Hoofdsponsor

1/32 In memoriam: Belgian Air Force Alouette II A63

Blijkbaar laat een Leeuwerik op 1/32 zich ook niet al te makkelijk bouwen.
De mijne op 1/6de heeft destijds ook voor de nodige kopzorgen gezorgd. Ma, uiteindelijk zijn ze te temmen ;-)
De pasproblemen en nodige versterkingen los je heel vindingrijk op en je toont hier alles op een zeer bevattelijke manier. 'k Leer bij over plastiekmodelbouw, en die kennis komt vroeg of laat van pas in de schaalvliegerij...

En het is zoals je zegt. De Alouettes waren schitterende machines. Aan de grond zagen ze er fragiel en gammel uit, maar in de lucht waren ze pure elegantie.
Zelf mis ik nog altijd het machtige vliegbeeld van mijn model... ma, gelukkig zorg jij voor een reïncarnatie in't klein.

In je PB vroeg je naar het lettertijpe. De letters op mijn Alouette waren geen PC-Font, maar originele mallen die ik verschaald heb.
Een font, die zo goed als identiek is, is "AmarilloUSAF". Graties te downloaden en bij je andere fonts gooien.
Dan printen op decalsheet. 'k Zou geen friskfilm gebruiken, daar de lettertjes hiervoor op 1/32 te klein zijn.

Heligroeten en tot gauw,

Nick
 
Oke Nick schitterend zo dan kan ik het netjes gaan doen zie. Tja ze is inderdaad wat klein ja maar zal ervoor zorgen dat ze toch mooi word he.:)
Bedankt voor de tip nog.
Patje.
 
Goede avond,het is alweer 14 maanden geleden dat ik deze verder deed.Mede ook door de wedstrijden en de werken die ik noodzakelijkerwijs moest doen.
Daarom neem ik de draad weer op hier en ga dit afwerken.Dus ik zou zeggen tot de volgende foto sessie dan he:)


Zo een goede avond weer..of eerder goede morgen.
Zoals eerder gezegt ben ik trug bezig met de alouette van blue bird ...tenminste de verkleinde versie ;)
Daarom graag wat beeld materiaal he.
attachment.jpg
straal pijp al wat kleur gegeven .
attachment.jpg
uiteraard is wat toevoeging van extra detail zeker niet overbodig en zal ik ook gaan doen.
attachment.jpg
al een beetje zitten afplakken,moet enkel nog met nieuw scalpel enkele lijntjes netjes snijden.
attachment.jpg
hier op het dak gedeelte van de glazen eivormige cockpit extra detail toegevoegd zoals het bij de A63 van bleu bird ook was.
attachment.jpg
Ook al een deurtje gedaan,er rest me enkel nog de tweede te doen en dan ook de binnenkant ervan.
attachment.jpg
antenne drager is er reeds opgekleeft en komt in de zelfde kleur als de bol.
attachment.jpg
Ook de linker en rechter signaal lichtjes hebben een grond plaatje gekregen,daarna doe ik de kleine lichtjes erop en zal het heel erg op die van de rc alouette gaan lijken,wat ook de bedoeling is uiteraard.
Na al die tijd ben ik erg blij dat ik deze verder kan gaan doen.Helaas door omstandigheden en wedstrijden moest ik deze toch even opzij zetten.
Ik denk dat Nick aka blue bird zal zitten denken hebben...die doomwad doet niet meer verder!Maar we zijn er trug met deze en ga voor de hele afwerking nu.
Goe dat is het voor deze morgen en ga dan slapen.Tot de volgende update weer.


Edit:
Vandaag al reeds 4 november zeg,tijd gaat snel
Maar goed dat terzijde dus we gaan voor wat beeld materiaal.
attachment.jpg
binnenzijde van de glaspartijen werd reeds verf aangebracht
attachment.jpg
Uiteraard zal dit niet zo blijven en word de buitenzijde ervan netjes geverfd met de helikopter kleur die ik zelf ga mengen.
attachment.jpg
helistoeltjes al aangepakt,zijn kleur als bij de 1/6 versie van blue bird
attachment.jpg
riempjes worden nog gedaan.
attachment.jpg
buizen frame krijgt zelfde kleur als de grondplaat waar ze op komen te staan.
Ikga nu de drie zits verven in de pit.Ook weer deze kleur als de piloot stoelen.
tot volgende update he :)

Edit op 04/11/12

Even snel wat toevoegen,stoeltjes gedaan en trug in de pit gezet.
attachment.jpg
beetje overbelicht maar het ziet er niet slecht uit
attachment.jpg
zoals eerder gezegd nu de riempjes nog he en het interieur op decals na is af.
Hop en weer naar de volgende update he :)
 
Laatst bewerkt:
Goeie avond,tijdens het verder bouwen ben ik tot de spijtige conclusie gekomen dat ik erg fout bezig was. :tongue: :tongue: :tongue: Ik had de pit reeds vast gezet aan de basis en dat mocht nog niet. :ohmy: Waarom? wel ik moet de besturings-stangen er nog in zetten en dat kan niet nu he.Dus ik maakte een steen van het hart en brak de pit er terug af.:@
Gelukkig zonder al te veel schade(zichtbare!!).:D Dus hier volgen enkele beelden,natuurlijk zal deze handeling het me makkelijker maken alles netjes te kunnen verven.
Nadien als alles mooi in de verf staat kan de pit er terug op en word via de uitlaat en de basis netjes vast gehouden.. oeffffff :wacko: :wacko:

attachment.jpg
tja het is niet anders he :s
attachment.jpg
net onder de brandstof tank op de buis zie je twee heel kleine puntjes! dat is de bevestigingsplaats voor de stuur stangen.
attachment.jpg
Je ziet het he niet heel veel schade,dit los ik wel vlot op zonder veel zichtbaarheid.Dus Blue bird het word echt wel mooi he maat ;)
attachment.jpg
zielig he zoals ze erbij staat nu :s
Maar goed laat dit een goede les voor me zijn want ik wil graag deze heli nogmaals bouwen,maar dan in originele staat zoals op de doos dan.
Goed dat nu terzijde....al bij al geeft dit project me het gevoel toch goed bezig te zijn.
Zo en nu naar bedje toe en slaapwel voor iedereen he :)
 
Laatst bewerkt:
Hey Doomwad,

Mooi voortuigang m8.
Gelukkig heb je op tijd je vergissing gezien en kun je nog corrigeren. Doe zo voort man. ;)
 
Doomwad , mooi om hier het draadje weer op te nemen
ruiten afplakken is niet simpel , en ziet er zeer goed uit
wordt een mooi bouw

gr tom
 
@Swaken:ja gelukkig zag ik het nog he;)
@Tom:het was zeker niet simpel,vooral omdat deze rondingen hebben he.

Goede avond,ik heb de situatie kunnen redden en de stangen zitten op hun plaats zoals het hoort te zijn.Dus ik ben zover nu dat ik nog enkele kleine details ga aanbrengen en dan word de heli in de verf gezet.
attachment.jpg
Deze bevestigingen waren niet echt makkelijk,en waren dan ook heel omzichtig te kleven.
attachment.jpg
Rood kadertje duid de plaats aan waar de stangen aan de buis zijn bevestigt,daar zit dan ook een scharnier punt net als aan de "Dome" die zich op het dakje bevind net boven de brandstof tank.
attachment.jpg
in dit kadertje zie je de uiteinden,natuurlijk veel te lang he en worden netjes gelijk gesneden.Deze helikopter is niet erg makkelijk om doen.
Ook mede omdat alles zowat zeer fijn is en er heel wat dunne buisjes zijn ,vooral aan de staart en de frame die de pit gaat dragen.. Nu is het dus het moment om te beginnen verven,maar eerst zoals eerder gezegt nog wat kleine detail toevoegen.Tot volgende update weer he :)

Edit:
goede nacht,ik ben bezig geweest met dus nog wat detail toe te voegen zoals eerder gezegt.De pit is gesloten en heb de stoeltjes voorzien van hu riempjes zoals ook werd gedaan in de 1/6 versie van blue bird,met dit verschil dat ik ze verfde.
Ook deurstoppertjes geplaatst,nog een kleinigheidje en zo he.
attachment.jpg
het witte styreen stukje is een van de deurstoppers.
attachment.jpg
Je ziet het ook aan deze zijde,ook de signaal lichtjes worden reeds gedaan,tenminste het rode is reeds klaar.ook bovenop de glazen pit is de signaallamp reeds ingekleurd.Ik stak er een klein stukje clear styreen in dat dienst doet als lampje he.Word nog behandeld met parket plus om mooi doorschijnend te blijven.
attachment.jpg
Onderaan de bodem schelp werd er detail toegevoegt.
attachment.jpg
dit zit dus goed volgens mij.
attachment.jpg
Hier zie je al wat van de bewuste riempjes he,eenmaal de pit in de eindverf staat zien we het beter daar de tape er af zal worden gehaald.
Het samenkleven verliep erg vlot hier met de beide schelpen.
attachment.jpg
het ziet er al heel anders uit nu.
attachment.jpg
de deurstopper liet ik opzettelijk wat langer om ze dan op maat te kunnen snijden eenmaa deze uitgehard zijn(lijm).
Hoewel ik even pech had en een fout moest rechtzetten is dit toch wel een erg leuke kit om te doen en ga er een tweede van aankopen,deze word dan als politie
helikopter gemaakt.Zo dat is dus weer wat meer en ga nu weer verder zie :)Tot volgende update weer dan:)

Edit2:
goede morgen
ik ben erin geslaagt de deuren te plaatsen,helaas ging er een van de deur scharnieren stuk en moet ik dus herstellen.
Je zal zien dat dit nog aardig lukte ook.
attachment.jpg
Op zich niks speciaal he,maar ik vind dit het einde :p
attachment.jpg
deze deur is helemaal ok en gaat zeer netjes open ook.Maar om e positie van de scharnieren goed te houden tijdens het uitharden let ik de deur gesloten met een stukje tape he.
attachment.jpg
Je ziet het witte gebogen staafje hier,dat bedoelde ik dus met deurscharnier.eigenlijk een beetje een draagarmpje he.
Het ziet er wat dik uit maar geloof me vrij het heeft exact dezelfde diameter al de originele die afbrak.
attachment.jpg
Ik moet zeggen het is best goed gekomen,morgen steek ik het ringetje erop dat de deur vasthoud aan de glazen bol.
Zo das weer niet erg veel maar het lukt me redelijk goed deze tot een goed model af te bouwen al is er wat schade geweest he hier.
Tot volgende update weer :)
 
Laatst bewerkt:
Hallo mensen weer een kleine update he en dan slapen ;)
attachment.jpg
de deurtjes zitten erop,en gaan vlot open en dicht zonder te haperen.
attachment.jpg
zoals je ziet geen probleem,het witte deeltjes knipte ik netjes af op goede lengte.
attachment.jpg
Nog even pochen met het bank stelletje he :)
attachment.jpg
en zo ziet het eruit als ze open staan.Het is nu een kwestie van de goede kleur te gaan maken.Eenmaal alles in de verf zit kan ik het dan uieindelijk mooi gaan samen stellen,Ik heb zelfs al een heel mooi naambordje ervoor die bij de Porsche gt3 zat die ik hier ombouwde tot de deathracer.
Zal erg netjes worden zo.Het enige wat ik nog moet hebben zijn de letters ervoor om de type naam erop te zetten,dus AH63.Maar goed dat is een zorg voor later.
Ik weet dat men hier eerder al zei dat er speciaal zaken zijn voor letters dus deze ga ik ook zoeken.rest me enkel de goede maat te pakken te krijgen want anders mag ik het vergeten.Nu ja op zich denk ik dat dat wel zal lukken.Zelf snijden is hierin echt geen goed idee want de letters zijn te klein en je kan nooit scherp genoeg snijden,dat bestaat niet.Met friskfilm is ook geen optie want dat is dan ook zelf in snijden.Maar goed ok we gaan er voor en zoeken naar goede letters.
Dus tot later weer met een nieuwe update he;)

Edit:
Goeie avond,na enkele dagen weer een kleine update he,nog voor ik de arouste straalpijp ga vastzetten moet ik absoluut de hele heli gaan verven.
Dus alle onderdelen die dezelfde kleur krijgen als de heli zitten er op.
attachment.jpg
de stabiliteits- stangen voor de "dome" zitten er op.
attachment.jpg
hecto rotor zit op de plaats.
attachment.jpg

attachment.jpg
ik moet de as naar de koppeling verlengen want de originele was net iets te kort.
Goed ik ga de kleur mengen en dan kunnen we gaan beginnen.Tot volgende update

edit:

Weer enkele dagen verder en ook weer beelden ervan he.
attachment.jpg
hecto rotor en stabilisatie vinnen zijn klaar.enfin bedoel de hoofd kleuren dan.
attachment.jpg
dit gaat de goede kant uit he
attachment.jpg
uiteraard een tweede laag zetten
attachment.jpg

attachment.jpg
de pit zit ook reeds in de eerste laag
attachment.jpg
er moet wel een wash op om details goed te doen utkomen he.
attachment.jpg
ook hier nog een laagje.
attachment.jpg

attachment.jpg
Goed:dat is het voor nu even,ik ga verder met er een tweede laag op te zetten,dan kan de leeuwerik in elkaar gezet worden weer.
Tot volgende update. ;) :)
 
Laatst bewerkt:
Goeie avond,ik heb zo eens alles goed zitten bekijken en kom tot de conclusie dat ik toch wel iets over het hoofd zag.
Langs de binnenzijde waar de deurtjes de bol sluiten ga ik een zeer dun plakje styreen kleven om een dichting te simuleren.wat dan ook langs buiten kan worden geverft met het groene,en lang binnen de donkere kleur.Word weer een werkje dat lang kan duren daar het zeer precies moet zijn he.Om problemen tijdens het verlijmen te voorkomen maak ik dan sjabloontjes die ik aan de binnen zijde ga kleven om zo geen lijmsporen te hebben waar het zeker niet mag.
Zo dan ga ik van start he,zeer binnenkort dus de foto's er van ;)
 
Hallo mensen,hier dan uiteindelijk de foto's van de laatste werkjes he aan de alouette.
attachment.jpg
Netjes de vorm gesneden en worden daaruit dan stipjes langs de randen uitgesneden
attachment.jpg
gelukt he
attachment.jpg
zo gelijk mogelijk werken.
attachment.jpg
ja he dat is het.
Zo nu las ik een bouwstop in van onbepaalde duur want er zijn dingen die veel dringender zijn.
Jullie zien me trug als alles zowat op orde is he.
Tot volgende update dan weer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er netjes uit maatje.

zie je later

Gr
Dirk
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan