Hoofdsponsor

1/18 Alexei Leonov's Voskhod 2 capsule [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

bubblegum

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 mrt 2009
Berichten
2.434
Nou luitjes ,,, het vervelen is toegeslagen ,,,, steeds wachten op het drogen van de harley onderdelen :( , dus een extra model in de maak ,,,, de laatste tijd wordt de Gagarin capsule de Vostok 1 veelvuldig gebouwd in het buitenland uit de revell kit 1/24 en omgebouwd met extra intrieur zelfgemaakt ....
ze vroegen me waarom ik um nog niet had gedaan , ja ik had andere dingen op dat moment ,, maar nu kan het wel .. maar ik blaas um op van een schaal 1/24 naar schaal 1/16 ....

de vostok capsule is de eerste USSR ruimtecapsule die de russen gebruikte ... en de eerste mens in de ruimte was Yuri Gagarin die werdt op 12 april 1961 de ruimte ingeschoten .

1_Yuri-Gagarin.jpg


hier een linkje naar wiki een mooie film op youtube ervan ....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Joeri_Gagarin

http://www.youtube.com/watch?v=RKs6ikmrLgg&feature=watch-now-button&wide=1

De bol capsule uit de kit heeft een doorsnede van 10 cm en ik heb een acrylaat bol gekocht in 15 cm doorsnede ,,, die afgeplak en afgetekent en toen het ronde luik eruit gesneden ... acrylaat is best wel een vervelend matriaal om mee te werken , het breekt gauw en bij het verspanen het smelt makkelijk ...

maar de eerste stappen zijn gelukt ....

12_001.jpg

10_002.jpg

het intrieur zal ik doen en gebruik ook de reheat gagarin schietstoel kit uit resin ...

1_rhm018.jpg

Het begin is er ,, tot zover ....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit gaat weeral genieten worden met welke tool heb je het gat er uit gehaald...
 
Laatst bewerkt:
met een 2 mm staal boortje 111 gaatjes boren en dan de rand afschuren ...............
 
Dit kan niet anders dan terug een zeer leerzaam en aangenaam bouwproces worden :)
Ik kom nu en dan eens kijken, beloofd ;)

En bij deze ben ik te weten gekomen dat mijn vrouw in het zesde middelbaar een eindwerk gemaakt heeft over de ruimte....
Toen ze de foto/tekening zag bovenaan dit topic wist ze direct wie het was :O
 
dankje luitjes , welke ga je aanschaffen vandorpe marc ? met of zonder stacks ....

nou het opbouwen gaat mooi zijn gangetje en niet al te moeilijk ,, eerste ringen aangebracht , iets dieper gelegt , toen de binnen ring en als laatste the moeren in de ring ..
Toen het ligbed voor de raketstoel vanuithet ligbed de linker wand bekleed met styreen in dieptes, deze wand wordt nu bekleed ,,, gezien de echte foto lijkt het op een isolatie bekleding ,, ik heb gedacht wat zal ik doen , en kwam op goedkoop zeem matriaal uit zelfde kleur en makkelijk bewerkbaar ,, alleen met bekleding spray opspuiten en aankleden ... en dan gaan naar de andere kant ,,,

ik ben aan het twijfelen of ik er een opening extra in laat gezien de transparante acryl bol , een kleine cutaway opening via de bovenkant .. zoals op de laatste tekening ..

13_001.jpg

11_002.jpg

9_003.jpg

1_ww.jpg

12_004.jpg

11_005.jpg

1_qq.jpg

1_uu.png

Tot zover weer eens ....bouw ze allemaal ...
 
Laatst bewerkt:
Tjonge, zelfs als kind was ik verzot op ruimtevaart (ik had dan ook verschillende boekjes, oa, het verzamelalbum met de prentjes uit de chocolade-repen van een bekend merk), maar de Wostok was toch altijd één van mijn favorieten. Enkel spijtig dat onze "vrienden" van over de grote plas nu net die schietstoel gebruik(t)en om hun eigen programmaatje als eerste geslaagd te noemen.

Gagarin landde immers niet in zijn capsule, in tegenstelling tot de eerste Amerikaan in de ruimte, kosmonaut en capsule land(d)en immers appart.
 
Gisteren middag even naar de winkel geweest voor het zeem matriaal .....en daarna bekleden , niet zo moeilijk ,, ik doe het in een dubble laag dan kan ik het mooi opstropen en laten golven .....

14_001.jpg

10_003.jpg

12_005.jpg

9_006.jpg

9_007.jpg

11_009.jpg

Tot zover ......................
 
dankje kerel ,,, op de nederlandse site zei men dat verlichting een goed optie is voor dit model , ik denk dat ik ook doe ,,, in de controle unit,s en een intrieur verlichting ,, eens kijken waar ik dat spul kan kopen ... dan kan ik ook nog de bedrading mooi weg werken achter de bekleding ....:8
 
Dat waren wel mannen met ballen aan hun lijf,jawadde! ;-)

Niet vergeten dat onze Oosterse buren ook de eersten in de ruimte hadden zonder ballen hé ;) Bovendien is het woordje "cosmonaut" eigenlijk veel realistischer dan het nogal pompeuze woord "astronaut" van onze zogenaamde "weldoeners" aan de andere kant van de grote plas. "Cosmonaut" betekent immers ruimtereiziger, terwijl het "astronaut" sterrenreiziger betekent.... wel persoonlijk ken ik nog steeds geen enkele sterrenreiziger buiten de gekende en minder bekende SF-films en series, dus wat mij betreft zijn de cosmonauten de enige echte ...
 
dankje kerel ,,, op de nederlandse site zei men dat verlichting een goed optie is voor dit model , ik denk dat ik ook doe ,,, in de controle unit,s en een intrieur verlichting ,, eens kijken waar ik dat spul kan kopen ... dan kan ik ook nog de bedrading mooi weg werken achter de bekleding ....:8

Het enige wat je hoeft te kopen (ok, verkeerd seizoen natuurlijk) is zo'n kerstboompje waar er duizenden kleine lichtpuntjes in stralen.
Die lichtpuntjes zijn het uiteinde van evenveel glasvezeltjes... en die glasvezels is wat je nodig hebt. je hebt dan één enkele lichtbron (meestal een LED) van waaruit je zoveel glasvezeltjes kan laten vertrekken als je maar wilt. Het grote voordeel van glasvezel is dat je ze de gekste contouren kan laten volgen als nodig is, en dat ze heeeeeeel erg dun zijn, wil je het lichtje op het einde het trajekt een beetje groter maken... geen probleem, eindig je gewoon het trajekt van dat glasvezeltje in een iets groter stukje transparante sprue.
 
Nice.... schitterend gevonden met dat 'zeem' voor de bekleding. Als je de kans hebt spring mss eens binnen bij een Turkse winkel. Daar hebben ze van die lampen met glasvezel die constant veranderen van licht. De lamp zelf s heel kitscherig, maar de glasvezels zijn vrij lang en makkelijk te recupereren.

Groeten,

G.
 
dankje luitjes voor de info .... daar zal ik eens gaan kijken ,,, eerst begin ik holle control unit,s te maken ,,,,

die hier onder met pijl .... ik denk die rode lijn wijst naar de intrieur verlichting ...

1_pol.jpg

2_uu.jpg 1_vostok_painel.jpg
 
Zeer interessant om te volgen Bubble !!
 
dankje luitjes ,,,,

Wij zijn weer een stukje verder ..... de capsule heeft zijn 2de bekledings aan de binnenkant om het er meer gewelft er te laten uitzien .... het onderste deel onder de bol capsule is gedraait uit Aluminium ,,, een holle messing pin kan er door heen waar ook de bedrading door heen kan .....

dus de grove contoueren qua onderdelen zijn er nu verder detaileren ....

17_001.jpg

13_002.jpg

13_003.jpg

15_004.jpg

15_005.jpg

12_007.jpg

12_008.jpg

Tot zover ..............
 
Nou luitjes ,,,

een kleine update omtrent bouw van de vostok capsule ,,, de ringen die onder radiator platen komen zijn aangebracht .... met de radiatorplaten ben ik nu bezig ,,,
de bolcapsule is geheel van binnen bekleed met zeem matriaal en de verlichtings kabels zijn aangelegt .... volgende keer meer foto,s ..

18_001.jpg

15_002.jpg

tot zover ...
 
Ik heb weer wat aan de vostok capsule gedaan .... het projeckt met de harley diorama is even stop gezet ivm wat onderdelen ....
Ik ben vandaag bezig met de 13 oxygen tanks , wat houten balletjes gekocht en messing buis en draad . en zagen en slijpen maar .. ik heb het zo gemonteerd dat ik de bolletjes er ook weer kan afhalen dmv schuiven ivm met de dunne leidingen die nog moeten komen en de kruislinkse bandjes .... en later komen ze final vast te zitten .... , het was even precies uitmeten, de centerpons erop en toen boren in het aluminium en alles monteren ..;)

Naamloos.jpg 012~2.jpg 013~1.jpg 014~2.jpg 015~0.jpg 016.jpg 017~1.jpg 018~1.jpg 020~0.jpg 022~1.jpg

Tot zover ....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan