Hoofdsponsor

1/48 bouwverslag Mesquite [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
bedankt voor jullie reactie,

heb enkel materiaal van motip gebruikt ben begonnen met glasvezel mat en hars , daarna polyesterplamuur met harder en nu ben ik met afwerkplamuur uit een tube bezig. ook de verf is van motip ,volgens de winkel allemaal perfect met elkaar verenigbaar en nat schuurbaar.

mogelijk heb ik wel niet lang genoeg gewacht tussen het spoelen met zuiver water en het spuiten van de grondlaag.

ga nog eens een poging doen , wat opschuren en plamuren maar na het afkuisen even op de verwarming laten staan om goed te drogen .

ik hou jullie op de hoogte.

vgr
Marc
 
Ja kan het ook ontvetten met een sponsje en wasbenzine. Dan kan je na een paar minuten al met een gerust hard spuiten ;)
 
Ja kan het ook ontvetten met een sponsje en wasbenzine. Dan kan je na een paar minuten al met een gerust hard spuiten ;)

oeps, daar zou de oorzaak ook wel eens kunnen liggen, de 2 laatste keren ben ik vergeten te ontvetten ( serjeuze beginners fout )

mijn idee was dat het niet ndig was vermits het maar ging om een beetje slissen tussen de lagen door met hier en daar nog een foutje wegwerken.
MAAR ik zit er wel de ganse tijd met mijn vettige pollen aan om te voelen of het netjes glad is :( :wacko:

merci om me er even aan te herinneren
Marc

ps.opnieuw schuren, plamuren, schuren is ondertussen achter de rug, vrijdag heb ik opnieuw tijd om te ontvetten en te spuiten, :D
 
Ontvetten kan evengoed met een sopje van water en afwasmiddel maar dan moet je het naspoelen onder de kraan en goed laten drogen.
Wasbenzine is nagenoeg direct droog. ;)
 
hoi , hier zijn we weer.
het is hier even zeer stil geweest om te bezinnen want het zat heel diep.

maar laat ik beginnen bij het begin.
10 dagen geleden nog vol goeie moed alles opnieuw geschuurd en geplamuurd , netjes afgekuist met zuiver water , 2 dagen laten drogen , 2x ontvet en opnieuw gespoten. na 15 min zag het er vrij perfect uit, maar daarna begon het opnieuw te krakeleren en te scheuren
:ohmy: :worried: :aargh4: :261::angryfire::17:
en dan was er stilte voor enkele dagen.

alle moed bij elkaar gezocht die ik ook maar kon vinden
schuurpapier gezocht en geschuurd tot ik een mogelijke oorzaak kon vaststellen.
en natuurlijk ook gevonden ( alvast terug een lichtje op het einde van de lange tunnel )
de oorzaak zit hem in de laag polyester hars , deze was nog steeds kleverig op vele kleinen vlekjes en op enkele grotere vlekken

attachment.jpg

zeker weten! dit is de oorzaak , maar wat er aan gedaan?

een testje met spuitplamuur er over ( achterliggende gedachten : vermoedelijk heb ik mijn hars niet voldoende gemengd en is de harder niet correct verdeeld , dus laat ik opnieuw plamuur aanbrengen met harder erin .)
voor de kleine plekjes YES :laugh:
voor de 2 grote vlekken helaas,
dan maar de grote middelen dacht ik en meteen de 2 grote vlekken gewoon weg gesneden en de gaten met plamuur gevuld.
helaas blijft nu de plamuur afscheuren op de randen.

deze morgen het geheel overspoten met plamuur .
de middag , 4 uur later YES YES YES op de verwachte afscheuringen na geen nieuwe vlekjes of barstjes. wel kleine oneffenheden in de plamuur maar er niet doorheen .

ik denk dat ik in mijn opzet geslaagd ben , dus zonet de bus grondverf genomen en er een mooi laagje over heen gezet

attachment.jpgattachment.jpgattachment.jpg

de oneffen heden zijn niet weg maar hopelijk komen er geen scheurtjes in zodat ik verder kan.

zeer waarschijnlijk ga ik een laag epoxy hars met matje er omheen doen om het probleem van de afscheurende plamuur op te lossen waarna we opnieuw van start kunnen gaan .

LAAT HET ONS ALTANS HOPEN , WANT ANDERS WEET IK HET NIET MEER !!

tot later
Marc
 
Zeer mooi opgelost enkele dagen van bezinning kan soms wonderen doen...;)
 
Verse polyester blijft altijd een aantal dagen kleverig, dat is normaal. Gebruik in het vervolg epoxy en glasmat, daar kan je na 1 dag perfect op plamuren, is zelf aan te raden voor optimale hechting. Epoxy hecht ook beter op hout, je hebt GEEN G4 nodig, epoxy is ook de perfecte barriere tegen vochtO-oO
 
Verse polyester blijft altijd een aantal dagen kleverig, dat is normaal. Gebruik in het vervolg epoxy en glasmat, daar kan je na 1 dag perfect op plamuren, is zelf aan te raden voor optimale hechting. Epoxy hecht ook beter op hout, je hebt GEEN G4 nodig, epoxy is ook de perfecte barriere tegen vochtO-oO

ik heb ondertussen mijn lesje geleerd , zelfs op de gebruikte pvc beplanking ( romp is niet in hout Rene) had ik beter meteen met epoxy aan het werk gegaan, maar ik was een beetje bevreesd dat het niet goed zou hechten en van de polyester was ik op dat moment zeker .

gelukkig heb ik van Amazone zijn overschot epoxy mogen lenen van zijn 1/1 projectje ( kajak) anders was ik nu misschien nog bezig geweest met polyester plamuur.

ik had echter nooit verwacht dat het werken met polyester en epoxy zo een verschil zou zijn, voor alle model bouwers die nog twijfelen geloof me blijf maar bij de epoxy, de langere uit hard tijd weegt niet op tegen het gebruik gemak.

vgr
Marc
 
Marc, ik had nooit gedacht :nowink: dat je zo ver zou komen met een romp te beplanken met PVC.
Het is je toch maar mooi gelukt. Een diepe buiging van mijn kant.;)

Mvg Folkert.
 
merci Folkert.

na de tegenslagen van afgelopen maand ben ik verheugd jullie te kunnen melden dat we terug op de goeie koers varen.

na de positieve noot met de epoxy vol goede moed aan het schuren , plamuren , spuiten en ja ook aflakken kwam aan de beurt.
mijn bootje staat in de eerste kleur te pronken.
welliswaar nog niet uitgehard maar ik kon niet wachten om het jullie te melden.

na het schuren van de epoxy de laatste gaatjes rijkelijk van plamuur voorzien

attachment.jpg

even opnieuw schuren , afwassen en niet vergeten te ontvetten

attachment.jpg

de primer er op

attachment.jpg

en tenslotte even aflakken ( waar nog een ander kleurtje moet komen staat maar 1 laagje rood )

attachment.jpgattachment.jpg

voila, nu nog laten uitharden .

ondertussen gaan we alles al in gereedheid brengen om de batterij , motor , en andere elektronica in te bouwen

vgr
Marc
 
Was veel werk aan, maar een prachtig resultaat. Je zal daar ook wel heel wat ervaring hebben opgedaan , doen is nog altijd het beste ;)
 
dat ziet er erg netjes uit mark mooi gespoten ook 8)

ik ben blij dat het met de epoxy nog goed gekomen is .

ook een mooie rode kleur vind ik
 
dag marc,
ik moet eerlijk bekennen,toen ge aan uw schip begon met pvc,
te beplanken zeg maar,
dacht ik waar komt dien gast nu mee af,
maar nu ik het resultaat hier zie,kan ik u enkel maar bewonderen
voor het resultaat,
groetjes,ronny
 
Prachtig gespoten! Dit komt helemaal goed zo.
 
merci mannen,
ik ben inderdaad een serieuze ervaring rijker, als ik alle foutjes er tussenuit laat die gemaakt zijn is het best te doen met pvc. je moet alleen rekening houden met het feit dat je enkele spanten meer moet plaatsen en dit alles zien als een verloren bekisting om er een glasvezel matje met epoxy op aan te brengen.
het grote voordeel is dat je geen schuurstof te verwerken krijgt daar allles nat te schuren is .
dit laatste is voor mij het grote voordeel en de reden waarom ik het nog eens wil proberen in een volgend project als deze dame vaart.

vgr
Marc
 
het is weeral een tijdje geleden dat hier nog wat geschreven is, hoogtijd voor een volgende update.
na het schilderen van de romp ben ik begonnen alle elektronika in te bouwen daar er later enkel een klein luik in het dek overblijft waarlangs ik wel alle onderdelen kan vervangen indien nodig. jammer genoeg is mijn bestelde ontvanger en zender nog steeds niet geleverd waardoor het testen wat achterwege blijft.
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

jammer genoeg kan ik het hoofd dek dus nog niet definitief sluiten .
gelukkig kon er wel aan het voordek en tussendek voortgedaan worden .

we zijn er bijna mee klaar en ik wil jullie een dry fit niet onthouden te meer ik met een vraagjes zit.

zou ik eerst alles definitief monteren en daarna schilderen of eerst het dek ,de romp en alle losse onderdeeltje schilderen en daarna alles monteren?

andere opmerkingen een raadgevingen zijn natuurlijk ook steeds welkom.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

vgr
Marc
 
Dit gaat zeker al heel serieus worden Marc, het is trouwens een mooie romp geworden.
De volgorde van monteren houdt iedere bouwer bezig geloof ik. Als je eerst alles monteert en dan gaat schilderen kun je vaak niet overal goed meer bij, maar als je eerst alles schildert en dan monteert heb je kans dat de delen door de verf niet goed pakken.
 
Dat is altijd een moeilijke vraag, ik denk dat elke bouwer dat iets anders doet.
Zelf heb ik eerst m'n dek geschilderd en dan de andere delen er opgelijmd.
Je kan je verf wat wegkrabben vooraleer te lijmen of gewoon op de verf lijmen. Als er niet veel kracht op komt en het kleine dingen zijn lijm ik het gewoon op de verf.
Je kan ook onderdelen voorzien van een staafje aan de onderzijde en dan in het dek een gaatje boren en dan het staafje door het dek steken met wat lijm.
Dat geeft wat meer stevigheid.
 
Michel zei:
Je kan ook onderdelen voorzien van een staafje aan de onderzijde en dan in het dek een gaatje boren en dan het staafje door het dek steken met wat lijm.
Dat geeft wat meer stevigheid.

Dat is inderdaad een oplossing die ik ook veel gebruik, maar de volgorde van schilderen is moeilijk te zeggen, de een doet het zo de andere terug anders, wat jij het beste vind of het liefst doet qua volgorde is je eigen keuze, ik heb altijd alles stuk voor stuk afgewerkt en dan gemonteerd, ook soms met staafje er op voor de stevigheid en de makkelijke manier van monteren, zo hoef je alleen een beetje lijm aan het staafje te doen en op zijn plaats in het geboorde gat te monteren en staat zeer stevig zo, mijn kleine eurocent :)
 
alvast bedankt voor jullie reactie,

de methode van het staafje heb ik bijna op alles toegepast, leek mij ook de beste methode om er voor te zorgen dat alle onderdelen tegen een stootje kunnen.
ben ik al vast blij dat jullie er ook zo over denken.

en voor het schilderen , kan ik nog even nadenken dus , zolang alles nog niet definitief vast zit kan ik nog alle kanten op.

tot een volgende update
vgr
Marc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan