Hoofdsponsor

1/35 Frans dorp [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jumper

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 nov 2009
Berichten
543
Hoi allemaal,

Sta me even toe dit beetje toe te lichten.
Voor het eerst ga ik zelf een diorama bouwen. Althans proberen. Het zal vooral eigen gefreesde onderdelen bevatten die een geheel vormen. Dus via een CNC machine.
Deze diorama zal op schaal 1/35 gebouwd worden. Verschillende gebouwtjes en een hotel.
Het is vooral als oefening bedoeld om steeds te kunnen verbeteren :)

Momenteel is dit de gevel van een hotel genaamd "Metropole"
1_gevel.jpg
die bord 'metropole' is als test omhoog gehangen. HEt is niet mooi zo, maar zo weet ik waar de elementen ongeveer moeten komen :)

de steentjes voor gelijkvloers aan de gevel
1_gevelsteen.jpg

bolletjes voor aan een raam
1_bolversiering.jpg

de gefreesde balustrade, oops die moet boller staan :)
1_DSC01249.jpg

Oh ja, zo was het voor geklemd bij het lijmen :)
1_DSC01250.jpg

Resultaat ...
1_DSC01251.jpg

Wat extra versieringen voor aan de gevel
1_geholdesteen.jpg

Voorlopige opstellingen van wat onderdelen, eerlijk gezegd bevalt het me wel voorlopig.
Het is immers de eerste keer dat ik zoiets waag.
1_gevelmetsteentest.jpg

Hopelijk is het al een goed begin.
Voor die het willen weten, het is balsa hout tot nu toe.

Wordt vervolgd, ...
 
Amai,
da beloofd hier.
Ziet er al goed uit en ben benieuwd naar meer.
 
lijkt me heel professioneel. heb je zelf zo'n machine staan dan?
 
@Marc het is groot genoeg, dat is waar. Maar kan voor de details niet kleiner, het zou dan ook niet mooier uitzien denk ik. Dat huisje van uw echtgenote is alvast ook mooi
@Burglar ja heb zo'n cnc machientje, maar voor hobby gebruik, het is zeker en vast geen professionele toestel.

Momenteel ben ik nog wat bezig met schetsjes te maken, meten en controleren :) Ik wacht ook op de verf (betongrijs)

groetjes
 
Jumper mooi hoor al dat vakwerk ik vind dat altijd weer knap als men iets weet te maken van wat hout of plastic
blijf dit zeker volgen

Gr
Dirk
 
Dank U dirk en de rest ook uiteraard, vind leuk dat de complimentjes al vallen.

Hier een kleine update met wat ik bezig ben op het ogenblik

Terras voor het eerste verdieping, met een ijzeren afscherming. Er moet nog een rand aankomen en steunpalen geplaatst worden.
1_ijzerenhek.jpg

Terwijl is mijn machientje bezig voor de rand van de gevel, boordstenen (al is het in hout :) )
Ps: Het is een frees met een doormeter van 1 mm :)
1_sierrand.jpg

Tot Zover deze update
 
Geweldig mooi werk Jumper je zal me zeer geregeld in u topic terug vinden,als dit dio op 1/35 word gemaakt komen er dan ook figuren of voertuigen aan te pas of blijft het enkel bij het maken van het gebouw....
 
Er zullen zeker nog figuurtjes komen. Zelfs voertuigen. Ondertussen was ik aan het denken voor de andere gebouwen. Dus ik was aan het streven naar 'allo allo' locaties bij te plaatsen. Dus cafe Rene en Nouvion.
Maar toch echt wel eerst deze 'eerste' gebouw mooi en fijn te krijgen. Als deze echt slaagt voor mij en voor de rest ;) dan zal ik het zeker uitbreiden.
 
Zo'n machientje lijkt mij handig voor onze hobby ;)
Werkt dit via computerprogramma's?

Mooi resultaat die je hier toont hoor ;)
 
Ik teken ofwel in Rhino of anders alibre, maar momenteel gaat de voorkeur naar Rhino.
Ik bedoel dan Als CAD programma.
Om te kunnen frezen is het een programma dat voor deze machine bedoel is. Om code te krijgen voor die machine (CAM) gebruik ik op dit ogenblik deskproto.

Momenteel ga ik die bestaande terrassen aanpassen, voor mij is het niet correct.

Blijft best boeiend. Ondertussen is de beton grijs aangekomen, samen met de airbrush.
Als ik de airbrush onder de knie krijgt, dan hoop ik een mooi kleurtje te verkrijgen voor deze hotel.
 
Machtig zo'n freesmachine! Ik wist niet dat dit bestond voor hobby-gebruik. Maar wat ik mij wel afvraag: ik zie dat je freest in balsa-hout, maar is het niet beter en nauwkeuriger werken mocht je in plastic frezen? Bv. Evergreen styreen ofzo.
 
Machtig zo'n freesmachine! Ik wist niet dat dit bestond voor hobby-gebruik. Maar wat ik mij wel afvraag: ik zie dat je freest in balsa-hout, maar is het niet beter en nauwkeuriger werken mocht je in plastic frezen? Bv. Evergreen styreen ofzo.

Een tijdje geleden heb ik achter deze materialen gezocht. Steeds stootte ik op andere namen, polystyreen, polystrol ...
Maar een goede webshop kon ik eigenlijk niet echt vinden.
Als jullie hiervoor goede weten, dan ben ik benieuwd. Ondertussen heb ik polystrol platen gekregen dat ik besteld had via conrad...

De sier stenen voor de rand komt er bijna aan :D
 
als je goede styreen wilt kan je best met evergreen werken. is iets prijziger maar steeds goede kwaliteit. natuurlijk zo'n frees geeft ook wel wat warmte af dus heb geen idee in hoeverre dit zou gaan om styreen te fresen. je kan bij onze sponsors wel iets vinden hoor. neem maar eens een kijkje zou ik zeggen.
 
Het vernieuwde uithangsbord. Het gebruikte materiaal is polystyrol
1_resized_DSC01261.jpg
Hier een vernieuwde terras als voorbeeld er bij
1_resized_DSC01262.jpg

Klaar voor te samenvoegen, pilaar met steun
1_resized_DSC01263.jpg

so far so good, hier hoe het zou uitzien, intussen ;)
1_resized_DSC01264.jpg
Voorlopig moet ik nog extra materiaal bestellen en extra frezen.
voor de andere terras moet ik zien hoe ik de vorokant zou laten uitzien. dus schetsen en tekenen.

groetjes,
 
ken niets van cnc maar wat hier laat zien ziet er veel belovend uit
zelf alles makken is gene gemakkelijke klus maar kzie dat het een mooi resultaat zal worden

knap bezig

tom
 
Voor die het afvroegen hoe zo'n 3d model zou uitzien...

naamloosmp.jpg
 
Super jumper wat je hier allemaal laat zien met welk programma heb je die 3D tekening gemaakt..
 
hmmmm jumper. da's allemaal de moeite hoor. ik denk dat het nieuwe materiaal beter tot zijn recht zal komen he. ziet er al zeer netjes uit. ben benieuwd naar het vervolg.
 
Zo, toch even kleine tussentijdse update tonen.
Beter als niets ;)


Toevoeging van de boordstenen en andere stenen aan de gevel, ondertussen ook potloodlijnen voor uitlijning andere spullen.
1_resized_DSC01320.jpg
Beetje op zijn zijkant
1_resized_DSC01321.jpg

De stenen waren reeds gemaakt uit balsa hout.

Momenteel zal er de overgang gebeuren met polystyrol.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan