Hoofdsponsor

1/72 Cousteau Consolidated Catalina PBY6

Status
Niet open voor verdere reacties.
L

liftmaster

Guest
De Cousteau Catalina kit is een oude uitgave van Revell in Schaal 1/72 en is de enige PBY6 kit op de markt geweest. Na de crash van dit vliegtuig in Lisabon Portugal in 1979, is men uit respect voor de Cousteau familie gestopt met de productie van de kit. Daarmee dat deze collecters items geworden zijn.

Deze heb ik in States kunnen vinden, samen met nog een Heller kit C-118 liftmaster, maar die is voor later.

cousteau1.png

cousteau2.png

Bij de kit zit ook nog een Zodiac en duikers in schaal 1/72. Maar ben van plan om het toestel met zijn wielen naar beneden te bouwen.

cousteau3.png

Ik zal bij de start wat meer foto's plaatsen van de inhoud. Momenteel ligt hier alles terug bij de nog te bouwen vliegtuigen.
 
Dit is een pracht van een Catalina.

Het is misschien een ideetje, maar ik denk dat de duikertjes en Zodiac samen met dit toestel het niet slecht in een dio'tje zouden doen.

Ik heb hier ook een Navy-Cat in de dezelfde schaal staan en heb er nu spîjt van dat ik die ook nooit in een water-dia heb verwerkt.

Dit draadje blijf ik uiteraard ook op de voet volgen.

Alvast veel succes met de bouw én het verslag.


Droop
 
Ik ga deze volgen. Is een van de vliegertjes van Coustou he, en daar zal mijn volgend project over gaan. ;)
 
Momenteel nog geen tijd genoeg om er aan te beginnen maar toch, al eens de doos terug boven gehaald en de bouwplannen bekeken.

De decals zijn al wat ouder en vergeelt. Ik denk eraan deze in te scannen en bij te werken via photoshop. Maar enkel is de vraag of deze niet aan kwaliteits verlies gaan leiden. Ik heb hier enkel een inktjetprinter staan.

Nog wat foto's:

catalina001.jpg

de gewijzigde neus:

catalina004.jpg

de romp:

catalina003.jpg

Zodra het me lukt zal ik er eens met beginnen.
 
Dat vind ik nu eens een pracht van een toestel, heb ik altijd al gevonden.
Wat de decals betrefd, die vergeling is een volkomen natuurlijke zaak maar is zeker niet onomkeerbaar.
Wat je kan doen is het volgende : ik zie dat ze nog steeds mooi in een zakje zitten ?
Wel, kleef met wat tape dit zakje met de decal-zijde naar buiten, tegen het raam waar je de meeste uren zon hebt. Door de UV straling zal het geel opnieuw wegtrekken. Hoe lang het moet blijven hangen is natuurlijk afhankelijk van de intensiteit van de straling, en wat dat betrefd hebben we de laatste tijd niet veel om over naar huis te schrijven, vrees ik. Met het huidige weertype kan het wel enkele dagen tot weken duren.
 
Bedankt voor de de tip. De decals zitten samen met de doorzichtige stukken in een zakje. Volgende week al voor het raam eens hangen en in d'oog houden.

Raar eigenlijk dat ze de pby-6 Catalina alleen maar in deze vorm hebben uitgebracht en niet in een andere versie. Wat wel mogelijk is, is een pby-5a ombouwen met resin-onderdelen. Maar deze onderdelen zijn ook vrij duur al en moeilijk te vinden.
 
Hey Jonny,

Wat is het verschil tussen de 5 en de 6 ?
Heel mooi toestel, dit ga ik zeker volgen cute

Veel succes

Groeten

Pascal
 
Er zijn nogal sterkte verschillen tussen de PBY-5a en de PBY-6a. De PBY-6a is eigenlijk een volledig herzien Catalina model. Hij moest vooral meer bereik hebben, dezelfde betrouwbaarheid en meer nuttig lading. De PBY-5a zijn grote aanpassing was het intrekbaar landings gestel, wat meer grotere inzetbaarheid opleverde voor de Catalina. De vorige modellen konden enkel vanaf water opstijgen.

Hier zijn wat modificaties van de het PBY-6a model:

- Groter stuurvlak aan de staart,
- versterkte vleugels voor een grotere nuttige lading,
- grotere tankinhoud voor 50% meer actieradius,
- volledig gemodificeerde electriciteit + een nood generator,
- radar mogelijkheden,
- herziene wapen voorziening,
- zelfdichtende tanks (later werd dit ook aan de andere PBY-5a modellen voorzien).

De neus van dit model is vroeger tijdens zijn dagen als brandblus vliegtuig verbouwd. Er zijn verschillende neus-modellen te vinden bij Catalina's en Canso's.
 
Hoi Jonny,

Hoe staat het met de bouw van dit vliegtuig?



Droop
 
Momenteel zitten de decals een tijdje voor een dakraam, maar nog niet echt de geligheid is eraf gegaan, dus dat is nog afwachten.

Ook momenteel volop bezig om een weekend evenement op het Circuit van Zolder mee te organiseren. Op 18-19 oktober 2008 toen wij tijdens de Fia-gt race, een heus Corvette-Village. Dit alles is in handen van de New Paddock Corvette Club, waar ik lid en bestuurslid van ben.

Zaterdag gaan we kinderen van de kinderkanker afdeling van Leuven een dag van hun leven bezorgen met de Corvette en op het Circuit. Ook zouden we een nieuwe Corvette ZR1 2009 naar België kunnen brengen, voor de première in België. Dit zal voor zondag zijn en de race natuurlijk.

Als dit allemaal wat meer op zijn plooi loop, zal ik aan de slag kunnen gaan. Ik heb zelf een project van meer dan anderhalf jaar geleden terug van onder het stof gehaalt. Dat nog eens bekeken en onderdelen voor bestelt. Dit is een Fokker VIIb/3m Southern Cross op schaal 1/72, die nog afgewerkt moet worden.

Ik hoop van de winter na een stop van meer dan anderhalf jaar terug aan de slag te gaan.
 
De voorbereidingen zijn getroffen en we gaan er aan beginnen dit weekend.

Eerst ga ik de romp van binnen onderhanden nemen, maar ga er niet te veel detail in steken. Veel zie je door de bolle ramen vanachter niet. De cockpit ga ik in grote lijnen ook dezelfde behandeling geven, veel zie je eigenlijk niet.

Ik heb ook een Cousteau dvd terug gevonden voor wat binnenkleur, deze ga ik morgen eens bekijken.
 
Deze topic nog eventjes aanhalen. Ik hoop er binnenkort terug aan te beginnen. Momenteel ligt alles stil wegens weinig tijd en andere zaken.

De Catalina is van binnen weinig of niet behandeld geweest. Je zie weinig door de cockpit ramen en enkel maar door de blitsers achteraan op de romp. Hier is een kleurtje in de binnenkant aangebracht. Verder is de romp in mekaar gegaan en heeft het al de eerst laag gekregen.

Van de week eens gaan zien voor een nieuwe compact fototoestel, dan post ik wat foto's.
 
Compact toestel is bestelt, de vorige was op zijn einde. Deze heb ik vandaag gemaakt met de webcam. Dus de kwaliteit is niet van het beste. Het zwaar materiaal kan ik momenteel niet gebruiken, bij gebruik aan een degelijk macro lens voor de D300.

De romp heeft al zijn eerste laag sit gekregen en de rechter zijde is zogoed als klaar met de eerste laag. Het is een vrij moeilijk proces om alle lijnen zo perfect mogelijk aan te brengen.

catalina007.jpg

De linker zijde dient nog verder afgewerkt te worden, zodra ik een gat in mijn drukke agenda kan vinden, start ik er terug aan.

catalina005.jpg

catalina006.jpg

Eerst werk ik de volledige romp af en dan zal de rest volgen. De romp is de basis voor de vleugel en de rest te kunnen dragen. Het zal wel een serieuze parasol vleugel gaan worden.
 
Ik vraag me nog steeds af wat erzou gebeurd zijn indien dit toestel niet het leven had gekost van zijn zoon, wellicht hadden ze nu nog steeds nieuwe afleveringen kunnen volgen op Nation Geographip, ipv een schandalig erfenis-kwestie tussen zoon en tweede echtgenote.

Zoals ik reeds eerder zei, echt een mooi bootje... ha ja da's een vliegende boot, en geen watervliegtuig, check de definitie maar eens, hoort eigenlijk in de rubriek "plastic schepen".
Om een heel korte uitleg te geven, een watervliegtuig is een vliegtuig dat aangepast is om op het water kunnen landen en opstijgen, een vliegboot is een vliegtuig dat ontworpen is om op water te landen en op te stijgen, maar dat eventueel ook op land kan hmmm landen en opstijgen. Heel eenvoudig te herkennen overigens, een vliegboot heeft langs onder de romp van een boot, terwijl een watervliegtuig gewoon een vliegtuigje is dat op vlotters drijft.
 
Als het ongeluk niet voor gevallen was, dan hadden ze nog vele afleveringen gemaakt met de Catalina. Dit was de bedoeling. De erfenis kwestie is een spijtig geval dat ook de Calypso zijn toekomst gekost heeft. De avonturen die wij kenden, zijn gedaan. Calypso 2 zal er ook nooit komen en dit was een droom voor Cousteau.

Een vliegboot is een typisch Nederlands woord. Eigenlijk is het een amfibie vliegtuig, omdat het zowel op land als op water kan landen. De echte vliegboten waren eigenlijk de grote Martin Mars, de oude Boeings, Hughes H4, enz. Deze konden niet direct aan het land komen, zonder een gemonteerd onderstel of klein droogdok.
 
Alles is weer klaar voor de verder werkzaamheden. De romp ligt klaar voor zijn volgende lagen.

Tussendoor er trachten aan verder te werken.
 
gisterenavond nog eens wat bezig geweest en de vleugels staan ook in elkaar en de velgen hebben ook al hun kleurtje gekregen.

Ik zal maandag eens foto's plaatsen van de werkzaamheden.

De decals zijn na twee weken achter het raam gestaan te hebben in een plastiek zakje, al een heel stuk minder geel. Ik hoop dat ze zo blijven in de toekomst.
 
Hier zijn we ermee. Vandaag nog kunnen verder werken om wat afwisseling in mijn bezigheden te hebben.

De romp is volledig klaar, enkel nog een lak laag langs de rechterzijde.
catalina008.jpg

De cockpit ramen zijn ook in orde.
catalina009.jpg

Vleugels zijn ook in orde voor de paint shop.
catalina010.jpg

catalina012.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan