Hoofdsponsor

1/32 In memoriam: Belgian Air Force Alouette II A63

doomwad

Well-known member
Registered
Lid geworden
10 aug 2009
Berichten
3.600
Hoi beste mensen
Ja je leest het goed het is de heli die Bleubird hier bouwde en die hier ons werd ontnomen door een spijtig ongeval en niet meer kan
worden herstelt.

Ik heb samen met Nick alias Bleubird over en weer zitten praten via PB en ik kreeg toestemming om de helikopter hier te gaan bouwen ter nagedachtenis van zijn gecrashte RC. Deze die ik ga bouwen moet dezelfde kleuren en look gaan krijgen als zijn RC model geweest.

Zoals sommigen onder u wel weten denk ik is ook de echte a63 1/1 versie ervan gecrasht net als de RC van Bleubird.
Dus hierbij Nick/Bleubird ga ik van start maatje.

Om een begin aan te tonen zet ik alvast de boxart ervan.

Dit is de box van revell op 1/32. niet zo groot als de RC geweest maar voldoet aan wat ik kan gaan doen.
Zo daar gaan we dan he.
Patje.
 
Het is reeds weer erg laat of vroeg zoals je zelf wil he lol.
de eerste foto's zijn er.

attachment.jpg
ik begon de stoelen en de achterbank van de pit al
attachment.jpg
even een detail foto
attachment.jpg
je ziet de riemen op de zetels liggen,zou die liefst vervangen door PE of ander materiaal.
attachment.jpg
eentje reeds gelijmd in de pit
attachment.jpg
Het gaat wat snel momenteel ja,maar als ik elk deeltje moet gaan tonen zitten we hier al snel aan dertig pagina's he voor enkele bouwstappen.
attachment.jpg
hier zie je(helaas niet erg duidelijk)de draagkop voor de rotor bladen,daar was de as van afgebroken en heb die gelukkig netjes kunnen herstellen.
attachment.jpg
dus deze is al geen probleem meer,ik stak er een stalen pennetje in en zette het vast met zapagap lijm.Het pennetje is 1 mm dik en 1 cm lang.
Nee helaas geen foto van,vergeten dus he.
Zo en nu het onderstel gaan bouwen zie,maar de foto's zijn dan voor vanavond he mensen want ik ga nog wat slapen zie.
Tot dan he. ;)
Patje.
 
Vandaag gaan we verder en worden de eerste schilderwerkjes uitgevoerd.Maar eerst mn andere projectje verder schilderen he;)
 
Deze visbokaal met rotor ga ik ook volgen:D

Een uniek toestel, zeker als je dat eens in het echt kan bekijken.

Grtz.

Luc8)
 
Leuk model,wil deze ook binnenkort eens bouwen,jammer van het merk/fabrikant voor mezelf.
Eens moeten zoeken welk merk deze ook heefd.

Eentje die ik met argusogen ga volgen maatje!

Jij bouwt nogal erg veel modellen door elkaar zeg!
ja vier nu he ;)

doomrod.
mercury.
nieuport. en als laatste deze dus.De neiuport is bijna klaar :P:wow:
 
Laatst bewerkt:
Dit model hier heeft geen haast en zal zeer gestaag worden gebouwd.Toch zal ik proberen zoveel mogelijk de kleuren te hanteren die werden gebruikt bij zijn RC versie geweest.Ik zal dan met de tijd echt eens een compressor moeten gaan aanschaffen want wil deze heli toch wel netjes gaan spuiten.
Ik zag deze nacht ook nog een klein probleempje,er was een scharnier puntje op 1 van de glazen deurtjes dat omgeven was van flash.Gelukkig had ik de schuurstokjes bij de hand en kon dit snel worden opgelost.Zo en nu zou ik zeggen tot later mensen.;)
Patje.
 
Wel Patje, net als je ander projecten ga ik deze ook volgen hoor ;)
Wel spijtig van die rc van Bleubird. Was een prachtig toestel.
 
Wel Patje, net als je ander projecten ga ik deze ook volgen hoor ;)
Wel spijtig van die rc van Bleubird. Was een prachtig toestel.

Inderdaad is zo he,daarom ook na overleg met Nick doe ik dit,ter ere en nagedachtenis van he.
 
goede middag mensen ik kom slechts met drie fotokes af zenne,nie veel kunnen doen he maar goed wat het is is het al.
Ik heb de sleevoet van de helikopter langs 1 zijde aangebracht en boorde gaatjes erin om deze met stalen pennetjes te gaan verstevigen,soms hebben deze de neiging om later nog te gaan doorbuigen en uiteindelijk weer af te breken dus loste ik dat probleempje onmiddellijk op deze manier op he.

attachment.jpg
zie je dat kleine pennetjes zitten boven links?
attachment.jpg
paperclip van 0.5mm dikte
attachment.jpg
en zoals je ziet ook het boortje is dezelfde diameter he.
Het is niet veel maar moet wel zo gaan doen want dat maakt het wel steviger
Tot later he mensen.
Patje.
 
Voor ik verder ga vandaag snel even tonen dat het landingsgestel goed sterk zal zijn.

attachment.jpg
onder zie je als je goed kijkt een wit puntje aan de zwarte pijl,dat is het metalen pennetje die tot onderaan de sleevoet zit ter versterking.
attachment.jpg
Ook om de hoek van de sleevoet netjes op deze manier zo te kunnen behouden.
Tot later
Patje.
 
Zo we zijn er weer met enkele shots he.
Ik heb de staartboom al aangepakt en de twee helften netjes tegen elkaar kunnen lijmen.Ook hier paste ik de pennetjes toe zodat ze netjs gelijnd op elkaar konden worden gekleeft.
attachment.jpg
eerst twee stukjes paperclip gesneden
attachment.jpg
zoals de foto verklaart he
attachment.jpg
lijkt wel een dinosaurier zo lol
attachment.jpg

attachment.jpg
de clips kwamen goed van pas zoals je ziet he
attachment.jpg

attachment.jpg
zo dat is weer dat zie en ga nu de midden versterking voor bereiden.
tot later
Patje. :)
 
Hoi mensen.Het onderstel is klaar en alle pennen zitten op hun plaats dus dit kan netjes gaan uitharden he.
Momenteel ben ik bezig aan de staartboom nog en dat is dus al goed gegaan.
snel nog en paar foto's zetten dus he,hier zijn ze.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
zo dit is in dryfit even he en de opbouw begint stilaan er op te gelijken zie.
Tot straks ;)
 
de twee helften netjes tegen elkaar kunnen lijmen.Ook hier paste ik de pennetjes toe zodat ze netjs gelijnd op elkaar konden worden gekleeft.
Das is een goeie tip Patje.....zal ik zeker onthouden.

Ziet er goed uit....blijf je volgen ;)
 
LOL ja je weet het he mag je allemaal gebruiken ;) en er komt meer nog denk ik wel.Staartboom is niet makkelijk maar is zeker te doen al is het allemaal zo fijn he.
 
Goede nacht mensen,ik ben zoals gewoonlijk snachts bezig weer en het gaat goed al is het traag.Ik vond een schitterende site als referentie en kan nu vlot er tegen aan.Hier dus weer een update!

attachment.jpg
staart versterking aangebracht
attachment.jpg
even van de zijkant genomen
attachment.jpg
eentje van boven aan en beetje vooraan zicht
attachment.jpg
en als laatste vandaag eentje aan de voet,rood pijltje duid op het pennetje ter versterking tegen door zakken
Zo dat is alles weer voor vandaag,slaapwel mensen tot morgen.;)
Patje.
 
De A63 is in 1988 op 2300m hoogte (Saillagousse, Pyreneeën, FR) met één van zijn glijstaven onder een rots terechtgekomen en omgekieperd (hoofdrotor tegen de grond,.... .) De bemanning (IP + leerling piloot) zijn er met de schrik vanaf gekomen. Het toestel werd deels gekannibaliseerd voor wisselstukken en de rest werd op de berg achtergelaten. Bij mijn weten ligt hij er nog steeds.

Mag ik zo vrij zijn er aan toe te voegen dat de Alouette2 nooit bij de Belgian Air force dienst heeft gedaan, maar wel bij het Licht Vliegwezen van de Landmacht, Light Aviation (later overgegaan in de luchtcomponent). Ere wie ere toekomt ;-).
 
Heren ik kijk dit allemaal eens na en indien nodig kan ik dit nog allemaal aanpassen,sta me toe u toe te lichten dat het model dat het worden zal de alouette word zoals bleubird die bouwde.Of het de 3 of de 2 was kijk ik na op wikipedia.Om geen verwarring te schoppen zal ik dan als het nodig is de inleidingstekst aanpassen zodat we weer op het juiste spoor zitten he;).alvast thx voor de tips mannen. Patje :)


http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=546
hier het verslag van bleubird.



belgische luchtmacht alouette

http://buzzybeeforum.nl/viewtopic.php?t=7041
 
Laatst bewerkt:
Heb es gaan zoeken naar de eerste versies van de alouette en vond deze link.

http://www.aviastar.org/helicopters_eng/snias_alu.php

er is duidelijk een verschil met type2 van deze serie.maar daarom niet minder mooi natuurlijk he.Ze werden eigenlijk ontwikkelt om ingezet te worden in de landbouw las ik op wikipedia,zo zie je maar he wat oorspronkelijk het doel was werd al snel omgezet voor defensie... Ik vraag me af of ik dit model zou kunnen scratchen?,
Patje.


Ondertussen weer wat gevonden.klikken en ongeveer naar het midden scrollen

Alouette original
 
Laatst bewerkt:
goede middag allemaal
ik heb wat verder kunnen doen aan de alouette en stootte op wat kleine probleempjes.De pasvorm op de brandstoftank laten te wensen over en moet plamuur gaan gebruiken,ook aan de heli zelf zijn er kleine probleempjes en moet worden opgelost.Maar goed ik toon het gewoon he.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
na het plamuren
attachment.jpg

attachment.jpg
de turbine is er ook al maar daar moet nog worden aan gewerkt(plamuur dus)
attachment.jpg

attachment.jpg
en dan als laatste deze foto ter verduidelijking he.
Patje.
 
Laatst bewerkt:
De herstelling van de te korte stangetjes is opgelost en reeds al gelijmd ook.
Ik had gelukkig netjes de goede dikte van het plastiek op voor raad en kon dit snel oplossen.
attachment.jpg

attachment.jpg
Het is wel in het zwart maar dat maakt niet uit want het word toch allemaal netjes geverfd he.
Patje.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan