Hoofdsponsor

1/50 Kotter Bou 319 schaal 1:50

Status
Niet open voor verdere reacties.
F

Fred

Guest
Ik ga proberen om een duidelijk bouwverslag te schrijven over mijn kotter Bou 319. Ik ben inmiddels al bijna 3 jaar bezig met dit model. Ik maak er geen haast klus van. Er zijn weken dat ik niet aan het bouwen ben, je moet er zin in hebben. Als ik nu terug kijk op mijn bouwen heb ik verschillende foutjes gemaakt, welke dat zijn dat zal ik terzijnetijd tijdens mijn verslag zal uitleggen. Maarja dat is nu de ervaring die ik mis. Als ik een volgend schip ga maken zal ik hier duidelijk rekening mee maken. Hier zijn 2 foto's van het resultaat van 3 jaar bouwen. Ik ben nog lang niet klaar, er moet nog heel wat gebouwd worden. Ik heb heel wat hulp en advies gekregen van Hans de Greef uit Den Oever. Hij is een ervaren modelbouwer en heeft verschillende modellen gemaakt. Hij heeft voor mij ook verschillende messing onderdelen gemaakt omdat ik de gereedschap daarvoor niet heb, mijn dank daarvoor.:D

img1155xv.jpg

By fevdw at 2011-06-22

img1367m.jpg

By fevdw at 2011-07-15
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga proberen om een duidelijk bouwverslag te schrijven over mijn kotter Bou 319.
Toen ik bezig was met de tekeningen kreeg ik een adres van iemand die rompen maakt, Dit is Bert Kroes. Toen ik de prijs van het geheel van Bert hoorde moest ik even slikken. k moest hiervoor gaan sparen, maar ik wilde graag beginnen met bouwen. Toen dacht ik bij mij zelf, ik ga met de brug beginnen. Misschien een rare volgorde maar ik kon aan de slag. Toen ik inmiddels het bedrag bij elkaar had gespaard kon ik de spullen bij Bert bestellen. Omdat hij het enorm druk had duurde het nog wel even voordat ik aan de beurt was. Toen ik de romp binnenhad was de brug met opbouw klaar. De beschrijving van het brugdek volgt later.
Via hem heb ik ook een pvc straalbuis en een afgetopte schroef besteld. Ook kan je bij hem een schroefas bestellen.
Bij de romp kreeg ik ook een losse bak dek. Wat ook nodig had was een kielbalk. Ik heb een strip messing gebruikt van 5 x 20 x 1000 mm en een strip messing van 5 x 10 x 150 mm.
Die kleine strip heb ik nodig voor het bevestigen van de straalbuis en het roer. In de strip heb ik verschillende gaatjes geboord en daarin schroefdraad getapt en M3 tapeindjes in gedraaid. Daarna heb ik de de plaatsen afgetekend waar de gaatjes moesten komen om de kielbalk te monteren. Toen kon ik heb even monteren want ik moest nog de ronding aan de voorkant aftekenen. Toen kon ik hem verwijderen en de ronding in de strip afzagen en op maat vijlen. Aan de achterkant van de kielbalk moest ik smaller maken, de dikte van de kleine strip moet er vanaf anders steekt hij onder de kielbalk uit. De kleine strip heb ik ook met M3 tapse boutjes vast gezet. Voordat ik de kielblak ging monteren heb ik eerst de kielbalk met epoxylijn ingesmeerd. Toen de kielbalk op zijn plaats zat heb ik een centreerschijf van hout gemaakt met precies in het midden een gaatje geboord met de diameter van de schroefas. De buitenmaat is de binnenmaat van de straalbuis. De centreerschijf heb je nodig om de hoek van de schroefas te bepalen en de straalbuis te monteren. Aan de onderkant van de straalbuis heb ik aan de binnenkant 2 gaatjes geboord voor de bevestiging. Omdat ik moertjes aan de binnenkant kwijt moest heb ik de gaatjes iets uitgeruimd zodat de moertjes niet uit steken. De schroefas heb ik met expoctielijm vastgezet. De straalbuis heb ik aan de bovenkant afgesteld met meerdere moertjes (zie foto). Nu heb ik de bovenkant van de straalbuis, waar de boutjes zitten dicht gemaakt. Hier heb ik een dik stuk styreenplaat gebruikt wat ik nog had liggen. Nadat ik het stukje opmaat had gemaakt heb ik het doormidden gezaagd ( het resultaat zie je 9 en 10 foto's verder). Ik heb na het doorzagen met een frees de ruimte waar de boutjes zitten weggefreest, toen met secondenlijm het geheel aan elkaar gelijmd. Dit zelfde heb ik gedaan aan de onderkant van de straalbuis. Tussen de kiel en de straalbuis zit een 3 hoekige opening, die heb ik ook met een stukje styreenplaat opgevuld. Met wat staal plamuur heb ik de naden opgevuld en glad geschuurd.

dsc02665c.jpg

By fevdw at 2009-06-06

Bij deze foto kan je zien dat de korte strip onder een hoek is gebogen. De hoek van de strip is de hoek van de straalbuis.

dsc02664.jpg

By fevdw at 2009-06-06

De afgetopte schroef draaid nu zonder probleem rond en raakt niet de straalbuis.

dsc02660c.jpg

By fevdw at 2009-06-06
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk project, ziet er toch mooi uit, kun je eens een foto laten zien van het geheel aub, ben benieuwd :)
 
Zeker een mooi project, dat ik met belangstelling zal volgen.

Is het een RC-boot ?

[mod] ben zo vrij geweest de beide discussies samen te voegen tot één :) [/mod]
 
Kotter Bou 319 schaal 1:50 (2)

Ik heb besloten om geen echte boegschroef te plaatsen. Omdat het echte schip er wel een heb besloot ik om een nep boegschroef plaatsen. Ik heb een pvc pijpje van rond 32 mm gebruikt. De plaats waar de boegschroef heb ik van de tekening overgenomen. Ik heb het pijpje met epoxtielijm vastgezet. Na het op drogen van de lijm kon ik de buitenkant bij werken.

dsc02661r.jpg

By fevdw at 2009-06-06

Bij deze foto zie je nog 1 boutje waarmee de kiel is bevestigd.

dsc02668a.jpg

By fevdw at 2009-06-18

Voor eventuele lekkage heb ik de hele punt dicht gekit.

dsc02658q.jpg

By fevdw at 2009-06-06

dsc02684i.jpg

By fevdw at 2009-06-22

Omdat ik het niet mooi vond om tegen een gat aan te kijken heb ik 2 kunstof schroeven in het pijpje gelijmd, nu ziet het er beter uit. Om te voorkomen dat er stukken hout tussen de boegschroeven komt heb ik een 3 tal messing draad van 2 mm gemonteerd en het geheel afgewerkt met een kunstof ring.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De volgende klus is de stootbanden. De stootbanden zijn gemaakt van halfronde styreen profielen. Ik heb 2 maten gebruikt. De middelste en schuine 4 mm en de onderste van 3 mm. Ik begon eerst met de onderste stootband. Het aftekenen was een intensieve en nauwkeurige klus. Ik ben achter begonnen en ben zo naar voren gewerkt. Ik heb gewoon de maat vanaf de railing naar beneden gemeten en overgezet op de romp. Om de paar cm heb ik een streepje gezet. Ik heb de strips met secondelijm gelijmd. Eerst begon ik met dunne secondelijm maar vond dat niks, toen ben ik overgegaan op gel en vond dat prettiger. Daarna de middelste op de zelfde wijze. Toen ik de horizontale stootbanden zowel aan SB en BB af had begon ik met de schuine. Als je af gaat tekenen zou ik zowel de horizontale en schuine lijnen eerst op de romp aan brengen voordat je gaat lijmen. Nu kan je een meetlatje op de romp leggen en een lijntje trekken. De bovenste stootband heb ik in de railing verwerkt. Als hem iets overblaat steken en je schuurt hem rond dan heb je het zelfde effect. De schuine moet je dan ook wel door laten lopen tot boven aan toe. De achterkant gaat op de zelfde wijze.

dsc02671y.jpg

By fevdw at 2009-06-18

dsc02669bfo.jpg

By fevdw at 2009-06-18

dsc02670l.jpg

By fevdw at 2009-06-18
 
Nu is de motor aan de beurt. Ik heb op aanraden van een andere modelbouwer gekozen voor een vrij zware motor. Hij vertelde mij dat als je klaar bent met bouwen en je er mee gaan varen en je netten hangen buitenboord dat je dan met een lichtere motor in de problemen komt. Ik heb een frame van hout gemaakt waar de motor in hangt. Dit frame heb ik met kid op de bodem van het schip gelijmd. Het is wel de bedoeling dat de motor en schroefas in 1 lijn staan.

dsc02666i.jpg

By fevdw at 2009-06-18

dsc02667.jpg

By fevdw at 2009-06-18
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi schip en precies veel werk aan gehad ...
Doe zo verder hopelijk heb je geen problemen meer .
groetjes
 
Nu is het dek aan de beurt. Voordat ik met het frame ga beginnen heb ik eerst aan SB en BB zijde vanaf het bakdek tot aan de trap van het brugdek een strook triplex van ongeveer 5 cm breed met epoxy lijm tegen de romp aan gelijmd. De strook triplex moet wel gelijk lopen met de bovenkant van de romp. Als je met het frame gaat beginnen moet je er wel rekening mee houden dat er een luik in het dek moet komen waar de accu naar binnen moet. Ik heb het luik ( 9 x 16 cm) ter hoogte van het achterste dek luik gemaakt. Voordat de dekplaten er in kunnen moet je eerst onderin het ruim een plaatje triplex lijmen waar de accu's op gezet kunnen worden. Op de foto zie je het plaatje hout liggen. Omdat ik nog geen accu's heb kon ik ook geen latwerk op het plaatje lijmen waardoor de accu's niet kunnen verschuiven. Dit zal ik later moeten doen. Ik heb latjes gebruikt van 6 x 6. De hoogte van het frame heb ik gelijk gehouden met de hoogte van de middelste stootband min de dikte van de dekplaat. Aan de achterkant van het schip ter hoogte van het dekhuis heb ik eenlatje rondom gelijmd met de bovenkant gelijk met de bovenkant van de romp. Op die latjes heb ik een stuk dek gelijmd waar het dekhuis op rust. (zie foto) Wat ik ook vergeten ben en bij mijn volgende schip wel zal doen is het volgende. Er moet verlichting in de mast komen. De draadjes lopen via de mast naar beneden en gaan via het ruim naar achteren toe. Om te voorkomen dat de draadjes los in het ruim liggen kun je beter tegen de onderkant van het frame een pvc pijpje lijmt waarin je de draadjes kan schuiven. Voordat je het bakdek gaat lijmen zou ik eerst aan SB en BB een beugel (bevestiging) monteren waar later de kabels van de bomen aan bevestigd worden (zie laatste foto). Ik kwam er te laat achter. Ik heb deze bevestiging van messing gemaakt. Als je het iets langer maakt dan op de tekening dan kun je het haaks omzetten. Als je in het bakdek een gleufje maakt kun je van onderaf het beugeltje dwars door het dek heen schuiven en vast lijmen. Ik kon er nu alleen moeilijk bij komen maar het is mij wel gelukt.

dsc02674u.jpg

By fevdw at 2009-06-18

dsc02672ucl.jpg

By fevdw at 2009-06-18

dsc02675y.jpg

By fevdw at 2009-06-22

img1368x.jpg

By fevdw at 2011-07-16
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi schip fevdw! Het ziet er erg goed uit.
 
een kotter,echt mijn ding,
heb even uw foto's bezien,word een pracht van een kotter;
ge hebt ook een pb van mijn kant,
groetjes,ronny
 
knap staaltje werk tot nu toe Applaus
ga ik zeker verder volgen
 
Het dek heb ik uit 2 delen moeten maken, ik heb van van papier een mal gemaakt zodat het dek naadloos aansluit met de romp. Ik heb 1.5 mm berkentriplex gebruikt. Het dek ter hoogte van de motor heb ik vrij gehouden, als je problemen krijgt met de motor dan kan je moeilijk bij komen. Als ik later besluit om een winch te plaatsen ( een stukje techniek om je bomen en netten te laten vieren) maak ik het wel dicht en zet het met een paar schroefjes vast. Voor het vastlijmen heb ik eerst het luik eruit gehaald. Het bakdek heb ik met epoxtielijm vastgezet.

dsc02691n.jpg

By fevdw at 2009-06-23

dsc02692g.jpg

By fevdw at 2009-06-23

De kuil (ik weet je oorspronkelijke benaming niet) heb ik gemaakt nadat het dek geplaatst is. De vorm kun je vinden op de tekening.

dsc02689y.jpg

By fevdw at 2009-06-22

dsc02685t.jpg

By fevdw at 2009-06-22

Dit gedeelte kan je ook maken nadat het bakdek er op zit, voor de bolders heb ik een stokje gebruikt van rond 9 mm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dsc02723ddldn.jpg

By fevdw at 2011-07-18

Kijk nu moet je eigenlijk beginnen met het eruit halen van de luiken aan de zijkant van de romp (ik weet de benaming van die luiken niet). Daar heb ik een behoorlijk fout mee gemaakt. Die luiken ben ik gewoon vergeten. Ik kwam er achter toen ik de ribben en de railing geplaatst had. Omdat ik zoals ik heel in het begin schreef, het brukdek al klaar had ben ik daar verder mee gegaan. Dus mijn schip zoals op onderste foto, was al een heel eind voordat ik met de ribben begon. Die luiken dienen er voor om het overtollige water wat met slechtweer op dek komt zo snel mogenlijk af te voeren. De luiken scharnieren ook. Omdat ik de ribben en railing al klaar had heb ik nog wel geprobeerd om het te laten scharnieren maar dat ging niet meer.

dsc02721be.jpg

By fevdw at 2011-07-18

dsc02780ca.jpg

By fevdw at 2011-07-18

dsc02699o.jpg

By fevdw at 2011-07-18
 
Nu is de winch ruimte aan de beurt. Nadat ik de zijkanten op maar had gemaakt heb ik de deuren eruit gezaagd. De uitgezaagde deuren heb ik ietsjes kleiner gemaakt zodat er een speling rondom van ongeveer 1 mm was. Aan de binnenkant heb ik een plaatje hout gelijmd met daarop de deuren. Met een messing draadje heb ik deurklinken gemaakt en vastgelijmd met secondenlijm. en aan de andere kant van de deur 2 nep scharnieren. Bij Quartel heb ik patrijspoorten gekocht en er in gemaakt. De ronding aan de voorkant heb ik gemaakt van pvc pijp

dsc02697d.jpg

By fevdw at 2009-06-28

dsc02696g.jpg

By fevdw at 2009-06-28

dsc02695a.jpg

By fevdw at 2009-06-28
 
Zo nu is het brugdek aan de beurt. De maten van het dek waar de brug op komt heb ik van de tekening afgehaald. Nadat ik de bovenkant van de brug op maat had gemaakt heb ik eerst tijdelijke bouw frame gemaakt en met schroeven vast gezet. Omdat de voorkant van de brug schuin loopt moest ik eerst een uitslag maken. Ik heb een ruim stuk dun stuk karton met spelden vastgezet en afgetekend. Omdat de complete wand van de brug nogal vrij lang is het ik het uit delen gemaakt, het eerste gedeelte is uit 1 stuk gemaakt. Nadat ik de uitslag had uit geknipt kon ik het aftekenen op een plaatje berkentriplex van 1 mm. De ramen komen later aan de beurt. Om het hout niet te laten breken heb ik het laten weken in water. Na het opdrogen van de houtlijm kon ik het tijdelijk frame verwijderen. Misschien heb ik wel voor het dek en de bovenkant van de brug te dik hout gebruikt. Ik dacht nu heb ik tenminste een aardige lijm oppervlakte voor de voorkant van de brug.


dsc02450z.jpg

By fevdw at 2009-05-29

dsc02448n.jpg

By fevdw at 2009-05-29

dsc02451g.jpg

By fevdw at 2009-05-29

dsc02453xtk.jpg

By fevdw at 2009-05-29
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De achterkant heb ik van 2.5 mm hout gemaakt. De gaten van de deuren die toegang bieden naar de brug heb ik uiteraard van de voren eruit gezaagd. Later plak ik hierop nog een deur. Dit gedeelte van de zijkant van de brug heb ik gemaakt van 2.5 mm berken triplex, dit is wat steviger. Doordat de achterkant iets naar binnen loopt wijkt de bovenkant toch nog iets naar buiten, maar dat los ik later wel op. Omdat de voorkant van de brug een stuk dunnen is moest ik aan de zijkant van het boven en onderdek iets afhalen anders liep het niet vlak over. Ik heb lijmklemmen en een liniaal gebruikt zodat de lijm goed kan drogen en het geheel op z'n plaats te houden.

dsc02454g.jpg

By fevdw at 2009-05-29

dsc02456q.jpg

By fevdw at 2009-05-29
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De hut van de kapitein heb ik ook apart gemaakt en naderhand op z'n plaats gezet. Vanwege het te lijmen oppervlak heb ik hier ook wat dikker hout gebruikt. Ook hier heb ik een hulplatje gebruikt die ik naderhand verwijderd heb. Van karton heb ik ook hier een mal gemaakt en op hout afgetekend. De ruitjes aan de zijkant van de brug heb ik doorgetrokken en voorzichtig eruit gesneden. Ik heb ik ruim de tijd voorgenomen omdat anders de tussen schotjes zou afbreken. Nu heb ik een fout gemaakt. Toen heb ik het brug dek ( kan ook veel dunner) vastgezet en ben verder gaan bouwen. Ik had eerst ruitjes moeten maken en plaatsen, toen kon ik er nog van binnen en buiten bij komen. Dit is het zelfde met de brug. Ook hier had ik eerst ruitjes moeten maken en plaatsen. Waar je ook rekening moet houden als je de brug dicht gaat maken is het volgende. Op het brugdek komen schijnwerpers en ik de achtermast moet tzt ook verlichting komen. Maak een voorziening daarvoor. Als je dat later moet doen is het wat omslachtig om draadjes te trekken en kan je de draadjes moeilijker weg werken. De naden aan de zijkant heb ik met plamuur weggewerkt.

dsc02457s.jpg

By fevdw at 2009-05-29

dsc02463r.jpg

By fevdw at 2009-05-29

dsc02466s.jpg

By fevdw at 2009-05-29

dsc02465.jpg

By fevdw at 2009-05-29

dsc02467n.jpg

By fevdw at 2009-05-29
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan