Hoofdsponsor

Anders / onbekend Bouw van de Botter van Baasrode schaal 1/20

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey Dirk, weet wat je bedoeld daar had ik niet meer aan gedacht, denk zelf dat ik zo iets zelf nog ergens heb liggen.
 
a ok np dan zo ziet het er uit

attachment.php
 
en ff een test voor hoe ik een foto moet plaatsen :laugh:
maar dit is het toeltje rené als je het zelf hebt kan je direkt aan de slag . als je het niet meer hebt ge weet me wonen ;)

attachment.jpgattachment.jpgattachment.jpg
 
Uitmeten van de plaats van het mastschot.
Schip horizontaal plaatsen met waterpas, onderzijde scheg evenwijdig aan plank.

meten%252520schot.jpg


Met winkelhaak word de afstand t.o.v. de boeg gemeten en in het midden op de bodem afggetekend,
en een rechte strook fineer word 2 cm boven het berhout op de zelfde afstand van de boeg vastgezet,
nu kunnen we een lijn trekken langs deze strook fineer.
Vanaf deze lijn ga ik alle andere inhouten meten

meten%252520schot02.jpg
 
Mal voor ligger maken volgens de BEAGLE methode

plakband in de romp en een latje dat ongeveer past, met polyester plamuur op de plakband drukken
en laten uitharden.

mal%252520maken%252520ligger.jpg

Mal aftekenen op plankje van 8 mm

mal%252520ligger%252520aftekenen.jpg

Een perfect passende ligger, was rap gebeurt zal wel de gemakkelijkste zijn :D

ligger01.jpg
 
heel netjes rené en is ook niet zo heel veel werk ;)
 
Ja dat ging vlot, kan ook die mal met een minimum aan werk voor de volgende liggers aanpassen :)
 
Mooi werk René! Wat is de beagle methode?
 
Je maakt een mal die ongeveer past , plakt op de plaats waar ze moet komen een pvc tape smeer de mal in met polyester plamuur op zijn plaats drukken en laten uitharden.
Na uitharden kan je ze los nemen van de pvc tape, 1 kant recht schuren en je hebt een perfecte mal om op je hout af te tekenen.
Was een tip van Beagle, daarom noem ik ze de Beagle methode :)
Heb hier gewoon een stukje balsa gebruikt van 10 X 8 mm, met een mes ongeveer in vorm gesneden
 
gaat het bouwen net zo vlug als de foto's die hier verscheinen ????
petje af dan hoor ,
het ziet er in iedergaval pikobello uit
vgr
Marc
 
Je maakt een mal die ongeveer past , plakt op de plaats waar ze moet komen een pvc tape smeer de mal in met polyester plamuur op zijn plaats drukken en laten uitharden.
Na uitharden kan je ze los nemen van de pvc tape, 1 kant recht schuren en je hebt een perfecte mal om op je hout af te tekenen.
Was een tip van Beagle, daarom noem ik ze de Beagle methode :)
Heb hier gewoon een stukje balsa gebruikt van 10 X 8 mm, met een mes ongeveer in vorm gesneden

Ach zo, dit is iets om te onthouden :)
 
Maandag bij het uit het water halen van mijn 1/1 bootje, bij een misstap zwaar op mijn ribben gevallen.
Een nacht op een stoel geslapen, dinsdag morgend naar de spoed niks gebroken maar zwaar gekneusd en een blauwe plek ter grote van mijn handpalm.

Van de nood een deugt gemaakt, mijn ribben bij elkaar geraapt en aan de ribben van mijn botter verder gedaan

Dubbelle liggers en oplanders zijn al gelijmd, de knieen, enkele ligger, oplanders, en mastspoor dryfit

mastbank03.jpg
 
netjes rené.

komt het voorsteven nu tegen het katespoor aan of moeten er eerst nog spanten voor gezet worden ?
 
Thx Dirk, de spanten lopen door tot vooraan onder het berghout en draaien mee met de helling van de bodem planken, dus de laatste tegen de boeg ligt bijna horizontaal

botter%20voorspanten.png
 
Pijnlijk René en dan ook nog eens aan de ribben van je schip gaan werken.....
Ziet er goed uit en spoedige beterschap gewenst.
 
Thx Wim, wachten tot het over is :( aan ribben van botter werken doet geen pijn:D
 
Goed dat er niets gebroken is René.
Je botter ziet er netjes uit, van de termen ken ik niets maar de foto zegt genoeg :)
 
Thx Michel, ja ieder stukje hout heeft zijn naam, in het boek van V. Beylen word ook uitgelegd waarvoor het diend. Daarom ga ik ook bij ieder nieuw onderdeel een foto plaatsen, de afwerking en nauwkeurigheid kan beter als ik b.v. met notenhout zou werken ipv. ceder, maar deze heb ik nog liggen en is ook lekker zacht om te schuren ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan