Hoofdsponsor

1/32 Messerschmitt Bf-109G2 en G4

Status
Niet open voor verdere reacties.
P

Pastis

Guest
Een tijdje geleden gestart met volgende project(en):

messerschmitt Bf-109G2 en G4. Dit in schaal 1/32 en op basis van de Revell reboxing van de uitstekende hasegawa Gustavs zoals die Bf-109 G versies ook werden genoemd.


De kit:

Bf-109G2%20%20bouwdoos.JPG

(x2)
De G2 en de G4 versie van de Bf-109 verschillen uiterlijk niet zo heel veel van elkaar. En qua interieur al bijna helemaal niet.
Daarom dat we de bovenstaande kit als basis gaan gebruiken. RUDD, met enkel de toevoeging van de prepainted Seatbelts van Eduard.
En om er een G2 van te maken een setje resin wielen van True-Details. De wielen/banden van de G2
waren nl smaller dan die van de G4.
Natuurlijk hebben we ook nog de juiste decals nodig om een G2 versie te maken.
Hiervan heb ik een tweetal setjes liggen.
EagleCals n°67: Graf en Grislawski. met dit setje kan ik zowel een G2 of G4 bouwen.
maar ook nog de mogelijkheid om later een G5 of een G6,weliswaar met Erla-haube (Erla cockpitkap zoals de Bf-109K4) te bouwen.
Allen JG52 (jagdgeswader)
Het tweede setje is er eentje die gratis bij een KAGERO boek werd meegeleverd.
Met deze laatste kunnen ook weer verschillende versie worden afgeleverd en de keuze is wel groot.
En dan is er nog het vel in de doos......
Niet verwonderlijk dus dat ik er nog niet echt uit ben welke ik nu ga kiezen.
(fotos van de decals volgen nog)



Btw: er worden twee kits tegelijk gebouwd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ondertussen zijn we reeds aan de intereur werken begonnen.
RUDD en heb er niets aan gescratcht, er zal wanneer alles gemonteerd is weinig van de pit tezien zijn.
het verfwerk zal het moeten doen.

cockpit 1
Bf-109G2%20cockpit%20a.JPG

Bf-109G2%20cockpit%20c.JPG


Verre van af.
 
cockpit twee

Bf-109G4%20cockpit%20a.JPG


ook deze is nog verre van klaar. De seatbelts moeten er nog bij en hier en daar nog detail een kleurke geven.

IMG_5178.JPG



beide cockpits werden in" RLM 66" gespoten. de ene met een mix van Humbrol enamels, de andere met Aeromaster acryl.
 
Beide modellen zijn dus Messerschmitt, maar als ik zo kijk op de box merk ik dat deze niet zo klein zijn.
Worden deze in een diotje verwerkt nog?? of blijven deze als aparte statische modellen?
 
Beide modellen zijn dus Messerschmitt, maar als ik zo kijk op de box merk ik dat deze niet zo klein zijn.
Worden deze in een diotje verwerkt nog?? of blijven deze als aparte statische modellen?

Beiden als statisch model maar wel op een sokkeltje/ondergrondje op toch iets in die aard. Misschien dat ik er het Jagdgeswader embleem op plaats....

T'is de bedoeling om in de toekomst ook nog een G1 een G5 een G6 en een G14 te bouwen.

Die G6 heb ik al liggen. Hier kan ik zowel een G1;G2;G4en een G6 van maken.

Hopleijk brengt Revell deze Hasegawa G6 ook nog eens uit. De G4 Revell is de helft goedkoper dan de hasegawa, met betere decals en t'is dezelfde kit.
Alleen spijtig dat Revell nog altijd met zo'n triestige bouwplannen afkomt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat is wel waar en soms niet duidelijk ook,er durven al eens fouten in staan ook,merkte ik bij de flak 43 op 1/35.
 
Deze hadden jullie nog te goed:

Decals uit de doos:

Box%20decal.JPG


die van Eagle Cals: De onderste twee toestellen zijn die met de Erla haube kappen.
EC67a.JPG


en de decals meegeleverd in het boek:

kagero22.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vb van de verschillen in de twee types hun wielen:

De G2 wielen: (geleverd door True details.)
G2%20wielen%20b.JPG

G2%20wielen.JPG


De G4 wielen: origineel uit de kit
IMG_5203.JPG

IMG_5204.JPG
 
Vb van de verschillen in de twee types hun wielen:

De G2 wielen: (geleverd door True details.)
G2%20wielen%20b.JPG

G2%20wielen.JPG




De G4 wielen: origineel uit de kit
IMG_5203.JPG

IMG_5204.JPG


Doordat de Bf-109G4 bredere wielen heeft dan de Bf-109G2 was er destijds plaats te kort in de wielbakken.
Hierdoor was er een licht aanpassing nodig in de vleugel. En ontstond er een uitstulping op de boven vleugel.
De bredere wielen moesten zorgen voor meer stabiliteit tijdens opstijgen en landen.

De Bf-109G2 vleugel:
IMG_5205.JPG

De Bf-109G4 vleugel:
IMG_5207.JPG
 
sweet! dit is eentje die ik zeker zal volgen. Ik heb deze kit onlangs nog in mijn handen gehad. Nu weet ik welke ik zeker moet kopen als volgende aankoop. Wat is de spanwijdte van het model?
 
sweet! dit is eentje die ik zeker zal volgen. Ik heb deze kit onlangs nog in mijn handen gehad. Nu weet ik welke ik zeker moet kopen als volgende aankoop. Wat is de spanwijdte van het model?

juist geen 31cm. ;)
 
mmmmmmmmmm ga ik proberen te olgen.
één van de mooiste jgers van duitsland uit wwII.

Mark
 
Deze ga ik ook zeker volgen,

Want ik begin vanavond aan de E-3 versie van deze prachtige jager:laugh: (1/32 van Eduard)

@Mark,

Inderdaad 'één' van...... De FW190 is voor mij de topper;)

Grtz.

Luc8)
 
Deze ga ik ook zeker volgen,

Want ik begin vanavond aan de E-3 versie van deze prachtige jager:laugh: (1/32 van Eduard)

@Mark,

Inderdaad 'één' van...... De FW190 is voor mij de topper;)

Grtz.

Luc8)
Das ook een mooie kit... staat nog op het lijstje.
 
Das ook een mooie kit... staat nog op het lijstje.

Stond op het lijstje :drool:

Gisteren met vrouw en kid eens een namiddagje naar de zwart berg getrokken...
tja.. De Domino is daar gelegen... mijn eerste intrede in die winkel was een succes. Eduard 1/32 Bf-109E4 medegebracht...

Moet bekennen, toen ik er binnenkwam waande ik mij in het Walhalla....

een schande bijgot, was er nog nooit geweest en t'is al bij al maar een groot halfuurke rijden van hieruit...
 
Haha,

Dat had ik gisteren ook toen ik in hier in Zelzate op hun stand rondliep.

Grtz.

Luc8)
lol. Ze hadden waarschijnlijk een heel vrachtwagen vol mee??

Van morgen de rompen van de BF-109's in elkaar gezet. Begint al op een vleigtuige te gelijken.
Vanavond werken we die vervelende naden waeg die je bij de meeste Vliegtuigmodellen er gratis bij krijgt.
Bij modernere toestellen zoals de F-16 heb je daar natuurlijk minder problemen mee.

Als ik het niet vergeet zet ik vanvond wat foto's online.
 
Dryfit gedaan en wat fotos genomen.
De naad waar de twee romphelften bij elkaar komen is bijna volledig weggeschuurd. Moet ook nog de de paneellijnen terug wat opfrissen waar nodig.
Canopy moet ook nog wat worden bijgeschaafd, in gesloten toestand past die niet volledig en spant teveel zodat ie wat is "getrokken".
En bij het nemen van de fotos wat krasjes ontdekt en een lijmrestje hmmm.

waar nodig heb ik als putty dit keer Mr surfacer 1000 gebruikt en in laagjes gewerkt.. (handig met het kwastje aan te brengen)

IMG_5236.jpg
IMG_5238.jpg
IMG_5240.jpg
IMG_5242.jpg
IMG_5244.jpg
IMG_5246.jpg
IMG_5250.jpg
IMG_5252.jpg
IMG_5253.jpg
IMG_5254.jpg

De MG mitrailleurs die in de Cowling moeten zullen worden vervangen door gedraaide exemplaren van Master.
Vandaar dat die twee grote neusgaten nog open staan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er toch al goed uit :)
Thx, t'is lang geleden dat ik nog een vliegerke heb gebouwd... en merk het zelf dat ik het nog wat terug in de vingers moet krijgen...

t'eerste wat ik nu ga doen is een tryout doen met de ab om te zien of de naad goed is weggewerkt en waar nodig moet worden bijgeschuurd.

Best met een donker kleurke omdat je op donker kleuren veel beter fouten opmerkt dan lichtere kleuren. Terwijl ga ik ook de paneellijnen
hiermee preshaden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan