Hoofdsponsor

1/50 Kotter Bou 319 schaal 1:50

Status
Niet open voor verdere reacties.
De blauwe kleur van de romp is hoogglans verf. Dit heb ik ook met een roller geschilderd. Op het moment van schilderen wist ik nog niet welke kleur ik de railing zou geven. Of zwart of de zelfde kleur al die van de romp. Omdat ik het bakdek ook nog moest schilderen heb ik daar oven mee gewacht. De kleur van de romp heb ik dmv verschillende kleurstrookjes bepaald.

img0205mp.jpg

By fevdw at 2010-01-03

img0204qn.jpg

By fevdw at 2010-01-03

img0209i.jpg

By fevdw at 2010-01-03

img0215xf.jpg

By fevdw at 2010-01-04

Als ik met bouwen helemaal klaar ben zal ik de bouwplaat waar het schip nu op rust vervangen voor een andere, alleen ben ik er nog niet uit wat voor steunen zal maken waar het schip op rust.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Das nu echt wel waw aan het worden, was precies een foto van een echte in worden aan het bezien. Maar het is de jouwe. Fantastisch !!!
 
Ik heb eigenlijk een vraag aan iedereen. Ik heb ik mijn vrachtauro een regelaar zitten die de volgende gegevens heeft: Robbe Rookie nr 8407, 6-10 NC, 6-12 volt en 35 amp. Kan ik deze regelaar gebruiken voor dit schip.

Hoi Fred,

deze regelaar in duidelijk geschikt voor een truck maar ook best een duren.
Het zou kunnen maar Robbe heeft ook een navy versie en heeft dezelfde specificaties.
Dus het zou moeten kunnen.

Trouwen knappe boot die hier aan het maken bent nog veel suc6 man !!!!
 
Hoi John,

Kijk een andere regelaar is zo gekocht. Ik haal hem tzt uit mijn vrachtauto en ga het gewoon proberen. Als het niet gaat koop ik wel een andere.

Fred
 
(ook hier had ik geen foto's van) Bij mijn volgende model ga ik deze railing eerder maken, nl voordat ik de hut van de kapitein ga plaatsen. Opdat moment kan je overal makkelijk bij komen, wat teveel aan lijm kan je beter verdelen. Ik heb nog geprebeerd om met mijn vingers erbij te komen maar dat lukte niet. De railing heb ik met 2 componentenlijm vast gezet.

img1415ii.jpg

By fevdw at 2011-07-21

img1416oj.jpg

By fevdw at 2011-07-21

Deze railing heb ik van het zelfde materiaal gemaakt.

img1418q.jpg

By fevdw at 2011-07-21

img1417h.jpg

By fevdw at 2011-07-21
 
De hele brug, mast en winch ruimte heb ik in z'n geheel in de grondverf gezet. De gele kleur van de winchruimte heb ik op kleur laten maken. Het onderste gedeelte van het verblijf voor de bemanning ( de gele kleur) loopt aan de bovenkant in 1 lijn door met de onderkant van de brug. Van een afstand lijkt het net of het een geheel is. Het wit geschilderde gedeelte is hoogglans verf. De mast heeft dezelfde kleur als de romp. Alleen het dek en de brug heeft een lichtblauw kleur, ik vond het wel afsteken. Ik kon op internet geen foto van het echte schip vinden waarop ik het dek kon zien, dus weet ik niet wat de orginele kleur is.

img1425jq.jpg

By fevdw at 2011-07-21

img1426g.jpg

By fevdw at 2011-07-21

img1427vg.jpg

By fevdw at 2011-07-21
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Knap schilderwerk, kleur van het dek past goed bij de rest ;)
 
Heel mooi werk dat je laat zien Fred.

En over die regelaar durf ik weinig meer te zeggen, dat is te lang geleden om er nog iets zinnigs van te vinden.
Toen (zo'n 25 jaar geleden) zat er toch wel verschil in een regelaar voor auto's of schepen, had te maken met de piekspanning (dacht ik me nog te herinneren).
 
Heel mooi werk dat je laat zien Fred.

En over die regelaar durf ik weinig meer te zeggen, dat is te lang geleden om er nog iets zinnigs van te vinden.
Toen (zo'n 25 jaar geleden) zat er toch wel verschil in een regelaar voor auto's of schepen, had te maken met de piekspanning (dacht ik me nog te herinneren).

Wat ik ook kan doen is om even Quartel modelbouw te bellen en hun om raad vragen. Maar je zult zien dat ze gaan zeggen dat hij niet goed is.
 
(De onbeschilderde foto's ben ik ook kwijt) De grondplaat voor het klapblok heb ik gemaakt uit een koperplaatje van 2 mm. Om het koperplaatje de juiste vorm te geven heb ik het eerst flink verwarmt tot kersrood en afgekoeld in het water. Het plaatje is nu zacht en kan ik alle vormen geven. De vorm van klapblok heb ik van de tekening afgehaald. De geleiderol heeft een diameter van 20 mm. Het materiaal wat ik voor het klapblok gebruikt heb is messing van 0,5 mm. Ik heb eerst geprobeerd om uitslag te maken en het haaks om te zetten maar dat ging niet. Toen moest ik de zijkanten afzonderlijk gemaakt. Voor het solderen heb ik eerst een gaatje in het midden geboord en de geleiderol vast gezet. De scharnieren voor het klapblok bestaat uit 2 messing pijpjes die in elkaar passen. De buiten maat van het grootste pijpje is 6 mm. Omdat het klapblok in 1 lijn loopt met het dek is een steun veel kleiner. Het grootste pijpje heb ik op de steuntjes geplaatst. Voor de hoogte hiervoor moest ik eerst het andere pijpje op het klapblok monteren. Na het boren kon ik het pijpje aan de zijkant van het klapblok solderen. Voor het uitlijnen van het klapblok met het dek heb ik eerst de kleine steun op de grondplaat gesoldeerd. De andere steun kan je nu op maat maken en vast solderen. Voor het bevestigen van het geheel heb ik gekozen voor schroefjes. Ik heb de grondplaat met 4 schroefjes op het bakdek vastgezet. Omdat ik de zijkanten van het bakdek nog niet had gemaakt kon ik de schroefjes vanaf de onderkant in de grondplaat draaien. Later heb ik het overtollige van de schroefjes weg gevijld.

img1429g.jpg

By fevdw at 2011-07-22

De steun die je links ziet is bedoeld voor het bevestigen van de mast. Deze steun heb ik aan de onderkant haaks omgezet en met lijm aan de onderkant van het bakdek vast gelijmd.

img1380bp.jpg

By fevdw at 2011-07-21

img1381w.jpg

By fevdw at 2011-07-21

img1382y.jpg

By fevdw at 2011-07-21
 
De mast heb ik gemaakt van 15mm koperen pijp. De mast heb ik 2 cm door het dek gestoken, dat is voldoende. Om de mast op z'n plaats te houden heb ik onderin 2 vierkante plaatjes gesoldeerd, nu kan de mast niet meer naar beneden zakken. Na het solderen van de horizontale gedeelte van de mast heb ik er een gleuf in geslepen zodat het platform doorheen gestoken kon worden. Ter hoogte van het bakdek heb ik een messing plaatje op maat gemaakt haaks omgezet en geplaatst. Daarna kon ik het scharnierpunt en het plaatje samen solderen.

img0241ky.jpg

By fevdw at 2010-01-17

img0243w.jpg

By fevdw at 2010-01-17

img0289w.jpg

By fevdw at 2010-01-23

afbeelding060.jpg

By fevdw at 2011-07-22

Dit staaltje vakmanschap heeft Hans de Greef voor mij gemaakt, Hans heeft dit op een freesbank gemaakt. De foto's zijn niet van mij.

afbeelding064.jpg

By fevdw at 2011-07-22

afbeelding063z.jpg

By fevdw at 2011-07-22
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het plaatje tussen de staanders heb ik gemaakt van 1mm messingplaat. Ik vind het solderen erg lastig. Heel goed ontvetten is erg belangrijk want anders pakt het soldeer niet. Als je het iets te warm stookt liet het andere wat ik gesoldeerd had los. De steunen onder het platform heb ik van 2 mm koperplaat gemaakt. Van te voren heb ik wel de 2 gaatjes geboord.

img0250s.jpg

By fevdw at 2010-01-17

img0248sc.jpg

By fevdw at 2010-01-17
 
Zo te zien met soldeerlamp ? Of gebruik je toch een soldeerbout?
Het is nochtans heel goed gedaan, vast en stevig !! Doe zo verder.
 
Omdat er verlichting in de mast moet komen moet er een voorziening voor getroffen worden, want de draaiden wil ik zoveel mogenlijk wegwerken. Links op de foto zie je een klein stukje pijp er boven uit steken. Op die plek heb ik een gaatje gaatje door en door geboord. Toen heb ik door het gaatje een messing pijpje geschoven tot dat hij er aan de onderkant uit kwam. door het pijpje laat ik later de bedrading lopen. Toen heb ik in het midden van de volgende mast gemaakt. Die bestaat uit 3 gedeelte. Na het solderen heb ik aan de onderkant ook een gaatje geboord. Op de mast heb ik op de daarvoor bestemde plemmen de platforms bevestigd. Onder het platform heb ik een gaatje geboord (voor de bedrading). Daarna heb ik onder het platform aan de voorkant een randje gesoldeerd. Het materiaal wat ik voor het hekwerk gebruikt heb is het zelfde als die van het andere hekwerk.

img0337z.jpg

By fevdw at 2011-07-23

img0336wy.jpg

By fevdw at 2010-02-21

img0332.jpg

By fevdw at 2010-02-21

img0330f.jpg

By fevdw at 2010-02-21

De trap aan weerszijde van de mast heb ik gemaakt op de zelfde manier gemaakt als de trap van de uitlaatpijp. Ik heb boen en onderin de mast kleine gaatjes geboord voor de bevestiging. Vanwege het nog te maken platform halverwege de mast heb ik de trap nog niet officiel bevestigd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een werk zeg, zeer mooie gedaan en zeer mooi uitgelegd, men complimenten.
 
ik moet het blijven herhalen , knap stukje vakwerk
kijk al uit naar de volgende update
vgr
Marc
 
Zo te zien met soldeerlamp ? Of gebruik je toch een soldeerbout?
Het is nochtans heel goed gedaan, vast en stevig !! Doe zo verder.

Nou hier ben ik een hele tijd mee zoet geweest. Het was niet gemakkelijk.
 
Mooi gemaakt Fred.

Koper en messingbouw is altijd een beetje tijdrovend.
Voornamelijk als je verschillende diktes moet aan elkaar solderen.

Johan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan