Hoofdsponsor

Figuren voor dio Game over, Jerry's ! [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Berichten
1.952
Goedenavond Beste Kijkers !

Ik wil hier de vorderingen bespreken omtrent de figuren die ik wil gebruiken op mijn dio "Game over, Jerry's !"
Het dio zal bevolkt worden door enkele achtergebleven gewonde Duitsers, hiervoor heb ik sets aangeschaft van VP en Master Box.
Amerikaanse infanteristen zullen de bunker benaderen, hiervoor heb ik een drietal setjes van VP en een figuur van Alpine Miniatures.

Verder wil ik een gesneuvelde Duitser bij het Flakgeschut plaatsen. De oorlogshandelingen hebben dus niet alleen hun tol geëist aan het geschut, één van de bemanningsleden is dus gesneuveld.

Ik heb eigenlijk niet specifiek gezocht in de handel naar een geschikt figuur, ik was van bij den beginne zinnens om dit figuur zelf te bouwen.

attachment.jpg

Dit is het begin van het figuur. Met een restje MS had ik al eens een probeersel gemaakt voor een naakte voet rond een staafje messing. Ik vond het geslaagd en heb dan het geraamte voor het figuur hierop verder gebouwd.

De handen zijn opgebouwd uit telefoondraad, deze is hiervoor uitermate geschikt wegens niet te dik. Eén draadje is de middelvinger, hier tegenaan worden twee V-vormen gesoldeerd, de ene is duim en wijsvinger, de andere ringvinger en pink. Achteraf worden de vingers op lengte geknipt en in vorm gezet. De polszijde wordt vlak gevijld en tegen de staaf van de arm gesoldeerd.

attachment.jpg

attachment.jpg

De laars komt uit de spare-box, uit een setje van Trumpeter. Het hoofdje is afkomstig van een Tamiya-figuur. Daar waar normaal de helm wordt gelijmd heb ik met MS de schedel vervolledigd, als basis voor de haarpartij.
Eerst had ik het lichaam verder opgebouwd rond het geraamte, in verschillende lagen. Wanneer het lichaam naar voldoening was opgebouwd heb ik het figuur flink geschuurd. Daarna is de haarpartij in vorm gezet.
De rechterpijp van de broek van het figuur is reeds gemodelleerd. Omdat de persoon een laars kwijt is, zijn voet is zelfs naakt, vond ik het geen slecht idee om de broekspijp gescheurd te maken. Bedoeling is om een beenwonde te imiteren.
Nu volgt nog de linker broekspijp, daarna komt het vest aan de beurt.
De linkerarm is nog niet geplamuurd. Nadat de linkerzijde van het vest is afgewerkt moet de arm nog geplooid worden zodat de linkerhand op zijn borst komt te liggen. Pas dan kan ik de linkerarm verder afwerken.

Groeten Rik
 
Ziet er al mooi uit. Ben al benieuwd naar het eindresultaat.
 
Dat ziet er zeer mooi uit, nu al ;)
Had je niet beter een hoofdje van Hornet gekozen? Kwestie van beter detail te hebben...
 
@Beyond : Misschien, in ieder geval zal het detail bij het hoofdje van Hornet veel fijner zijn als het Tamiya hoofdje.
Maar de uitdrukking is eerder triest, dit heeft mijn keuze bepaald.

Ik zal bij gelegenheid eens een macro-foto nemen.

Groeten Rik
 
Rik ik denk dat je prima op dreef bent met je figuur, de pose lijkt alvast echt. Het enige punt wat me opviel is de hoogte van de borstkas. Die lijkt me te volumineus omdat een lijk geen ingeademde lucht in de longen heeft zitten. Bovendien moet je nog een veldbloes oid. over de torso sculpteren en ook die heeft een dikte dus dat zou de zaak nog hoger maken.

Respect voor dit figuurtje, blijven gaan, en lichtjes herwerken doet immers elke figuurbouwer.

Keep 'em coming !
 
Knap werk Rik. Op welke schaal ben je aan het werken?

Christophe
 
@Christophe : dit figuur is op schaal 1/35. Het is bedoeld om te plaatsen in mijn Flakbunker.

@GUnit : ik heb mij bij het sculpten van dit figuur gebaseerd op een foto van een gesneuvelde Duitser uit een Frans tijdschrift.

Voor de dikte van de borstkas heb ik vergeleken met een ander figuurtje. De naakte torso zag er wat hoog uit, maar intussen is dit aangekleed.
Mij lijkt het beter :

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu dient de linker arm nog van een basislaag te worden voorzien, waarna de mouw wordt 'opgespeld'.
Aan de rechterhand zit nog een klein foutje : tussen duim en wijsvinger "klopt iets niet". Misschien moet ik de hand wat aandikken op deze plaats en dan bijschuren.

Misschien vind ik morgen in de voormiddag wat tijd, wat in de namiddag staat SMAZ op het programma ! :P

Groeten Rik
 
Man man, daar doe ik altijd mijn petje voor af! Zelf figuren maken, dat vind ik prachtig!:32:
Prachtig dio trouwens!

Grtz, Erwin.
 
Erwin, niks moeilijks aan, hoor !

Het is zoals op een trap lopen, waarbij de eerste trede de hoogste is. Deze trede heet 'DURF'.
Eenmaal je er durft aan te beginnen volgt de rest als vanzelf. Van het forum kun je ook veel leren. Zo wordt hier in een draadje uitgelegd hoe je er aan begint, te starten van het geraamte uit messingdraad. Surf eens op het internet naar het anatomisch figuur van Leonardo da Vinci, je weet wel, die tekening van een naakte man met een krullekop, de armen gespreid en vier benen, twee dicht en twee gespreid. Wanneer je deze kopieert op een manslengte tussen de 50 en 54 mm heb je een goeie basis om je geraamte te maken.

Hierop werk je dan verder met je Magic Sculp, bij stukjes en beetjes.
Dit heb ik wel geleerd uit ervaring : werk met kleine stukken. Een klein beetje MS aanmaken en bvb de borstkas modelleren. Na vierentwintig uren drogen een nieuw beetje MS voor bvb een been. Zo maak je eerst het naakt figuur, details hoeven niet, tenzij je de natuurlijke behoeften wilt uitbeelden. ;);)
Nadien kleed je het figuur aan op dezelfde manier.

Groeten Rik
 
Ja Rik, dat lijkt wel simpel maar ik hou het voorlopig toch nog even bij de afgewerkte figuren. k'Heb net mijn eerste 2 geschilderd!:)
Toch bedankt voor den uitleg! Ik blijf volgen!:nowink:

Grtz, Erwin.
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Even een kleine update, 't is te zeggen, de start van het schilderen van de US para's.

Het self-made figuurtje ligt momenteel 'stil' ^^, de arm van het lijk is reeds gemodelleerd, maar de mouw dient nog aangekleed.

Intussen gestart met een vijftal Amerikaanse figuren. Eén infanterist van Alpine Miniatures en vier Para's van VP.

attachment.jpg

Dit zijn de vijf figuren, voor- en achterzijde. Het grijze figuurtje is de infanterist van AM. Als supplement heb ik hem een schop van VP meegegeven. Eén van de VP Para's heeft een rucksack uit het VP gamma op de rug, de knielende para heeft een self-made rugzak.
Zodoende kon ik de schop op de rugzak bevestigen en hoefde hij niet aan zijn riem te hangen, kwestie van de eentonigheid wat te breken.

attachment.jpg

attachment.jpg

De hoofdjes worden apart geschilderd.

attachment.jpg

Schilderwerken : na een grondlaag H1 krijgen de hoofdjes een basiskleur H63. Vervolgens werden ze ingesmeerd met Burnt Sienna olieverf.
Vervolgens wordt deze direct afgeschrobd met een platte borstel die regelmatig gekuist wordt op een droge vod. IN GEEN GEVAL MAG JE HIERBIJ VERDUNNERS GEBRUIKEN, of je verandert je schilderwerk in een zootje !
Vervolgens breng ik een highlight aan met gele oker olieverf. Deze laat ik drie kwartier drogen. Dit laat de oliën wat verdampen zodat het inwerken in de onderliggende laag beter gaat.
Ondertussen stip ik met wat Raw Umber de zones aan waar er baardgroei is. Dit wordt ogenblikkelijk ingeborsteld in de Burnt Sienna-laag. Na drie kwartier borstel ik met een zacht DROOG penseel de oker in. De hogerliggende delen lichten op : neus, kaak, voorhoofd,...
Bij het rechter hoofdje is dit stadium beëindigd. De andere twee hoofdjes zijn reeds een stap verder : na het inborstelen van de oker wordt op dezelfde plaatsen wat witte olieverf aangebracht die opnieuw drie kwartier moet drogen.

attachment.jpg

Na drie kwartier wordt de witte laag eveneens ingeborsteld, deze stap wordt herhaald als het resultaat niet voldoet, zoals bij het linker hoofd. Dus opnieuw witte verf aanbrengen, laten drogen, inborstelen...
Het rechter hoofdje kreeg reeds wat Cadmium Red op de onderlip en beide kaken aangestipt. Op de kaken wordt de rode verf ingewerkt in de onderliggende lagen, zodat een rode blos wordt verkregen.

attachment.jpg

Als laatste stap wordt het haar gekleurd. De haarzones inkleuren met het kleur welke je wenst en de onderzijde inwerken in de huid zodat er geen duidelijke aflijning is bij de huid. De hoofdjes laat ik nu voldoende lang drogen, ik werk met olieverf, dit vraagt een lange droogtijd.
Enkel de ogen dienen nog te worden aangestipt.
Hierboven de geschilderde hoofdjes. Het middelste hoofdje is van een Pathfinder, om de vijand af te schrikken werd hun kapsel afgeschoren zodat ze op Mohikanen leken. Naderhand worden nog oorlogskleuren op zijn kaken geschilderd.;)

attachment.jpg

attachment.jpg

Supering van de Grease Gun. Eén van de VP figuren is uitgerust met deze mitrailleur. Hoewel zorgvuldig afgewerkt aan de gietboom, was ik bang het fijn gedetailleerde schouderstuk te breken bij het manipuleren. Daarom heb ik het direct verwijderd, aan het geweer de restjes afgekrabd en vervangen door een fijn koperdraadje. Tevens heb ik het schouderstuk in uitgeschoven stand gelijmd.

attachment.jpg

Als laatste een test van het schilderen van hout. Het Thompson machinepistool is geschilderd met H103 cream, besmeerd met Burnt Sienna die dan opnieuw werd afgeschrobd met een droog penseel.
De BAR is wat tegengevallen. Bedoeling was om donker hout te imiteren, maar de onderlaag heb ik te licht genomen. Ik had ook H103 gebruikt, deze vervolgens bedekt met Raw Umber en terug afgeschrobd, maar de onderlaag komt er te licht door.
Waarschijnlijk dat ik dit nog opnieuw doe...

Groeten Rik
 
Brr wat een fijn schilderwerk man, krijg al schrik als ik dit zie om te beginnen aan mijn 2 diorama's die ik heb gekocht. Ze zijn schaal 1/76.
 
Het blijft toch altijd weer een genot om hier naar te kijken

Gr
Dirk
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Nu het metselwerk aan de bunker moet drogen werk ik wat verder aan de US figuren die op het dio komen.

Na de grondverf, H1, kregen ze een basislaag van H72 met een tikje zwart. Alleen de broek van het AM figuurtje is met H30 geschilderd.

attachment.jpg

De figuurtjes vanaf de voorzijde. De twee para's links zijn in de basiskleuren met een highlight op hun broek. Deze bestaat uit wat H72 en een tikje wit. Hun boots, handgranaten en dolk hebben een zwarte basislaag.
De infanterist van AM kreeg reeds een highlight, de vest idem als de para's, de broek : H30 - H179 en een tikje wit.
Verder is er al een 'dark shadow' aangebracht met Raw Umber. Hierbij breng ik een fijn streepje verf op de plaats waar de schaduw dient te komen, met een penseel 3/0 dat ik dan 'blend' met een plat penseel zodat de kleur overvloeit in de omliggende kleuren.

attachment.jpg

De achterzijde van de figuren.

Groeten Rik
 
Rik jongen dit doe me zin krijgen om mijn figuurtjes te gaan schilderen, alleen heb ik schrik dat ze bij mij er gaan uitzien als playmobile ventjes hihi.
 
Dag Tom,

Draai het eens om, schilder eens je playmobile ventjes zodat ze er uitzien als figuurtjes. :$

Ik bedoel maar dat je op een 'verloren' figuurtje kunt oefenen welke technieken je best liggen.

Zo kun je schilderen met acrylics : Tamiya, Vallejo

Ofwel, zoals ik doe, met enamel (ik gebruik liefst Humbrol) en olieverf.

Neem het penseel ter hand, mijn vriend !

Succes, Rik
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Naast het verder karweien aan de hobbykamer heb ik zo nu en dan een kwartiertje kunnen verder schilderen aan de figuurtjes :

attachment.jpg

De twee linker figuren hebben een khaki broek en vest, de patroontassen moeten nog een highlight krijgen.
Het middelste figuur is de infanterist van Alpine, de twee rechter para's zijn nog niet afgewerkt, van de ene moet de broek nog geschilderd, van de knielende para moet de vest nog geschilderd.
Omdat voor het khaki-uniform, evenals de canvas tassen, de basiskleur H72 is, is het moeilijk contrast te krijgen bij de afwerking.
Daarom dat ik de kledingstukken apart schilder. Zodoende is het ene toch wat lichter als het andere.
De uitrustingsstukken, die meestal uit canvas bestaan, moeten nog geschilderd worden.

attachment.jpg

De achterzijde.

Zoals je ziet, is er nog veel schilderwerk !

Groeten Rik
 
Die zien er al heel goed uit vriend,blijf deze met zeer veel belangstelling volgen...
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Graag had ik nog wat foto's gepost over de bijna afgewerkte US troops, maar blijkbaar is dit een probleem in de afdeling 'Figuren'.
De menubalk met het image pictogram verschijnt niet ?

Kan iemand hier iets aan verhelpen ?

Groeten Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan