Hoofdsponsor

1/48 bouwverslag Mesquite [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
plamuren gaat in stapjes dus plamuren schuren plamuren schuren plamuren schuren enz.

de eerste laag is dan ook redelijk rap gedaan en dan is het de kunst om elke keer een beter rezultaat te hebben en fijnder en fijnder schuurpapier te gebruiken tot het het helemaal goed is.

maar de vorm zit er al goed in , nu het matje er over en nog wat plamuur en dan kan je stilletjes aan naar de afwerking toe werken.
 
Hoi Mark.

Voor de laatste afwerking kan je een spuitbus met spuitplamuur kopen in winkels die auto onderdelen verkopen.
Als alles ervoor goed geschuurd is heb je een goede egale laag om op verder te werken.
Zo is het korrelige van Polly Filla voledig weg, gaat het ook geen verf opslurpen in grote hoeveelheid.
Was ik laatst vergeten te melden.

Het resultaat is al zeer mooi, dit komt zeker voor 100% in orde.

Johan.
 
Extra gewicht zal geen probleem zijn.

Deze romp heeft een goede draagkracht in het water, zou me niet verbazen dat nog extra gewicht moet toegevoegd worden om deze op de waterlijn te krijgen.
En vergis u niet in droge plamuur, mischien alles bij elkaar 100 gram.

Johan.
 
een kleine update,
door al het regenweer in belgie tijd zat om verder te werken.
heb de laatste dagen bijna hoofdpijn gekregen van het bedenken hoe ik een voldoende groot gat in het dek krijg om later nog aan alle apperatuur te geraken.
uiteindelijk ben ik maar een avondje gaan knutselen in karton om de stuurhut te bouwen om zo hopelijk een beter beeld te krijgen van de mogelijkheden.
voor het roer niet echt een probleem, dat luik zit er origineel ook al , wel iets kleiner maar ik moet er later toch met minimum 2 vingers in kunnen mochter er stukken komen.
verder heb ik besloten de stuurhut in 2 delen te maken die los tegen elkaar aansluiten. Hierdoor kan ik in het achter dek een voldoende groot luik voorzien om aan alle apparatuur te kunnen. de volledige stuurhut los maken was geen opsie daar deze vooraan vast komt te zitten aan de reling ( niet gemaakt in karton maar wel te zien op de eerste 2 foto's op pagina 1 )

Enkele fotokes ter illustratie.
attachment.jpgattachment.jpg
attachment.jpgattachment.jpg

Tot volgende update.
 
dat ziet er groot genoeg uit .
mischien kan je wel heel de hut uit 1 deel maken zoals je ziet op de laatste foto en het dek er rond leggen . dan kunnen de hutjes blijven staan .
en hoef je ze er ook niet af te halen moest je binnen in je schip zijn.

de romp ziet er al behoorlijk goed it moet ik zeggen 8)
 
hier zijn we weeral,
afgelopen zondag de romp verpakt in een glasvezel velletje en bedopt met polyesterhars.
leek netjes te lukken en ziet er ook goed uit al zeg ik het zelf, maar..... ik blijf kleverige plekjes houden zelfs na 24u terwijl op het potje stond schuurbaar na 40 min
Heeft dit met het weer te maken of heb ik toch te weinig harder gebruikt ???

ook al was er hier en daar nog een plekje kleverig kon k het toch niet laten haar even in het water te leggen.
volledig waterdicht alleen moet er 9,5 Kg in om hem op de waterlijn te krijgen.
motor en batt kunnen nu wel richting 2 kg gaan blijven er nog 7,5 over welke natuurlijk nooit in de romp ingaan.
ben stilletjes aan het denken om een afneembare buis gevuld met lood onder de kiel te monteren .

weet iemand raad met mijn 2 probleempjes???
vgr
Marc
 
Hoi Marc.

Niet goed geroerd is al een oorzaak van nog klevende delen.
Wrijf de nog kleverige delen in met talk poeder, je weet wel, voor het baby poepje.
Dagje later lichtjes schuren en probleem opgelost.
Om te verzwaren, gebruik lege pillen (bateryen) en kleef deze op elkaar als je nog in alle compartimenten kan.
Anders koop je een rol bladlood, die kan je dan mooi met de zijkanten meeplooien, zo kan je diverse lagen op elkaar leggen zonder veel ruimte te verliezen.
Aan de binnenzijde wel te verstaan.

Johan.
 
Je romp is groot genoeg om 7.5 kg lood in te plaatsen, neemt niet veel plaats in ~ 0.7 l .
Polyester blijft altijd een beetje kleverig dat is om de volgende laag goed te late hechten, nu gewoon plamuren met 2 comp polyester plamuur dan hecht deze goed.
 
Je romp is groot genoeg om 7.5 kg lood in te plaatsen, neemt niet veel plaats in ~ 0.7 l .
Polyester blijft altijd een beetje kleverig dat is om de volgende laag goed te late hechten, nu gewoon plamuren met 2 comp polyester plamuur dan hecht deze goed.

ik had nog een rolletje liggen en dit leek me veel meer dan 0.7 l , mischien moet ik het opnieuw smelten en er een plaatje van 1 cm van maken.
als ik het dan in repen snij kan ik het perfekt tussen de spanten verdelen en netjes vastkleven .

aan de andere kant , als ik er een afneembare bulb van maak is mijn bootje wel beter te hanteren uit het water.

ga er nog eens goed over nadenken

alvast thx voor de reactie
Marc
 
natuurlijk ook de andere mensen merci om te reageren.
vgr
Marc
 
Je kan ook bakjes maken waarin je de loodblokken in kan leggen.
De bakjes vastlijmen en dan kan je het lood erin leggen voor je gaat varen ;)
 
@ Marc, polyester is niet gemaakt om hout of een ander materiaal te bekleden maar om in een mal te werken MET EERST EEN LAAG GELCOOT en afdekken doe je dan met DD 2 COMP LAK.
Na de fiasco's van de jaren 60 / 70 is men daar op de 1/1 boten al 30 j mee gestopt.
Gebruik om hout te beschermen EPOXY dat hecht beter en is ook veel beter bestand tegen vocht.
@ Marc W , 1 lieter lood weegt 11.3 kg je kan deze op de bodem vast zetten met kit, bv tech7 dan kunnen ze niet verschuiven en kan je ze ook gemakkelijk los maken met een mes als je ze wild verplaatsen of verwijderen na uitbrijding van je RC . De oplossing van Michel is nog beter ;)
 
Hoi Marc,

Succes met zwaarder maken van je boot, dat zal wel lukken, verder ziet het er goed uit.;)
 
alvast bedankt iedereen voor het meedenken, ik laat het probleem even rusten, de toekomst zal zeker en vast raad brengen.

ik heb natuurlijk niet stilgezeten en ben begonnen met de atribuutjes die op het dek dienen geplaatst te worden.
van het 20mm geschut heb ik 3 versie's moeten maken eer ik er achter was welke materialen ik moest kiezen.
gelukkig bracht een van amazones 1/50 piraten de juiste kijk op het hele gebeuren , merci Dirk om de gastarbijder te leveren.
1 is er alvast af , nog 3 tegaan.

de ankers waren gelukkig een stukje eenvoudiger.

en natuurlijk enkel fotokes om jullie reactie te weten
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

tot volgende x ik heb werk genoeg om nog efkes verder te kunnen
vgr
Marc
 
Hey Marc.

Een woordje uitleg onder elke foto zou voor beter begrip zijn.
nu valt moeilijk uit te maken of je het goed vind of niet.

Johan.
 
dat ziet er heel goed uit .
ook de stander voor de punt 20 is ook goed gelukt ook het draai wieltje ziet er goed uit.

de ankers zou ik ook wel zwart maken. 8)
 
Dat word best een stevige boot he en ja je ankers zeer mooi gedaan.
 
Hey Marc.

Een woordje uitleg onder elke foto zou voor beter begrip zijn.
nu valt moeilijk uit te maken of je het goed vind of niet.

Johan.

ter aanvulling:
foto 1 was een probeerseltje , op voorhand gedoemd te mislukken , maar het zou me wat meer inzicht moeten geven over de manier waarop ik de 20mm zou kunnen maken.
foto 2 : vind ik persoonlijk best aardig gelukt ( zou nog wat fijner afgewerkt moeten worden) maar de schaal klopt niet.
foto 3-5 de schaal is ok maar is niet 100% wat ik er van wou maar ik vrees dat hem niet beter krijg met mijn techniek

tips zijn dus eventueel welkom.
vgr
Marc
 
hoi allemaal hier zijn we weer , enkel weken vakantie heeft de bouw wel even stil gelegd maar we hebben rustig de tijd gehad om alle details eens te bekijken, nog wat schetsen uit te werken en verzinnen hoe we het een en ander zouden kunnen fabriceren.

de katrollen voor de kraan zijn alvast nr 1

attachment.jpg

een stuk afgewerkte tekening en het nodige basis materiaal

attachment.jpg

de wielen en assen , hier waren we 100% zeker van dat dit de goede aanpak was

attachment.jpg

maar dan de omkasting, ???? niet naar mijn goesting

attachment.jpg

dit lijkt er al wat meer op , altans voor mij

attachment.jpg

met een koordje er door (wel niet het juiste) een idee hoe het later moet zijn

nog 10 te gaan en dan de kleintjes voor de slopen nog , dus werk genoeg de volgende dagen.

tot volgende update
vgr Marc
 
mooie katrollen hoor ik wou dat ik dat ook kon
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan