Hoofdsponsor

Anders / onbekend Optimus Prime

  • Onderwerp starter TomPattyn
  • Startdatum
Hoi Peeps, mn lieve modelbouwkindertjes... Ben net terug sinds gisteren van een aangename vakantie in Frankrijk, vandaar 2weken geen actie van mijnen tewege, voor diegene die het moest opgevallen zijn tenminste hehe.

In elk geval is Optimus meegeweest op vakantie en z'n hoofd is dus af!! Heb geen foto's genomen van de tussenstappen, dus jullie zullen moeten tevreden zijn met het eindresultaat.

sized_DSC04911.jpg

sized_DSC04910-1.jpg

sized_DSC04909.jpg

sized_DSC04908.jpg

sized_DSC04907.jpg

sized_DSC04910.jpg
 
Mooi koppie geworden Tom.
Ga je de witte vouw randjes nog bijwerken? Dat gaat gemakkelijk met een stift of zacht potlood.

Fred
 
Best indrukwekkend, wat je hier toont.
Als de rest van het lichaam evenveel onderdelen bevat, dan wordt dit een waar juweeltje.
 
Mooi koppie geworden Tom.
Ga je de witte vouw randjes nog bijwerken? Dat gaat gemakkelijk met een stift of zacht potlood.

Fred

Fred ben er nog niet uit wat ik ga doen met die witte lijnen, sommige zijn niet wit maar grijs en horen er te zijn. De echte witte lijnen geven het hoofd dat metaalachtige uiterlijk vind ik. Dus weet het echt nog niet. Zal zien als hij volledig af is wat ik ermee ga aanvangen.
Het voordeel van dit model is dat de stukken terug los te maken zijn. Met name de armen, benen, hoofd en torso. Ze kunnen ook bewegen, vandaar.

Momenteel ben ik bezig aan het eerste deel van zijn torso.
 
Het volgende onderdeel wordt dus zijn torso:

assy4.jpg

En dit zijn dus al reeds een aantal stukken die klaar zijn om samengevoegd te worden tot het hierboven getoonde gedeelte:

sized_DSC04945.jpg
 
Goed bezig!!!!
Ik zie nog een uitdaging in de ribben, of heb ik het mis.

Fred
 
Wel Fred laten we zeggen dat voor z'n torso dit het makkelijkste stuk is en na zn hoofd is dit toch even een verademing. Een rustpoze om zo te zeggen. Hierna komt terug het prustwerk.

Maar we gaan door tot het einde!!
 
De bouw van de torso, dit is het grootste stuk. Heb de onderdelen nu samengevoegd. Dit stuk heeft een hoogte van 16cm op 19cm breed.

Dit deel van de bouw omvat slechts 30% van zijn gehele torso, dus nog een weg te gaan... Dan spreken we nog niet over armen en benen ;)

PS: FRED!!!!! HELP AUB!!! Heb een foto van het onheil erbij gedaan, om de een of andere reden zorgt de lijm ervoor dat de stukken verkleuren?? Heb jij dit ook, wat kan je hier aandoen of wat doe ik verkeerd?

sized_DSC04946.jpg

sized_DSC04946.jpg

sized_DSC04948.jpg
 
Ja Tom, ik zie al wat er niet goed is gegaan. :angry:
Zo te zien is dit lijm op water basis. Het water trekt in het papier en lost de basis kleuren uit elkaar op....... das flink balen dus want daar kan je niets meer aan doen.

3 oplossingen:
1. gebruik lijm die niet op waterbasis is b.v. Velpon.
2. zelf gebruik ik meestal houtlijm, die wel op waterbasis is. Ik spuit een dopje op een plaatje en laat dit even liggen tot er dun een velletje op komt, dan pas gebruik ik een klein beetje op de delen te verlijmen.
3. gebruik zo weinig mogelijk lijm, papier zit met een héél dun laagje al vast!

Fred
 
Owk, dit is ook houtlijm die ik gebruik uit de hobbywinkel. Nu nog een geluk dat dit gaat om een onderdeel die niet meer zal te zien zijn als de volledige torso is gebouwd. Ga het in elk geval eens proberen om zoals jij zegt op een plaatje te spuiten. Met wat smeer je de lijm dan op de delen? Momenteel gebruik ik een penseel maar das ondertussen al zo hard geworden dat het meer op een spateltje gelijkt. Heb ook al gedacht om zo'n rol te gaan halen in een klein model zoals de behangers om de delen goed op elkaar te rollen, zodat de lijm beter verdeeld wordt.
 
Een "tandenstokje" doet wonderen, Tom.
 
Ik denk, zoals Fred reeds zei, dat velpon lijm hier toch de ideale oplossing is, want je zit hier met grote lijmopppervlakte en dat gaat altijd kromtrekken met lijm op waterbasis.
Misschien dat spuitlijm ook wel handig is. Gewoon de delen waar geen lijm op moet komen even afdekken met een blaadje papier en dan de te lijmen delen inspuiten.

Christophe
 
Deel 2 is afgewerkt. Zoals ik al eerder schreef zijn we dus momenteel bezig aan de basisbouw van zijn torso, dit is het eerste deel en beslaat dus slechts 30% van zn gehele torso.

sized_DSC04951.jpg

sized_DSC04952.jpg

sized_DSC04953.jpg

sized_DSC04955.jpg

sized_DSC04954.jpg

De volgende foto is niet de exacte positie van zijn hoofd, gewoon om even te tonen. De foto's hierna zullen tonen wat de volgende stap in de bouw zal zijn, de verdere basis van zijn torso met de delen naar zijn armen toe.

sized_DSC04956.jpg

Dit is de vervolgbouw:

pic-content.jpg
 
Ziet er goed uit Tom. Gelukkig dat je de doorgelopen stukken niet ziet.
Dat zou pas jammer zijn op zo'n mooi project!

Fred
 
Deel 2 van zijn torso ligt nu volledig ter voorbereiding klaar, hoop tegen vanavond klaar te zijn.

sized_DSC04957.jpg
 
Kben er dus in geslaagd het af te hebben tegen vanavond. Alhier het resultaat:

sized_DSC04963.jpg

sized_DSC04962.jpg

sized_DSC04961.jpg

Dit wordt de volgende stap in het proces:

pic21c.jpg
 
Das een mooi papier project.
Ziet er leuk uit als de deuren erop zitten.
 
Dit is dus niet zomaar het eerste het beste modelleke hé.
Knap om te zien wat je ervan terecht brengt.
 
Dit is dus niet zomaar het eerste het beste modelleke hé.
Knap om te zien wat je ervan terecht brengt.

Lol, nee niet echt. Zn torso bestaat momenteel nog uit 49 blz.
Z'n armen zijn 39blz en voor z'n benen hebben we nog een totaal van 135blz.

Dus ben hier nog wel even zoet mee. Hij is dan ook 1m30 groot als hij af is.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan