Hoofdsponsor

1/50 Kotter Bou 319 schaal 1:50

Status
Niet open voor verdere reacties.
De schijnwerpers heb ik met 2 componentenlijm vastgemaakt. Ik heb een led gebruikt van 3 mm helder wit. De min van de led heb ik aan gesloten op de railing boven op de brug. aan het eind gaat 1 draad naar beneden. Aan elke plusdraad van de led heb ik een weerstand aangesloten van 210 ohm. Achteraf had ik ook alles in serie kunnen zetten, maar dat is achteraf.

img0028wt.jpg

By fevdw at 2011-08-07

img0027bt.jpg

By fevdw at 2011-08-07

img0030tqs.jpg

By fevdw at 2011-08-07
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Parrallel is beter, als je in serie zet en er geraakt 1 lampje defect kan je heel de serie testen, je verbruik is natuurlijk bij serie wel lager :dry:
 
je verbruik is natuurlijk bij serie wel lager :dry:

Kan je dat eens uitleggen?
Weet alleen dat alles minder fel brand en dat je een hoger voltage nodig hebt om even hard te branden als paralel aangesloten.

Johan.
 
Wel iedere led heeft een spanning en een stroom om optimaal te branden.
BV. een led heeft een spanning nodig van 1.2 V en een stroom van 30 mA.
Met een adapter spanning van 6 V moeten we voor 1 led, om de stroom te beperken tot 30 mA een weerstand met de led in serie zetten.
Deze weerstand kan je als volgt berekenen 6 - 1,2 = 4.8 V = 4800 mV / 30 mA = 160 ohm dat is onze weerstand
Nu nemen we het voorbeeld van 3 leds in parrallel dan krijgen we 3 X de zefde schakeling die telkens 30 mA en de bijbehorende weerstand weerstand nodig heeft om te werken, dus in totaal 90 mA verbruik.
Nu zetten we deze 3 leds in serie, 6 - ( 1,2 X 3 ) = 6 -3,6 = 2,4 V = 2400 mV / 30 mA = 80 ohm.
Het verschil in verbruik is duw 60 mA terwijl iedere led toch even fel blijft branden als in parrallel .
De verliezen komen door die hogere weerstand van van 160 ohm ipv 80 ohm
In dit voorbeeld kunnen we max 5 leds in serie zetten.

SERIE

LED4.GIF.jpg

PARRALLEL

LED5.GIF.jpg
 
Wel iedere led heeft een spanning en een stroom om optimaal te branden.
BV. een led heeft een spanning nodig van 1.2 V en een stroom van 30 mA.
Met een adapter spanning van 6 V moeten we voor 1 led, om de stroom te beperken tot 30 mA een weerstand met de led in serie zetten.
Deze weerstand kan je als volgt berekenen 6 - 1,2 = 4.8 V = 4800 mV / 30 mA = 160 ohm dat is onze weerstand
Nu nemen we het voorbeeld van 3 leds in parrallel dan krijgen we 3 X de zefde schakeling die telkens 30 mA en de bijbehorende weerstand weerstand nodig heeft om te werken, dus in totaal 90 mA verbruik.
Nu zetten we deze 3 leds in serie, 6 - ( 1,2 X 3 ) = 6 -3,6 = 2,4 V = 2400 mV / 30 mA = 80 ohm.
Het verschil in verbruik is duw 60 mA terwijl iedere led toch even fel blijft branden als in parrallel .
De verliezen komen door die hogere weerstand van van 160 ohm ipv 80 ohm
In dit voorbeeld kunnen we max 5 leds in serie zetten.

SERIE

https://lh4.googleusercontent.com/-t5erdGR16cY/TUU6deFh29I/AAAAAAAAA0o/lI7dbfy6UcI/LED4.GIF.jpg

PARRALLEL

https://lh3.googleusercontent.com/-BBWUvZ9Vue4/TUU6d_oeNsI/AAAAAAAAA0s/rtTvn3K6LmI/LED5.GIF.jpg

hoi Rene,
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ben blij dat ik alles parrallel heb aan gesloten.

Fred
 
Waar ik nu wel mee zit, als ik binnenkort besluit om te gaan varen weet ik eigenlijk niet hoelang ik kan waren voordat de accu leeg is. Voor het zelfde geld vaar je met je boot midden op een plas en dan is je accu leeg. Zie hem dan maar terug te krijgen.

Fred
 
De nood verlichting in de achtermast (2 x rood boven en 2 x rood onder) heb ik afzonderlijk van elkaar aangesloten. Ik heb een 3 mm diffuus led gebruikt. Dit hoeft minder vel te branden als de schijnwerpers. De visverlichting in de voormast (2 x groen boven en 2 wit onder) heb ik 2 aan 2 aangesloten. Ik heb 1 plusdraad voor groen en 1 pus voor de witte verlichting gebruikt. En natuurlijk de vaar verlichting heeft ook een eigen plusdraad. Ik kreeg niet meer draden in de mast. De min heb ik aangesloten op de mast. Onder aan de mast ( in het ruim) heb ik 1 draad aan de mast gesoleerd. De weerstanden heb ik in het ruim aan de draden gesoleerd.

img1375rl.jpg

By fevdw at 2011-08-09

img0024o.jpg

By fevdw at 2011-08-09
 
Hoi Fred.

Hoe lang je batery meegaat hangt af van het verbruik van je motoren.
In ieder geval, je zal het wel merken wanneer de batery bijna leeg is, dan gaat je schip langzamer varen.
Tijd genoeg op nog aan wal te komen, ze is nooit plots leeg.

Johan.
 
Welke spanning en welk batterij type ga je gebruiken ?
 
Let er wel op dat al die lampen nooit allemaal tegelijk branden. Afhankelijk van wat het schip aan het doen is branden er sommige wel en andere niet...
 
Let er wel op dat al die lampen nooit allemaal tegelijk branden. Afhankelijk van wat het schip aan het doen is branden er sommige wel en andere niet...

Je kunt volgen mij nooit de vaar- en noodverlichting tegelijk laten branden. Ik heb onder een van de luiken een schakelaar geplaatst om de nood verlichting uit te schakelen. Ik kan ook nog een schakelaar tussen de dekstralers zetten dat als ik overdag ga varen alleen de vaar verlichting brand.

Fred
 
Welke spanning en welk batterij type ga je gebruiken ?

Rene,

Ik weet niet of ik 2 12 volt batterijen zal plaatsen, kijk bij de 6 volt batterij zal ik mij geen zorgen om maken. Ik weet niet of de ontvanger, servo en vaar regelaar veel stroom verbruikt. Ik weet ook niet of ik tussen de accu's een zekering moet plaatsen daar heb ik geen ervaring mee.

Fred
 
Hoi Fred.

Je kan eerst eens droogvaren, gewoon in de badkuip, neem de tijd op en je weet exakt hoelang je kan varen.

Johan.
 
Rene,

Ik weet ook niet of ik tussen de accu's een zekering moet plaatsen daar heb ik geen ervaring mee.

Fred

Een zekering tussen je motor, iets kleiner dan je blokkeerstroom is aan te raden om bij het blokkeren van je schroef door waterplanten of vuil niet alles op te branden.
Ook een zekering direct achter je accu om alles te beveiligen vind ik vanzelfsprekend, deze mag 1,5 à 2 X je totaal verbruik zijn . Als je weet welke motor en regelaar je gaat gebruiken kun je dit meten of uitrekenen met de gegevens van de leveransier.
Het verbruik van je ontvanger, servo en regelaar zijn minimaal daar kun je met 6 V 2 A batterij minimaal een 1/2 dag varen, als je lichten ook op deze batterij staan moet je daar natturlijk rekening mee houden.
 
Hoi fred,

nog een vraagje: heb je onder in de romp heb je plaats voor zien om een accu in te plaatsen???
En welke soort ga je gebruiken, ik heb in mijn wezer een gel-accu zitten.
Vorige maand een nieuwe gekocht.

gel-accu.jpg

Er zijn er natuurlijk ook andere soorten.
 
Hoi fred,

nog een vraagje: heb je onder in de romp heb je plaats voor zien om een accu in te plaatsen???
En welke soort ga je gebruiken, ik heb in mijn wezer een gel-accu zitten.
Vorige maand een nieuwe gekocht.

http://i954.photobucket.com/albums/ae25/Johnderooij72/gel-accu.jpg

Er zijn er natuurlijk ook andere soorten.

Hoi John,
Ik heb een plaat triplex onderin mijn ronp liggen waar volgens mij wel 3 accu's kunnen liggen. In het dek heb ik een luik gemaakt van 17 x 9,5 cm. De hoogte van het ruim is 11,5 cm. Ik heb geen ervaring met accu's en helemaal niet met een gel accu. Ik weet niet wat het beste is.

Fred
 
Een gel accu is duurder dan een gewone accu, maar deze kan je wel plat leggen :)
11,5 cm is aan de lage kant om een gewone accu te plaatsen.
Heb je thuis nog een accu staan om het verbruik van je motor te testen ?
 
Nou het begint er op te lijken. De verlichting zit er bijna in. Ik moet alleen nog 2 tl verlichting maken bij de ingang naar de brug. Ik heb een 12 volt adapter gekocht en een plug geplaatst in het voorste dekluik. Ik weet alleen nog niet hoe ik op de accu aan moet sluiten zodat de verlichting onder het varen ook brand. Als ik niet vaar dat ik gebruik kan maken van de adapter. Ik heb een schakelaar gemaakt tussen de noodverlichting, die kan ik uit schakelen. Waar ik ook aan gedacht heb is om de verlichting dmv een servo aan te sturen maar dat komt wel.

img0042loh.jpg

By fevdw at 2011-08-07

img0041qm.jpg

By fevdw at 2011-08-07

img0039iy.jpg

By fevdw at 2011-08-07

img0038kz.jpg

By fevdw at 2011-08-07

img0037gl.jpg

By fevdw at 2011-08-07

img0035ma.jpg

By fevdw at 2011-08-07

img0034aq.jpg

By fevdw at 2011-08-07

img0031ex.jpg

By fevdw at 2011-08-07
 
Hoi Fred,

De verlichting ziet er goed uit !!!
Ik lees dat je 12 volt gebruikt voor de verlichting, draait de motor ook op 12 volt?
Als dat zal is dat natuurlijk gemakkelijk hoef je maar 1 accu te gebruiken of sommige delen in serie zetten.
Ik heb even mijn accu de specificaties opgezocht bij conrad : http://www1.conrad.be/scripts/wgate...XC6d0Q&adcampaign=google&gclid=&scrwidth=1280
Deze heb ik natuurlijk niet daar gekocht veelste duur! ben bij een alarmmonteur bij ons in de straat gaan halen.
Schol wel meer dan een tientje!!!
Zo kun je even de afmetingen bekijken. Kijk ook even hoeveel gewicht je mag hebben om op de water lijn komen.
Dat is ook belangrijk en dan natuurlijk het zwaarte punt in het midden van de boot houden.
Bij mij staat de accu in het midden vast leggen.Te veel naar de zijkant en ...... .
Hij zou wel eens om kunnen kantelen.(bij mij ook al eens gebeurt)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan