Hoofdsponsor

Anders / onbekend Bouw van de Botter van Baasrode schaal 1/20

Status
Niet open voor verdere reacties.

ISOLA2

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 sep 2008
Berichten
1.380
Dit project is gestart meer dan 20 jaar geleden na het lezen van het boek " Bouw van een botter " van J. v. Beylen.
Wat me toen vooral intreseerde was de mast, deze werd op een op een zodanige manier verjongd dat de houtnerf aan de zijde waar de meeste trekkracht op staat niet werd onderbroken, dit resulteerde in een tegenbocht van de top om de krachten op het piekeval en de gaffel te helpen opvangen.
Deze mast kwam ik een paar jaar geleden in mijn rommelhok tegen en besloot er een romp aan te bouwen :D

De bouwplank

attachment.php
 

Bijlagen

  • HPIM0772A.jpg
    HPIM0772A.jpg
    22,1 KB · Weergaven: 73
Laatst bewerkt:
Omdat ik een schelp ga bouwen in fineer , een stevige mal.
Spanten bekleden met grenen latten.

attachment.php


attachment.php
 

Bijlagen

  • HPIM0779A.jpg
    HPIM0779A.jpg
    24,6 KB · Weergaven: 70
  • HPIM0785A.jpg
    HPIM0785A.jpg
    23,3 KB · Weergaven: 70
Laatst bewerkt:
Na het in vorm schuren van de mal word deze bedekt met met P.E. folie en de 1 ste laag fineer met duimspijkers bevestigd.
Onder een hoek van 90 ° word de 2 de laag met epoxy gelijmd

attachment.php


Snijden van de fineer strippen

attachment.php


Nadat de huid met nog een 3 de laag werd bekleed de berghouten plaatsen

attachment.php
 

Bijlagen

  • HPIM0788A.jpg
    HPIM0788A.jpg
    26,8 KB · Weergaven: 70
  • HPIM0797A.jpg
    HPIM0797A.jpg
    33,5 KB · Weergaven: 69
  • HPIM0807A.jpg
    HPIM0807A.jpg
    25,3 KB · Weergaven: 71
Laatst bewerkt:
Ha René, heel leuk om zo'n oud projekt weer nieuw leven in te blazen.
Heel veel plezier er mee :).

Was het je bedoeling die foto's zo klein te plaatsen?
 
Als ik foto's via url plaats krijg ik sinds de vernieuwing deze kleine, was juist aan het zoeken hoe ik dit kan aanpassen, de foto's komen van mijn web album picassa normaal max 800 X 600
 
Dat moet ik ook nog eens uitzoeken René. Ik zag zojuist wel bij de keuzes: original en thumbnail, wellicht heb je voor die laatste gekozen.
Het is nog even wennen.
 
Je moet inderdaad origineel nemen, geen thumbnail he
 
Bij mij komt de keuze origieel / thumbnail er niet op ?

Gevonden

attachment.php
 
Laatst bewerkt:
René, ik ben blij dat je het zelf al gevonden hebt :). Het is mij nog niet gelukt :(.
Veel plezier met de bouw van de botter.
 
Deze ga ik zeker in het oog houden.
Heb heel mijn jeugd in Baasrode gewoond.
Heb je het scheepvaartsmuseum al eens bezocht in Baasrode?
 
@ Wim , onder het venstertje van de URL vinkje wegdoen naast retrieve remote ......... dan heb je de volledige foto

@ Camaro, een museum in baasrode dat is intresant dat moet de moeite zijn om eens langs te gaan ben wel al zeer dikwijls in het scheepsvaatmuseum Ant. geweest

Heb eindelijk nog eens tijd gemaakt om verder aan mijn botter te bouwen, om de fineer huidgangen te kleven op aanraden van Dirk (amazone) bizon-tic contactlijm gebruikt. Foto's van het resultaat, de 4 huidplanken tegen de kim en de bodem zijn met contactlijm, tegen het berghout waren aan beide zijden al 2 huidplanken met epoxy gekleefd

001.jpg

002.jpg

003.jpg
 
Dank je wel René, zo leren we allemaal weer wat bij met die foto' ;).
En ondertussen blijf ik de botter goed volgen, een zeer mooi scheepje :).
 
Dit is de mast die meer dan 20 j geleden het licht zag, ondertussen van beslagen voorzien en geschilderd.
De beslagen werden van oude koperdraad gevormd, gesoldeerd in vorm gevijld en geschilderd.

Mast geschaafd , daar dit een mast is zonder wanten word hier aan een zijde geschaaf, zo blijfd de houtnerf aan de voorzijde van de mast zonder onderbreking dit geeft een tegenbocht om de krachten van piekeval van het grootzeil op te vangen

Masttop met beslagen afgewerkt,

MASTTOP.jpg

Mastvoet blijfd vierkant tot onder de klauw van de giek

MASTVOET01.jpg
 
ziet er heel goed uit rené.

en een botter spreekt me ook wel aan mischien na de heemskerck maar dat zal ik dan wel zien want weet nog niet wat het volgende scheepje gaat zijn . maar dit ziet er tog veel belovend uit hoor. ik volg je dan ook op de voet ;)
 
Erg leuk om zo´n oud project weer leven in te blazen Rene.
Succes met deze botter.

Fred
 
mooi werk René,ik heb onlangs het boek gekocht van Jules Van Beylen met de titel DE HENGST,dat gaat over de botvisserij en de mosselvangst in Zeeland en in Vlaanderen, die heeft veel weg van de botter die u nu aan het bouwen bent. Als u van deze boten houdt dan is dit zeker een aanrader.
grtz
Lus
 
Thx mannen :D

De laatste huidgang gelijmd,

De laatste huidgangen gelijmd en met aceton alle lijmresten verwijderd, de epoxy lijmresten weggeschraapt en met olie ingevreven.
De moeilijkste waren de laatste heeft me 2 uur gekost om de laatste op de bodem tegen de kim in te passen.
Wat deze beplanking volgens mij moeilijk maakt is de brete van iedere gang en de lengte die door de bolle spiegel op 1/4 mm juist moet zijn, geen platte spiegel waar je de overschot kunt afzagen.
Nu ga ik aan de inhouten beginnen, hoe ik deze op een ( gemakkelijke :ohmy: ) manier ga meten en pas maken ga ik nog moeten testen, alle suggesties welkom :wink:

002.jpg

001.jpg

003.jpg

004.jpg

005.jpg
 
Thx Fred, hoop dat het vervolg ook geen 20 j duurt ;)
 
hoi rené ik heb daar wel iets voor liggen . het is zo iets met 100 latjes die ieder afzonderlijk kunnen bewegen daar kun je dus de juiste ronding mee meten en aftekenen op een stukje hout. het is een 15 cm lang dus dat moet denk wel lukken van kiel tot bovenkant.

zal sebiet eens een foto van maken dan kun je zien of het geschikt is en als je wilt kan je het wel gebruiken ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan