Hoofdsponsor

1/82 Creole Queen raderboot scratch 1:82 [DONE]

wim500

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 mei 2009
Berichten
3.199
Creole Queen raderboot scratch 1:82 [rip]

Alvast maar een topic openen voor mijn nieuwe project.
Via een topic bij de afdeling voorbereidingen heb ik het al geruime tijd geleden aangekondigd.

Het wordt de raderboot Creole Queen, een zogenaamde sternwheeler (schoepenrad achter) uit New Orleans.
Het is geen antieke boot, maar een commercieel schip voor bruiloften en partijen.

Het echte schip is zo'n 58 meter lang en ruim 12 meter breed.
In de maatvoering die ik ga hanteren wordt het model ongeveer 70 cm lang en met de loopplank 85 cm.

Dit project moet nog helemaal van scratch opgebouwd worden, de tekening heb ik in huis, het idee in mijn hoofd en nu nog verwezenlijken in een model.
Alles is tot nu toe wel goed terug te vinden, behalve de romp. Die romp wordt mijn eerste uitdaging omdat er geen tekening van is te vinden.

Het bedrijf dat de Creole Queen runt heeft uiteraard een eigen website: http://www.creolequeen.com/
Op Wikipedia is een voorzichtig begin gemaakt: http://en.wikipedia.org/wiki/Creole_Queen

Hier alvast een foto van het schip. (bron: Wikipedia - geen copyrights etc).
1_Creole_Queen_scratch_001.jpg


En van de firma Dumas alle tekeningen gekregen die zij hebben voor hun RC-kit van deze boot.
Vanaf deze tekening en met vele gevonden foto's (waarvan heel veel met copyright) zal ik de romp gaan construeren.

1_Creole_Queen_scratch_002.jpg

Zo, nu weten jullie wat mijn volgend project is en kan ik weer even in de ruststand gaan
icon_biggrin.gif
.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Wim.

Het zou mooi zijn om deze werkend met echte stoom te voorzien.
Maar ik volg het wel na je rust.

Johan.
 
veel suc6 wim met deze mooie rivier boot
 
Haa...eindelijk dan!. Ben maar gerust alles zal zichzelf mettertijd uitwijzen. Dat is mijn ervaring in fullscratch. Als je maar steeds onderdeel voor onderdeel in behandeling neemt( bestuderen tekening en foto`s)en er de rust voor gaat nemen wijst het zichzelf wel uit. En soms maak je een fout en dat geeft niet hoort erbij. Maar ik weet dat jij het goed gaat brengen.

Ik ben blij dat je gaat scratchen...veel plezier en succes.

Ron.
 
ik ben ook met zon boot bezig op het moment :) maar niet scratchend hehe , ben er enorm benieuwd naar ! kga deze zeker volgen
veel geluk :)
 
Eindelijk dan Ron :), moest eerst eens wat projecten afgerond hebben. Bij dit project laat ik tijd al helemaal geen rol spelen. Er zal best veel uitgeprobeerd worden en daarbij hou ik al rekening met missers (en die laat ik nog zien ook).

Alex, ik heb jouw topic al gezien er al gereageerd. Die volg ik op zeker, omdat dit type boten mijn aandacht zeker heeft. Ik heb er al eerder één gebouwd uit de doos: King of the Mississippi

Alex, er zijn zelfs stoommachientjes te verkrijgen om in te bouwen, maar er zijn ook apparaatjes te verkrijgen die stoom afgeven. Alles is zo'n beetje te maken.
Ik ga mij daar niet aan wagen, ik vind het allemaal wel leuk, maar ik ben een bouwer heb ik al gemerkt in een ver verleden.
 
Eindelijk dan Ron :), moest eerst eens wat projecten afgerond hebben. Bij dit project laat ik tijd al helemaal geen rol spelen. Er zal best veel uitgeprobeerd worden en daarbij hou ik al rekening met missers (en die laat ik nog zien ook).

Alex, ik heb jouw topic al gezien er al gereageerd. Die volg ik op zeker, omdat dit type boten mijn aandacht zeker heeft. Ik heb er al eerder één gebouwd uit de doos: King of the Mississippi

Alex, er zijn zelfs stoommachientjes te verkrijgen om in te bouwen, maar er zijn ook apparaatjes te verkrijgen die stoom afgeven. Alles is zo'n beetje te maken.
Ik ga mij daar niet aan wagen, ik vind het allemaal wel leuk, maar ik ben een bouwer heb ik al gemerkt in een ver verleden.

Die machientjes hoe bedien je die dan? met een knopje op afstand voor stoom af te geven ofzo? Kzou dit misschien wel willen proberen met mn mississippi boot :)
 
Die machientjes hoe bedien je die dan? met een knopje op afstand voor stoom af te geven ofzo? Kzou dit misschien wel willen proberen met mn mississippi boot :)

Kijk hier eens: http://shop.conrad.nl/hobby/modelspoor/elektronica/damp-en-rookgeneratoren/
en hier zal ook best iets bij staan: http://www.modelbouwforum.nl/forums/stoom-techniek/

En ik moet me schamen dat ik het niet eerder door had, want deze raderboot vaart trouwens op diesel !!! Een stuk veiliger dan op stoom.
 
Zoals beloofd heb ik nog geen houtsnipper aangeraakt, maar kon het toch niet laten alvast wat te gaan tekenen (en denken).
Dit maakt eigenlijk ook onderdeel uit van het hele proces, dus als jullie het goed vinden zal ik daarvan ook af en toe eens wat plaatsen.
Voor deze tekenkunsten moet ik teruggrijpen naar mijn middelbare schooltijd, dus dat is nog niet zo lang geleden
icon_mrgreen.gif
.

Het middengedeelte van de Creole Queen is eigenlijk een rechte bak, dit is niet zo moeilijk en laat zich dan ook vertalen in zes dezelfde spanten (7 t/m 12) als te zien op de eerste foto.

1_Creole_Queen_scratch_003.jpg


Naar achteren lopen de spanten 13 en 14 (links op de foto) in hoogte iets op en ze worden iets smaller.
Het rode is de kiel en het groene zijn geleiders voor de stevigheid. Die geleiders heb ik nu zo getekend dat ze aan de achterzijde doorlopen om als steun voor de schoepen te dienen.

1_Creole_Queen_scratch_004.jpg


Naar mijn idee heb ik dit voor mijzelf wel duidelijk.
De spanten 1 tm 6 zullen meer van mijn denkvermogen gaan vergen, omdat de boeg spits moet gaan toelopen.
Ik ga denk wat proefjes doen om die later in een update te laten zien.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Wim.

Mischien eens vragen aan Sentek of op zijn plannen van de Robert E Lee de spanten afgebeeld staan.
Deze kan je dan altijd hertekenen voor de jouw toepasselijke schaal.

Johan.
 
Hoi Wim.

Mischien eens vragen aan Sentek of op zijn plannen van de Robert E Lee de spanten afgebeeld staan.
Deze kan je dan altijd hertekenen voor de jouw toepasselijke schaal.

Johan.

Dat zou nog best eens kunnen inderdaad. Bij deze dus een oproep aan Sentek om even zijn plan van de Robert E Lee te bestuderen.
 
Kheb een klein fotoke van de handleiding waar je de spanten op kunt zien maar ik denk niet dat die foto enige help is :(
 
Wim met de juiste afmetingen, een tekening van boven en zijaanzicht en foto van voor en achterschip kan ik gemakkelijk een goed gelijkend spantenplan samenstellen. :)
 
Check uw pb's eens, Wim ik heb hier chechische tekeningen (in pdf-vorm) van de Robert E Lee met spanten en lijnenplan.
 
Kheb een klein fotoke van de handleiding waar je de spanten op kunt zien maar ik denk niet dat die foto enige help is :(

Het was te proberen Alex, in ieder geval bedankt voor het antwoord.
 
Wim met de juiste afmetingen, een tekening van boven en zijaanzicht en foto van voor en achterschip kan ik gemakkelijk een goed gelijkend spantenplan samenstellen. :)

Hoi René, ik ken je kunsten met Delftship, maar is mis nu juist een goede foto en tekening van de boeg, althans de onderzijde.
In ieder geval bedankt voor het aanbod.
 
Check uw pb's eens, Wim ik heb hier chechische tekeningen (in pdf-vorm) van de Robert E Lee met spanten en lijnenplan.

Die heb ik net gelezen en een PB retour gestuurd :).

Ondertussen lekker aan het tekenen geweest; dat is ook een apart leerproces en het geeft me steeds meer inzicht hoe het schip in elkaar steekt.
Voor de voortgang maar een foto gemaakt. Even een uitleg:
De spanten 7 - 12 zijn identiek, 13 en 14 wijken af en liggen ook hoger zoals ook te zien is op de foto.
Het groene is de geleider voor de stevigheid en de steunen voor het schoepenrad.
Het rode is de kiel. De liniaal is trouwens 50 cm
icon_wink.gif
.

1_Creole_Queen_scratch_005.jpg
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan