Hoofdsponsor

1/50 Kotter Bou 319 schaal 1:50

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben verder gegaan met het dak van de brug (de pet). Het dak heeft ook een verhoging (wat ook van dunner materiaal gemaakt had kunnen worden). Voor de achterkant vond ik het makkelijker om een dikker stuk hout te gebruiken. Nu had ik de juiste hoogte, anders had ik latjes moeten gebruiken en vond dat wat omslachtig. De pet heb ik van 1 mm berkentriplex gemaakt. De rand bestaat uit verschillende delen. Bij de voorkant heb ik eerst een mal van dun karton gemaakt om de juiste vorm te krijgen. Daarna een geruime tijd in het water laten weken omdat het bijna haaks omgebogen moet worden. Daarna met houtlijm in gesmeerd en met spelden op z'n plaats gehouden. Zo heb ik dat rondom gedaan. De beschrijving van de mast volgt in het volgende stuk.

dsc02470g.jpg

By fevdw at 2009-05-29

dsc02471c.jpg

By fevdw at 2009-05-29

dsc02475q.jpg

By fevdw at 2009-05-29

dsc02485j.jpg

By fevdw at 2009-05-29

Even niet naar de mast kijken want het gaat om de pet ik kon geen andere foto vinden, de mast volgt later
 
Verrek, goed bezig fecdw !!! Je bent handig en al dat hout is mooi verwerkt.
Wat ik me afvraag, hoe heb je ze gesneden of bewerkt ? figuurzaag en een bandschuur ? Want het is gewoon geweldig toegepast.
 
Voorwat betreft de brug, pet, hut kapitein. Al deze onderdelen heb ik, na het overteken van de mal uitgezaagd met de rondingen met een figuurzaag verder een heel scherp mesje. de ramen van de brug heb ik met een scherp mesje uitgesneden. Omdat het heel dun hout is gaat het makkelijk. Je moet wel oppassen dat je niet in 1 keer er doorheen wilt gaan want dan gaat het mis en schiet je uit.

Fred
 
Knap stukje houtwerk, je toond en schrijft ook hoe je het doet Applaus
 
Ik vind het jammer dat ik verder geen foto's heb gemaakt tijdens het bouwen van de siermast. Na het maken van de 2 ovalen grondvlakken heb ik ze op de juiste hoogte gemaakt. Ook hier heb ik een tijdelijke hulpframe moeten maken. Ik heb een plankje vertikaal opde bovenste grondvlak geplaatst. Het frame helt iets naar achteren. Op verschillende hoogte heb ik dwars plankjes gemaakt die overeenkomen met de ronding van de mast op die hoogte. Van papier heb ik een mal gemaakt, zoals te zien is op de eerste foto. Voor de bekleding van de mast heb ik het triplex gebruikt van 0,4 mm. De bekleding van de mast heb ik uit 2 delen gemaakt. Na het weghalen van het frame was de mast nog niet er stabiel. Dat was anders toen ik de achterkant gemonteerd had. Ik heb het geheel met touwtje op z'n plaats gehouden. Dit keer heb ik wel een voorziening gemaakt voor de verlichting. Op een van de foto's zie je links het pijpje zitten. In het platform heb ik een gat gemaakt wt overeen komt met de buitenkant van de mast. Het dichtmaken van de achterkant was zo gebeurt. De uitlaatpijp heb ik van grijs pvc pijp gemaakt.

dsc02476v.jpg

By fevdw at 2009-05-29

dsc02484b.jpg

By fevdw at 2009-05-29

dsc02483.jpg

By fevdw at 2009-05-29

dsc02481q.jpg

By fevdw at 2009-05-29

dsc02487il.jpg

By fevdw at 2011-07-19
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op een van de volgende foto's kun je zien dat ik een raamwerk van I profiel profiel gemaakt heb, dit mag je vergeten want ik heb het later weer verwijdert. Ik ben nu bezig geweest met de 2 platformen die tegen de mats aan zit. Het platform heb ik gewoon tegen de mat gelijmd, het word ondersteund door de zijkanten. Bij de bovenste platform heb ik de zijkant van 0,5 mm gemaakt omdat het gebogen moet worden. Het raamwerk heb ik van rond 1,5 mm messing gemaakt. Het onderste platform wijst voor zich.

dsc02573s.jpg

By fevdw at 2009-05-29

dsc02561y.jpg

By fevdw at 2009-05-29

dsc02572h.jpg

By fevdw at 2009-05-29

dsc02562a.jpg

By fevdw at 2009-05-29

De paaltjes voor de railing heb ik gemaakt van messing strip van 1,3 x 2,8 mm, gekocht bij Quartel. Aan de onderkant van het paaltje heb ik een puntje gemaakt. Voor de stand van het paaltje heb ik een malletje gemaakt zodat de hoek rondom het zelfde is. Doordat het dak van de brug iets dikker is uitgevallen heeft het paaltje goed houvast. Daarna heb ik de railing erop gesoldeerd. Daarna was de railing tegen de mast aan de beurt.

dsc02488h.jpg

By fevdw at 2009-05-29

dsc02489l.jpg

By fevdw at 2009-05-29

Voor het maken van de trap(pen) heb ik een hulpstuk gemaakt, ik nu beide handen vrij om het geheel te solderen. Dit hulpstuk heb ik ook gebruikt voor de trappen in de voor mast.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier zie je dat ik aan de onderkant van de brug een opstapje heb gemaakt. Een stuk verder in mijn verslag zal ik halverwege de brug een railing maken. Op de eerst foto van mijn verslag kan je de railing zien. Voor dit opstapje heb ik de contouren van de brug afgetekend. Het opstapje steekt ongeveer 5 mm buiten het de brug uit. Ik heb het onder de brug vast gelijmd. Dus de totale breedte is 1 cm. Ik heb dit geheel uit 1 stuk gemaakt. Na dat geheel op gedroogd was heb ik van half rond styreen profiel een rondje op gelijmd.

dsc02560h.jpg

By fevdw at 2009-05-29
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het verblijf van de bemanning is nu aan de beurt. De brug heb ik los op de winchruimte geplaatst, later maak ik nog een bevestiging hiervoor. De brug blijft mobiel dus de wanden mogen niet op het dek vastgelijmd worden. Op de romp heb ik aan SB en BB 2 latjes gelijmd nu heb ik tenminste steun als ik de zijkanten aan het brukdek vastlijmd. De schroeven op de 2e foto gebruik ik om het brugdek op de romp vast te kunnen schroeven. Later zal ik die schroeven in een bolder verwerken en zie je daar niks meer van.

dsc02699f.jpg

By fevdw at 2009-06-28

dsc02704eej.jpg

By fevdw at 2009-07-12

dsc02714mk.jpg

By fevdw at 2011-07-19

Omdat de zijkanten aan de achterkant boven het dek uitsteekt heb ik de rondingen gemaakt van PVC pijp. Ik heb nog geprobeerd om het van hout te maken maar het brak een paar keer dus heb ik hiervoor gekozen. De patrijspoorten komen weer bij Quartel vandaan.

dsc02708z.jpg

By fevdw at 2009-07-12

dsc02706inc.jpg

By fevdw at 2009-07-12

dsc02707xhw.jpg

By fevdw at 2009-07-12
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn mond valt hier open van al dat prachtig vakmanschap! Werkelijk heel mooi om te zien en te lezen !
 
Ook van de mast ben ik heel wat foto's kwijt dus heb ik deze maar geplaatst. Voor de plato's waar de verlichting op komt heb ik T styreen profiel gebruikt. Aan de onderkant heb ik het nodige weggehaald en schuin afgesneden. In de mast heb ik een uitsparing gemaakt waar het plato een klein stukje in geschoven kan worden. Vanwege het kleine lijm oppervlak zit het nu iets steviger. Aan de onderkant heb ik een gaatje geboord waar de bedrading doorheen kan. De bedrading heb ik van tevoren getrokken. Ook boven in de mast bij het radar heb ik eerst de bedrading getrokken toen het geheel vast gelijmd. Ik heb voor het maken van het kraaiennest hetzelfde materiaal gebruikt als die van de brug.

img1273nz.jpg

By fevdw at 2011-06-22

img1402b.jpg

By fevdw at 2011-07-20

dsc02578qn.jpg

By fevdw at 2011-07-20

img1400tr.jpg

By fevdw at 2011-07-20
 
Na het maken en plaatsen van de ribben heb ik de railing gemaakt. Aan de buitenkant heb ik een halfrond styreen profiel tegen de railing geplakt. Aan de bovenkant van de bolder heb ik een gat geboord daar een houtschroef ingedraad en het gat met staal plamuur weer dicht gemaakt. Nu kan ik het brugdek dmv de bolders vast draaien. De Witte ringen bedoeld voor de trossen heb ik gemaakt van oude ballpoint.

dsc02782v.jpg

By fevdw at 2009-08-31

dsc02779vuh.jpg

By fevdw at 2009-08-31

dsc02778g.jpg

By fevdw at 2009-08-31

Het brugdek zat nu wel aan de achterkant vast maar aan de voorkant nog niet dus heb ik van aluminium T profiel een bevestiging gemaakt. Aan de bovenkant heb ik een stuk weggehaald. Het stukje wat aan de voorkant overblijft valt nu onder het latje wat je op de onderste foto ziet.

img1373v.jpg

By fevdw at 2011-07-20

Hier kijk je tegen de onderkant van de brug aan. De bedrading die je ziet zijn afkomstig van de verlichting.

img1374w.jpg

By fevdw at 2011-07-20
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit keer ben ik bezig geweest met de boeg. Ik heb de benaming gemaakt van styreen plaat. Van de tekening heb een copy gemaakt en met karbonpapier op het styreen plaatje over getekend. Aan BB zijde vond ik het wat lastiger. Dat komt omdat de benaming iets schuin staat. Het raamwerk aan de voorkant heb ik uit die zelfde plaat gezaagd, later komt hierin het logo wat ik van internet af heb gehaald.

dsc02777a.jpg

By fevdw at 2009-08-31

dsc02775a.jpg

By fevdw at 2009-08-31
 
Hier zie je de stabilisatie vin. Dit heb ik gemaakt van styreen T profiel van 5 mm.

stabilisatievin1.jpg

By fevdw at 2011-07-20
 
Dat gaat goed zeg, het word spannend zoals een thriller. Ben benieuwd naar de dader ... euh het einde bedoel ik
Fantastisch bezig man!!! En zo snel ...
 
Zeker een mooi project, dat ik met belangstelling zal volgen.

Is het een RC-boot ?

[mod] ben zo vrij geweest de beide discussies samen te voegen tot één :) [/mod]

Hallo Wim,
Ja, het is wel de bedoeling alleen waneer dt weet ik nog niet. Ik heb wel een zender en onvanger maar die zit op het ogenblik in een vrachtauto. Ik moet nog accu's en een lader aanschaffen.
 
Dat gaat goed zeg, het word spannend zoals een thriller. Ben benieuwd naar de dader ... euh het einde bedoel ik
Fantastisch bezig man!!! En zo snel ...

Hoi Jumper,
Kijk, ik ben al bijna 3 jaar bezig met bouwen dus kan ik aardig wat van het bouwen laten zien. Ik ga weer verder bouwen wanneer ik met mijn verslag klaar ben. Dan ga ik met de katrollen beginnen.
 
Ik heb eigenlijk een vraag aan iedereen. Ik heb ik mijn vrachtauro een regelaar zitten die de volgende gegevens heeft: Robbe Rookie nr 8407, 6-10 NC, 6-12 volt en 35 amp. Kan ik deze regelaar gebruiken voor dit schip.
 
Voordat ik de romp kon schilderen moest ik nog een 2 tal dingen aan de romp doen. (ook hier had ik geen foto's van) Het maken van de kimkielen. De kimkielen liggen aan SB en BB zijde van de kiel. Ik heb de kimkielen gemaakt van styreen profiel van 4 mm breed. Voor de lengte kun je de tekening raadplegen.

img1406or.jpg

By fevdw at 2011-07-20

img1403m.jpg

By fevdw at 2011-07-20

img1404pu.jpg

By fevdw at 2011-07-20

Als laatste waren de verteringsplaten aan de beurt. Dit heb ik gemaakt van 4mm styreem profiel.

img1407j.jpg

By fevdw at 2011-07-20

img1405w.jpg

By fevdw at 2011-07-20
 
Voordat ik de romp eindelijk kan gaan schilderen heb ik eerst de romp in de grondverf gezet. Toen kon ik beginnen bepalen van de waterlijn. Als je de tekening bekijkt staat de boeg 2,5 cm hoger dan het achterschip. Ik heb de kiel aan de voorkant dmv blokjes 2,5 cm tijdelijk verhoogd. Ik heb de maat genomen vanaf de onderkant van het schip tot aan de kiel. Ik vond in de schuur nog een schuurblokje, daar heb ik de maat van de waterlijn op afgetekend en een gaatje in geboord. Toen ik er een potlood in had gestoken kon ik rondom het schip de waterlijn aftekenen.

img0018im.jpg

By fevdw at 2011-07-20

img0146j.jpg

By fevdw at 2010-01-01
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de kleur van het onderwaterschip heb ik van verschillende modellen foto's genomen en ben hiermee naar een doe het zelfzaak gegaan. Ik heb via kleur strookjes een kleur gevonden die ik wel aardig vond. Als je 375 ml neemt is dat meer dan voldoende. Ik heb gekozen voor een zijdematverf. Het onderwater schip heb ik 3 keer moeten schilderen voordat het goed gedekt was. Ik heb het wel met een klein rolletje gedaan.

img0149bh.jpg

By fevdw at 2010-01-01

img0195xv.jpg

By fevdw at 2010-01-01

img0197tb.jpg

By fevdw at 2010-01-01
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan