Hoofdsponsor

1/9 De Valkenier ca 1/9 [!]

B

BertUS

Guest
Hallo dan

Het is alweer een tijd geleden dat ik serieus hier op het forum ben geweest, een enorme bouwdip in combinatie met een nieuwe functie heeft er voor gezorgd dat ik lange tijd niets gedaan heb.

Naast de eerste oefening, een Medic WW2, waarvan ik de foto's nog zal posten hier, begonnen aan een nieuwe buste. De vrouw vond eigenlijk dat ik eens wat anders moest maken dan altijd maar die militaire zooi, dus maar voor een valkenier gekozen. Voor diegene die niet weten wat een valkenier nu eigenlijk is...........het is een beroep wat al eeuwen wordt uitgeoefend. Vroeger werd er daadwerkelijk gejaagd met de valk, vandaar de naam valkenier

Hier een link naar het gehele verhaal

IK heb gekozen voor een oudere valkenier met een aanvliegende uil

Leden van het nederlands modelbrouwforum zullen hem mss al gezien hebben.
Dit is gelijk een aanmoediging voor leden om ook eens te gaan sculpten, maar gezien de meesterwerken van Rene (die vent is domweg een topnatuurtalent) dit niet aandurven. Ik sta op een heel aantal treden lager, dus mss dat mensen nu wel durven:D:D:D Just kidding, Rene

IK werk evenals Rene in FImo en dit was mijn start

va.jpg

na wat gekloot kreeg ik dus dit als tussenvorm

va2.jpg

en weer wat verder

va5.jpg


Alleen een hoofd is maar een hoofd, dus de romp ook maar gestart

va9.jpg

en weer een stapje verder

va10.jpg
 
Deze volg ik in stilte, maar met veel aandacht!
 
Nu is de kop kaal en snel kans op verbranding is dus aanwezig, ook maar een hoedje gemaakt aan de hand vand e austrlische junglehoed. Is mss wat kleiner uitgevallen dan gewenst, maar het heeft wel wat

va15.jpg

en nog de achterzijde van de romp

va11.jpg

Zonder armen is het maar een kale bende , de armen waren rapper gemaakt dan bedacht, waarom, nou de vogel moet wel stevig vastzitten en daar moest ik wat op bedenken. Maar dat zien jullie later

va16.jpg

va17.jpg

Hier dus wat ik bedoelde, ik heb een frame gesoldeerd en die op de armpin gesoldeerd, de arm zit dus los

va19.jpg

va20.jpg

Toch is her dan het nadeel van Fimo te zien, door het meerdere malen afbakken worden de kleine details bros en breken zo af, dus ook de rits van de bodywarmer. Daar komen overigs nog een aantal zakjes op

En toen.........de uil, nou, het is dus meer een vruikel geworden, een wat, een vruikel, das een uil met varkenspootjes

va23.jpg

va25.jpg

va26.jpg


Er moet nog het nodige gedaan worden

Vleugels, verenkleed beter afwerken, de handschoen en de hand met eendagskuikentje
de rits, de pockets , wat haar en andere kleine details
 
Zeer knap werk laat je hier zien deze volg ik met alle aandacht...
 
ziet er reeds goed uit, ik doe het je zeker niet na. heb wel het idee dat de ellebogen een beetje kort tegen de romp zitten, kan ook gezichtsbedrog zijn. De uit gaat de goede kant op. In deze pose kan je de staart zo goed als tegen de arm modelleren.
 
Ha Silenoz

Ik heb de afmetingen aan mijzelf afgemeten, en dat klopt dus wel met de werkelijkheid, nu ben ik 2 m en broodmager, dus de verhoudingen zijn niet volgens het standaardplaatje. Maar het is leuk werk, nu alleen die klauwen van eht beest zien te maken en dat valt dus zwaar tegen evenals iets simpels als de handschoen
 
Opnieuw een stapje verder, na de 6e poging om een handschoen te maken, laat ik het maar zo, de uil heeft inmiddels zijn klauwen ook gekregen, alleen moet ik de nagels nog een beetje bijwerken. De fimo werkte niet echt mee, dus eerst maar afgebakken en daarna dan maar met een vijltje aan de gang. Ook de staart heeft zijn vorm gekregen, klopt niet geheel met de werkelijkheid, maar je moet ook een beetje om de kwetsbaarheid denken dus ben je een beetje gelimiteerd in de uitvoering. Het begint nu echt wel wat te lijken vind ik zelf.

De romp en hoofd al eens in de primer gezet, ben nog lang geen master maar ik denk dat ik best tevreden mag zijn op dit resultaat. Door oefening kan het alleen maar beter en beter worden.

Maar goed, voldoende gekletst, de foto's:

va30.jpg

va31.jpg

va32.jpg

va33.jpg

va34.jpg

va35.jpg
 
Het blijft een kunst apart. Ziet er heel mooi uit Bert, geweldig dat je dit helemaal zelf kunt maken. En dan nog eens met zoveel kleine, subtiele details.

Puik werk !!
 
Mooi Werk BertUS ,,, mooi dat je de draad weer hebt opgepakt .....
 
De uil heeft natuurlijk maar rare vleugels zo dus daar ben ik maar mee aan de gang gegaan, nu is het dus niet gegaan zoals ik wilde, bij de linkervleugel zitten de baarden van de slagpennen dus verkeerd om, ik zag dat pas toen ik de rechtervleugel ging maken. De onderzijde is het ook net niet, maar voor de rest, jammer dat net de tip afbrak vlak voor ik de foto's ging maken, nou ja secondenlijm doet een hoop rechtervleugel is dus in progress

va39.jpg

va36.jpg

va37.jpg

va38.jpg


EN let wel, het lijkt veel groter dan het is, spanwijdte van het model is net 7 cm
 
Thanks guys

Zo, het einde van het hoofdstuk sculpten komt in zicht. uil is klaar, handschoen moet nog iets bijgewerkt worden met een stukje schuurpapier. Romp en kop en uil+arm zijn in de primer gezet. IK was even bang dat de details zouden verdwijnen door de primer, maar dat viel mee. De stand van de armen ga ik nog iets aanpassen dat het allemaal wat dichter bij elkaar komen, maar het bijft een topzwaar apparaat. IK zit te twijfelen of ik zou beginnen met schilderen, dit ivm 10 september, mss koppie en uil wel in de olieverf zetten en de rest in de basis acrylkleur, meer voor de beeldvorming. Helaas heb ik wel wat dingetjes moeten repareren met secondenlijm, maar goed, dat werken we ook wel weer weg

OK, snel wat foto's genomen

va40.jpg

va41.jpg

va42.jpg

va43.jpg

va44.jpg
 
Zeer mooi BertUS ik kijk er al naar uit als hij in de kleuren word gezet...
 
Laatst bewerkt:
mooie sculptuur... 10 september? KMK? ga daar zeker eens uitkijken voor deze...
 
Nee, 10 september is Brouwersdag, helaas een beetje te gelijktijdig geland
 
Even geen zin gehad in kleien dus ben ik maar een uurtje aan het schilderen gegaan, ongelofelijk wat je in zo'n korte tijd kan doen als het lekker loopt. Tis niet helemaal de kleur geworden die ik eigenlijk voor ogen had, maar raar genoeg komt het toch wel goed over, het is echt zo'n leverkleurachtige huidskleur die je wel vaker bij deze leeftijd zit. Oke, hier de foto's, ze zijn nog wel glimmend van de natte olieverf. Wat ik nog verder nog net gedaan heb zijn de lippen, de ogen moet ik uiteraard nog doen, maar ook boven en onderste ooglid nog en dan nog wat details doen misschien.

va50.jpg

va51.jpg
 
Ha Bert, verloor je al uit het oog...goed je weer bezig te zien!

Ben zelf ook bekend met de klei-dip maar vind dat je met deze valk wel hard terugkomt.
Ziet er goed uit.
Je bent welkom en dan heb ik wel wat staven klei voor je.

Rene
 
Dit is echt wel prachtig gedaan zeg!!

Respect!
 
Als ik de schoonheid van de valk zo bezie bedenk ik terplekke dat je eens een indiaan moest proberen.
Scheelt meestal als je affiniteit met een onderwerp hebt.
De anatomie van de vogel is mooi gedaan en de compositie fraai.
 
Sterk artikel, zal ik zeker verder in stilte volgen.

Grtx Jan
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan