Hoofdsponsor

1/32 In memoriam: Belgian Air Force Alouette II A63

goede morgen,om de verdere bouw te verzekeren ga ik zo snel mogelijk de heli in zn primer zetten,netjes en zeer licht schuren en indien nodig een tweede laag aanbrengen.daarna kan ik gaan lakken want de basis is klaar en ook de glasbol zal sneller dan verwacht kunnen worden mee gespoten.zo hebben we dan alvast een vlotte vooruitgang op de bouw van dit toch niet onbelangrijke project.Vind ik althans toch aangezien het niet voor mezelf is.
Het idee zelf was wel van mij dat is ook het enige.Tot vanavond dan ;)
Patje.
 
Heli halo,

het model op de foto's ziet er al super uit. 't Begint steeds meer en meer op een Leeuwerik te gelijken.
De constructie ziet er enorm fragiel uit. Hopelijk blijft alles heel tijdens de bouw.
Bij de echte Alouette was het frame ook tamelijk fragiel.
De buizen die het frame vormden zaten vol met gas onder druk. Op die manier konden bijvoorbeeld scheurtjes direct worden gedetecteerd.

De vlakken op het einde van de staart, die je naar eigen zeggen eerst verkeerd had gemonteerd, noemen we gewoon stabilo, stabilovlakken of horizontale staartvinnen. Zoals bij de meeste heli's zijn ze niet beweegbaar. Die dingen dienen voor de stabiliteit tijdens fast forward flights.
Bij vele Attack Helicopters zijn die vlakken instelbaar. Bij de Cobra's bijvoorbeeld is dit ook het geval, maar daar lees je alles over in mijn eigenste bouwstrip.

Heligroeten, enne af en toe de druk in de staartconstructie controleren hé...

Nick
 
@mind9: WOW ja daar heb ik inderdaad veel aan hoor,de bovenste foto die verduidelijkt veel van de buizen constructie,waarvoor ook mn dank maatje.
De twee andere foto's ook hoor jaja daar kan ik alvast wat mee.

@bleubird: Nick man ik wist niet dat deze hol waren in werkelijkheid,leer ik weer wat bij zie.Ik dacht wel dat ik de naam niet juist had en ja kijk nu weet ik op en minst wat ze als doel hebben ook he.Ik ben zeer voorzichtig als het om het frame gaat want dat is inderdaad zeer fragiel,dus dat word opletten bij de verdere afbouw ervan.Tjah had ik toch de stabilo vlakken omgekeerd gezet he,nog een geluk dat ik enorm fijne mesjes heb en kon het zonder erg veel schade losmaken.
Boeltje op nieuw bij geschuurd en voila zie het is in orde nu.
Goed enfin dat nu wat duidelijk gezegd zijnde ga ik verder maatje en tot de volgende he
Ook van mij heligroeten he.
patje.
 
goeie middag allemaal.
@Eric2020:maatje bedankt voor je reactie,het is echt een niet zo makkelijke kit en ik kwam tot de conclusie dat er een paar dingen zijn die niet helemaal goed passen,dus de pasvorm is hier en daar povertjes.

Om verder te gaan plaats ik twee veduidelijkende schetsen.
attachment.jpg
Zo was de achterwand van de pit geplaatst zoals de kit voor schrijft,netjes met de rand gelijk en dat deed ik dus .Heb ook naar de echte gekeken en ja zo moet het normaal zijn,Dus ik plaatste de dakkoepel erop om in dryfit te passen,neen hoor die kwam erover zoals op de schets getoond.
Dus brak ik de wand weer los en zette die twee mm meer naar achter.Met als resultaat dat de koepel nu wel netjes past,zoals getoond op schets 2
attachment.jpg
Het enige wat er nu aan is,is dat de wand een beetje over de rand komt,dit los ik wel op met wat plamuur.Hier op de schets is het wat overdreven om jullie te kunnen tonen wat ik bedoel maar op het model valt het eigenlijk niet zo erg op en kan makkelijk worden bijgewerkt.Tja dat zijn nu dingen die voorvallen he.
Maar goed oke we gaan gewoon door en geven hier niet op,dus ik ga ervoor.
Tot laters mensen.
Patje.
 
Patje, :)

Ge zijt goe bezig man, heli's zijn een van de moeilijkste dingen te bouwen, en zeker die met zijn fragiel buizenstel.
Hoe ga je de cockpit aanpakken, bekabeling, wijzerplaat, ben benieuwd man.
Bouw ze. ;)
 
Tjah Swaken dat is iets om over na te denken he,moet zeker eerst en vooral de bol in orde krijgen want dat is een eerste vereiste.Ik denk wel dat ik wat detail ga toevoegen aan de pit hoor.Qua wijzerplaat jah er is een decal voorzien,maar of ik die gebruik is een andere vraag.Zou daar een upgrade set voor bestaan? geen idee van moet ik es opzoeken.Zoals je al kon zien is de versterking van de buizen van het onderstel goed gelukt en zakt die niet door door gewicht en op zich al een pluspunt.Maar goed het heeft tijd dus kan ik alles op het gemak gaan doen he.Maar details wil ik zeker gaan toevoegen dat is een feit dat zeker is.
We doen ons best he Swaken;)
Patje.
 
Marc maatje ik deed het zo dus he,hoop dat je het kan volgen nu.

attachment.jpg

attachment.jpg
Na de bewerking werd het dus zo he;)
Patje.
 
He Patje dat heb u knap opgelost zo zie je maar een model is zoveel meer dan wat plakwerk ga zo door Patje.

Gr
Dirk
 
Dank je wel mijn vriend,het was eigenlijk simpel he maar zag nie direct dat het door die wand kwam he dus duurde even eer ik het doorhad.
En zoals je ziet het komt dus echt wel goed hier he.
Patje.
 
Inderdaad Marc weet ik,dat ga ik ook gaan doen,het is nu wel redelijk vuil doordat ik er veel moest gaan mee passen he dus dat komt goed in orde;).
 
goede avond allen,ik heb de pit vastgezet op het frame daar het toch dezelfde kleur krijgt allemaal.
Maar nu gewoon even wat sfeer fotootjes he.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Buiten het verbeteren van deze beugel hierboven en wat rechttrekken van de slede buizen is het dus klaar om geverfd te worden.
Tot later mensen.
Patje.
 
Mooie vorderingen ..... als ik het goed heb is dit type toch de libelle uitvoering ??
 
Ja volgens mij ook ja.ze werden ook wel de leeuwerikken geheten.Ik heb het altijd al schoon helikopters gevonden en zelfs echt zien vliegen ook nog.
Maar dat is al veel jaren geleden he. En nu weer wat foto's et de turbine artouste in dryfit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Heel knap Patje de vorderingen schieten op ga zo voort.

Gr
Dirk
 
Goede middag allemaal;we gaan gestaag verder en gaande eerste tekenen van verf gaan aanbrengen,maar dat wel op de artouste turbine en zo wat kleinigheden.
Ik heb de juiste kleur voor de helikopter zelf nog niet dus doe ik ondertussen iets anders he,later op de dag volgen er de eerste foto's van.
Patje.
 
Ja Patje, dat wordt hier een mooie helicopter. Knap werk man.
 
Dank je wel maatje,er moet nog heel wat aan gebeuren uiteraardzoals wat kabels en dergelijke om de heli wat meer realisme te geven.Gelukkig heb ik goede referentie foto's en kan ik tijdens het verdere bouwen ook bij bleubird gaan kijken he en dat scheelt veel.Maar ik zit weer met een vraagje naar de andere bouwers/collega's toe.Ik wil dus belettering gaan doen op de pit en friskfilm zou daar ideaal voor zijn,maar zoals ik al schreef naar bleubird zelf ga ik daar niet speciaal een rol voor gaan kopen die dan op zijn beurt een donker hoekje zou gaan krijgen achteraf,dus heeft iemand een ander goed idee hiervoor zodat de laklaag niet word beschadigt na het verwijderen van mogelijks anders soort van materiaal die ik zou kunnen gebruiken hiervoor.
Patje.
 
Vanavond hoop ik wat te kunnen werken aan deze mooie leeuwerik want ze staat al enkele dagen te wachten,natuurlijk moet ik een kleur gaan mengen om tot de kleur te komen zoals die bij de RC versie was,of toch heel dicht benaderend.Daar ik deze kleuren niet heb zal ik zelf de kleur moeten gaan mengen.
Paar dat zie ik dan wel als het zover is.
Patje.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan