Hoofdsponsor

1/82 Creole Queen raderboot scratch 1:82 [DONE]

Dank je Mark, maar het is nog best lastig om de goede vorm er in te krijgen. Zowel aan de voor- als de achterzijde moet er een heel lichte boogvorm in komen.
Voor zit die er al een beetje in, maar achter ben ik nog niet tevreden. Daar ga ik wat extra lindenhout aanbrengen. Dat hout schuurt makkelijk en zo hoop ik er net die paar mm boog in te krijgen.
 
Wat was er mis,Wim ?
De kielbalk of liever kielstuk niet goed gesneden?
nochthans heb je je goed voorbereid, 'k sta nu wat vewonderd te lezen.
Gelukkig...., als je het op tijd ziet......dan kun je het nog verbeteren. En dan doen hoor!
't Zal allemaal best meevallen. daar twijfel ik niet aan.

groetjes
ward
 
Ward, er is hier nog geen paniek hoor ;), het gaat misschien om 2 - 3 mm en ik denk die heel goed te kunnen herstellen.
Maar juist aan de achterzijde zal het opvallen als die vorm er niet goed in komt, kijk maar eens op de allereerste foto van mijn eerste bericht.
Ondanks de voorbereiding zie je dat bij de echte bouw een foutje zo is gemaakt - maar juist door die voorbereiding valt dit foutje nu al op gelukkig.
 
Gelukkig dat je erg kritisch bent in het begin Wim, dat zal de rest van de bouw te goede komen!

Fred
 
Dat klopt inderdaad Fred, dit deel bepaalt de vorm voor de rest. Juist bij riverboats horen die lichte boogvormen er in te zitten, die komt namelijk terug in de ruimtes op het eerste dek.
 
Inmiddels de verhogingslatjes ruw aangebracht. Omdat foto's meer zeggen dan een heleboel van mijn woorden hier 2 kiekjes met het resultaat van de verhoging. Er moet nog geschuurd gaan worden.

attachment.php


attachment.php


Ook de eerste kale steunen voor de raderen aangebracht. Die kon ik nu mooi insluiten, waardoor ze behoorlijk vastzitten.
 
het lijkt me een erg zwakke verbinding te zijn wim dat hout dat oversteekt.
of is het uit 1 stuk gemaakt en steekt er nog een stuk in de romp ?
 
het lijkt me een erg zwakke verbinding te zijn wim dat hout dat oversteekt.
of is het uit 1 stuk gemaakt en steekt er nog een stuk in de romp ?

Dirk, het gehele stuk is zo'n 16 cm lang, waarvan 9,5 cm uitsteekt en 6,5 cm het schip in gaat. Het laatste stuk zit in het één na laatste spant verankerd momenteel. Die uitsteeksels vallen er niet zomaar meer uit :).
 
ik zag het op je vorige foto wim ;) ik was nog niet helemaal mee met de bouw heb zelf ook wat aan mijn hooft dus soms moeite om te volgen :D maar nu ben ik weer mee . 8)
 
Geeft niet Dirk :).

Eén zijde nu grof dicht, er moet nog wat geschuurd worden.
Omdat ik niet beide zijden gelijk kon plaatsen is deze zijde eerst in heet water zacht gemaakt, geplaatst met klemmen tot het droog was en toen pas gelijmd.

main.php


main.php
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er een behoorlijk dikke bekleding uit voor de Queen, lukte dat vrij vlot om het in model te krijgen ?

Verder kan ik eigenlijk enkel zitten kwijlen :D
 
Dank jullie wel :)

Dany, het is 2 mm beuken triplex dat ik nog had liggen. Met dat materiaal had ik al eens ervaring opgedaan, een paar uur in het water maakt het soepel genoeg om te vormen. Na volledige droging blijft het hout de juiste vorm houden, waardoor het zich makkelijk laat lijmen. Belangrijk is wel het hout niet overdreven lang in het water te laten zitten omdat het anders weer te zacht wordt en dan krijg je geen strak geheel.
 
De boeg is nu helemaal dicht. Om de kiel mooi dicht te krijgen heb ik nog een extra stukje hout aan de voorzijde geplaatst. Deze moet ik nog verder netjes afwerken. Wat extra houtjes aangebracht voor meer lijmoppervlakte en meer stevigheid voor het dek.
Verder het dek aan de achterzijde geplaatst met een paar klemmetjes. Dit dek heb ik iets groter uitgezaagd dan zou moeten en dient dus nog verder afgewerkt worden. Ik heb het expres iets ruimer gehouden, omdat het lijmen mij nooit op de mm lukt bij zo'n oppervlakte. Zo moeten aan de achterzijde ook nog 2 halfronde vormen gemaakt worden bij het rad. Mijn zaag- en schuurmachine zijn tot nu mijn goede maatjes ;).
Genoeg woorden weer: foto's!!

attachment.php


attachment.php


attachment.php
 
Ziet er al als een schip uit Wim.
Wel een herkenbare vorm zo.

Fred
 
Zowaar weer wat opgeschoten vandaag
icon_biggrin.gif
.
Het zat allemaal mee, blijkbaar heb ik Mr.M de vorige keer een vreselijke rotschop gegeven.
Het hele dek is dicht en de rondingen bij het rad zijn ook gemaakt.

attachment.php


attachment.php


Voorlopig even bezig met plamuren, schuren, plamuren, schuren, etc.
Tijdens die bezigheden zal ik jullie niet lastig vallen met updates
icon_wink.gif
.
 
amai, goed opgeschoten vandaag.... ziet er al heel goed uit Wim...

groetjes
Petra
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan