Hoofdsponsor

1/72 Airfix Vulcan B2 [!]

@Pascal,

Het is de Verlinden template http://www.internethobbies.com/vrl-280.html
Ik schuur de lijnen pas weg nadat ik de nieuwe lijnen gescribed heb.
Die naald is wel een goede! Ben gisteren voorzichtig aan begonnen aan de staart en ben al een keer een klein stukje doorgeschoten.
Interessant stuk over de Spitfire!

@Dany
Dymo tape is tegenwoordig haast niet meer goedkoper dan een scribing template. En op de template staan bijvoorbeeld circkels welke met de Dymo tape lastig te maken zijn!
 
Veel succes met de bouw Lex.
De B-52 heb ik ook rescribed. Ik heb eerst de lijnen ingetrokken alvorens de opstaande lijnen weg te schuren; zo vergeet ik er geen.
Ik gebruik een combinatie van template en Dymo tape; de laatst voornamelijk op ronde oppervlaktes.
 
Erwin,

Had je eerst de vleugels en staart aan elkaar gelijmd voordat je ging scriben of na het scriben?
 
Heb hier nog een foto van het orgineel;

DSC_0986.jpg

Bommenruim in gesloten toestand;

DSC_1003.jpg

Cockpit toegang (heel erg krap en hoog);

DSC_1005.jpg

En toen viel mijn oog hierop!

DSC_1008.jpg
 
Erwin,

Had je eerst de vleugels en staart aan elkaar gelijmd voordat je ging scriben of na het scriben?

Neen, zeker niet. Alle onderdelen eerst scriben van zodra ze van de gietbomen gehaald worden.
Als je ze eerst verlijmd dan verlies je stabiliteit. Als je ze behandeld van zodra ze van de gietboom of sprue komen dan kan je hun vlakke onderkant gebruiken als stabiel vlak. Je kan dan ook beter een flexibele ruler gebruiken in dat geval.
Ik gebruik een brede en een smalle ruler welke ooit gratis gegeven werden bij het magazine Scale Aircraft Modelling;echt goed gerief dat je soms nog eens tegenkomt op beurzen.
 
Lex, suc6 met de build en laat de pics maar komen hé.
 
Dat is nogal een toestel zeg wel een heel apart toestel succes ermee.

Gr
Dirk
 
@ Erwin,

Je bedoeld een flexibele lineaal?
En dan gewoon vastplakken of uit de hand werken?

@ Swa en mind-9
Dank jullie!
 
@ Erwin,

Je bedoeld een flexibele lineaal?
En dan gewoon vastplakken of uit de hand werken?

Is niet flexibel in die zin dat ie alle kanten kan opdraaien maar hij is buigbaar en kan gemakkelijk een lichte curve aannemen. Ik werk meestal uit de hand met een dergelijke ruler maar je zou die ook kunnen vastmaken dmv tape.
Als scriber heb ik 3 mogelijkheden:
- ééntje zonder merk met een geel handvat, ergens gekocht op een beurs
- een scriber van Trumpeter welke goedkoper is dan deze van Tamiya maar ook iets minder is van kwaliteit
- een pin and vise zoals hierboven reeds aangehaald nl een pin in een houder.
Ik geef persoonlijk de voorkeur aan de onbekende met het gele handvat omdat die beter in de hand ligt (past in de muis van je hand) alhoewel ik moet toegeven dat het ook deze is die eerder aanleiding zal geven tot een "overshoot"; het te ver doortrekken.
Die van Trumpeter heeft een derwijze ergonomisch handvat dat je je wijsvinger bovenop moet leggen hetgeen een betere drukregeling meebrengt.
 
de eerste boorbit gebruik ik ook hier, zou ik niet meer kunnen missen. De scribing naald van Hasegawa nog niet geprobeerd. ik heb er eentje met een fijnere punt
100_2952.JPG


als je zo'n setje met verschillende mesjes koopt zitten er ook zo'n naalden in, daar kan je al een heel eindje mee weg.

Om te scriben werk ik als volgt:
ik markeer het begin en einde van een lijn en trek steeds met een naald zonder echt druk uit te oefenen tot bijna aan het eind van het lijntje. daarna doe ik hetzelfde van langs de andere kant. Zo steeds over en weer tot je voelt dat de naald pakt. nog een paar keer herhalen. Voorzichtig tussenin het materiaal dat een opstaande rand vormt wegschuren en verder doen tot alles diep genoeg is naar je zin. Moeten de lijnen dieper kan je verder gaan met de tamiya scriber, die is daar dan beter voor geschikt.
 
Dit draaadje ga ik volgen;). Heb een Vulcan onderweg, grootste ellende waren de gietdeuken in de intakes die ik met miliput heb opgevuld. Verder zijn de wielen van mijn kit niet echt lekker dus heb gelukkig een extra stel. Bij mijn weten is er voor de wielen nog een setje te koop die het beter maken als het wheels down is.
 
Ik ben ondertussen rustig aan begonnen met het scriben van de paneellijnen.
Nu ben ik een aantal keren iets te ver doorgeschoten.
Hoe lossen jullie dat op? Gebruiken jullie pan putty of een andere manier om de lijnen terug te dichten?
 
eventueel met secondelijm, omdat dit iets harder uitdroogt dan putty. Zo schiet je niet gemakkelijk weer door op dezelfde plaats als je er nog eens moet passeren. Wel opletten bij schuren, omdat het ook harder is dan de kunststof, dus als het bijna droog is beginnen met schuren.
 
Kijk da's weer iets voor op de bestellijst van komende zondag!
Heb hiervoor de Tamiya CA gehad. Is er een secondelijm die iets vloeibaarder is dan die van Tamiya?
 
heb deze nog nooit gebruikt, momenteel gebruik ik de secondenlijm van Sylmasta, die kan je krijgen in fijn, medium en dik, ik denk dat die laatste twee in aanmerking kunnen komen hiervoor. Gewoon kijken naar de vloeibaarheidsindicatie als je een flesje koopt

colle_sylmasta_medium.jpg
 
Bedankt Silenoz!
Zal eens kijken wat ik kan vinden zondag. Je ziet de vooruitgang hier vanzelf verschijnen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan