Hoofdsponsor

1/50 Kotter Bou 319 schaal 1:50

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mooi gemaakt Fred.

Koper en messingbouw is altijd een beetje tijdrovend.
Voornamelijk als je verschillende diktes moet aan elkaar solderen.

Johan.

Ja maar soms ontkom je er niet aan. De koperenpijp is behoorlijk dik ten opzicht van het dunne messing plaatje.

Fred
 
Boven in de mast moesten nog aan weerzijde een bevestigingsbeugel gemaakt worden, hieraan zal de mast later bevestigd worden met het bakdek. Omdat de trap nog niet vastzat heb ik die maar even weggehaald want anders bijft hier tijdens het solderen niks meer van over.

img0330syo.jpg

By fevdw at 2011-07-23
 
Ik was bijna nog een paar beugels vergeten. Onder het platform in het midden van de mast, links en rechts boven de beugels voor het bevestigen van het frame, in totaal 3 beugels. Aan deze beugels worden later kabels met kabelspanners bevestigd die naar het bakdek loopt ter hoogte van de waterkering. Het buizenframe waarmee de mast aan het dek bevestigd is heb ik gemaakt van messing pijp 5 mm. Het buizen frame heb ik bovenin definitief vastgezet (gesoldeerd). Onderin op het dek heb ik een gaatje geboord en het geheel tijdelijk met een pennetje vastgezet. Nu kan ik de mast nog verwijderen. Voordat ik de mast in de menie kon zetten heb ik eerst nog 1 schijnwerper aan de voorkant en 2 aan de achterkant van het platform gesoldeerd.

mast10.jpg

By fevdw at 2011-07-24

img1258g.jpg

By fevdw at 2011-07-23

img1257z.jpg

By fevdw at 2011-07-23
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de stevigheid heb ik op de plek waar het platform moet komen in de mast een gleuf gemaakt en daar het platform in geschoven. Toen heb ik het geheel gesoldeerd, nu weet ik zeker dat het platform op z'n plek blijft als ik ander sodeerwerk doe. Zoals op tekening heb ik aan de onderkant van het platform 3 steunen gemaakt. De staanders hebben dezelfde afmeting als het andere hekwerk. De staanders aan de voorkant heb ik onder dezelfde hoek vastgemaakt als die van het platform boven in. Voor het hekwerk heb ik 1 mm messing draad gebruikt.

mast05.jpg

By fevdw at 2011-07-23

img1258g.jpg

By fevdw at 2011-07-23

mast04.jpg

By fevdw at 2011-07-23

mast01.jpg

By fevdw at 2011-07-23
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooi soldeer werk hoor . en de rest natuurlijk ook mooi .
 
Hier zie je de waterkering met 3 bevestigings beugels. Aan deze beugels worden de kabels met spanners bevestigd die ik hiervoor beschreven hebt.
De beugels lopen door het dek heen. De maat voor deze beugels heb ik van de tekening af gehaald. In de 3 beugels heb ik een gaatje geboord voor de bevestiging. Uiteraard heb ik deze beugels aan de onderkant verlengt en haaks omgezet. Eerst heb ik de middelste beugel gemonteerd en aan de onderkant gelijmd. De waterkering heb ik uit 2 stukken gemaakt. Ik heb eerst van dun karton een mal gemaakt want de waterkering loopt aan het eind iets naar beneden. De 2 delen heb ik aan de korte zijde aan de middelste beugel gesoldeerd en aan de onderkant gelijmd. De 2 andere beugels lopen ook door het dek heen. Aan de korte zijde heb ik hem aan de waterkering gesoldeerd.
img1448md.jpg

By fevdw at 2011-07-24

img1449j.jpg

By fevdw at 2011-07-24

Vanaf het kantelblok loopt er een kabel onder een hoek naar het eind van het bakdek. Op een van de foto's zie je een deel van de tekening. Op de hoek zit een blokje. In het blokje zit een loopwiel van 15 mm. Het loopwiel zit op ongeveer 5 mm vanaf de onderkant. Ik heb de bodem 5mm dik gemaakt en in het midden een gaatje geboord. Het boven plaatje is 1 mm dik. Na het boren van een gaatje in de boven deksel heb ik het geheel vast gezet met een M 3 boutje, door de uitsparing aan de onderkant is het moertje verzonken. Het loopwiel heb ik gekocht bij Qartelmodelbouw. De ronding heb ik afgesloten met een stookje hout van 0,5 mm. Tussen het kantelblok en het blokje wat ik net omschreven heb zit een langwerpig messing pijpje van 6 x 3 mm wat ik aan het kantelblok vast gesoldeerd heb. Aan de zijkant van het blokje heb ik een doorvoering gemaakt. Voordat je het blokje op het dek vastgelijmd moet je eerst een touwtje door trekken want anders kom je nooit meer bij. Het laatste stuk vanaf het blok naar het eind van het bakdek heb ik pas op het laatst vast gelijmd. Omdat een klein gedeelte op het dek rust heb ik het eerst helemaal geschilderd.

img0001pp.jpg

By fevdw at 2011-07-29

img0004xw.jpg

By fevdw at 2011-07-29

img0003if.jpg

By fevdw at 2011-07-29
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dag fred,
mooi bouwverslag,van wat een pracht van een kotter word,
en wat het solderen betreft,beter te veel tin dan te kort zeg ik maar,
als het maar goe vast zit,maar de opkuis achteraf,tja neem je maar voor lief
bouw ze maatje,groetjes,ronny
 
dag fred,
mooi bouwverslag,van wat een pracht van een kotter word,
en wat het solderen betreft,beter te veel tin dan te kort zeg ik maar,
als het maar goe vast zit,maar de opkuis achteraf,tja neem je maar voor lief
bouw ze maatje,groetjes,ronny

hoi Ronny,
Voorwat het bouwverslag betreft. Op het moment dat ik een foto plaats een begin te schrijven dan ga ik met mijn gedachte terug tot aan het moment dat ik aan dat onderdeel aan het bouwen ben. Ook wat er toen mis ging komt dan weer in mij op, dus schrijf ik dat ook op. Toen ik met dit model begon heb ik heel wat bouwverslagen en foto's van andere bouwers bekeken. Omdat ik wilde weten wat andere modelbouwers tegen komen tijdens het bouwen.
 
Je maakt er zeker een mooi verslag van en in een sneltreinvaart, kan het bijna niet bijlezen.
Misschien dat je het al genoemd hebt, maar hoe ver ben je nu met het schip?
 
Je maakt er zeker een mooi verslag van en in een sneltreinvaart, kan het bijna niet bijlezen.
Misschien dat je het al genoemd hebt, maar hoe ver ben je nu met het schip?

Hoi wim,
Heel in het begin heb ik een 2 tal foto's geplaatst van het resultaat tot nu toe. Ik schiet al aardig op met mijn verslag. Als ik klaar ben met schijven ga ik verder met bouwen. Ik ga verder met de verlichting, zo moet ik nog 2 dekverlichting maken op het brugdek. Dan ga ik beginnen met het maken van de nodige katrollen, en dat zijn er aardig wat. De transportband voor het verwerken van de vis is bijna klaar. En nog een paar kleine dingen.
 
Nu dat bijna alles op het bakdek klaar is heb ik laatste gedeelte onder het bakdek af gesloten. In het midden zit een vierkant gat wat besteld is voor een loopband. aan weerszijde zit een deur, alleen moet ik nog de scharnieren en deur knoppen maken.

img0006xj.jpg

By fevdw at 2011-07-29
 
Nou weer een leuk gedeelte om te maken is het dek. Het dek is gemaakt van 5mm marantie met een dikte van 2 mm. Ik ben eerst begonnen om langs de winche ruimte en luiken een plankje te lijmen. Het zwart wat je tussen de plankjes ziet zitten is zwart karton wat ik van te voren in strookjes van 1,5 mm gesneden had. Ik ben vanaf het midden van het dek begonnen. Het dek loopt niet helemaal door tot aan de vangrail. Nadat ik klaar was heb ik het dek met schuurpapier helemaal glad geschuurd. Toen met blankelak zeker 5 keer gelakt. Je kan goed zien waar het luik zit.

img1156lh.jpg

By fevdw at 2011-06-22

img1153mv.jpg

By fevdw at 2011-06-22

img1159d.jpg

By fevdw at 2011-06-22

img1158wc.jpg

By fevdw at 2011-06-22

img1157g.jpg

By fevdw at 2011-06-22

img1160af.jpg

By fevdw at 2011-06-22
 
ik kan er bijna geen woorden voor vinden :ohmy: :35: gewoon prachtig

vgr
Marc
 
Buiten gewoon.
Net geteerd touwwerk tussen de dekbeplanking.

Johan.
 
Dit keer heb ik de draden voor de verlichting in de voormast getrokken, het viel mij een beetje tegen omdat de ruimte in de mast beperkt is. Later zal ik foto's laten zien. Daarna kon ik de mast een kwasje verf geven. Ik heb de mast dezelfde kleur gegeven als de winch ruimte. Vanwege de rode menie moest ik de mast 3 keer schilderen.

img0017io.jpg

By fevdw at 2011-08-07

img0018za.jpg

By fevdw at 2011-08-07

img0026mkc.jpg

By fevdw at 2011-08-07
 
Knap gedaan fred!!ApplausApplaus
Je mast gaat er puk gaaf uit zien, ga lekker zo door hé!!;);)
 
Vakwerk Fred, mooije kleurcombinatie Applaus
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan