Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/25 autodeurscharnier
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: 1/25 autodeurscharnier

Standaard 1/25 autodeurscharnier

Hoi allemaal ik ga hier laten zien hoe je een vrij natuur getrouwen deur scharnier kunt maken.
    De scharnier die ik ga maken zal worden gebruikt op de Chevelle waar ik mee bezig ben dus hij zal 1/25 worden maar met wat maat verandering kun je elke schaal maken.

Eerst de benodigheden.

Ik heb gebruikt. een speld 0,3mm doorsnede , een stukje styreen ongeveer 20mm lang 4mm breed en o,2mm dik erg dun maar wel sterk , een scheermes ,vijl let op dat er ook aan de zijkant van de vijl gevijld kan worden ,potlood ,pincet
    Schuifmaat en natuurlijk lijm ik heb secondelijm gebruikt (staat niet op de foto).

Eerst de eerste helft (binnenscharnier) afmeten en uittekenen, het scharnier heb ik grijs gemaakt voor de duidelijkheid dit gedeelte meet 8mm lang en 4mm hoog 0,2mm dik (het stripje dus ).
    De lipjes zijn 4mm lang dus de scharnierplaat is ook 4mm lang de lipjes worden straks om een speld gebogen en vast gelijmd.

En hier hebben we een binnen en buiten scharnier.
    Zie hoe klein het is.
    Buitenscharnier heeft dezelfde afmeting als de binnenscharnier alleen deze heeft maar een lipje in het midden.
    Deze twee helften moeten soepel in elkaar passen.

Het leuke werk.
    Ik heb de lipjes om het speltje gebogen, mocht dit niet lekker gaan dan kun je het stripje even in warm water liggen dan buigt het wat makkelijker.
    En vast geplakt. ( zie pijltjes )
    De andere kant hetzelfde doen.

Nu de twee samenvoegen speldje erdoor en kijken of het soepel draait anders even bijwerken.

Gelukkig de mijne werkt prima.

Zo moet ik er nog drie doen en dan monteren aan de Chevelle.
    Veel plezier met deze How To en je weet voor vragen kun je altijd mailen.

Gr
    Dirk
    Lang leven de uitvinder van het mes

Standaard

Schitterend gedaan maatje,binnenkort zet ik ook eentje er over.
    Patje.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door doomwad Bekijk bericht
    Schitterend gedaan maatje,binnenkort zet ik ook eentje er over.
    Patje.
    Mooi Patje hoe meer manieren hoe beter.

Gr
    Dirk

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mind-9 Bekijk bericht
    Mooi Patje hoe meer manieren hoe beter.

Gr
    Dirk
    Dacht ik ook dus he,mijn manier is wel heel ander dan die van u maar het principe is dezelfde.Werkend dus.
    Patje.

Johaver
    Gast

Standaard

Laten zien he Patje.

Je kan nooit genoeg leren.

Johan.

Standaard

Ja zeker weten Johan,doe ik dit weekend al he.

Standaard

Ik wil dit even opnieuw opsmukken en zet dus even enkele foto's als dat goed is.
    Om een idee te geven hoe ik dus scharnieren maak,ook voor deuren toepasbaar he.

Dit is een reeds gemaakt exemplaartje en je ziet hier hoe klein het is.

snij een strookje metaal (keuze aan de bouwer welk materiaal ) en plooi dit rond een metalen pennetje,in mijn geval nam ik paperclips die zijn dus 0.5mm diameter.
    Netjes aanduwen tot tegen het pennetje zodat dit de ronding gaat aannemen.
    Zorg ervoor dat dit met een erg bot mesje of een scriber gebeurd want je zit er zo door.

Hier dus het resultaat

Plaats naast het reeds gemaakte en steek een voorwerp met ronding onder het boogje ervan en ga plooien tot dezelfde glooiing is bereikt.
    Doe net hetzelfde met het eindstukje die op de deksels komt vast te zitten.

Resultaat is twee exact de zelfde deeltjes he

Je ziet weer eens hoe klein he,ook het as gaatje is goed gelukt.

Zo dat is dat dan he.
    Omdat Mind9 dit ook deed met styreen wou ik hem dit zeker niet onthouden en vergeef me mijn vrijpostigheid.
    Is gewoon een kwestie van ideetjes te wisselen en delen met jullie allen.
    Dirk maatje excuseer me als je dit ongepast zou vinden en je kan het steeds laten verwijderen he
    Patje.

Standaard

Haha dit bericht was me nu pas opgevallen, geweldig deze manier Patje ik denk dat we veel bouwers hier een plezier mee doen.

Gr
    Dirk

Standaard

Ik mag het hopen,en ik ga deze manier van scharnieren in de toekomst gebruiken op elk model die ik kan openen.Dat wil zeggen modellen die standaard vaste deuren hadden he.
    Patje.

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten