Hoi allemaal ik ga hier laten zien hoe je een vrij natuur getrouwen deur scharnier kunt maken.
De scharnier die ik ga maken zal worden gebruikt op de Chevelle waar ik mee bezig ben dus hij zal 1/25 worden maar met wat maat verandering kun je elke schaal maken.
Eerst de benodigheden.
Ik heb gebruikt. een speld 0,3mm doorsnede , een stukje styreen ongeveer 20mm lang 4mm breed en o,2mm dik erg dun maar wel sterk , een scheermes ,vijl let op dat er ook aan de zijkant van de vijl gevijld kan worden ,potlood ,pincet
Schuifmaat en natuurlijk lijm ik heb secondelijm gebruikt (staat niet op de foto).
Eerst de eerste helft (binnenscharnier) afmeten en uittekenen, het scharnier heb ik grijs gemaakt voor de duidelijkheid dit gedeelte meet 8mm lang en 4mm hoog 0,2mm dik (het stripje dus).
De lipjes zijn 4mm lang dus de scharnierplaat is ook 4mm lang de lipjes worden straks om een speld gebogen en vast gelijmd.
En hier hebben we een binnen en buiten scharnier.
Zie hoe klein het is.
Buitenscharnier heeft dezelfde afmeting als de binnenscharnier alleen deze heeft maar een lipje in het midden.
Deze twee helften moeten soepel in elkaar passen.
Het leuke werk.
Ik heb de lipjes om het speltje gebogen, mocht dit niet lekker gaan dan kun je het stripje even in warm water liggen dan buigt het wat makkelijker.
En vast geplakt. ( zie pijltjes )
De andere kant hetzelfde doen.
Nu de twee samenvoegen speldje erdoor en kijken of het soepel draait anders even bijwerken.
Gelukkig de mijne werkt prima.
Zo moet ik er nog drie doen en dan monteren aan de Chevelle.
Veel plezier met deze How To en je weet voor vragen kun je altijd mailen.
Gr
Dirk
Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op: