Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Bouw van de Botter van Baasrode schaal 1/20
Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 49

Discussie: Bouw van de Botter van Baasrode schaal 1/20

Standaard Bouw van de Botter van Baasrode schaal 1/20

Dit project is gestart meer dan 20 jaar geleden na het lezen van het boek " Bouw van een botter " van J. v. Beylen.
    Wat me toen vooral intreseerde was de mast, deze werd op een op een zodanige manier verjongd dat de houtnerf aan de zijde waar de meeste trekkracht op staat niet werd onderbroken, dit resulteerde in een tegenbocht van de top om de krachten op het piekeval en de gaffel te helpen opvangen.
    Deze mast kwam ik een paar jaar geleden in mijn rommelhok tegen en besloot er een romp aan te bouwen

De bouwplank

Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)
      You can't download the attachment before replay
    Laatst gewijzigd door ISOLA2; 17-07-11 om 13:13
    Groetjes

René

Standaard

Omdat ik een schelp ga bouwen in fineer , een stevige mal.
    Spanten bekleden met grenen latten.

Laatst gewijzigd door ISOLA2; 17-07-11 om 13:11
    Groetjes

René

Standaard

Na het in vorm schuren van de mal word deze bedekt met met P.E. folie en de 1 ste laag fineer met duimspijkers bevestigd.
    Onder een hoek van 90 ° word de 2 de laag met epoxy gelijmd

Snijden van de fineer strippen

Nadat de huid met nog een 3 de laag werd bekleed de berghouten plaatsen

Laatst gewijzigd door ISOLA2; 17-07-11 om 13:08 Reden: Afbeeldingen aanpassen
    Groetjes

René

Standaard

Ha René, heel leuk om zo'n oud projekt weer nieuw leven in te blazen.
    Heel veel plezier er mee .

Was het je bedoeling die foto's zo klein te plaatsen?

Standaard

Als ik foto's via url plaats krijg ik sinds de vernieuwing deze kleine, was juist aan het zoeken hoe ik dit kan aanpassen, de foto's komen van mijn web album picassa normaal max 800 X 600
    Groetjes

René

Standaard

Dat moet ik ook nog eens uitzoeken René. Ik zag zojuist wel bij de keuzes: original en thumbnail, wellicht heb je voor die laatste gekozen.
    Het is nog even wennen.

Standaard

Je moet inderdaad origineel nemen, geen thumbnail he
    Dirk "Alias" Pantani Op de werk bank: " Spitfire" -- "HMS Bounty" -- "Scrach ROV"

Standaard

Bij mij komt de keuze origieel / thumbnail er niet op ?

Gevonden

Laatst gewijzigd door ISOLA2; 17-07-11 om 13:02
    Groetjes

René

Standaard

René, ik ben blij dat je het zelf al gevonden hebt . Het is mij nog niet gelukt .
    Veel plezier met de bouw van de botter.

Standaard

Deze ga ik zeker in het oog houden.
    Heb heel mijn jeugd in Baasrode gewoond.
    Heb je het scheepvaartsmuseum al eens bezocht in Baasrode?

Standaard

@ Wim , onder het venstertje van de URL vinkje wegdoen naast retrieve remote ......... dan heb je de volledige foto

@ Camaro, een museum in baasrode dat is intresant dat moet de moeite zijn om eens langs te gaan ben wel al zeer dikwijls in het scheepsvaatmuseum Ant. geweest

Heb eindelijk nog eens tijd gemaakt om verder aan mijn botter te bouwen, om de fineer huidgangen te kleven op aanraden van Dirk (amazone) bizon-tic contactlijm gebruikt. Foto's van het resultaat, de 4 huidplanken tegen de kim en de bodem zijn met contactlijm, tegen het berghout waren aan beide zijden al 2 huidplanken met epoxy gekleefd

Groetjes

René

Standaard

Dank je wel René, zo leren we allemaal weer wat bij met die foto' .
    En ondertussen blijf ik de botter goed volgen, een zeer mooi scheepje .

Standaard

Dit is de mast die meer dan 20 j geleden het licht zag, ondertussen van beslagen voorzien en geschilderd.
    De beslagen werden van oude koperdraad gevormd, gesoldeerd in vorm gevijld en geschilderd.

Mast geschaafd , daar dit een mast is zonder wanten word hier aan een zijde geschaaf, zo blijfd de houtnerf aan de voorzijde van de mast zonder onderbreking dit geeft een tegenbocht om de krachten van piekeval van het grootzeil op te vangen

Masttop met beslagen afgewerkt,

Mastvoet blijfd vierkant tot onder de klauw van de giek

Groetjes

René

Standaard

ziet er heel goed uit rené.

en een botter spreekt me ook wel aan mischien na de heemskerck maar dat zal ik dan wel zien want weet nog niet wat het volgende scheepje gaat zijn . maar dit ziet er tog veel belovend uit hoor. ik volg je dan ook op de voet

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Administrator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding

Standaard

Erg leuk om zo´n oud project weer leven in te blazen Rene.
    Succes met deze botter.

Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten