraag. Hangt af van de schaal, de grote van de kit en je persoonlijke voorkeur. Op schaal 1/72 en 1/48 is éénmaal voldoende, op 1/32 en groter is het twee of driemaal, maar dat is slechts een richtlijn.

Even over het rescriben zelf : als je kit van donker of grijskleurig plastic is gemaakt, blijven de panellijnen mooi zichtbaar na het schuren. Is het plastic lichter van kleur, dan zie je er niks meer van na het schuren. Aangezien deze kit gemaakt is met licht grijs plastic, zou ik niet teveel (opstaande) panell-lijnen ineens weg schuren, want je vind ze moeilijk of niet terug.

Een gouden tip : Klem een dikke stevige naald in een pinvise, en druk een klein gaatje op elke "kruispunt" van paneel-lijnen (vóór het schuren). Op die manier het je een idee waar het begin en eindpunt van elke paneel-lijn zit, en voorkom je dat je scriber lijntjes trekt die er niet moeten zijn (het gaatje zorgt ervoor dat de schriber niet verder kan, tenzij je héél hard gaat duwen natuurlijk). Om de juiste druk te vinden die je op de panel-scriber moet uitoefenen, kan je best een test doen op een stukje uit de spare-box.

Veel succes, in dit draadje kan je lezen en zie hoe ik het rescriben van een Spitfire op 1/32 heb gedaan : http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=1696

Groeten

Pascal
 
Waarvoor dient die template ? Goedkoper is toch wel een paar rolletjes ouderwetse dymo-tape ?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan